suuri imetys ja korvike ketju :)

Meille annettiin kotiinlähtö tarkastuksessa ohjeeks et ensin imettää ja sitten korviketta päälle, kun paino laski n.200g synnytyksestä. Eipä oo tarvinnu antaa korviketta kun muutaman kerran, kun vaan kärsivällisesti jaksaa imettää :)

Poika syntyi siis maanantaina ja keskiviikkona kotiuduttiin. Siinä vaiheessa maito ei ollut vielä kunnolla noussut ja paino oli pudonnut n. 11 %. Saatiin ohjeistukseksi syötöt max 3-4 h välein ja rinnan päälle korviketta 30-40 ml. No, kotona maito sitten nousikin ja ehkä parilla syötöllä saatiin n. 10 ml korviketta sisään tissin päälle ja tuskin olisi tarvinnut sitäkään. Seuraavana päivänä käytiin painokontrollissa ja vajaan vuorokauden aikana paino olikin kääntynyt hyvään nousuun eli oli jotain 60 gr, kun se vähimmäismäärä taitaa olla jotain 25 gr, eikä lisämaidolle ole tarvetta.

Poika imee hyvin molemmista rinnoista, mutta kun minulla on sellaiset "ei-ulos-törröttävät" pienet nännit, niin rintojen ollessa hyvin täynnä, on pojan vaikea saada kunnon otetta. Siinä on auttanut rintakumi ja on sitten sen kanssa vetänyt ensimmäisiä hörppyjä, kunnes pahin pingotus on poissa ja sitten saa jo ilman kumiakin kiinni rinnasta. Hieman hellinähän nuo molemmat rinnat ovat, mutta niin oli viimeksikin ja se helpotti silloin reilun viikon kuluessa. Sitä odotellessa.

Niin ja vielä siitä rintojen vuorottelusta. Meillä on mennyt niin, että jos poika on viihtynyt tissillä pitkään ja se on tuntunut hyvin tyhjentyneeltä, on seuraavalla kerralla imetetty toisesta rinnasta. Jos taas ruokailuhetki on ollut lyhyt ja poika nukahtanut kesken, on imetystä jatkettu seuraavalla kerralla ensin siitä samasta rinnasta ja vasta vähän ajan kuluttua vaihdettu toiseen. Näin pitäisi kai ainakin päästä kiinni siihen takamaitoon.

Mörri-Möykky, meillä mennään samalla tyylillä tossa tissittelyssä, yritän aina saada molemmat tyhjiksi ja jos just jää vähän "kesken" ni sit jatketaan siitä viel seuraavaks, muuten aina vuorotellaan.

Mä join eilen illalla kevyen saunomisen jälkeen (teki muuten gutaa) yhden alkoholittoman oluen, niin voi jestas sentään kuinka sitä maitoa vaan tippasi! Etenkin täydemmästä rinnasta, huh huh... Pitää kyllä ens kerralla laittaa maidonkerääjä(t) ja kattoo montako litraa sitä maitoa tulee.

Toimiikohan ihan kotikalja tuossa maidon nostatuksessa.. ? Kun en siis yhtääään siedä mitään kaupan olutta.. Yök..

Mun appiukko oli hakenut mulle alkosta jonkun hyvän saksalaisen alkoholittoman oluen, kun tulivat anopin kanssa synnärille meitä katsomaan. En nyt muista merkkiä ja maitokin ehti nousta jo sairaalassa, ennen kuin ehdin putelia korkkaamaan, mutta tuolla se nyt jääkaapissa odottaa sopivaa hetkeä/ sopivaa ruokaa kaverikseen. :) Eniten koko jutussa lämmitti kuitenkin se, että mun appi oli moista tullut ajatelleeksi. :Heartpink

Meillä ei myöskään katsota kellosta syöntiaikoija, vaan vauva pääsee rinnalle silloin kun itse haluaa :) Meillä neiti näyttää tankkaavan lyhyen ajan sisään vähän väliä ja sitten saattaa olla useamman tunnin syömättä. (ikää neidillä 4 vuorokautta)
Mä oon ymmärtänyt, että pienikokoisen vauvan kanssa tuo syöttövälin seuraaminen on tärkeää, ettei vauvan sokerit pääse laskemaan niin alas ettei sitten reppana enää jaksakkaan syödä.
Onko jollakin hyviä vinkkejä nännien hoitoon? Vesi tulee silmistä joka kerta kun imettää :sorry:
Esikoisen aikaan hoidin lansinohilla ja bebanthenilla, mutta silti meni viikkoja ennenku pysty irvistelemättä imettään.. :wideyed:

Mulla tuli taas niin pahoja haavoja, että pumppaan kaiken maidon. Oli sama homma esikoisenkin kanssa. Kerralla molemmat tissit tyhjäksi sähköisellä pumpulla, tulee 300 ml maitoa, neljä kertaa päivässä riittää kun pumppaa. Nyt voi mieskin auttaa syötöissä, kun antaa pullosta eikä tule niitä tissiraivareita keskellä yötä, toiselta puolelta tulee maitoa todella vauhdikkaasti ja toiselta tulee puolet hitaammin ja vähemmän.

Vau Semla, mitkä maitomäärät! Kauanko sinulla menee 300ml:n pumppaamiseen?

Ajattelin ottaa poppaskonstit käyttöön, että saisin lisää maitoa!! Osaisiko kukaan suositella mahollisimman vähän pahaa alkoholitonta olusta? En siis pidä yhtään mausta.

Teetu, mä oon vetäny Lidlin alkoholitonta olutta Finkbräuta. Siinä on mieto maku. On myös halapaa ku mikä.

Enkä oo ollu muuten sit Hitlerin tiimarissa töissä, vaikka aina mainostankin sitä :D no okei, mies kyllä on...

Teetu... Mä mietin sitä kotikaljaa.. Kaupan kotikaljan hyvyydestä
en tiedä.. Mut itsetehty ainakin on hyvää.. Ja inhoon olutta muuten, yök.. En kyllä tiedä sitä et toimiiko se samalla tavalla? :D

Siis yleisesti ottaen lähes kaikki alkoholittomat oluet on lagereita tai pilsnereitä ja ne on kyllä jo alkoholillisinakin tarpeeks pahoja.. Jos joku haluaa kokeilla vähän erilaista alkoholitonta, voin suositella brewdog nanny state -nimistä olutta. Itse join kyseistä pale alea kesällä, ja on ainakin miun mielestä ainut juotava alkoholiton olut. :D S-ryhmän kaupoista oon täältä ainakin tuota löytänyt..

Masc, kai se kotikaljakin ajaa asiansa..

Hei, te jotka ootte pakastaneet rintamaitoa! Mikä on näppärin tapa? Netis ja tässä ketjussakin oli joskus juttuu jääpala- ja minigrip-pusseista ja mistä vielä. Ihmettelen vaan tuota jääpalapusseihin pakastamista, että eikö sitä maitoa pidä olla kerralla tosi paljon että sitä riittäis niihin lokeroihin...? Eiks se valu ihan minne sattuu jos laittaa vaan pienehkön määrän. Tai sit siinä on jotain mystistä, mitä en oo tajunnu :)

Ja maidonkerääjällä oon keränny, joten satsit suht pieniä...

Eriika, mä oon miettiny samaa ja tullut siihen tulokseen, että siihen on varmaan pakastettu pidemmältä ajalta (siis 1-2vrk) maito.

Takaisin