Suurperheelliset kuumeilijat

Minäkin toivoisin ammetta jos vielä synnytys tulisi ajankohtaiseksi. 😊 On ollut synnytystoiveissa molemmissa kahdessa viimeisimmässä!
Vaan en usko että välttämättä kerkiäisin edes koko ammeeseen. 😅

Ammeessa oli kyllä ihana synnyttää! Vauva vaan pullahti sinne veteen ja nostin hänet sieltä itse syliin 🥰

Oi, tuo olisi niin ihana kokea! 🥰

Mulle vesi on muutenkin rentouttava elementti ja nautin siitä paljon, niin voisin kuvitella että toimisi hyvin myös kivunlievitykseen. 🙂

Noh, en kyllä välttämättä ilman epiä synnyttäisi kuin unelmissani. Sen verran hyvin se on toiminut joka kerta. 😅
Joten ammeen saisi siinä tapauksessa unohtaa.. Mutta eihän sitä ikinä tiedä.

Epi on kyllä mainio! Olen sen joka kerran pyytänyt ja joka toinen kerta sen ehdin jopa saamaan. :rolling: Suunnitteleminen on mukavaa, mutta synnytys nyt tahtoo mennä omaa tahtiaan aina.

Se on kyllä loistava. 🤣
Joka kerralla se on ensin vienyt sen terävimmän kivun pois. Sitten oon ehtinyt torkahtaa/loikoilla ja sit oonkin jo päässyt ponnistelemaan. Että se on jeesannu niin että avaudun hirmu vauhdilla ja hommat etenee!

Ja totta, että synnytystoiveet on hyvä olla olemassa. Vähän kartalla siitä mitä toivoisi ja/tai haluaisi. Mutta loppupeleissä hommat rullaa niin omalla painolla että sitä ei hirveästi voi etukäteen suunnitella. Tai tiedä edes mitä sitten oikeasti siinä hetkessä haluaakin ja toivoo. 🙂

Mulla on ollut luomuna synnyttäminen ja amme oikeastaan aina mukana haaveissa, mutta tosi asiassa kun tuo epi on juurikin toiminut niin loistavasti ja hommat myös edenneet sutjakkaasti! Sitä vähän pohtii että miksi muuttaisi hyväksi koettua.

Nepeta Cataria, Miten noina kertoina on mennyt kun et ole ehtinyt epiä saamaan? Onko ollut jotain muita keinoja sitten vai ihan lääkkeettä menty? 🫣

Mä olen sitten varmaan masokisti kun nimenomaan haluan tuntea kaiken 😂 viimeisimmässä synnytyksessä tunsin jopa miten vauva kääntyy tullessaan ulos ja se oli ihmeellistä! Onhan niitä kaikkia lääkkeettömiä keinoja. Mä olen käyttänyt aina tensiä ja viimeksi sitten oli amme loppuvaiheessa 🙂 Mutta mulla on myös korkea kipukynnys enkä ajattele sitä synnytyskipua "pahana" kipuna.

@Miitu , no sitten aloin lähinnä ponnistamaan. On kai siinä alla ollut monenlaista viritystä, kohdunkaulan puudutetta, pudendaalia, ... toki noiden vaikutus ponnistusvaiheessa ei tunnu juurikaan. Ilokaasulla olen mennyt, se on toiminut minulla hyvin. Viimeisin synnytykseni eteni vauhdilla ja olin 5cm auki kun ehdin sairaalaan, silloinkin taisin todeta vaan tujujen supistusten välillä et antakaahan se ilokaasu ja jutellaan sitten.

Muokattu viimeksi:
Mä pelkään epiduraalia. Ensimmäisessä synnytyksessä se ei toiminut ollenkaan.

Keho osaa antaa kivunlievitystä itsekin, mutta ei välttämättä niin nopeasti kuin toivoisimme. Menen aina luomuna ensimmäisen jälkeen, ilokaasusta tuli paha olo. Amme olisi munkin haave, mutta en taida enää lähteä toteuttamaan sitä. Se on aina varattu, niin ehkä joku tarvitsee sitä mua enemmän. Ja nyt alkaa olla jo samalla kaavalla neljä synnytystä takana, niin osaisiko sitä enää uusia temppuja.

Ponnistusvaihe sattuu mulle pahiten, siinä tulee sellaista vääräntuntuista kipua, mutta se onneksi kestää vain hetken. Vauva siellä venyttää.

Mä oon aina tykännyt kovasti vedestä, umisesta jne.
Mutta jotenkin koen epämukavana ajatuksena että olisin synnytykivuissa vedessä, tai edes suihkussa 🤷‍♀️ mieluiten käpeetyneenä lämpöiseen peittoon 😅
Mulla kans ponnistus vaihe aina kamalin, vaikka ovatkin olleet lyhyitä (12-1min), mutta luulen että ehkä sen takia se on kamalinta synnytyksessä, kun tulevat niin vauhdilla ja ottaa niin kipeää että oon aina ihan varma että halkean kahtia ja joudun leikkaukseen 😨
Olenkin ajatellut että jos vielä pääsen synnyttämään niin kirjaan sen synnytystoivomukseen etteivät kätilöt hoputtaisi ponnistamaan ellei ole mitään hätää 😪
Viimmeksi ajattelin että ihan rauhassa ponnistelen, mutta sitten kun kätilö hoputtaa niin sitä vaan tottelee... eikä siinä tajua ettei ole mennyt montaa minuuttia.. tuntunut ikuisuudelta 😅
Mua harmitti 2.synnytyksen kohdalla kun otin epin tai spinaalin, ei olisi ollut tarvetta, mutta luulin sitä tarvitsevani, kun esikoisesta se oli ihan välttämätön. Harmitti vaan kun supistukset loppuivat puoleksi tunniksi kokonaan ja oli vähän tylsää... 😅

Mulle ei sovi ilokaasu ollenkaan! Tulee huono olo ja se pöhnä ahdisti tosi paljon. Olen kahteen otteeseen kokeillut.

Mulla itse asiassa oli nii huippu kätilö kolmannen synnytyksessä että mäkin tunsin sen kun vauva laskeutui siellä synnytyskanavassa ja siis se oli huimaa! 😍 Hän neuvoi mua sellaisen "pähkinätyynyn?" tai pallon kanssa ja se antoi lantiolle tilaa. Ja siis musta tuntui siinä kun oisin saanut orgasmia ja sanoin miehelle että ei kai tän hyvältä kuulu tuntua. 🙊 Mut ilmeisesti nämäkin tuntemukset voi parhaimmillaan kuulua synnytykseen.

Esikoisen kohdalla kun mulla käynnisteltiin synnytys niin supistukset oli todella rajuja!
Uskon kuitenkin kuten teidänkin kokemuksesta että supistuskivun kanssa pärjää varmasti myös ilman lääkitystä kun ovat kuitenkin niin luonnollinen asia ja keho antaa myös niitä taukoja. 😊

Mulla kävi kakkosen kanssa epistä vielä niin että ponnistuksen tarve hävisi hetkeksi. Sitten kätilö huomauttaa että nyt sua supistaa ja siitä piti ilman tuntemuksia ponnistaa. Se oli aika jäätävää ja kun hoputettiin myös! 😬
Mutta tää nyt oli ehkä ainoa huono asia mikä tuli mieleen, koska omalla kohdalla se on tosiaan jouduttanut avautumisvaihetta ja kuitenkin toiminut hyvin noin muuten.

Mä oon tykännyt aina ilokaasusta 👌🏻😄 ainakin alkuun, mutta yleensä teho ei oo riittävä lopussa, ja siinä saa olla tarkkana ettei vahingossa/epätoivoisena vedä sitä liikaa, siitä menee kyllä sitten ihan veltoksi ja se on kamalaa niissä kivuissa 😨

Mä oon tykännyt aina ilokaasusta 👌🏻😄 ainakin alkuun, mutta yleensä teho ei oo riittävä lopussa, ja siinä saa olla tarkkana ettei vahingossa/epätoivoisena vedä sitä liikaa, siitä menee kyllä sitten ihan veltoksi ja se on kamalaa niissä kivuissa 😨
Sama! Se toimii alussa ja keskivaiheilla niin hyvin, että pärjään sen kanssa ponnistusvaiheeseen asti. Ja siinä vaiheessa kun alkaa itsestä tuntumaan ettei pärjää, onkin aika ponnistaa. Ja toki vedän ilokaasua silloinkin samaan aikaan, sillä vaikkei se peitä kipua täysin niin kyllä se vähän katkoo pahinta terää. Minä en ole vielä onnistunut kiskomaan ilokaasua liikaa, vaikka epäilemättä joskus on ollut hyviä yrityksiä. :rolling:

Palataan synnytyksistä vielä alkutekijöihin eli loppukiertoon. Onko muilla ollut silloin pahoinvointia ilman raskautta? En usko raskauteen kun testit näyttää negaa, mutta hajut ottaa nenään kyllä tosi vahvasti. Hajuaistikin tuntuu olevan parempi mitä toiseen aikaan kuusta ja kaikki haisee pahalle. Inhottavaa 🥴

Palataan synnytyksistä vielä alkutekijöihin eli loppukiertoon. Onko muilla ollut silloin pahoinvointia ilman raskautta? En usko raskauteen kun testit näyttää negaa, mutta hajut ottaa nenään kyllä tosi vahvasti. Hajuaistikin tuntuu olevan parempi mitä toiseen aikaan kuusta ja kaikki haisee pahalle. Inhottavaa 🥴

Mulla tulee pahoinvointia loppu kiertoon! Tai sellaista ällötysoloa ja on hormoonihommia! Ei ole siis raskauteen liittynyt. Mutta jos muuten ei ole sellaiseen taipumusta niin kyllähän se nyt vähän voisi jotain vihjailla...? 😉

Mulla tulee pahoinvointia loppu kiertoon! Tai sellaista ällötysoloa ja on hormoonihommia! Ei ole siis raskauteen liittynyt. Mutta jos muuten ei ole sellaiseen taipumusta niin kyllähän se nyt vähän voisi jotain vihjailla...? 😉

Ai sulla on! Mulla oli siis sama jo viime kierrossa ja niin on tässäkin ja testi dpo 11 täysin nega eli en jaksa uskoa raskauteen. Mutta ei ole aiemmin ollut, ei edes raskaana ole vielä ennen plussaa tullut mitään oireita. Yks päivä en saanut edes ruokaa syötyä loppuun kun ällötti niin paljon 😏

Voisin minä sen raskaudenkin ottaa toki 😁 mutta ei ollut vielä sen aika. Haluaisin että ne viisurit poistetaan, mutta nukutuksessa että sinne uskallan mennä. Muuten ei tuu mitään 😶

Voisin minä sen raskaudenkin ottaa toki 😁 mutta ei ollut vielä sen aika. Haluaisin että ne viisurit poistetaan, mutta nukutuksessa että sinne uskallan mennä. Muuten ei tuu mitään 😶

Ymmärrän!
Toivotaan että saisit hammashommat päätökseen ennen seuraavaa raskautta. 🥰

Minullakin siirtyi taas kunnallisen aika kun vaihtoivat jollekin aivan muulle sen ajan kuin alunperin piti.
Aion nyt syksyllä mennä sitten luotto hammaslääkärini penkkiin yksityiselle, maksoi mitä maksoi lysti! 😁

Ymmärrän!
Toivotaan että saisit hammashommat päätökseen ennen seuraavaa raskautta. 🥰

Minullakin siirtyi taas kunnallisen aika kun vaihtoivat jollekin aivan muulle sen ajan kuin alunperin piti.
Aion nyt syksyllä mennä sitten luotto hammaslääkärini penkkiin yksityiselle, maksoi mitä maksoi lysti! 😁
Kysy kunnalliselta palveluseteliä. Tod.nök olet siihen oikeutettu jos aikaa sinusta johtumattomasta syystä on siirretty.

Kysy kunnalliselta palveluseteliä. Tod.nök olet siihen oikeutettu jos aikaa sinusta johtumattomasta syystä on siirretty.

Mulla on ollutkin palveluseteli aiemmin. Hyvä vinkki siis mitä moni ei välttämöttä tuu ajatelleeksi.👍🏻
Tosin esim meillä päin niitä annettiin varmaan suurimmalle osalle, mieskin kävi tarkastuksessa ja hoidattamassa palvelusetelillä hampaansa kun purkivat niitä jonoja koronavuosien jälkeen.

Mun kohdalla se seteli kattoi tosin vain pienen osan hoitoa, niin siirryin silloin yksityiselle kun halusin äkkiä hoitaa kaiken kuntoon. (Ja maksoinkin siitä sitten!! 🫣)
Löysin silloin sattumalta tämän ihanan hammaslääkärini joten varmaan nyt sitten suosiolla suuntaan hänen penkkiin ja toivon ettei olisi tällä kertaa niin iso rahan meno. 😅

Takaisin