suuri imetys ja korvike ketju :)

Huomaa kyllä hormonien vaikutuksen vauvan kanssa, ku mä oon normisti se joka ei herää mihinkään, ja viikonloppusin nukuin 12 tuntii yössä, ni nyt herään jo pieneenkin ähkintään pinniksen suunnalta, ja pystyn heti nousemaan ylös, eikä päivisin oo ees hirveesti väsyttäny, vaikka unet jää siihen 6-8 tuntiin :). Mies nukkuu sitte munki puolesta eli ei juuri heräile vauvan ääniin, mutta on mun mielestä kans ihan ok, että jaksaa käydä töissäkin.

Siis 6-8 tuntia yössä? Aika luksusta vauvan kanssa, meinaan, noi on mun normaaliyöunet, ja vauvan kanssa ei paljon yli neljää tuntia tullu kuukausiin sillon esikoisen kanssa, joskun jotain kolmea tuntia. Mut samaa mieltä olen kyllä, että hormonit on ihmeellisiä: pystyin päivisin silti hyvin toimimaan ja olemaan ihan ihmisiksi.

Täällä on aika lailla vakiintunu seuraavanlainen yöunirytmi poitsulle ja äidille: 20-21:30 (tätä harvemmin ite nukun), 22-24, 00:30-2, 2:30-4, 4:30-5:30, 6-8:30. Toisaalta itse nukun käytännössä noista väleistäkin suurimman osan, koska imetän sängyssä ja simahdan lähes aina kesken kaiken. Laitan kolmen vartin tai tunnin päähän kellon soimaan ja nostan äijän omaan petiinsä. Isukki ei paljoa heräile meidän puuhiin. Kerran yössä oon herättäny hänet tekemään "oman osuutensa" eli vaihtamaan vaipan, jos haiskahtaa omaan nokkaan. Saanpahan sen aikaa levähtää ja miehellekin se on ollu aivan ok, saa kuitenkin muuten nukkua.

Nukun siis 22-8:30 ja käyn hereillä sen 8x5-10 min, kun otan poitsun pedistään, syötän (, sammun) ja nostan takaisin omaan petiin + käyn veskissä jos tarvii. Eli oman matikkapään mukaan nukun jotain 9-10 tuntia per yö, ei ollenkaan paha! Päivällä sit itelle riittää yhet päikkärit tai ovat kyllä useammin jääneet ottamatta.

Muokattu viimeksi:
Meillä oli luksusta viime yönä kun pojat nukkuivat jo 2,5-3h pätkissä ja nukahtivat syöttöjen jälkeen nopeasti. Sain nukuttua kolmessa pätkässä yhteensä 7h, joista olin välillä noin tunnin hereillä. Gefilus-tipat selkeästi auttoi. Meillä Cuplaton sekoitti isomman vatsan (toki annoin annostuksen mukaan eli 4 tippaa) ja päätettiin jättää se kokonaan pois. Nyt ei ole kovinkaan paljon vatsavaivaa öisin <3

Minä just kirjotinkin johonkin viestiketjuun etten tuota Cuplatonta kokeilis mielellään lainkaan.

Mä silloin mietin raskausaikana miten imetys sujuu kun esikoisen kanssa oli vähän mitä oli , silloin imetin pullotutin avulla ja niin teen taas.. Yritin kyllä aluksi rintakumilla mutta ei nuo mun nännit kestänyt sitä yhtään.. Pullotutilla onnistuu :) meillä heittelee nuo syöntiajat tosi paljon, ja yleensä öisin herättelee paljon.. Viime yönä kiukutteli kun halusi koko ajan tissille ja aina kun siihen pääsi nukahti parin imun jälkeen.. Mies piti viikon mittaisen isyysloman ja on hoitanut vilkkaan esikoisen pääasiassa nyt hiukan kauhistuttaa kun mies lähtee tänään työasunnolleen ja ei vielä tiedä pääseekö ennen vklp tänne uudestaa.. :/

Mie oon imettäny rintakumin kanssa mut pikkuhiljaa alkaa tajuamaan jo ilmankin napata kiinni, jospa niistä kohta pääsisi, ku ne ei kestä millään paikallaan kun valuu maitoo niin paljon, yöllä varsinki meinaa hermo mennä niiden kanssa.. Tänään aamulla mentiin taas ilman semmosta ja poika oli semmonen iilimato et roikku vaan tississä kiinni kun piti esikoista avustaa vessaan, yleensä tarvii ku vähän asentoo korjata nii tissi luiskahtaa suusta :D

No niin, nyt kun neidillä ikää 3vkoa, tutustuimme uuteen juttuun: lapsi päästelee äärimmäisen kiukkuisia kiljahduksia, murisee pullolle, sylkee sen pois ja heti itkee sen takaisin suuhun ja nukahtaa.. Luoja yksin armahda,kun otat pullon suusta lapsen sammuttua!!

Aikani ihmettelin asiaa ja joooooo!! Myös pullottelu lapselle iskee tiheän imun kausi!

Cuplaton menee nyt suoraa suuhun, kun odotellaan maidon lämpeämistä,oivallinen 40sekunnin äänenvaimennus/pisara!

Pelästyin jo kyseessä olevan jotain muuta, kun kiljahdus on niin raivoisa...

Johan sitä ehti pari yötä nukkumaan 4h pätkissä, ilolla odotan jo yötä....

Täällä aivan sama tilanne

Meillä kanssa poitsu aloitti tuon tiheän imemisensä täsmälleen kolme viikkoisena. Mistä lie kalenterista ajan katsonut. Yölläkin syö lähes tunnin välein eli ei paljoa ole nukuttu. Toivottavasti ei kestä montaa päivää. Ne 3-4 h unijaksot oli kyllä ihan luksusta tämän rinnalla.

Ja huomattiin muuten sellainenkin, että poika raivoaa niille ns. tavallisille pullotuteille. Niistä tulee ilmeisesti maitoa liian nopeasti. Ne Ainun Anti-colic pullon tutit taas käy, koska niissähän on eri kokoiset reijät ihan pienille ja sitten isommille ja meillä oli niitä 1 koon pullotutteja. Varmaan tuo sitten hyväksyy ne muutkin vähän myöhemmin, kun haluaa saada maitoa nopeammin.

Ah, hyvä tietää, vaihdoin 2.virtauksen tutin yhteen pulloon ja mietinkin voiko se pahentaa raivoa.

Oletteko antaneet muita maitohappo tuotteita kuin d-vitamiinia?

Täällä ei saada tarpeeksi tissistä. Rintakumi käytössä ja pumppaan, mutta maitoa ei riitä. Ruiskulla olen antanut omaa maitoa, mut siinä kestää se 1h ennen kuin on tyytyväinen. Mitähän tässä tekisi :(

Täälläkään ei tuu tarpeeks rinnoista maitoo... :( pumppasin yks ilta molemmat tyhjiks ja yhteensä tuli 60 ml... :sorry: korvike siis kovassa käytössä

Vauvaa vaan tiiviisti rinnalle ja ihokontaktissa nii jospa se maidon määrä alkais lisääntyä ja muistakaa syödä ja juoda!! Miulla meni varmaan 5-6 päivää et alko tulee kunnolla ja tää poika asu ekan kotona olo viikon tissillä, nyt tuleekin tulvimalla, toivottavasti ois apua. Tsemppii :)

Jep, kunnon ruuan syöminen on oleellista maidontuotannolle, ei siis riitä että elää pelkillä välipaloilla tai makealla tms. Ja juodakin tietty kannattaa runsaasti. Ja siitä pumpatusta maidosta ei oikeesti kannata huolestua, elimistö oikeasti vapauttaa maitoa enemmän vauvalle kuin 'koneelle', kyselin lähipiiriltä muiltakin, enkä siis ollut ainoa. Mulla tuli pumppaamalla ihan pikkuliruja vain, mutta kun vauva oli siinä stimuloimassa itse refleksein(kiskoi kaulusta, 'hakkasi' tissiä yms) niin johan suihkusi niin ettei pieni ehtiny sitä tahtia edes nieleskellä.

Mun ruokavalios ei oo kyllä kehumista tällä hetkellä. Leipää ja kahvia. Vähä karkkia välillä:/

Mä syön ihan oikeeta ruokaa: aamupala, lämmin ruoka, välipala ja iltapala. Juoda koitan muistaa paljon mut maitoo ei vaan tuu tarpeeks. Neiti saa aina hirveet raivarit tissillä eikä siitä vaa tuu yhtää mitää sit... Alkuun tuntu inhottavalta ku ei onnistu ite ruokkii omaa lasta vaa enää en jaksa ressata. Pumppaan pulloon, koitan tissitellä jos neiti suostuu ja annan korviketta.

Takaisin