suuri imetys ja korvike ketju :)

Onkohan normaalia, että syödään litra per päivä?

Meille ohjeistettiin kun vauva oli 2vko että 8-12 kertaa 90ml joten toi litra vaikuttas siihen nähden ihan hyvältä :-)

Äidinmaitoa ei voi saada liikaa, ainakaan naistentautien ylilääkärin sekä kahden eri neuvolan tädin sekä parin lukemani tieteellisen tutkimuksen mukaan. Eikä tarvitse mitään määriäkään arvioida tai mittailla, paitsi ainoastaan jos vauva EI ollenkaan kasva. Muuten voi olla siitä stressaamatta, ja sekin on normaalia että välillä syö masun liian täyteen ja pulauttaa. On kuulemma hyväkin välillä, kun silleen vauvojen elimistön kuuluukin toimia. Korvikevauvoilla ihan eri juttu, sillon pitää monestakin eri syystä seurailla maitomenekkiä.

Käyttääkö täällä joku jauhekorviketta? Meillä lastenlääkäri (joka myös allergialääkäri) kehotti ottamaan käyttöön vatsaongelmaisen vauvan korvikkeen ja se on jauhetta. Käyttö vaan tuntuu hieman hankalalta... Pitää keksiä keinoja saada keitetty vesi jäähtymään mahdollisimman nopeasti. Tänään kokeilin jäähdyttää pientä määrää pienessä astiassa kylmässä vesihauteessa. Oli suht nopee tapa.
Mutta mitäs sitten kun lähden esim. kaupoille ja haluan korviketta mukaan? Keitettyä vettä termariin vai miten tuo pitäisi toteuttaa?
Entä tukkeutuuko teillä tuttipullojen tutit? Meillä on niitä MAMin anticolic-pulloja 1-virtauksella ja tänään yksi niistä meni niin tukkoon, että korviketta ei tullut läpi millään. Pitääkö hankkia erilainen pullo?

Mulle neuvo eräs allergisen vauvan äiti seuraavaa:
Aamuisin keittää vettä ison satsin valmiiksi ja laittaa kannun jääkaappiin, kun tulee nälkä,sopiva satsi mikroon ja jauheet sekaan.

Itsellä hoitolaukussa setti jauhoa+1tuttipullo.
Jos en ole kelleen kylään menossa, termariin keitettyvesi mukaan.

Hyvä vinkki metalshade! :)meille hankittiin vedenkeitin, jossa voi säätää veden lämpötilaa, keitin veden aamulla kun sain silmät auki ja säädin keittimen pitämään veden 40-asteisena. Eli keittimessä oli sopivan lämpöinen keitetty vesi valmiina. Kun vauva meni nukkumaan keitin uuden veden, eli vaihdoin veden ja kiehutin useamman kerran päivässä, ettei pöpöt ehdi lisääntyä. (Saatan olla vähän liiankin tarkka) vedenkeitin löydettiin melko edullisesti tarjoustalosta, mutta useammalla valmistajlla on vastaavia :)

Kiitos vinkistä Metalshade! Tuon saman vinkin löysin googlaamalla. :grin Tänään olikin kauppakäynnillä kylmä vesi tuttipullossa valmiina ja jauheet pienessä minigrip-pussissa. Sitten vaan lämmitin veden mikrossa. Täytyy vielä ostaa joku pieni termari niitä reissuja varten, joissa tietää, että lämmitysmahdollisuutta ei ole.
Ostin tänään 2-virtauksella olevia tutteja tuttipulloon, josko ne ei tukkeutuis niin helposti.

Mä päätin helpottaa ens yötäni nyt kun jäbän maitomäärä on ollu niin vakio, että laitoin maidot valmiiks tuttipulloihin ja jääkaappiin niin ei tarvii yöllä ku lämmittää. Onneks nukutaan 6 askeleen päässä jääkaapilta :)

Mä olin vielä "laiskempi" kuopuksen kans. Laitoin pullot maitoineen pinnasängyn jalkopäätyyn illalla. Maidot oli siis huoneenlämpöisiä, en lämmittänyt niitä missään vaiheessa. Sieltä vain käsikopelolla etsin pullon nälkäiselle. Tyttö oli kyllä tuolloin jo yli 1/2-vuotias.
Homma kusi siihen kun isosisko 2v keksi tuon pullojemman, se haki ne yöllä itelleen ja mä löysin ne tyhjänä hänen sängystä. Samoin vauvan tutit...

Mä olin vielä "laiskempi" kuopuksen kans. Laitoin pullot maitoineen pinnasängyn jalkopäätyyn illalla. Maidot oli siis huoneenlämpöisiä, en lämmittänyt niitä missään vaiheessa. Sieltä vain käsikopelolla etsin pullon nälkäiselle. Tyttö oli kyllä tuolloin jo yli 1/2-vuotias.
Homma kusi siihen kun isosisko 2v keksi tuon pullojemman, se haki ne yöllä itelleen ja mä löysin ne tyhjänä hänen sängystä. Samoin vauvan tutit...
Ihan sairaan hauska! :D

Tiheänimun kausi tausi tännekki rantautua ku 3 viikkoa tuli ikää. Tississä kiinni koko ajan :D noh jospa 2-3viikon sisään alkais helpottaa ja vois lähtee jonnekki kotoa tän kaa

6 viikon kohdalla se imukausi iskee vissiin uudestaan... Näin meillä ainaki.

Nojes :D mie luin et 5 viikossa alkais imetys helpottuu ja olemaan jopa nopeampaa ku pullosta syöttäminen nii sillä aattelin ku meil tää syö edelleen 1-1,5h >.< tai nyt kooooko ajan 10-60min tauoilla..

Meillä kesti se 3 viikon ikäisen tiheä imuilu vain pari päivää ja sit normalisoitui. Nyt on ukkeli paria päivää vaille 5 viikkoa vanha, joten seuraava koitos kolkuttelee jo nurkan takana... .. .

Tuleeko noita kausia kaikille.? Poju nyt 3,5 vkoa enkä oo huomannut eroa tissittelyssä..

Takaisin