Suurperheelliset kuumeilijat

Joo on niin ristiriitaiset tunteet. Tämä kierto nyt jää käyttämättä. Sinänsä hauska että pitkään aikaan missä kunnon ovislimat, siis jäätävät moneen vuoteen. Tässä kuitenkin kaksi kiertoa jo edellä raskauduttu ilman limoja...

Minä yritin ensin olla järkevä, sitten totesin mahdottomaksi ja "luonnonvastaiseksi" ja ulkoistin järkevyyden miehelle. Taisin jo tämän sanoakin. Että kyllähän minä olen niin pystyvä, että hoidan just niin monta lasta kuin saadaan, siitä ei tarvitse huolehtia. Mies saa sitten tykönään pohtis autot, elättämisen, huoneet.... Minä vaan tyytyväisenä toivon lisää lapsia, kunnes ei enää ole mahdollista tai mieli muuttuu. Hyväksyn myös sen, jos mies toteaa, ettei enempää. Hänellä on sitten hyvät syyt. Mutta kyllä nyt ainakin tämä seuraava ja mahdollisesti vielä 7. lapsi on saanut vihreää valoa.

Jotenkin on ihanan helppoa, kun ei tarvitse omaa vauvakuumetta suitsia järkevyydellä. 😁

Oreo, kuinka paha raskausdiabetes sulla oli? Kuopus on nyt 1,5-vuotias, ja en ole käynyt sokerirasituksessa. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos juhannukseen mennessä ei ole tärpännyt, sitten olisi hyvä käydä. Muuten voi käydä seuraavan raskauden yhteydessä. Mun radi pysyi kyllä hyvin kurissa ruokavaliolla, oli aika lievä. Siksi en ole huolissani. Voihan niitä sokereita kotonakin mittailla, pysyvätkö kurissa.

Rupesin miettii että kun eilen oli ovisplussaa, eli vahvempi kuin kontrolli ja tänään tasavahvat niin laskenkon oviksen eilisestä? Limaa tullut kolmisen päivää ja tulee edelleen reippaasti että onkohan ovis tänään vai vasta huomenna? Kun limat ei oo loppu todellakaan.

Oreo, kuinka paha raskausdiabetes sulla oli? Kuopus on nyt 1,5-vuotias, ja en ole käynyt sokerirasituksessa. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos juhannukseen mennessä ei ole tärpännyt, sitten olisi hyvä käydä. Muuten voi käydä seuraavan raskauden yhteydessä. Mun radi pysyi kyllä hyvin kurissa ruokavaliolla, oli aika lievä. Siksi en ole huolissani. Voihan niitä sokereita kotonakin mittailla, pysyvätkö kurissa.

Paha 🙈 lopussa söin tosi rajoittuneesti, söin tabletit ja pistin insuliinin, eikä silti pysynyt kurissa.

En päässyt käymään ensimmäisten kuukausien aikana, kun epparihaava tulehtui ja söin siihen useamman ab-kuurin. En pystynyt istumaan ilman kipuja, joten ei jotenkin se sokerirasituksessa istuminen hoikuttanut.
Sitten varasin ajan vaikka kuinka monesti, mutta jouduin siirtämään oman tai lasten sairastelun takia, tai mies ei saanut aamua töistä vapaaksi että olisin päässyt (lasten vieminen kouluun/päikkyyn).
Sitten kun lopulta pääsin sinne, ei koko lähetettä alun perinkään oltu kirjoitettu 🙈

Nyt sitten on oltu taas sairaana ja mies vaihtoi työpaikkaa ja oli vasta yli viikon saikulla, joten en ole vielä kehdannut pyytää pyytäisikö töistä vapaata 😅

Rupesin miettii että kun eilen oli ovisplussaa, eli vahvempi kuin kontrolli ja tänään tasavahvat niin laskenkon oviksen eilisestä? Limaa tullut kolmisen päivää ja tulee edelleen reippaasti että onkohan ovis tänään vai vasta huomenna? Kun limat ei oo loppu todellakaan.

Beanen, Mä oon aina laskenut siitä ensimmäisestä ovisplussasta vaikka joskus saattanut näyttää parikin päivää putkeen plussaa.

Oreo, yritin vähän etsiä, miksi pitää mennä nimenomaan sokerirasitukseen, eikä riitä, että mittailee sokereita kotona, mutta ei oikein löytynyt mitään. Ehkä siinä ajatellaan, etteivät ihmiset kuitenkaan mittaa tarpeeksi hyvin tai jotain

Mutta siis, kannattaa ehkä kurkata sokereita, ne rajathan ovat ilman raskautta väljemmät muistaakseni. Sitten jos niissä on häikkää saa varmaan motivaatiota varata ajan.

Minusta se sokerirasituskoe on vähän kyseenalainen, koska se ei millään tapaa ole verrannollinen siihen miten normaalisti söisi. Mä en ainakaan vedä saman verran glukoosia kerrallaan ja vaikka vetäisin, niin siihen arvoon kuitenkin vaikuttaa niin paljon päivän muu ravinto, liikunta ym ja eritoten nukkuminen! Mä olen aina saanut huonommat arvot jos oon nukkunut huonosti edeltävänä yönä. Myös stressi vaikuttaa niihin sokeriarvoihin. Toki se voi jollekin olla helppo vaan mennä siihen kokeeseen ja sitten joko on tai ei ole (raskaus)diabetes, mutta itse en ole ihan suostunut nielemään tätä asiaa näin mustavalkoisesti 😁 siksi oon mitannut arvoja itse kotona. Monipuolisella ravinnolla, liikunnalla ja riittävällä unella on saanut hyvin säädeltyä verensokeria. Toki sekään ei kaikilla riitä, toisilla se raskaus vaan vaikuttaa asiaan niin paljon ja sitten on mentävä sen mukaan. Onneksi sitäkin pystytään hoitamaan lääketieteen turvin 😊 vauvan parastahan siinä lopulta ajatellaan ja toisaalta on tärkeää, että tiedetään vähän millä tasolla se verensokeri raskaana on, ettei sitten syntymän jälkeen tule ongelmia. Mutta silti olen sitä mieltä, että ne rajat on tosi tiukat ja tosi moni odottaja jää "turhaan" kiinni siinä kokeessa.

Oottepa te jutelleet! Täytyy palata aiempiin viesteihin kun ehtii 😄

Mulla on vahva sukurasite 2 tyypin diabetekseen. Siihen lisäksi tää vähäinen liikunta, epäsäännöllinen syöminen ja ylipaino... Ja ainiin, joskus kai pitäis nukkuakin.
Joten enemmän oon yllättynyt, jos sieltä ei vähintään jotain esidiabetesta löydy 😅

Mulla on vahva sukurasite 2 tyypin diabetekseen. Siihen lisäksi tää vähäinen liikunta, epäsäännöllinen syöminen ja ylipaino... Ja ainiin, joskus kai pitäis nukkuakin.
Joten enemmän oon yllättynyt, jos sieltä ei vähintään jotain esidiabetesta löydy 😅

Etsipä muuten AskelTerveyteen artikkeli "Näin paljon vettä sinun tulisi juoda painosi perusteella". Minä vasta muutama päivä sitten tajusin, kuinka kauan olen ollut vakavasti nestehukassa. Luin riittävän juomisen vaikuttavan monen muun asian lisäksi sokerin käsittelyyn. Tuskin se nyt on mikään ihmekeino, mutta ainakin halpa. Ei toki helppo, kannattaa ehkä miettiä jotain vedenjuontisovellusta.

Etsipä muuten AskelTerveyteen artikkeli "Näin paljon vettä sinun tulisi juoda painosi perusteella". Minä vasta muutama päivä sitten tajusin, kuinka kauan olen ollut vakavasti nestehukassa. Luin riittävän juomisen vaikuttavan monen muun asian lisäksi sokerin käsittelyyn. Tuskin se nyt on mikään ihmekeino, mutta ainakin halpa. Ei toki helppo, kannattaa ehkä miettiä jotain vedenjuontisovellusta.
Ihan mielenkiintoinen artikkeli!
Täytyypä lisätä vedenjuontia merkittävästi 😊

Tää Sahara kaipaa nesteytystä.....siis mun veden juonti on luokkaa nolla🙈

Tämä kierto tosiaan jäi nyt välistä. Eilen oli selvä ovis ja testit plussaa pari päivää sitten mutta nyt vaan pidin pintani. Antaa kohdunlimakalvon palautua jne. Ensi kierto jos päätetään että ei ehkästä en myöskään aio ottaa mitään poppaskonsteja. Jos ei tuu niin sanotusti lasta eikä pas*kaa niin ei tule sitten. Mä jotenkin jo tiedän että vaikka hedelmöittyisin niin taas homma loppuu jo alussa kun toi hiton tiputtelu eli progesteronin vähyys viheltää taas pelin poikki.

Minusta se sokerirasituskoe on vähän kyseenalainen, koska se ei millään tapaa ole verrannollinen siihen miten normaalisti söisi. Mä en ainakaan vedä saman verran glukoosia kerrallaan ja vaikka vetäisin, niin siihen arvoon kuitenkin vaikuttaa niin paljon päivän muu ravinto, liikunta ym ja eritoten nukkuminen! Mä olen aina saanut huonommat arvot jos oon nukkunut huonosti edeltävänä yönä. Myös stressi vaikuttaa niihin sokeriarvoihin. Toki se voi jollekin olla helppo vaan mennä siihen kokeeseen ja sitten joko on tai ei ole (raskaus)diabetes, mutta itse en ole ihan suostunut nielemään tätä asiaa näin mustavalkoisesti 😁 siksi oon mitannut arvoja itse kotona. Monipuolisella ravinnolla, liikunnalla ja riittävällä unella on saanut hyvin säädeltyä verensokeria. Toki sekään ei kaikilla riitä, toisilla se raskaus vaan vaikuttaa asiaan niin paljon ja sitten on mentävä sen mukaan. Onneksi sitäkin pystytään hoitamaan lääketieteen turvin 😊 vauvan parastahan siinä lopulta ajatellaan ja toisaalta on tärkeää, että tiedetään vähän millä tasolla se verensokeri raskaana on, ettei sitten syntymän jälkeen tule ongelmia. Mutta silti olen sitä mieltä, että ne rajat on tosi tiukat ja tosi moni odottaja jää "turhaan" kiinni siinä kokeessa.

Oottepa te jutelleet! Täytyy palata aiempiin viesteihin kun ehtii 😄

Peräänkuullutan pitkän sokeriarvon testausta! Se olisi 10 x parempi testata kuin perus-sokerirasitus, jossa vedetääm sokeriöverit parin tunnin testausta varten.

Pitkä sokeri näyttää muistaakseni sokereiden keskiarvon yhdeltä kuukaudelta. Multa otettiin pitkä sokeri, kun odotin kuopusta. Se oli reilusti ylimmän sallitun arvon alapuolella eli täysin normaali. Selasin just pari päivää sitten oma kantaa nimittäin.

Sokerirasituksen tulos sen sijaan oli
paasto 5.5
1 tunti 11.0
2 tuntia 11.00 eli tosi pahat!!! Mutta pitkä sokeri näytti kuiteskin hyvältä. 😬

Vuosi synnytyksen jälkeen pitkä sokeri oli vielä parempi, kuin raskaana ollessa. Eli ei oo diabetesta lähelläkään.

Kyllä noi sokeriöverit tossa rasitustestissä on todella epäinhimilliset, enkä pitkän sokerin perusteella saa arkiruokavaliossa aikaiseksi tollasta määrä hiilareita kerralla!

Muoks
Rasitusarvot on nyt myös normaalit kun synnytyksestä kulunut vuosi

Paasto 4.4
2 tuntia 6.5

Enemmän toi rasitus mun mielestä varoittaa mahdollisesta riskistä diabetekseen ja antaa vihiä, ettei keho kestä hirveetä määriä hiilareita kerralla...

Vedenjuonnista, ainahan siitä nyt muistutellaan, ja kummasti sitä kuvittelee pärjäävänsä vähemmällä. Näppärää vaan, kun ei tarvitse koko ajan juosta vessassa. Luettuani tuon artikkelin tajusin, että olen jo vuosia juonut liian vähän. (Siis sen AskelTerveyteen "Näin paljon vettä sinun tulisi juoda painosi perusteella".)

Mulle annettiin rautainfuusio nuorimman raskausajan viime metreillä. Siitä tuli pariksi kuukaudeksi supernainen -olo. Sitten osa väsymyksestä ja keskittymiskyvyn puutteesta palasi takaisin, mutta ei kuitenkaan lähellekään samoissa määrin kuin aneemisena. Ajattelin, että se nyt vaan kuuluu pikkuvauva-aikaan.

Nyt kun aloin juomaan tarpeeksi, jaksan ja keskityn aivan toisella tapaa. Turvotus laski, nälkä- jano- ja kylläisyysviestit tulevat paremmin perille, jalkojen kolotus käytännössä hävisi, ja iho on myös hyvä. Mulle "tarpeeksi" saattaa olla jopa 5 litraa päivässä, riippuu, miten paljon huhkin. Imetän vielä kuopusta, niin sekin lisää vedentarvetta. Ei ihme, ettei 2-3 litralla pitkälle pötkinyt.

Luulenpa, että osa anemiaksi tulkitsemistani oireista olikin nestehukkaa. Se selittää, miksi nuorempana ja hoikempana pärjäsin huonoilla rauta-arvoilla kohtalaisesti. Hoikkana oli helpompi juoda tarpeeksi. 😅

Yli litraa tunnissa ei suositella juotavaksi munuaisten hyvinvoinnin näkökulmasta. Siltä varalta, että joku innostuu heti paikalla vettä juomaan. 😁

Hoikemmalla huono juominen ei välttämättä näy niin radikaalisti, olo voi olla väsynyt kyllä. Mut jos päivän nesteen tarve on vaikka 2 litraa, osa tulee ruuasta väkisinkin. Kun taas jos pitäisi saada 5 litraa tai enemmänkin, niin pitäisi melko keitto-kasvispainotteista olla, että ilman "välitankkauksia" pääsisi edes lähelle.

IMG_20230427_161324.jpg

Wtf? Onki nää testit nykyään ihan sysipaskoja, vai tiirailenko mä jo toista kertaa pillereiden aloituksen jälkeen haamuja??

Menkkoja ei edelleenkään kuulu, aikaisempi testi oli selvä nega. Mutta tänään tuli energiajuomasta ihan höpsö olo, mikä on tuttua raskauksista. Ja koska yhden pillerin olen tässä kierrossa unohtanut, niin kyllähän se piti mielenrauhan vuoksi kokeilla.
No ei kyllä mielenrauhaa tämä tuonut!
Ois nyt selkeesti jompaa kumpaa..

En tajua, KP 6 ainoa kerta seksiä ja tikuttelin ovista KP 10 lähtien jolloin jo melki tasavahvaa, kuitenkin selkeä plus tuli kp14. Nyt kp16 ja huvikseen tehty pregcheck haaleista haalein haamu??? Oli siinä yks toinen kerta seksiä myös mutta silloin keskeytettiin. Limatkin tuli sopien että ovistikut pitäisi paikkansa. Miksi toi tuli kun oviskin jo mennyt? Et ei pitäs siihen reagoida ?

View attachment 121619

Wtf? Onki nää testit nykyään ihan sysipaskoja, vai tiirailenko mä jo toista kertaa pillereiden aloituksen jälkeen haamuja??

Menkkoja ei edelleenkään kuulu, aikaisempi testi oli selvä nega. Mutta tänään tuli energiajuomasta ihan höpsö olo, mikä on tuttua raskauksista. Ja koska yhden pillerin olen tässä kierrossa unohtanut, niin kyllähän se piti mielenrauhan vuoksi kokeilla.
No ei kyllä mielenrauhaa tämä tuonut!
Ois nyt selkeesti jompaa kumpaa..
Outo tilanne sullakin siellä🤔 noi kyllä oman kokemuksen mukaan on niitä sysipaskoja🙈

En tajua, KP 6 ainoa kerta seksiä ja tikuttelin ovista KP 10 lähtien jolloin jo melki tasavahvaa, kuitenkin selkeä plus tuli kp14. Nyt kp16 ja huvikseen tehty pregcheck haaleista haalein haamu??? Oli siinä yks toinen kerta seksiä myös mutta silloin keskeytettiin. Limatkin tuli sopien että ovistikut pitäisi paikkansa. Miksi toi tuli kun oviskin jo mennyt? Et ei pitäs siihen reagoida ?

Onko sulla kuvaa? 😁

Takaisin