Suurperheelliset kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiarella
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
  • Tagit Tagit
    suurperhe
Mulla ollut pahoinvointia ennen menkkojen alkua! Ja nyt myös ovulaation aikoihin 🙄
Luin myös jostain ettÀ imetyksen vÀheneminen voi aiheuttaa pahoinvointia ja vÀsymystÀ!
Ja mulla imetys kerrat vĂ€hentyneet niin ettĂ€ imetĂ€n enÀÀ illalla aamulla/yöllĂ€. Niin uskon ettö se vaikuttaa siihen ettĂ€ mulla nyt oviksen aikoihinkin tĂ€tĂ€ pahoinvointia đŸ˜Ș
Ja ehkĂ€ ne viimme kierronkin raskaus oireet liittyivĂ€t tĂ€hĂ€n imetyksen vĂ€henemiseen đŸ€·â€â™€ïž

YmmÀrrÀn!
Toivotaan ettĂ€ saisit hammashommat pÀÀtökseen ennen seuraavaa raskautta. đŸ„°

Minullakin siirtyi taas kunnallisen aika kun vaihtoivat jollekin aivan muulle sen ajan kuin alunperin piti.
Aion nyt syksyllĂ€ mennĂ€ sitten luotto hammaslÀÀkĂ€rini penkkiin yksityiselle, maksoi mitĂ€ maksoi lysti! 😁

Toivotaan niin! EhkĂ€ se on riittĂ€vĂ€n hyvĂ€ motivaattori uskaltautua siihen operaatioon đŸ˜¶ En ole juuri antanut lupaa edes kuumeilla, kun se hammaslÀÀkĂ€ri kummitellut mielessĂ€, mutta sen operaation jĂ€lkeen sitten! 😍

HyvĂ€ sinĂ€! Parempi se on saada kerralla kunnollista jĂ€lkeĂ€ ja mukavalla lÀÀkĂ€rillĂ€, vaikka maksaakin 😁

MĂ€ rupesin nyt taas enemmĂ€n syömÀÀn "tyttöruokavalion" mukaan, mutta tÀÀ kesĂ€ ja jÀÀtelö kyllĂ€ tuo haasteita 😅 mitĂ€hĂ€n nestemĂ€istĂ€ syötĂ€vÀÀ sitĂ€ keksis sen hammaslÀÀkĂ€rin jĂ€lkeen, muuta kuin jÀÀtelöÀ? EhkĂ€ vois tehdĂ€ vihermehuja ja smoothieta mieluummin đŸ€”

Mulla ollut pahoinvointia ennen menkkojen alkua! Ja nyt myös ovulaation aikoihin 🙄
Luin myös jostain ettÀ imetyksen vÀheneminen voi aiheuttaa pahoinvointia ja vÀsymystÀ!
Ja mulla imetys kerrat vĂ€hentyneet niin ettĂ€ imetĂ€n enÀÀ illalla aamulla/yöllĂ€. Niin uskon ettö se vaikuttaa siihen ettĂ€ mulla nyt oviksen aikoihinkin tĂ€tĂ€ pahoinvointia đŸ˜Ș
Ja ehkĂ€ ne viimme kierronkin raskaus oireet liittyivĂ€t tĂ€hĂ€n imetyksen vĂ€henemiseen đŸ€·â€â™€ïž

Aivan muuten! Vois itsellĂ€kin selittÀÀ đŸ€”

Toivotaan niin! EhkĂ€ se on riittĂ€vĂ€n hyvĂ€ motivaattori uskaltautua siihen operaatioon đŸ˜¶ En ole juuri antanut lupaa edes kuumeilla, kun se hammaslÀÀkĂ€ri kummitellut mielessĂ€, mutta sen operaation jĂ€lkeen sitten! 😍

HyvĂ€ sinĂ€! Parempi se on saada kerralla kunnollista jĂ€lkeĂ€ ja mukavalla lÀÀkĂ€rillĂ€, vaikka maksaakin 😁

MĂ€ rupesin nyt taas enemmĂ€n syömÀÀn "tyttöruokavalion" mukaan, mutta tÀÀ kesĂ€ ja jÀÀtelö kyllĂ€ tuo haasteita 😅 mitĂ€hĂ€n nestemĂ€istĂ€ syötĂ€vÀÀ sitĂ€ keksis sen hammaslÀÀkĂ€rin jĂ€lkeen, muuta kuin jÀÀtelöÀ? EhkĂ€ vois tehdĂ€ vihermehuja ja smoothieta mieluummin đŸ€”

Karpalomehua! Ja puolukkamehua.

Luulin ettĂ€ eilen alkoi menkat ja pÀÀstÀÀn uuteen kiertoon. No ei ne alkanutkaan, tuli vaan kerran rusehtavaa. MitĂ€hĂ€n mun kroppa oikein tekee 🙈 kp 34 menossa ettĂ€ joko se on ovis nyt tai voiko liittyĂ€ kiinnittymiseen? Ei kai noi vĂ€litiputtelut mitÀÀn normaalia muuten ole. Kiva kun tuli 30 mittariin niin heti kaikkea sekoilua keskenmenosta lĂ€htien đŸ€Ș

MikĂ€ siellĂ€ tilanne  Pilvikirsikka? 😊

Musta tuntuu ettĂ€ mulla alkoi kaikenmaailman hĂ€ikĂ€t kun tuli +30 mittariin! đŸ«š Toivotaan ettei siellĂ€ sellaisesta kyse. 😊

MikĂ€ siellĂ€ tilanne  Pilvikirsikka? 😊

Musta tuntuu ettĂ€ mulla alkoi kaikenmaailman hĂ€ikĂ€t kun tuli +30 mittariin! đŸ«š Toivotaan ettei siellĂ€ sellaisesta kyse. 😊

Tais mullakin tulla kaikkea hĂ€ikkÀÀ heti 🙄 nyt on pari pĂ€ivÀÀ tiputellut, ettĂ€ kai ne on menkat jotka sieltĂ€ olis tulossa, mutta ne ei vaan ala. EhkĂ€ mĂ€ oon sitten vaan vanha 🙄

Tais mullakin tulla kaikkea hĂ€ikkÀÀ heti 🙄 nyt on pari pĂ€ivÀÀ tiputellut, ettĂ€ kai ne on menkat jotka sieltĂ€ olis tulossa, mutta ne ei vaan ala. EhkĂ€ mĂ€ oon sitten vaan vanha 🙄

Puoli vitsillĂ€ siis, mutta joo kyllĂ€ sen huomas ettĂ€ kaksi aiempaa tĂ€rppĂ€si kerta laakista ja kierrot oli just jees! Sitten kun tuli 30 mittariin alkoi tiputtelut, kummalliset pms oireet ja kolmosta saikin tehtailla muutaman kierron. Nyt en edes uskalla enÀÀ ajatella mitĂ€, kun tuntuu et suurin piirtein premenopaussi tuloillaan! 😁

Puoli vitsillĂ€ siis, mutta joo kyllĂ€ sen huomas ettĂ€ kaksi aiempaa tĂ€rppĂ€si kerta laakista ja kierrot oli just jees! Sitten kun tuli 30 mittariin alkoi tiputtelut, kummalliset pms oireet ja kolmosta saikin tehtailla muutaman kierron. Nyt en edes uskalla enÀÀ ajatella mitĂ€, kun tuntuu et suurin piirtein premenopaussi tuloillaan! 😁

TĂ€ltĂ€ se oikeasti tuntuu! Ollaan oltu alkuvuodesta asti ilman ehkĂ€isyĂ€ (muistan ettĂ€ sanoin miehelle, ettĂ€ mahtaako olla ekat ja vikat menkat tĂ€nĂ€ vuonna) ja vĂ€liin on mahtunut yksi km ja muuten ei sitten mitÀÀn. Toki ei tĂ€ssĂ€ kovin monia menkkoja ole ehtinyt olla, kun kierrot on sen 40-50pv 🙄 vĂ€hĂ€n turhauttavaa.

Heippa! Uutena ilmoittaudun ketjuun. MeillÀ jo kouluikÀisiÀ ja sitten löytyy 5,5- ja 2,5-vuotiaat pienet. :red-heart:

Olen kuumeillut enemmÀn ja vÀhemmÀn jo vuoden ajan, nyt taas tÀssÀ parin kuukauden ajan etenkin ovulaation aikaan se tuntuu melkein fyysisenÀ kipuna, kun niin toivoisi vauvaa. :red-heart::Grinning Face With Smiling Eyes:

Kuitenkin tiedostanut, ettÀ on ollut parempi odottaa, ettÀ jaksaa sitten taas pienen kanssa ja ihana myös pienimmÀlle aikaa antaa olla se pienin hiukan pidempÀÀn. MeillÀ nuo koululaiset tuli aivan perÀkkÀin ja vaikka siinÀkin on omat hyvÀt puolensa, niin nyt tÀmÀ tuntuu paremmalta ratkaisulta meille. Toki lisÀksi miehellÀ on ollut työstressiÀ ja muuta, niin hÀn ei ole ollut ollenkaan valmis vauvaan ja vÀlillÀ oli jo sitÀ mieltÀ, ettÀ meidÀn perhe olisi jo valmis. Nyt hÀnkin on onneksi sitÀ mieltÀ, ettÀ vauva on tervetullut, mutta ei halua sitÀ ihan vielÀ. HÀn toivoo, ettÀ odotetaan vielÀ pitkÀlle syksyyn, ja se kÀy myös mulle oikein hyvin. EhkÀ joskus marraskuussa voisi olla sopiva aika alkaa yrittÀÀ. Kun vain malttaisi odottaa! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Onpas tÀnne tullut juttua. Oon ollut pois kun ei oo tuo yritys vielÀ ajankohtainen (loppu vuodesta sitten ehkÀ) enkÀ tiedÀ tuleeko se enÀÀ koskaan. Niin eipÀ oo ollut itsellÀ mitÀÀn kerrottavaa.

MeillÀ on kouluun matkaa 5,6km ja eskariin 6km eli molempiin tulee taksikyyti. MeillÀ ainakin nuo eskarit kulkevat taksilla mennen tullen.

Tuosta synnytyksestÀ, niin olisin ehdottomasti halunnut synnyttÀÀ alakautta. Esikoinen joka kuoli kohtuun niin hÀnet synnytin alakautta, mutta seuraavat kolme tulivat eri syistÀ sektioilla.

Muokattu viimeksi:
Aliina90, tervetuloa, tÀÀllĂ€ meitĂ€ yrityksen odottajia pyörii muitakin. 😁

Mun tekee jatkuvasti mieli taivutella miestÀ aloittamaan aikaisemmin, mun rauta-arvoille alkuraskaus ja keskiraskaus voisi tehdÀ jopa hyvÀÀ. Kuukautiset ovat sen verran runsaat, ettÀ pelkÀstÀÀn niiden poisjÀÀminen auttaisi paljon. MitÀ nyt olen ottanut selvÀÀ, niin "pelkkÀ" raskaana olo ei kuluta lÀheskÀÀn niin paljon kuin joka kuukautinen vuotaminen, mutta sitten synnytys ja tÀysimetys tuovat lisÀrasitteen.

MÀkin joutunut vuosikausia tankkaamaan rautaa, kun aina ollut runsaat menkat ja sit raskaudet, synnytykset ja imetykset pÀÀlle. TÀllÀ hetkellÀ varmaan ihan ok tasolla, ainakaan olossa ei sen suhteen mitÀÀn kummempaa ole.

SynnytyksistÀ oli teillÀ puhetta, musta on ollut ihana synnyttÀÀ, kivusta huolimatta. Jotenkin se on niin maagista. Yksi lapsista meni kiireelliseen sektioon tarjonnan vuoksi ja se oli pettymys. Hyvin se siis sinÀllÀÀn meni, mutta jotenkin jÀi silti ontto fiilis siitÀ. Ja toipuminen tuntui paljon hankalammalta kuin alatiesynnytysten jÀlkeen. Kovasti toivon, ettÀ jos tÀssÀ vielÀ yksi lapsi saadaan, niin saan synnyttÀÀ alakautta. :folded:

Oon tullut aiemmin helposti raskaaksi, mutta nyt vÀhÀn jÀnnittÀÀ miten kÀy. Aiemmin sÀÀnnöllinen 28 pÀivÀn kierto on ollut nyt pari vuotta sekava, vaihtelee 25-30 pÀivÀn vÀliÀ ja tosi usein on tuota 25-luokkaa. Tuntuu niin lyhyeltÀ, ettÀ ehtiikö tuollaiseen kiertoon raskaus alkaa. IkÀÀ tuli alkuvuodesta 33 vuotta, ettÀ joko tÀssÀ joku premenopaussi kolkuttelee. :Grinning Face With Smiling Eyes:

Heippa! Uutena ilmoittaudun ketjuun. MeillÀ jo kouluikÀisiÀ ja sitten löytyy 5,5- ja 2,5-vuotiaat pienet. :red-heart:

Olen kuumeillut enemmÀn ja vÀhemmÀn jo vuoden ajan, nyt taas tÀssÀ parin kuukauden ajan etenkin ovulaation aikaan se tuntuu melkein fyysisenÀ kipuna, kun niin toivoisi vauvaa. :red-heart::Grinning Face With Smiling Eyes:

Kuitenkin tiedostanut, ettÀ on ollut parempi odottaa, ettÀ jaksaa sitten taas pienen kanssa ja ihana myös pienimmÀlle aikaa antaa olla se pienin hiukan pidempÀÀn. MeillÀ nuo koululaiset tuli aivan perÀkkÀin ja vaikka siinÀkin on omat hyvÀt puolensa, niin nyt tÀmÀ tuntuu paremmalta ratkaisulta meille. Toki lisÀksi miehellÀ on ollut työstressiÀ ja muuta, niin hÀn ei ole ollut ollenkaan valmis vauvaan ja vÀlillÀ oli jo sitÀ mieltÀ, ettÀ meidÀn perhe olisi jo valmis. Nyt hÀnkin on onneksi sitÀ mieltÀ, ettÀ vauva on tervetullut, mutta ei halua sitÀ ihan vielÀ. HÀn toivoo, ettÀ odotetaan vielÀ pitkÀlle syksyyn, ja se kÀy myös mulle oikein hyvin. EhkÀ joskus marraskuussa voisi olla sopiva aika alkaa yrittÀÀ. Kun vain malttaisi odottaa! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
EntÀpÀ jos sanot miehelle ettet halua olla kesÀkuumalla raskaana, niin ehkÀ pÀÀsette aloittamaan aiemmin...

Tervetuloa mukaan Aliina90! Kai se on se luteaalivaihe minkÀ pituudella eniten on vaikutusta raskauden kannalta. Mulla oli joskus alle 10pv se ja vÀhÀn lyhyeksi kyllÀ jÀi, ei onnistunut raskaudet silloin. Mutta mulla ei kyllÀ koskaan ole ollut sÀÀnnöllinen kierto muutenkaan. Nyt se on jotain 12pv.

MinĂ€ tĂ€ytĂ€n 31 loppuvuodesta ja tuntuu ettĂ€ alamĂ€ki on alkanut 🙈 nykyÀÀn kuukautiset on sellaiset, ettĂ€ pari ekaa pĂ€ivÀÀ tiputtelee ja sitten vuoto vasta runsastuu 4.-5. pĂ€ivĂ€nĂ€. YleensĂ€ siinĂ€ vaiheessa pitĂ€is alkaa jo lopetella. MistĂ€hĂ€n sekin johtuu.

Tervetuloa lĂ€mpimĂ€sti mukaan Aliina90! đŸ„° TsemppiĂ€ odotuksen odotukseen ja toivotaan pikaista plussaa sitten kun on sen aika. 😍

 Pilvikirsikka, Sanoppa se! Kolmatta pĂ€ivÀÀ tiputtelee ja odotan ettĂ€ "hanat aukeaa". Huoh. 🙄
"Jos tiputtelua ilmaantuu ennen kuukautisia, syynÀ saattaa olla keltarauhasen vajaatoiminta tai progesteronipitoisuuden suhteellinen vÀhÀisyys tai kumpikin."
Jos tuota progesteronia on vÀhemmÀn se ainenkin vaikuttaa kohdun limakalvoon ja nÀin ollen raskautumiseenkin.

 Emir, Ihana kuulla teidĂ€nkin kuulumisia! đŸ©· Ja samat pohdinnat pÀÀllĂ€nsĂ€ aina. Toki tÀÀllĂ€ oon itse jo alkanut enemmĂ€n kallistua siihen suuntaan ettĂ€ meidĂ€n perhe on nyt hyvĂ€ nĂ€in!
Mies taas jotenkin tuntuu enemmĂ€n puhuvan neljĂ€nnestĂ€. đŸ€­

MeidÀn kuulumisia,
miehen sairausloma (burnout) jatkuu nyt ainenkin loppuvuoteen. HÀn siirtyy sitten freelance hommiin. (Ei omasta tahdostaan mutta alalla enemmÀn sÀÀntö kuin poikkeus)
HĂ€n jÀÀ nyt syksyksi vielĂ€ meidĂ€n kuopuksen kanssa kotiin. đŸ„°
Oli koti-isĂ€nĂ€ myös 1,5v mun ja esikoisen kanssa kun meidĂ€n kakkonen syntyi ja sopii hĂ€nelle kyllĂ€ hienosti! 😊

Ja mulla ois kaksi työhaastattelua tulossa. Kaksi eri alaa ja kaksi eri opintosuuntaa. đŸ€“ TĂ€ytyisi sitten valita varmaan mikĂ€li molemmista tĂ€rppĂ€isi. EivĂ€t edes hakeneet työntekijÀÀ mutta jotenkin sain keploteltua itseni haastatteluihin. đŸ€Ł

Mutta katsotaan mitĂ€ tulevaisuus tuo tullessaan! 😊

@Aaltokukka no joo, saattais se suostua jos oikein perustelis, mutta en viitsi painostaa, kun nÀin tÀrkeÀ asia kyseessÀ. :red-heart: ja toisaalta ois kahden edellisen talviraskauden jÀlkeen kiva kokea taas kesÀraskaus (tuun niin syömÀÀn sanani, jos oikeasti olen ensi kesÀnÀ raskaana ja olo on tukala. :tears:)

@pilvikirsikka se on kyllÀ totta, ettÀ luteaalilla se suurempi merkitys on. En ole tikutellut ovista, enkÀ muutenkaan laskeskellut dpota, niin en osaa nyt sanoa paljonko luteaali on. Tunnen kyllÀ yleensÀ oviksen kivuista ja haluista, mutta ei ole tullut sillain mietittyÀ pÀiviÀ. Vois ihan huvikseen nyt tÀssÀ odotusta odottaessa laskeskella ja ehkÀ joku kierto tikuttaakin.

Kiitos @Miitu :red-heart: meillÀ myös mies oli esikoisen kanssa kotona puolisen vuotta, mutta sittemmin se olen ollut minÀ, joka on vanhempainvapaat pitÀnyt. NÀin varmaan mahdollisen tulevan vauvankin kanssa, minÀ nautin Àitiyslomista niin paljon ja mies taas tykkÀÀ työrutiineista eikÀ samalla tavalla kaipaa keskittymistÀ vain vauvaan. Ihan mahtavaa nykyÀÀn, kun sen voi niin hyvin jakaa molemmille vanhemmille, mutta taas ettÀ toiselle voi luovuttaa omia pÀiviÀÀn, jos se oman perheen kohdalla tuntuu paremmalle ratkaisulle.

Aliina90, Se onkin kyllĂ€ parasta tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ ettĂ€ jokainen voi valita juuri sen parhaan tavan jakaa nuo perhevapaat puolisonsa kanssa! 😊

On myös hienoa huomata ettĂ€ miehet enemmĂ€n ottaa koppia nĂ€istĂ€. KyllĂ€ saatiin vielĂ€ aiemmin ihmettelyjĂ€ jos esimerkiksi mies vei lasta neuvolaan. 😼 (toki kyseessĂ€ tuolloin pienempi paikkakunta) MeillĂ€ jostain syystĂ€ on mennytkin niin ettĂ€ mies useammin kĂ€yttÀÀ lÀÀkĂ€rissĂ€, neuvolassa, puheterapiassa tms isompien kohdalla. 😁

Mun oma isĂ€ oli jo -90 luvulla koti-isĂ€nĂ€ mun ja veljen kanssa, opintojensa ohella. HĂ€n kuvailee ettĂ€ oli kyllĂ€ parasta aikaa ja me lapsetkin muistellaan lĂ€mmöllĂ€. đŸ„° Se oli kyllĂ€ silloin harvinaista! 😀

Takaisin