Suurperheelliset kuumeilijat

Katsotaan miten käy 😄

Voi olispa ihanaa, jos itselläkin olis useampi sisarus! Nyt on vaan pikkuveli. Ehkä senkin takia itse haluaa ison perheen, että lapsilla on sitten toisensa tulevaisuudessa(kin) ❤️

@Beanen , sinulla on iso ihana perhe, seitsemän on mainio lapsiluku. :Two-hearts: Voihan se silti välillä iskeä epämääräinen kaipuu, tunne että kohtu on tyhjä. Ehkäpä se on asia mihin pitää tottua, ihan sama paljonko lapsia on saanut. Se on meidän äitien osa. Mutta olen ihan varma että joku päivä saat lastenlapsia joita pääsee myös hoitamaan, palkinto joka tulee sitten myöhemmin. :Two-hearts: Tulehan jatkamaan juttua tuonne Suurperheellisten puolelle, https://forum.vau.fi/forums/suurperheelliset.1251/ .

Pilvikirsikka, Joko huomenna testaat? 🥰 On kyllä niin selkeät merkit ilmoilla että pulla varmasti uunissa. 🙂

Beanen, Samaa mieltä kuin muut, 7 on hieno luku! 💕

Mulla olisi ehkä dpo 7, tai FLO mukaan dpo 5.
Eilen oltiin taas koko perhe kentänlaidalla ja oli jopa miehen kanssa kaksin täysi työ meidän toheloiden kanssa ja niitä paimentaessa. 🤣 Saa kyllä miettimään miten muut pärjää isompien katraiden kanssa.. Onko tää yksi niitä asioita mitä ehkä stressaa etukäteen ns turhaan? Loppuu kyllä kädet kesken...

Pilvikirsikka, Joko huomenna testaat? 🥰 On kyllä niin selkeät merkit ilmoilla että pulla varmasti uunissa. 🙂

Beanen, Samaa mieltä kuin muut, 7 on hieno luku! 💕

Mulla olisi ehkä dpo 7, tai FLO mukaan dpo 5.
Eilen oltiin taas koko perhe kentänlaidalla ja oli jopa miehen kanssa kaksin täysi työ meidän toheloiden kanssa ja niitä paimentaessa. 🤣 Saa kyllä miettimään miten muut pärjää isompien katraiden kanssa.. Onko tää yksi niitä asioita mitä ehkä stressaa etukäteen ns turhaan? Loppuu kyllä kädet kesken...

Lapset kasvavat. Sitä ei pienten kanssa tule ajatelleeksi, miten taitavia isommat lapset ovat. Heidän tarpeensa ovat erilaisia. Usein olen poikieni kanssa jutellut niitä näitä vauvan ollessa rinnalla ja 3-vuotiaan touhutessa ja pulputtaessa väliin, mitä osaa.

Tietysti isomman perheen kanssa on aina pieniä, joiden perään on vahdittava, mutta vanhemmista lapsista on kyllä siinäkin valtavasti apua, ihan vapaaehtoisestikin.

Nyt kun mietin, niin kyllä minulla on valtavan paljon helpompaa nyt verrattun siihen aikaan, kun pojat olivat pieniä. Siivottavaa, pyykättävää ja kokattavaa on luonnollisesti enemmän, mutta siihenkin saa jo paljon apua, lasten varttuessa yhä lisää. Esim. 11-vuotias on nyt kerran viikossa apukokkina, 12-13-vuotiaana saa sitten oman ruuanlaittopäivän viikosta.

Pilvikirsikka, Miltäpäs tikku näytti? 😍

Meillä on varmaan myös pahimmat mahdolliset iät meneillään. 7v, 5v ja 2,5v. Esikoisella on nyt tosi kova itsenäistymisvaihe meneillään. Kaverit on ihan ykkösasia ja moneen asiaan toteaa että "En ole mikään vauva". Sitten kuitenkin iltaisin nukahtaa pehmolelunsa kanssa ja kaipaa äitiä silittämään. 🥲💙 5v on hankala vaihe kun haluaa toisaalta olla niin iso, mutta on aivan hirmu pieni kuitenkin. Kriiseilee pieni ja onhan hän äitin vauva aina 😄💙 Ja tän nuorimman uhma paheni juuri! 🙈 On siis tosi hienoa kaikki minä itse -jutut ja selkeästi on tosi päättäväinen ja kova taitoinen kaveri. Mutta aivan mahdotonta välillä kun järki ei vielä paljon päätä pakota ja tahtoa ois vaikka ja mihin. 🤪

Eilen me juuri puhuttiin miehen kanssa miten me on oltu melkolailla lapsia itsekin kun alettu seurustelemaan. Ja että miten vanhemmuus ja nuo lapset on myös kasvattaneet meitä. Yhdessä tunnetaitoja opetellaan paljon ja muutenkin. Luin juuri joku aika sitten artikkelin siitä miten vanhemman ei pidäkään olla valmis, vaan siinä lasten kanssa esimerkiksi meidän uusi sukupolvi, nimenomaan opettelee uusia asioita ja tapoja. Kun onhan meidät monet kasvatettu vähän kyseenalaisin keinoin osa (sodan jälkeinen sukupolvi) Lapset on tuonut meistä parhaat puolet esiin ja on niin etuoikeutettu olo että saa heidän rinnalla kulkea. 😀💙💙💙

Mulla ei ollut kaapissa kuin yksi pregcheck, niin käytin onestepin joka on mulla ollut ainakin aina huono ja se oli ihan puhdas nega. Mutta tänään onkin vasta dpo 9! Ja edelleen hengästyttää. Huomenna koklaan sen pregcheckin 😁

Meillä on 7,5v, 6v ja 3v nuo poikaset ja kyllä he aika vauhdikkaassa iässä on 😄 esikoisella alkaa jo järkeä löytyä, mutta onhan hän pieni vielä ja saattaa keksiä jotain järjettömiä tempauksia. Noi 6v ja 3v on aikamoisia tuholaisia jos ei vahdi ja ohjaa tekemisiä 😆 ehkä eskarissa sitten alkaa enemmän muuttua "isoksi" :D

Meillä jonkinlainen raja on kulkenut 8. ja 9. vuoden kohdalla. Aika hyvin voi minusta yleistää, että eka- ja tokaluokkalaiset ovat vielä "pieniä", kun taas sitten siitä vanhemmat alkavat olla "isoja". Toki välillä on 3-vuotias ikäistään vanhempi siinä missä 11-vuotias (ja tää 39-vuotias) käyttäytyvät noin 2-vuotiaan tasoisesti. 😂 Sitä edellisen rajan asettaisin karkeasti 5. ja 6. vuoden väliin. 🤔

Minä oikein pohdin eilen illalla tiukasti elämää ja maailmankaikkeutta. No, oikeasti lähinnä omaa napaa. Mutta noin niin kuin laajassa mittakaavassa. Että jos nyt vain tiukasti pitäisin jalat ristissä kolme kuukautta. Pitäisin kuntouttavan kuntokuurin. Raudat ja yleiskunto ylös, vähän rillutteluakin ennen vauvaputkeen sukeltamista. Saisin kenties painoa lopulta alas. Eihän nyt muutama lisäkuukausi kohti 40 vuoden ikää voi laskea hedelmällisyyttä, kun kaikkea muuta siihen vaikuttavaa parantaa?

Sitten voisi olla jo aika hyvät lähtökohdat ponnistaa uuteen raskauteen ja jaksaa raskauden aikana pitää hyviä rutiineja yllä. Kolmessa kuukaudessa ainakin mainosten mukaan voi tapahtua suuriakin muutoksia! 😂 Ainakin rautavarastot ehtisivät täyttyä vähän paremmin.

Tein mä sittenkin sen vikan pc:n 😂 siihen tuli heti näkyviin haamu vai viivanpaikka (?) joka kyllä haalistui sitten. En mä tiedä näkyykö tässä kuvassa mitään. Meillä on taas tupa täynnä tohinaa kun esikoisen kaveri tuli meille ja tänään pitää lähteä vielä eskariin tutustumiseen ja mulla meinaa happi loppua koko ajan 🙈 jos en raskaana ole niin sitten kyllä huolestun, kun näin saa henkeä haukkoa.

IMG_20230523_134342.jpg

Ääni kuntokuurille! Olen monta kertaa raskautunut sellaisen aikana, erityisesti vanhempana. :smiling-eyes:

Rauta imeytyy paremmin kun sen nappaa c-vitamiinin, tai appelsiinimehulasillisen kanssa.

@pilvikirsikka , ehkä tuossa joku hailura on. Vaikea sanoa. Muutaman päivän päästä uutta testiä. :smiling-eyes:

Muokattu viimeksi:
Ääni kuntokuurille! Olen monta kertaa raskautunut sellaisen aikana, erityisesti vanhempana. :smiling-eyes:

Rauta imeytyy paremmin kun sen nappaa c-vitamiinin, tai appelsiinimehulasillisen kanssa.

@pilvikirsikka , ehkä tuossa joku hailura on. Vaikea sanoa. Muutaman päivän päästä uutta testiä. :smiling-eyes:

En uskalla antaa vauvalle lupaa tulla, ennen kuin varmasti jaksan raskauden. Olen tullut aina hyvin helposti raskaaksi, en halua vielä kokeilla, onko tilanne muuttunut. Niin siinä mielessä kolmen kuukauden kuntokuuri, että sinä aikana ehkäistään.

Ehkäpä pitäisi myös jättäytyä taustalle tästä ketjusta, mutta en tiedä, maltanko. 😁

Luin myös, että etikkahapot tehostavat raudan imeytymistä, ja pohdin, pitäisikö alkaa juoda veteen sekoitettua omenaviinietikkaa kerran päivässä. 🤔

Pilvikirskikka, mun mielestä näyttää negalta. Tai mulla tullut tommonen pc:llä ja siinä ihan heti aiemmin tota punertavaa haamua näkyy vaalea viivanpaikka. Jotenkin siihen viivanpaikan reunaan aluksi jää punertavaa niin että näyttää haamulaiselta 🤔
Mutta voin olla ihan väärässä! Ainakin sun oireet on niin lupaavia 😍

Joo ihan nega oli tänäkin aamuna. Joko näkyy vasta myöhemmin tai sitten oli kiinnittymisyritys 🤔 eilen jo tuli ensimmäinen yökkäys hampaita pestessä ja mahaa nippailee.

Ja hajut ottaa nenään ja lämpö edelleen koholla puoli astetta.

Muokattu viimeksi:
Peukut pystyssä Pilvikirsikalle👍🏻👍🏻
Plussatuulia puhkumme, ihmettelen kovasti jos ei ole tärpännyt noilla oireilla. 💓

Piti kommentoida että loistava idea tuo Sointu-Helmiinan kuntokuuri! Ajattelin itsekin vähän tuohon suuntaan. Mulla on ilmeisesti tuosta raudanpuutteesta liittyen alkanut nyt aivan jäätävät levottomat jalat jotka valvottaa öisin! Oon kokenut tätä aiemmin ainoastaan loppuraskaudesta. Otin nyt siis arsenaaliini myös magnesiumin kaikkien muiden lisäksi! 😁

Me siis mietittiin miehen kanssa että katseltaisiin tässä tää kesä ja alkusyksy kun itse laitan tuota terveyttä kuntoon (raudat ja kilpirauhanen ym) ja mies toipuu burnoutistaan. (Hän on muuten nyt aivan eri ihminen ilman töitä 😍)
Ja vähän ollaan mietitty olisiko kevät- tai kesävauva sitten ajankohtainen. (En kuitenkaan haluaisi loppukesään!)
Meidän pitäisi ainenkin uudet yhdistelmävaunut hankkia jos niin olisi, joten töissä piipahtaminenkaan ei olisi mulle paha idea vuoden alussa. 😉
Mutta voihan toki olla että päätetäänkin ettei enää yritetä ja sekin olisi sitten fine. Mutta kyllä tää tilanne on nyt paljon elänyt tuohon suuntaan että pienelle olisi paikka vapaana. 🥹💓 Ja pääasia että tätä saa nyt rauhassa ja rennosti ajan kanssa pohtia, eikä esimerkiksi tilanteiden pakosta täydy päättää suuntaan tai toiseen.

Kannattaa muistaa että magnesium haittaa raudan imeytymistä! Ettei niitä ota samaan aikaan 😊

Teillä Miitu selvästi se pieni siellä mielessä pyörii 💕 pitäisiköhän munkin pitää pieni kuntokuuri jos nyt tästä ei plussaa tule. Välillä lorahtaa kunnolla valkkaria ja silti negaa näyttää 🙈 voihan se tulla myöhemmin tai sitten ei tule ollenkaan. Kumpikin vaihtoehto ihan ok. Kesä ja kesäpuuhat nyt niin vetää puoleensa, että keksii onneksi muutakin ajateltavaa. Kevät- tai kesävauvasta minäkin tykkäisin. Meillä on yksi kesävauva ja oli se niin ihanaa!

Tänään ollut kyllä taas sellainen päivä näiden kanssa että HOHHOH. 3v on aikamoinen just nyt. Huutaa, raivoaa ja käyttäytyy huonosti. Että ei paljon ehdi kuumeilla kun näitä pitää ruodussa 🙈

Pilvikirsikka, Juu tuo hyvä muistutus että ei samaan aikaan! 😊 Mulla hieman ongelmaa ollutkin miettiä missä välissä minkäkin tabletin ottaa kun tyroksiini pitää ottaa tyhjään vatsaan heti aamusta. Ja sitten raudan kanssakin pitää taukoa muihin. Ja esim raskausaikana otin raudan aamupäivästä ja illalla, niin se oli myös hieman haastavaa.

Ei hitsi, en tiedä liittyykö tää nyt rautaan vai mihin mutta mulla joko todella paha närästys tai sappivaivat.
Lääkäri epäillyt sappikiviä joskus ja meillä suvussa onkin tuota oireilua. Täytyyköhän sappirakon poistoa harkita.. Eilen tuli valvottua pitkälle yöhön. Kipukohtaukset kyllä tuttuja vuosien ajan jo mutta nyt ehkä tuntuu että tulee useammin. 😕
Onko teillä kellään kokemusta tuosta viheliäisestä vaivasta, tai sappirakon leikkauksesta?

Pilvikirsikka, Juu tuo hyvä muistutus että ei samaan aikaan! 😊 Mulla hieman ongelmaa ollutkin miettiä missä välissä minkäkin tabletin ottaa kun tyroksiini pitää ottaa tyhjään vatsaan heti aamusta. Ja sitten raudan kanssakin pitää taukoa muihin. Ja esim raskausaikana otin raudan aamupäivästä ja illalla, niin se oli myös hieman haastavaa.

Ei hitsi, en tiedä liittyykö tää nyt rautaan vai mihin mutta mulla joko todella paha närästys tai sappivaivat.
Lääkäri epäillyt sappikiviä joskus ja meillä suvussa onkin tuota oireilua. Täytyyköhän sappirakon poistoa harkita.. Eilen tuli valvottua pitkälle yöhön. Kipukohtaukset kyllä tuttuja vuosien ajan jo mutta nyt ehkä tuntuu että tulee useammin. 😕
Onko teillä kellään kokemusta tuosta viheliäisestä vaivasta, tai sappirakon leikkauksesta?

Joo joskus on kyllä vaikea miettiä milloin ottaa minkäkin tabletin! Mä oon ottanut raudan illalla ja raskaana varsinkin syönyt magnesiumia, niin niitä ei sitten voikaan ottaa samaan aikaan enää.

Voi ei, kuulostaa tosi kurjalta 😟 mulla närästi rauta alkuun, korvensi oikein kunnolla kurkkua mutta se helpotti. Kannattaa ehkä olla lääkäriin yhteydessä, ettei ole mitään sappivaivaa!

Kävin eilen hammaslääkärissä. Odotusaulassa istuessa katselin kun paikalle tuli tukka putkella kirjaimellisesti se yksi lääkäri, jolle en halua enää ikinä. On niin kummallinen sählääjä. Kuinka ollakaan mun aika oli just tälle lääkärille 🤦😂 no asia hoitui ja sain lähetteen eteenpäin, että kai se nyt vaan pakko on mennä sinne 😬 yksi ystävä lupautui jo lähtemään sinne tueksi.

Tää kierto on ollut tosi kummallinen. Kaikki hajut ällöttää ihan todella paljon, etenkin kaikki eritteet, joita lasten kanssa riittää 🙈 hyvä ettei laatta lennä. Mutta plussaa ei näy! Eilen hammaslääkärissä jomotti kuin olis menkat alkamassa. Alan epäillä että on ollut pieni hipaisu, koska ei muuten olis tullut sitä palelua sen oletetun kiinnittymisen jälkeen ja tätä kuvotusta.

Olin lääkäriin yhteydessä ja laittoi Somac kuurille vaikka sanoin että kuuri auttaa mulla yleensä hetkeksi vain, eli kokeiltu on. Monesti. Sitten kuulemma voivat EHKÄ harkita tutkimuksia. 🥱
No töihin paluuta ja työterveyttä odottaessa, joka oikeasti toimii! ❤️

Ja hei upeaa, että sait itsesi hammaslääkäriin! Se on jo iso askel ja monesti se hankalin ❤️ Mullahan siirtyi oma aika kun siirrettiin toiselle lääkärille ja sanoin että EI, haluan juuri tälle ko. hammaslääkärille. Oikein hankala asiakas olen, sain ajan heinäkuun alkuun. 😂 Voin kuvitella mitkä fiilikset ollut kun oot tuon sählääjän nähnyt siellä ja vielä ymmärtänyt että oma aikasikin hänelle. 🙈

Mulla tulee kyllä monesti palelua oviksen jälkeen ennen menkkoja. Oon yrittänyt muistella millaista oli raskautuessa niin olin kirjoittanut että horkkapalelua. 😅 Kyllähän nuo kaikki oireet nyt ihan plussan puolesta puhuu! Ootko milloin viimeksi testannut ja mikä kp/dpo nyt?

Takaisin