Supistukset

Kannattaa varmasti olla yhteydessä neuvolaan. Oon joskus jostain lukenu että joillakin ois jääny supistuksen kaltanen kiristely ikäänkuin päälle muttei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta. Auttaisko pitkä lämmin suihku että lihakset pääsis rentoutumaan?
 
Myös kai istukan irtoamiseen tms.. voi liittyä jonkinlaista kesto supistelua ja tietenkin myös muutakin kipua..muistelin vaan että itselle sillon kesällä osakeskeytyksen jälkeen lääkäri sanoi että jos kohtu kovettuu eikä mene ohi ja tulee muita kipuja niin voi liittyä istukkaan..Eli sen puoleen tarkkana kannattaa olla vaikka en uskokaan etteikö tuo olisi jotain harmitonta lihasten kramppaamista tms..
 
Viime yönä sit supisteli säännöllisesti 4min välein kahden tunnin ajan ja kipeästi. Klo 12.00 on lääkärille aika.
 
Tsemppiä jasmin_e, toivottavasti ei olis kypsymistä ihan vielä tapahtunut! Olikos sulla aiempia muksuja? Täälläkin vähän hankala ja kireä olo ollut masussa koko aamun...oon koittanut levätä nyt mutta esikko tekee siitä kyllä hankalaa:rolleyes: onneksi ei varsinaisia supistuksia ole tullu kun pari hassua, eikä onneksi kipeitä.
 
On mulla kolme :) Sitä ei oikein pysty lepäämään kun on niitä lapsukaisia. Onneksi on 10 vuotias joka hoitaa 3 vuotiaista pikkuveljeään aika hyvin. Jotain kypsymistä oli tapahtunut ja pitää lähteä parempaan tarkastukseen.
 
Herätty puoltoista tuntia sitten ku rupes supistaa.. pöntölle istumaan puoleks tunniks, supistuksia 3min välein max.30sek kestoltaan.. otettu särkylääkettä ja alaselkä vielki liekeis.. mut supistukset loppunu/rauhottunu.. voin sanoo et en muistanukkaa kuinka pahalta ne supistukset voiki tuntua.. huh.. ja nyt väsyttää.. toivotaa ettei uudestaa alkais ni ei tarvis mihkään lähtee näytille.. vaan pääsis nukkumaan. Rv. 32+2..
 
Jojoba onneksi meni supistukset ohi! Ja toivottavasti nyt pysyisivät poissa tuollaset tiheämmät! :/ ne on kyllä inhottavia näillä viikoilla vielä kun huolesta soikeena saa olla...tosin ei ne hyvältä tunnu sitten myöhemminkään:p
 
MarinaMelina, kirjoitit noista kestosuppareista niin minun äitini puhui että hänellä oli. Oli siis ihan tavallinen raskaus, mutta sanoi että aamulla kun heräsi niin maha veti kivikovaksi ja illalla sänkyyn kaaduttua se loppui. Luuli silloin että se on normaalia. Hänellä ei tosiaan ole muita lapsia kuin minä.
Mutta siis sekin kai on tosiaan mahdollista. Niin hänelle ainakin neuvolassa aikanaan sanottiin! :)
Onneksi ei itsellä kivistä samaan tapaan kuin muutamia minuutteja kerralla.
 
Minlex mäkin ole juu jostain lukenut noista kestosuppareista..itsellä onneksi myös noita vaan muutaman kymmenen sekunnin juttuja. Joskus kyllä muutoin kiristää ja puristaa pitempäänkin, mutten suppareiksi usko..Varsinkin jos likka myllää kauheasti niin sillon kiristää, ahistaa ja puristaa :)
 
Viime yönä oli ihan tuskaset menkkamaiset kivut jonku 40min putkeen. Onko toi jomottelu supistelua jos maha ei kovetu? Sen aikana tunnistin muutaman pistävän supistuksenkin kun mahaan tuli aina kova kohta. Mulla on ollu noita poltteluita viime viikkona aika usein ja kestää jotain puolesta tunnista muutamiin tunteihin, välillä säteilee myös selän puolelle. Pitääkö huolestua että paikat pehmenee vai tekeekö noi poltot mitään kohdunsuulla?
 
Torakka: Mäkin mietin viime yönä kun menkkajomoja oli selässä ja mahassa muttei kumminkaan selviä supistuksia että mitähän taas? Niitä on nyt laskeutumisesta lähtien ollut.Esikon odotuspäivikseen oon kyllä kirjoittanut näillä viikoilla kans että öisin menkkamaista kipua mutten ole varma onko supistuksia. Enkä ole nytkään, vaikka toista viedään. Kyllä siinä muutamia ihan selkeitä supistuksia tuli jotka myös asteen verran kipeitä..mutta mutta..enää en jaksa ravata svolla ennenkin oikeasti sattuu tmv...oli mitä oli, kohdunsuu kuitenkin viimeksi vielä normi tilassa kaikesta huolimatta niin jospa se ei näistäkään liikaa ärsyyntyis. Inhottavaa vaan valvoa ja kuunnella mitä tapahtuu seuraavaks :sad001 on tää kyllä yhtä huolta ollut tää raskaus, mutta enää viikko niin sitten ollaan jo voiton puolella..nimittäin 34+0 koittaa ja lääkärit sanoi että se on meidän tavote. Mulla itselläni on kylläkin oma se rauhoittumisen hetki se 35 viikkoa.
 
Onko täällä kenelläkään kokemusta "sukkapuikkosupistuksista"? Epäilen et mulle tulee niitä, kun rasittuessani alkaa supistaan ja samaan aikaan myös vihloo kohdunsuulla, kuin joku neula yrittäis työntyä kohdusta läpi. Mulle on tullu näitä nyt reilun viikon ajan, sairauslomalle "pääsin" melkeinpä heti näiden alettua. Lomaan vaikutti kyl sekin, et kohdunkaulaa oli jäljellä enää n. 1,5cm ja tuntui pehmeältä. Onneks kohdunsuu kuitenkin napakasti kiinni. Lääkäri käski levätä paljon ja näin teenkin, mut ihan vaikka yläkertaan siirtyminen tai koiran n. 200m lyhyt pissalenkki saa jo kipuilemaan. Toisinaan myös liian pitkä seisominen ilman kummempaa rasitustakin on jo liikaa.
 
Mulla on kyllä tota sukkapuikko kipuilua ollut ajoittain jo puolesta välistä asti mutta mulla se ei liity kuitenkaan supistuksiin..äkkinäisissä liikkeissä enemmänkin sitä esiintyy. Kuin neulalla tökittäs kohdunsuulle ja emättimeen :/
 
Mulla on ollu sukkapuikkosupistuksia mahassa. Ekaa kun odotan niin en tiennyt miltä supidtukset tuntuu ja kaikki on vaan sanonu että aaltomaista polttelua. Viime viikon loppuna heräsin ihan järkyttävään pistämiseen oikealla puolella napaa ja sitä jatkui useita minuutteja, välillä hiukan hellittäen. No siinä sitten soitin svo:lle ihmeissäni että mitä tämä tämmöinen kipu on, niin lääkäri sanoi että supistus. Tonne kohdun suulle ei ole tullut näiden yhteydessä kipua ja kaikki kivuliaat supistukset pistää johonki kohtaa mahaa ja säteilee siitä myös selkää.
Onko loppu raskaudesta enää neuvolalääkärin tarkastusta missä voisi katsoa ton kohdun suun tilanteen? Viikkoja tänään 33+0.
 
Mulla viime yönä just aina kun tuli se "ehkä supistus olo" niin pisti oikealle puolelle vatsaa..Muistan että esikoltakin edellisenä iltana ennenkun aamulla veet meni oli noita samoja..mutta ne ei kyllä tunnu musta ihan samalta kun harkkarit niin en oo ollu varma onko supistuksia vai jotaim suolistokramppeja...koska ne oikeat supistukset ei sit mulla pistäny mihkään..jos noi on jotain välimalleja :D :D
 
Meidän neuvolan th totesi vaan että noi supistukset on kyllä yhtiä henkimaailman juttuja kun niitä tuntemuksia on niin moneen lähtöön :)
 
Mulla ei tällasta ollut esikkoa odottaessa, siks oonki aika hämmentyny. Mut niinhän sitä on koko ajan kuullut, et joka raskaus on erilainen... Harjotussuppareita tuli silloinkin, ja tosi paljonkin, mut ei ikinä kivuliaita.

Torakka, ymmärtääkseni lääkärille pääsee pyytämällä, kertoo vain et supistelee kovasti ja on huolissaan tilanteesta, niin kyllä äkkiä on aika jo sovittuna. En tiedä miten muilla menee noi lääkärikäynnit, kun omalla kohdalla on muutenkin useammin käyntejä svo:lla kuin "normaaliraskaudessa", koska esikko syntyi pienenä niin nyt sikiön kasvua seurataan tarkemmin. Oman sairauslomani kylläkin myönsi työterveyslääkäri, joka teki ihan sisätutkimuksen.
 
Ei sen kummoisemmin huoleta noi kun tiedän että kuuluvat asiaan, mutta viime aikoina on tietysti alkanut mietityttää että mitäs jos poika haluaakin maailmaan jo etuajassa. Tuolla toisessa ketjussakin ku mietin että valskaako jo lapsivettä vai mitä lorahtelee housuun. :) Olis vain kiva olla tietoinen että missä mennään, ettei tulis ihan hirveenä yllärinä jos pitääkin lähtee synnyttää jo tän vuoden puolella.

Niin se päivystävä lääkärikin sanoi että toisilla pistää, toisilla polttaa, toisilla kouristaa, nii ei voi aina olla varma mikä kelläkin on supistus näkemättä käyrää. :grin

Täytyy puhua supistuksista sitten ensviikon neuvolassa, jos vaikka kurkattais miltä paikat näyttää. Silloin alkaakin jo olla viikkoja sen verran että annetaan vauvan tulla jos on tullakseen.
 
Täällä supistelut/mahan kovaksi meneminen on lisääntyny ja tunne napakoitunu, tällaisia tuntemuksia tulee helposti toistakymmentä päivittäin. Asutaan 3.krs ilman hissiä, joten portaita mentävä, myös töissä portaita ja kyllähän se joka kerta laittaa mahan kovaksi kun niitä kulkee. Pisto oikealla vatsassa myös tulee herkästi, esim. lähes joka aamu koiria pissalenkillä käyttäessä se tulee. Siirsin neuvola-aikaa viikolla ja meen huomenna aamulla. Pyydän kyllä ylimääräistä lekuriaikaa, että tarkistaisivat tilanteen alhaalla. Viimeksi Rv 25+3 oli ylimääräinen käynti ja sillon jotain pientä kypsymistä oli havaittavissa vaikka kanavaa jäljellä 2,5cm käsin kokeiltuna. Nyt rv 32+3.

Äiti (äitiysnlaterkka) kokeili sunnuntaina vauvan asentoa ja tykkäs et pää tuntuu kyllä jo todella alhaalla, liian alhaalla näille viikoille? Huomennahan sen kuulee mitä oma terkka on asiasta mieltä. Jotenkin siis tuntuu että tuskin ihan täysille viikoille ja tammikuun loppuun mennään! Vaikka mistäpä sitä tietää lopulta... :)
 
mun kaverilla vauva asettui hyvin alas hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta synnytys meni yliaikaiseksi.
Itsellä on ollut pistosta kohdun molemmilla sivuilla, samanlaista ollut lievempänä ennen rakkauttakin ja oon aina luullut, että joku suolenmutka on poksahtamassa, mitä ei tietenkään ole.

Vaatteiden riisuminen on välillä ikävää, koska jalan nosto aiheuttaa alapäähän vihlontaa. Oikein kokeilin asiaa suihkussa, eikä mitään. Suihkun jälkeen vedin käytävämattoa jalalla itseä päin ja todellakin vihlaisi.

Mutta pääsääntöisesti supistukset on kohdun jännittymistä, pääsääntöisesti alavatsalla, muutaman kerran ylempää. Kipuja ei ole ollut lukuun ottamatta sitä yhtä yötä kun poltti ja sattui sen reilu puoli tuntia.
 
Takaisin
Top