suuri imetys ja korvike ketju :)

Sain serkulta lainaan sähkökäyttöistä Spectra 2 -rintapumppua ja kokeilin sitä äsken. Olipa hämärä kokemus :D Pienen pumppaamisen jälkeen sain pulloon pari-kolme milliä kellertävää aika haaleaa nestettä :) Vähän siinäkin toivossa, jos vaikka kypsyttäis paikkoja kun maanantaina on se käynnistys ettei siellä tarttis paljon enää kypsytellä :)

Sanna, se voi kuitenkin sattua huomenna vaikkei nyt satukaan... Mulla ainakin kävi niin. Laiton sitä lasinohia sit nänneihin niin helpotti. Seuraavalla kerralla ei tullut yhtä kipeiks.

Joo ei siis mitään hajua että millä sitä maitoo saisi tulemaan ennen sektiota :o sen oon kyllä huomannut että saunan jälkeen sitä saa puristettua muutaman tipan. Pitää siis saunoa sektioo edeltävänä iltana että saisi ne pari tippaa ruiskuun valmiiksi :D Kätilö sanoi että kolmekin tippaa maitoa on jo tosi hyvä juttu:) mutta ei saa ottaa stressiä jos ei saa yhtään:)

Suolakurkku: Mä luulen, että toi saunan vaikutus perustuu kahteen osatekijään - lämpöön ja rentoutumiseen. Jos siis saunaa ei oo saatavilla, jos vaikka osastolla joutuu pumppailemaan, niin samaa efektiä voi yrittää hakea korvaavilla keinoilla, vaikka lämpimällä suihkulla.

Joo, sauna tai lämmin suihku on hyviä keinoja. Sit juot vettä kans ennen. Etenkin jos käsin lypsät niin voit kokeilla vaikka pari päivää aamuin illoin niin ehkä aktivoituu paremmin tuotanto. :) Käsin lypsäminen on alussa hellempää nänneille, pumpun jäljiltä voi rinnat kaivata pidempää lepoa alussa.

Mun kätilö-th sano, että ei pelkkää vettä imetysaikana, se vähentää maidon tuotantoa. Parempaa on vaikka ihan laiha mehu.

Oi, sit on ohjeet muuttunu siitä kun oon viimeks imettänyt. :D Mutta ihan loogista että kyllä niitä suoloja jne kans tarvitaan, vischy olis varmaan hyvä kans.

Mitääh? Ai, ei vettä? :eek: Mä join kyllä imetysaikana litratolkulla vettä ja vichyä ja täysimetin reilun 6kk. Muistaakseni silloin 100 vuotta sitten nimenomaan kehotettiin juomaan runsaasti vettä ja kyllä sitä teki mielikin.

Just eilen treffattiin PK-seudun vau.fi:läisten kesken ja siellä tuli puhetta siitä, miten helposti sitä kuvittelee, että sitten ne kaikki oireet loppuu, kun vauva on ulkona, mutta oikeastihan siinä kohtaa tapahtuu kropassa valtavia hormonaalisia muutoksia ja esim. hurja hikoilu (ja mulla ainakin myös jano) voi yllättää. Enkä mä kyllä osaa tai halua mitään mehuja lipittää. Toisaalta hyvä tietää toikin vinkki. Jos sattuis tällä kierroksella olemaan hankaluuksia maidon riittävyyden kanssa, niin varmasti oisin valmis mehukuuriin. Kiitos siis, Riipitii! :happy:

Mä olen huomannu et ku rauhottuu siihen tilanteeseen ja yrittää käsin lypsää ni tulee paljon varmemmin. Sit jos toisesta ei tule heti käsin tippaa, siirtyy toisen rinnan puoleen ja yrittää rentoutua.

Mä join esikon aikaan teholla pumpatessa laihaksi vedellä laimennettua ananastuoremehua, kun iski hullut turvotukset jalkoihin. Turvotuksiin se ei kyllä auttanu mut maitoo kyl tuli tulvimalla parhaimmillaan, (kotona taisin juoda vaan vettä liekkö sit tosiaan vaikutti se mehu kun sit alkoki hiipuu maidon tulo vaikka siihen vaikututti varmasti
moni muukin asia..) Toinen tissi vaan suihkusi kun toista pumppasi, muistan ku ne hoitajatki oikee oli et tuleeko siulla noin hyvin maitoa, vaikka tilanne oli kriitinen ja tosi stressaava.

Joo mulla se hikoilu synnytyksen jälkeen oli jotain ihan Kamalaa ainaki ekan vuorokauden.. :o olin koko ajan ihan läpimärkä ja sai sairaalassa vaihtaa vaatetta yhtenään ja käydä
Suihkussa.. raskausaikana ku ei pahemmin sitä ollu.. Samoin just nuo turvotukset tuli vasta synnytyksen jälkeen.. Varmasti useampi kiloa pelkkää turvotusta, ei tunnistanu jalkojaan kyllä varmaan viikkoon.

No mulla tais iskee tuo hikoilu jo nyt ku pari kertaa kokeili tota pumppua. Istuin olohuoneessa nojatuolissa ja hikivesi vaan valu pitkin ohimoita ja vaatteet oli ihan likomärät. Oon käyny tänään jo kaks kertaa suihkussa...

Hikoilu imettäessä on kyllä niin tuttua! Itellä puski aina tuska hiki ku alko imettää! Mä oon päätelly senkin kuontoäidin kepposeksi, kun alkaa imettää on pakko riisua hiukan ja vauva tulee siihe hollille niin oma kroppa pitää huolen et kumpikaan ei palellu. :)

Eikä mitään.. Noh, en stressiä kyllä ota, yli pari viikkoa aikaa sektioon ja jos ei nouse,niin sitten ei nouse.

Se on jännä miten tuohon vauvaan on jotenkin tullut yli suojelevia tunteita, esim. En haluaisi että se joutuu juomaan vierasta maitoa.

Olen hullu..

Metalshade: Ei kannata huolestua. Ei välttämättä vielä mitään tuukaan. Luonto on kuitenkin tarkoittanut maidon jo syntyneen vauvan ravinnoksi. Mm. ihokontakti vauvan kanssa vapauttaa kehossa hormooneja, jotka saavat maidon herumaan.

Takaisin