suuri imetys ja korvike ketju :)

Mä oon myös puoliunessa, mutta silti tuntuu vauva hoituvan tässä sivussa. Ei aavistustakaan kuinka monta kertaa vauva vime yönä söi, mutta koko yön nukkui vieressä ja joka ikisen imetyksen aikana nukahdin herätäkseni seuraavan imetyksen alkaessa. Jotenkin tätä toista lasta hoitaa ihan pikkasen rennommin ottein.. ;)

Mä oon myös puoliunessa, mutta silti tuntuu vauva hoituvan tässä sivussa. Ei aavistustakaan kuinka monta kertaa vauva vime yönä söi, mutta koko yön nukkui vieressä ja joka ikisen imetyksen aikana nukahdin herätäkseni seuraavan imetyksen alkaessa. Jotenkin tätä toista lasta hoitaa ihan pikkasen rennommin ottein.. ;)
Komppaan!
Ihan ku mun suusta!

Tää mun rintavarustus alkaa oleen aika huvittavan näköistä... :D Vasemmasta rinnasta on nyt tuotanto loppu ja se on suht normikokoinen, eli C/D-kuppi. Mutta oikea hoitaa tuotannon vasemman puolestakin ja on siis vähintään G-kuppi! :D Hiukan haastavaa löytää sopivat rintsikat! Täytyy käyttää vaan tällasia mitkä venyy ja paukkuu, turha kuvitellakaan ostavansa mitään hienompia.

Janna: oon nyt pumppaillut vasenta ja hyvin tuntuu maitoa tulevan. Itseasiassa, pumppasin testimielessä myös sen lempparioikean ja siitä tuli paljon vähemmän! Outoa.
Ostettiin myös nännikumit joita testaan seuraavalla kerralla kun maitobaari taas aukeaa.
Ja huomenna olis imetyspoli.
Sitten alkaa kyselyikä: Minkä verran teillä on sanottu että vauvan pitäis syödä? Meillä siis nyt ikää 4pv ja lääkäri sanoi että 8 syöttöä ja 35ml per kerta.
Ja jos imetätte niin kuinka kauan teillä imetään per sessio? Yhtä rintaa kerrallaan vai molemmista vähän? Mietin et jos vaihtaa niin saako vaan etumaidot molemmista?
Huh huh. Kauheesti kysymyksiä.

Tohon määrään en osaa sanoo mitään, mä meen vauvan tyytyväisyyden mukaan :)
Toi kuinka kauan imetään, niin riippuu sen hetken nälästä. Välillä riittää 10 minuuttiia välillä menee yli tuntikin. Samoin se et riittääkö se toinen tissi vaan vai syökö molemmista.
Tällä hetkellä ite annan mielellään molemmista, ettei oo koko ajan tulvaa :rolleyes:

Mmm mulla kanssa mennyvihan samoin. Yöllä myös herätessä oon ollu ihan hiestä märkänä... Ihanat hormoonit :-/

Mirkku musta nykyään ohjeistetaan imettää yks rinta/syöttö just ettei saa pelkkää etumaitoo, mut en mee tästä takuuseen. Poika on melkoinen syömäri, on rinnalla tosi pitkään. Tosin loppuvaiheessa syöminen ei oo niin kovin tehokasta. En oo myöskään kattonu kellosta kauanko syö mut sanoisin et n 1/2-1h. Sit saattaa hetken nukkua ja herätessään haluta taas tissille. Ja syödä silloinkin antaumuksella. Mulla esikoinen oli teho syömäri ja viihty aina n 15min rinnalla. Erilaisia tuntuvat vauvat siis olevan.

Mulle sanottiin et vähintää 20 min imettää ni vauva on varmasti saanu vattan täytee.. Sit antaa jälkkärin toisesta tissistä, mut riittää siis 5-10 min

Täällä ollaan keskimäärin sen 20min rinnalla ja sit loppu on semmosta imeskelyä vain. Pienempi saa vielä lisämaitoa, mutta ei tartte ku 20-30ml enää <3 Yritän nyt ainakin molemmat pitää rinnalla mahdollisimman pitkään. Sanoivat sairaalassa ettei kaksosten täysimettäminen ole kovin yleistä mutta siihen pyritään. Imettäminen on kyl aika kivaa :)

Mites muilla joilla bebe alle 3kg ja paino tippunut alkuun laitoksella (kuitenkin alle sen 10%): millaisia ohjeita ootte saaneet imetyksestä? Kertoja/vrk? Imetysvälejä?

Kaikilla tippuu paino aluksi, se on täysin normaalia. Ja jos vauva on terve, niin turha sitä on väkisin syömään herätellä neljän tunnin välein, ainakaan öisin. Kyllä vauvat ihan luonnostaan osaa 'pyytää' (jotkut lähinnä käskevät) kun niillä on nälkä. Luontoäiti on sen silleen suunnitellu. Imettäessä malttaa vaan antaa imeä tarpeeksi kauan yhtä rintaa, että vauva saa rasvaiset takamaidotkin, joilla sitten kasvaa. Vähän alle 3kg vauva on sitäpaitsi varsin normaalikokoinen, Suomessa vaan vauvat syntyy keskimääräistä suurempina, eli yli 4kg vauvojakin on melko paljon. Muualla maailmassa niitä pidettäis aivan epänormaaleina jättiläisinä :D eli ns.normaalin vauvat yläraja on meillä hieman poikkeuksellinen, ja jo 2kg alkaen voi vauva kyllä olla ihan täysin normaali ja kehittynyt. Eli ei välttämättä tarvitse ruokailun suhteen mitään erityistoimenpiteitä.

Mirkku, meidän kuopus oli 2,8kg ja sen verran suositeltiin ettei syöntiväli ylittäis sitä 3-4h ja antaa vauvan olla niin kauan rinnalla kuin haluaa.

Muokattu viimeksi:
Me käytiin tänään neuvolassa ja olin eilis aamu kuudesta pitänyt "ruokalistaa" määristä ja onko nan vai omaa maitoa, vauva oli saanut jo syntymäpainon takasin +15gr ja th sanoi määrien olevan aavistuksen isoja, mutta ei liikaa. Eli keskimäärin 40-55ml 2-3h välein.

Meille kanssa sanottiin jo synnärillä,ettei saa antaa nukkua yli 4h,ettei tuu liian pitkää väliä,th pyysi jatkamaan samaa linjaa ja ens keskiviikkona katsotaan taas neuvolassa miten menee.

Vauvahan on hurjat 2680gr tänään :)

Esikoinen oli syntyessään 2690g 39+1. Ja sillon oli alkuun ohje että 3h välein syöttö. Ja kun nähtii et paino lähti nousuun ni sitte lapsen tahtisesti.
Muitten kohalla täysin lapsen tahtisesti olen menny. :)

Montako kokoa teillä imettävillä on kuppikoko kasvanu? Löysin tarjouksessa olevat liivit ja mietin otanko +1 vai +2 tän hetkiseen..

Takaisin