suuri imetys ja korvike ketju :)

Täällä hiukan ongelmallinen tilanne. Oikeasta rinnasta tulee hyvin maitoa ja tyttö saanut tarvitsemansa maidon siitä. Mutta tuo vasen operoitu rinta tuottaa tuskaa. Maito nousi viime yönä oikeen kunnolla mutta mitään ei vasemmasta rinnasta tule ulos! Olen yrittänyt saada vauvaa imemään paljaaltaan ja kumilla, lypsänyt käsin ja pumpulla mutta mikään ei auta. Sain nyt imetyspolilta ohjeen "ajaa maidon tuotanto alas" siitä rinnasta ennen kuin se tulehtuu. Nyt siis lämmintä ja hierontaa että saa nousseen maidon liukenemaan. Parhaillaan vaan on maitoa pakkautunut niin paljon rintaan että on yhtä tuskaa hieroa sitä! Pari-kolme päivää voi kuulemma mennä että tilanne laukeaa. Yhden rinnan maitotuotanto riittää kuulemma hyvin kun huolehtii itsestään.
Tykkäys yhden rintapanimon tuotannolle!! Ja tsemppiä operoidun kanssa! Voin vaan tuntee tuskasi! Vaikka itellä molemmat virtaa ku hanasta niin kipu on kovaa silti..

Janna Hyvä et sait nyt ohjeet miten tuon rinnan kanssa toimia. Voin vaan kuvitella miten tuskaista on kun ei saa rintaa tyhjennettyä. Toivotaan et pian helpottais. Ja ihana kuulla et imetys voi onnistua yhdelläkin rinnalla.

Juu, siis kyllä tässä on nyt muutaman päivän aikana saanut eri yhteyksissä huomata miten erinomainen ja sopeutuvainen tämä ihmiskeho on! Suht helpolla olen toistaiseksi selvinnyt tän rinnan kanssa, ei ole päässyt tulehtumaan ainakaan mutta kyllä se työtä vaatii! Ja aivan mahtavaa että ylipäätään on mahdollista imettää vain yhdestä rinnasta, mä luulin että se on kaikki tai ei mitään.

Täällä ollut nyt kyllä ongelmia imetyksen kamssa. Kätilöt sanonu et on se imeny kun on tyytyväinen ja sokerit hyvät. Itteä mietityttäny kovasyi rt saako se sieltä mitään. Tänään ehkä vähän noudsu maitoa mutta edelleen olen skeptinen ja vähän huijausmaitoa annettu kun pikkuinen ei oikein jaksais kauaa imeä. Lähtöpaino laskenu 400g. Pitäisi varmaan kokeilla sitä pumppaamista.

Mulla tissit räjähtää kun ei tuo neiti kerkee syömään niin paljoo mitä tulis. Pumppaamalla en saa oikein mitään tuleen, no jos menis kuumaan suihkuun lypsään pahimmat pois.
Toisaalta arvasin tän kun neiti oli sen pari päivää sairaalassa koko ajan rinnalla kun ei kerinny maito nouseen ja nyt se tilaus sitten täytty :)

Kokeilun illalla sairaalan sähköpumppua, sanoivat ettei välttämäti maitoa tule viä kunnolla.

Ei mennyt imetysteet eikä stimulointi hukkaan, 10min ja 25ml, eli mielestäni hyvä juttu.

Vauva tykkää ja haluaa imeä,mutta kun on niin jumalattoman pieni,ettei jaksa imeä niin paljon kun tarvis.
Mutta koska olen näin maidokas, tuotetta lykkään pulloon ,jos sitten saataisiin hieman kasvua aikaiseksi.

Mulla ei kunnolla nouse vaikka kuinka härkkis tissejä. Eilisten kaikkien pumppauksien tulos oli vajaa 50 ml... Noh, tyhjää parempi. Saa edes vähän niitä hyviä juttuja mun maidosta tuo (linnun)poika. On niin hassu ku jäbä rupee aukomaan suuta ku linnunpoika kun nälkä iskee ja kun nostaa olkapäälle väliröyhtäytykselle niin "nokkii" olkapäätä. Monet naurut saatu :joyful:

Meillä imetään hyvin ja saa tarvitsemansa maidon oikeasta rinnasta. Eilisessä painokontrollissa tyttö saavuttanut melkeen syntymäpainonsa jo niin hyvin on saanut maitoa. Hassua vaan kun olen pari kertaa yrittänyt pumpata syötön jälkeen kun on tuntunut kuin olis vielä maitoa tarjolla niin pumpulla en saa melkeen mitään ulos! Olis kiva saada edes vähän hätävaraa jääkaappiin tai pakkaseen.
Vasen rinta alkaa olla kunnossa nyt, ei ole enää pinkeenä tai kipeä, eli alkaa tuotanto hiipua. Lämmin, hieronta ja kaalinlehti auttoivat. Hiukan haikeeta kun ei imetys tai pumppaus siitä onnistunut (jotenkin puoliksi onnistuneen/epäonnistuneen olo) mutta onneks toinen rinta kuitenkin toimii ja sen tuotanto riittää. :)

Mitäs olette te kaikki vauvaantuneet nyt tällä kokemuksella mieltä: kannattaako hankkia rintapumppu etukäteen vai katsoa sitten kun vauva on syntynyt, että tarvitseeko? Ja oisko jotain malli/merkkisuosituksia? Manuaalinen vai sähköinen? Vai onnistuuko käsin pumppaaminen?

Itse hommasin aventin manuaali pumpun, en ole oikeisiin toimiin sen kanssa päässyt.

Sairaalassa oleva sähköinen on kyllä kiva ja harkitsen sähköistä kotiinkin.

Maidon nousuun en tiedä kuinka kuiva harjoittelu vaikutti, koska heruminen alkoi vasta sairaalassa.

Mutta koe pumppailin aiemmin kotona ja join life:sta ostettua imetysteetä.

Sähköinen tuntuu paremmalta, mutta kun maito alkaa tosissaan heruun,manuaalinenkin piisaa.

Mutta tämä kokemus vauvan kanssa joka ei jaksa imeä vielä itse.

Meillä imetään oikein hyvin, mutta ei kyllä samalla tavalla molemmista rinnoista. Oikea on selkeä lemppari, siihen käydään kiinni todella tiukalla otteella. Vasen ei oo sit niin kiva. Ollaan kahdenkin eri kätilön kanssa katsottu asentoa (kyljellään ja istuen imetystyynyn kanssa) eikä ihan täysin hyljeksi vasentakaan, mutta muutaman hyvän imun jälkeen joko nukahtaa tai alkaa turhautuneena itkustamaan. Ei pysy ollenkaan niin helposti hyvässä asennossa kuin oikealla. Luultavasti saa siitäkin kuitenkin jotain irti kun ainakin käsin painaessa saa helposti tipan esiin ja männikön on ihan ok. Aavistuksen mietityttää miten saadaan se kotona toimimaan. Ei kai kauaa tuota maitoo jos toisesta vaan pumppaa?

Mirkku, voit ihan hyvin imettää oikeasta ja pumpata vasemmasta, silloin molempien tuotanto jatkuu tasaisena. Tai sit imetät pääasiassa oikeasta ja sen mitä hän imee vasemmasta. Tuotantomäärä voi olla eri rinnoissa, se että vasemmasta tulee vähän ei vaikuta oikean tuotantomäärään. :) Mullahan vasemmasta ei tule mitään ulos ja tänään on rinta jo tuntunut normaalilta (eli ei pingota ja ole kipeä) eli tuotanto on siitä nyt loppunut mutta oikeasta tulee maitoa niin että riittää tytölle, korviketta ei ole tarvittu lainkaan ja paino nousee hyvin.

Jos olisin tienny olisi kyllä ostanu pumpun etukäteen, kun antoivat sairaalassa mulle pumpun liian myöhään ja yllättyivät kun olinlin saanu pumpattua. Vauva ei olis sillon tRvinnu korviketta. No nyt on onneksi alkanu tuleen maitoa paremmin mutta ärsyttää kun pitää imettää aikataulun mukaan ja punyaroida ladta dt hän sais tarpeeksi maitoa kun paino pääs tippumaan niin alas. Mulla kans tulee paremmin kyllä oikeasta ja vauva tykkää siksi siitä emempi. Pumppaillu ja imettäny oon kuitenkin molempia.

Kannattaa yrittää yöllä tarjota enempi sitä ei niin kivaa tissiä. Vauva voi olla sen verran uninen ettei muista vastustaa nii paljo! Itellä toimi aikanaan.
Mää tilasin tänää lypsykineen.. :D ilmotin itteni siis luovuttajaksi. Katsotaan ny lähteekö rullaamaan ja onko mun juttu. Toivottavasti, itku silmässä kaatelen päivittäin maitoo viemäriin kun on niin paljon ylituotantoa.. (Pakastimessa on jo..)

minä käytin lifen mammatee nimistä teetä, pääsin eilen iltapäivällä himaan ja oon ollut niin poikki sairaala reissun jälkeen, että oon vaan pumpannut pulloon maitoa valmiiks ja mies on hoitanut vauvaa, itse puoli unessa koko eilis illan :)

Takaisin