suuri imetys ja korvike ketju :)

Miks äidit potee huonoo omatuntoo jos imetys ei onnistu? Miks imetyksestä on tehty niin iso juttu? Anteeks vaa mut en käsitä tätä.

^Voisko toi johtua jostain iänkaiken takaa milloin korvikkeet ei oo ollu läheskään yhtä hyviä kuin nykyisin?
Eli korvikevauvoilla ollu heikompi ravinnonsaanti yms.. Spekuloin vaan.. :)

Mä en imetä. Ja lakkas nousemasta maito muutenki vaikka pumppailin aluks. Mulle ei onneks kukaan oo moralisoinu asiaa vaikka on kaikki kysynyki että imetänkö mä. Ehkä ne ei viitti moralisoida ja kyseenalaistaa kun ne tietää miten dramaattinen elämän alku pojalla oli ja missä kunnossa mä ite olin sillo. Mutta en mä olis edes imettäny vaikka maitoa olis riittäny, mä olisin pumpannu tarvittavan maidon pulloon. Pääsin sen verran sairaalassa kokeilemaan imetystä, että pystyin toteamaan että se ei oo mun juttu. Mulle tuli siitä vaan todella, todella outo olo. Se oli siis korvien välissä se juttu. Tuntui vaan tosi luonnottomalta mulle se homma. Mies ei oo ollu yhtään pahoillaan vaikken imetä. Se sanoi, että se on ok ja että ei häntä haittaa. On mun oma asia miten poika meillä ravitaan ja mukavaa tuon mielestä on päästä osallistumaan ruokkimishommiin ku pullotellaan. :smug:

Mun nla sanoi, että laiha mehu on parempi kuin vesi, pelkkä vesi saattaa vähentää maidontuotantoa.
Mä juon soda streamerilla tehtyä kuplavettä + puoli tl suolaa per tuoppi. Oliskohan sama vaikutus kuin laihalla mehulla, kun maitoo tuntuu riittävän ja pelkkä vesi maistuu pahalle/väärälle.

Tänään pumppasin ekan kerran. Pumppasin mallasuutetta varten tosta tulehtumaisillaan olevasta tissistä, mut ei sieltä tullut kuin 40 ml, muutama tunti aamusyötön jälkeen tosin. Tai olis kai tullut, mut tuntui tyhjältä säkiltä enkä jaksanut jatkaa. Enempi se pumppaus sattuu kuin vauva! Mut hyvä tietää, ettei se 40ml ole välttämättä kaikki, mitä vauva saa irti!

Muokattu viimeksi:
Ja varuilta, jos en oo sanonut jo: mä oon samaa mieltä, että toi imetysmyönteisyys on kääntymässä (tai kääntynyt jo!) Imetysfanatismiksi. Kyllä se äiti tekee tässäkin asiassa parhaaksi katsomallaan tavalla tilanteeseen nähden eikä sitä tartte kenenkään arvostella. Suomessa ei ole vaaraksi lapselle, vaikkei se edes näkis nänniä vauvana!

Ite vaan koen imetyksen helpompana (ja halvempana) vaihtoehtona kuin pullon. Mut mulla onkin ollut mallikas imijä ja riittävästi maitoa day zerosta, niin on helppo puhua ja tehdä valintoja.

älkää kukaan loukkaantko kommentistani:

Suomessa vallitsee vieläkin 1900-luvun haamu, olet kristitty,kouluttamaton koti-äiti, huolehdit hymy huulila lapsi katraasta, imetät, hoidat lehmät ja lapset ja miehen, olet mallivaimo.

koulua käyt sen verran että osaat ehkä lukea, koska mies elättää perheen, sinä olet syntynyt vaimoksi, lapsentekoon ja olethan vain nainen, mitä muuta voit edes toivoa,kuin kivan miehen?

Tuolta kivikaudelta kumpuaa esim. Arvo Ylpön kommentti: Maito on vauvojen ja vasikoiden juoma.

Eli jo kulttuurimme raahaa 50vuotta jäljessä, en puolustele korviketta, en haluaisi syöttää lapselle kaikkia lisä-aineita, mutten halua toistaa Josef Mengelin koetta vauvallani.

Koen imetykseen pystymättömyyteni henkisesti yhtä painostavaksi, kuin aikoinaan erosin kirkosta:

Ikäni sinulle on opetettu, mihin uskoa ja mikä on oikein ja huomaatkin ettei koko maailma joutunutkaan helvettiin, uskottuaan johonkin muuhun.

tais mennä hieman ohi aiheen, pahoitteluni, mutta näin itse asian koen.

Mäkin joudun nyt antaan lisäksi korviketta kun vauva ei kasva tarpeeksi. Ihmetyttää kun ei tuo oo mitään raivareita saanut niin en oo ajatellut ettei tulis maitoo. Välillä tuntuu että vaan hengaa tissillä eikä niele. Ja tissiä en voi jättää kokonaan pois kun tuntuu olevan ainoo keino millä illalla saa sen nukkumaan.

Ai niin. Käyttääkö kukaan täällä jauhemaista korviketta? Tuntuu haaskaukselta käyttää 2dl purkista aina vaan se 40-60ml ja loput roskiin...

Mulla on sitä jauhetta paketti kaapissa, en ole sitä vaan kokeillut, mutta pitäis olla ihan samaa tavaraa, sekoitetaan keitettyyn veteen.

muoks: luin paketin kyljestä että sitähän saa tehtyä esim 30ml..kiehuva vesi pulloon ja mitallinen tavaraa perään, yhdestä tuttelin 600gr pakkauksesta saa 4l valmista maitoa.

Muokattu viimeksi:
Miksi loput roskiin? Meillä on käytössä Nanin puolen litran kierrekorkkipakkaukset ja siitä sitten kaadellaan tuttipulloon. Tosin meillä hupenee pari tommosta lekaa vuorokaudessa mutta säilyyhän se avattuna jääkaapissa.

Esikoiselle annettiin ja se oli näppärää juuri tuossa vaiheessa kun loppu maito meni haaskuuseen. On myös reissussa hyvä kun voi ottaa kuumaa vettä vaika termariin ja sekotella sit tarvittava määrä. :-)

Jännä tosiaan miten tuo imetyksen onnistumattomuus saa itsessä aikaan "huono äiti"- ja epäonnistuneisuuden tunteet. Olen ajatellut, että mulle pulloruokinta korvikkeilla ei ole ongelma. Nähnyt itse sivusta kuinka niinkin kasvaa ihan terveitä lapsia. Nyt viime päivinä mun maito ei oo vauvalle riittänyt ja/tai ongelma on siinä, että vauva vaan nukahtaa mun rinnalle eikä syö tarpeeksi ja hetken kuluttua havahtuu ja rupeaa itkemään nälkäänsä, joten olen sitten antanut pullosta lisäksi korviketta (yöllä ei jaksa imettää tuntitolkulla). Ja mulle itselleni on tullut tästä niin huono fiilis! En tajua! Kai se on näitä hormoneja.

Mun mielestä on hienoa se, että imetykseen kannustetaan, mutta koen kans itse niin, että menee välillä vähän fanatismin puolelle. Eniten itseäni ärsytti, että imetysmyönteinen synnytyssairaalani lykkäsi mulle vauvan viereen imetettäväksi ilman mitään ohjeita, vaikka itse olin sektion jälkeen morfiinitokkurassa ja kirjaimellisesti sänkyyn sidottu katetrin ja tippaletkujen vuoksi. Että hyvät lähtökohdat onnistuneelle imetykselle...

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: miten usein steriloitte tuttipullot? Entä rintapumpun? Meillä on noita mikrossa steriloitavia pulloja, joten tulee mikrotettua lähes joka käytön jälkeen, kun se on niin helppoa, mutta riittäisikö pelkkä pesu ja sitten sterilointi vähän harvemmin?
Rintapumpun käyttö on jäänyt vähälle senkin takia, että ohjeen mukaan pitäisi steriloida keittämällä kerran päivään. Mä en löydä joka päivään sellaista hetkeä, että ehtisin ruveta mitään keittelemään. Hyvä kun ehdin edes syömään joka päivä! Jos käytän pumppua kerran päivään, niin eikö pelkkä pesu riittäisi...
Mä vaan pohdiskelen täällä ääneen ja kyselen teidän käytäntöjänne...

KayKay, mulla on iso kattila ja aina aamusyötön jälkeen keitän kaikki, muuten huuhtelen kylmällä ja harjalla pyöräytän pullot+pumpun. Sairaalassa sanottiin pumpusta että huuhtelemalla 24h voi käyttää

Mä nään asian niin että imetät tai pullotat ni se ei vähennä sun rakkautta lastas kohtaa ja se on TÄRKEINTÄ... Ja kaikki valinnat mitä tehään ni tehään lapsen parhaaks.. Sillonko olin osastollani joku hoitajista oli antanu korviketta tytölle, ja en tiedä miksi? Se oli vaan jännä ku juuri samainen hoitaja paasas imettämisestä koko ajan.. Ja mulla tuki kumminki maitoo ni ei sen takiika korviketta olis tarvinnu. :)

Siis hyvä kun kirjottelette täällä ihanat ihmiset kaikesta ja kuin myös näistä pulloista ja korvikkeista. Mä olin valmistautunut vain ja ainoostaan imettämään, se kun on aina niin hyvin meillä sujunut. Nyt kumminkin näyttää siltä, että ei se ihan niin heleppoa olekaan. Mun pitää todella löysemmin ottaa että tuo maito riittää. Paino on tippunu tosi vauhdilla! Viikko sitten kuorihousut mahtui juuri ja juuri jalkaan, eilen ne meinasi tippua kun ulkoiltiin! Täysimettäisin kyllä varmasti, mutta mulla on täällä kädet täynnä ja ikävä kyllä se stressi mikä tulee ulkopuolelta. Mun ihana kupla on rikottu :(
Imetin vauvan ekan kerran viime yönä puolen yön aikaan. Mies jäi röyhtäytysvuoroon kun minä jatkoin unia. Vauva ei ollut nukahtanut joten mies oli tarjonnut pullosta korviketta ja toinen oli tyytyväisenä juonut ja nukahtanut... Siis hyvä vaan, että oli näin toiminut tuo ukko. Minäkin sain nukkua. Vähän vaan tuntuu itestä, että just olin muka syöttänyt toisen. Mutta onhan sen saatava masu täyteen. Pitää nyt vaan joku pullo hankkia lisää ja miettiä missä välissä sitä lisäruokaa on järkevintä antaa, ettei tuo maidontulo kokonaan häiriinny tai lopu.

Ai niin. Käyttääkö kukaan täällä jauhemaista korviketta? Tuntuu haaskaukselta käyttää 2dl purkista aina vaan se 40-60ml ja loput roskiin...

Eikö teillä sitten mene parin vuorokauden sisään enempää, kuin tuo 40-60 ml, vai miksi laitat loput roskiin? Tuttelit ja NANit säilyy pakkaustekstin mukaan 1 vrk, mutta Tuutitpa säilyvät 2 vrk, joten jos käyttömäärät on pieniä, niin voisit varmaan kokeilla niitä.

Mä steriloin pullot ja pumpun joka käytön jälkeen. Mulla on sterilointi laite, joten käy tosi näppärästi, nappia painaa ja 5 min valmis. Esikoisen aikaan tuli hankittua kaikki pelit ja vehkeet, kun silloinkin pumppasin maidon ja annoin vain pullosta. Vinkki niille jotka haluavat lisätä maidon tuotantoa, juo anis-kumina-fenkoli teetä pari kertaa päivässä, mulla tulee 1,5 l maitoa päivässä ja kaikki menee :) tämä tee kuulemma auttaa myös vauvojen mahavaivoihin, tiedä sitä sitten...

Takaisin