suuri imetys ja korvike ketju :)

Tilasin netistä, mutta luontaistuotekaupassakin voi olla. Tämä mitä itse ostin on saksalaisvalmisteista, Salus on merkki. Ei ole mitään herkkua, mutta kyllä sitä ton pari kuppia päivässä pystyy juomaan.

Kiitti semla vinkistä. Taidanpa käydä luontaistuote kaupasta huomenna kattoo jos siellä ois tota teetä:)

Täytyypä tarkastaa paikallisen luontaistuotekaupan tarjonta :-) kiitos vinkistä! :-)

Nyt varmaan joku aattelee et hyi kamala, mut kerrompa kuitenkin. Eli joka syötön jälkeen tai ainakin ennen seuraavaa, huuhtele pullon kylmällä vedellä (maidon proteiini irtoaa kylmään veteen). Noin kaksi kertaa viikossa pesen astianpesukoneessa ja ehkä joka toinen viikko keittelen pullot. NAN 1-korvike käytössä meillä ja just niitä 500ml kierrekorkillisia versioita. Säilyy kivasti jääkaapissa.

Jos pullot pesee käytön jälkeen niin miksi ne pitäisi myös steriloida päivittäin.? Tuntuu jotenkin hassulta, jos ne kuitenkin pesee samalla tavalla kuin muutkin astiat..

Mä pyöräytän joka käytön jälkeen tuttipulloharjalla ja tiskiaineella.

Meillä pestään pullot koneessa ja huuhtelen sitten ne kun otan pois. Tutit pesen käsin ja heitän ne sitten vedenkeitimellä kiehutettuun veteen hetkeks.
Meillä ei mee korviketta niin paljoo et ton Nannin purkin kerkeis käyttää mut noi Tuutin purkit on näppäriä. Kattoo sitten hetken päästä et jos alkaa menee enemmän nii siirryn Nanniin kyllä.

Joo siis Nannia ollaan käytetty ja kun säilyy vaan sen vuorokauden niin ei mee 2dl siinä ajassa. Mutta täytyykin kokeilla tota Tuutia. Tai sit jauhetta.
Kyllä mäkin ensin tunsin paska äiti fiilistä jos/kun ei oma maito riitä, mut nyt oon prosessoinut asiaa ja päätynyt kans siihen et tärkeintä on et vauva kasvaa ja voi hyvin eikä nää nälkää. Mut samalla pohdin miten antaa lisämaitoo niin etten samalla onnistu tuhoon omaa maidon tuotantoo. Lähinnä koska se on helppoa ja halpaa.

Mirkku mä oon antanu imetyksen päätteeks korviketta, jos vauva on tuntunu nälkäseltä. Nyt tosin mietin et jos illalla enne nukkumaan menoo antais korviketta ja sit menisin viellä tissitteleen. Jos sais vähän pidennettyä neidin unta sillä keinolla. Ja hyvin siis maitoo tulee mulla, mutta kun ei sekään aina vaan riitä.

Meillä on kans pojalla paino laskenut kovasti synnytyksen jälkeen, kun raasu ei meinaa jaksaa imeä tissillä :( Mulla on aika matalat rinnanpäät ja joudun käyttää vaihdellen rintakumia, vitsit että ne on hankalat kun meinaavat irrota kun poika nokkii ja heittelee päätään tissitellessä :sorry: ja sitten sillä menee hermot kun ei saa otetta... Ja taistelun jälkeen, kun se on saanut otteen tissistä niin sitten se raasu nukahtaa tissille. Me on kans jouduttu antaa sitten lisämaitoa, ekan kerran kun jouduttiin sairaalassa antaa lisämaitoa niin multa tuli itku kun olin niin pettynyt itteeni äitinä. Nyt oon vain onnellinen, että noita korvikkeita on keksitty ja voin antaa niitä tissin lisäksi vauvalleni ♡ Tänään pääsin imetyspolille ja sieltä sain järkevät ohjeet kuinka toimia, eikä ite tarvii pähkäillä asiaa :)

Naksu toi oli ihan niinku ois ollu mun kirjottama :) paitsi et vauvan paino ei oo laskenu enkä oo käyny imetyspolilla :)

Onneksi täällä löytyy aina kohtalotovereita, helpottaa niin paljon oloa kun tietää ettei ole ainoa joka näiden juttujen kanssa painii :shy: Hyvä Pikku myy ettei teillä ole paino kuitenkaan laskenut, rinseli saa siis kuitenkin hyvin sapuskaa :) Ehkä meilläkin lähtee nyt paino nousemaan, perjantaina on seuraava punnitus.

Tänää oli kotikäynti neuvolasta ja hienosti paino noussu rintamaidolla vajaassa 2 viikossa :) kotiin lähtöpaino oli 3845g ja tänään 4300g mut kyllä tää vie ihan hulluna aikaa, kun meillä menee se tunti vähintään aina per imetyskerta.. Ei kauheesti tartte haaveilla vielä shoppailemaan menemisestä vauvan kaa, kun se ois yhtä imetystä :D ja vielä vähän rajallisissa asennoissa/paikoissa sujuu..Ja nuo rintakumit osaa olla niin ärsyttäviä tapauksia, mut jospa pojan kasvaessa pääsis eroon, välillä kyl onnistuu ilmanki mut 99% imetyskerroista pakko olla..

Ihanaa että löytyy kohtalotovereita :Heartred, ku oon miettiny, että oonko mä ainoo, joka joutuu leikkimään rintakumien ja korvikkeiden kanssa, ja miettii epätoivosena, että tuunko koskaan pääsemään vauvan kanssa (tai ilmankaan) käymään missään, kun imetys, pumppaus ja pullottelu vie kaiken ajan, ja on välillä sellastakin sähläystä että huhhuh!

Mulla on taas vähän päinvastainen ongelma kun osalla täällä, mutta ongelma tämäkin mikä vaikeuttaa imetystä ja välillä tuntuu että on just aikamoista sähläystä. Eli suihkutissit! Maitoa tulee siis vähän liiankin paineella, jolloin vauvan on vaikea syödä. Syötöt menee niin, että saan vauvan rinnalle ja syö hetken ja kun maidon heruminen alkaa kunnolla niin sitä alkaa tulla niin paineella että vauva joutuu päästää irti jolloin tissistä suihkuaa maitoa joka puolelle --> joudun laskemaan vauvan sylistä ja lypsämään pahimmat suihkut harsoon --> vauva hermostuu --> kun pahimmat suihkut on mennyt niin vauva takasin rinnalle. Ja tää toistuu yhden syöttökerran aikana muutaman kerran. Välillä vauva joutuu kakomaan kun maitoa tulee niin paljon.. :/ Puhumattakaan siitä että ilmaakin menee varmasti massuun kun joutuu ahmimaan.

Syötän välillä rintakumilla mikä ehkä vähän helpottaa, samoin kylkiasennossa tai vauva vatsan päällä puolimakuulla ei ehkä tule niin kovalla paineella. Lisäksi syötän samasta rinnasta 2-3 kertaa peräkkäin ja välillä koitan pumpata maitoa pois ennen syöttöä, mut sitäkään ei hirveesti viittis tehdä koska tuotanto voi vaan lisääntyä. Jos muilla samaa ongelmaa niin kaikki vinkit otetaan vastaan! Mietityttää myös julkisilla paikoilla imettäminen; en oikein näe itteäni missään kahvilan nurkassa imettämässä kun maito suihkuaa joka puolelle ja joutuu käsin lypsämään välissä pois. Oishan siinä tietty omat kahvimaidot samalla, heh joo.. On tää imetys kyllä haastavaa, toisilla ei tuu maitoa tarpeeksi ja toisilla tulee liian paineella.

Kauan rintamaito muuten säilyy huoneenlämmössä?

Alko ihan hirveesti naurattaa kun mietin miten jossain kahvilassa ruiskii maitoa joka puolelle ja vieressä olevatkin kastuu :'D mutta ei varmasti ole kivaa, ihmeellistä miten sama asia voi jokaisella mennä niin monella tapaa erilailla..

Minä imetin esikoista koko hänen imetysajan rintakumin kanssa, joten kyllä se pidemmänkin päälle onnistuu, vaikka aika moista sähläystä onkin. Minulla myös imetyskumin taustalla oli pienet nänninpäät, joista esikoinen ei saanut kiinni. Ja alussa myös rintojen kipeytyminen/haavautuminen. Tuolloin meille annettiin kumi käyttöön synnärillä, eikä sitten mieleen oikein tullutkaan se, että sen kanssa vauva joutuu tekemään enemmän työtä maitoa saadakseen. Meillä kyllä tyttö kasvoi siitä huolimatta ihan hyvin, eikä lisämaitoa annettu juuri lainkaan 4 ensimmäisen kuukauden aikana. Ja jos annettiin, niin syy oli yleensä se, että olin jossain käymässä. 4 kk iässä aloiteltiin kiinteitä ja samalla myös pullon käyttö lisääntyi. Siitä ei mennyt kuin hetki, niin tyttö kieltäytyi täysin rinnasta (sen kumin kanssa), kun pullosta tuli helpommin. Tuolloin en tajunnut kokeilla syöttämistä ilman kumia, vaikka ei rinnat siinä vaiheessa enää niin pinkeät olleet, etteikö niistä kiinni olisi saanut. Eli kumien käyttäjienkin kannattaa aina silloin tällöin kokeilla, jos syöttäminen ilman kumia onnistuisi. On se niin paljon helpompaa. Ja itsellä myös pumppaus "nostatti" nännin sillä lailla näkyviin, että siitä sai kiinni ilmankin kumia.

Takaisin