Supistukset

Mulla kerto neuvolassa että jos tuntuu kun tosi paha menkkakipu, niin sitten pitää ottaa yhteyttä äitipolille. Viime viikolla tunsin pari päivää että olisi ollut jonkulaista menkkakipua/ pientä kiristystä vatsanalueella, niin otin sitten vähän iisimmin ja pidin taukoa liikunnasta pari päivää. Sillä se sitten lähti. Eli pitää kuunnella kehoa, kyl se kertoo :)
 
Mun työpäivinä kun saatetaan välillä kontata, välillä kivuta tikkaita, harppoa esteiden yli, pitää porrasjumppia >5 kerrosta yhtä soittoa, ja välillä istua koko päivä lähes paikallaan, niin siinä kauhiasti jouda oloa kuuntelemaan. Aika usein onkin just se tunne, että vatsa on kova kuin pallo, ja toisaalta missaan varmaan suurimman osan vauvan liikkeistä. Tai sitten vaavi nukkuu ja keinuu kiltisti mun liikkuessa, ja vasta kun "rauhoitun" niin alkaa huomata, että joku pikkualieni heittää kuperkeikkaa mahassa. Koiran kanssa lenkillä ollessa saattaa kanssa olla vatsa kova kuin kivi, mutta siellä ei onneksi ole tahti huima (hyvä jos kilsa/30 minsaa), niin ei ole tarvinnut miettiä yhtään, että lenkkeily olisi pahasta.
 
Tänään on supistellut todella tiheään ja voimakkaasti vaikkei kipua olekaan ollut. Vilkkaasti vauva liikkunut koko pv:n supistusten välillä. Normaalisti olen aika paljon liikkeellä ja treeniäkin kertyy viikossa vielä muutama tunti vaikka tahti kovasti rauhoittunut viime viikkoina. Nyt koko vkonlopun kuitenkin lähinnä maannut, ei edes koiria ole tarvinnut liikuttaa kun mies on hoitanut ne. Lyhyt kävelylenkki rauhassa aamupäivällä mutta muuten vaan pöllötellyt koko pv:n.

Vkot nyt 27+1. Neuvolaterkka-äiti kyseli vointia ja kerroin tämän päivän tuntemuksista ja oli kyllä sitä mieltä, ettei tiheästi tarttis (edes kivuttomia) harkkareitakaan tulla alle 30 vkolla. Pitänee seurailla ja jos jatkuu niin soitto neuvolan kautta äippäpolille. Ei tän iisimmin vaan voi enää ottaa ja työviikko edessä, jolloin tahti huomattavasti kovempi kuin nyt pari pv. o_O
 
Siis mulla on pahimpina päivinä melkein kokoajan vatsa kovana harkkareista ja olen aatellu et ei se haittaa kun ei käy kipeää. Nyt parista kerrasta kun tuli n. tunnin ajan säännöllisesti kipeitä supistuksia niin niistä olin kyllä huolissaan ja kävin neuvolalääkärillä mutta ei onneksi ollu kohdunkaulalla mitään tapahtunu. Sairaslomaa olen ajatellu että jos tulee vielä kipeitä niin otan neuvolaan yhteyttä ja pyydän. Mietin vaan että jos ne kipeät ei saanu nyt mitään aikaseksi niin saako ne sit myöhemminkään? En haluais turhaa jäädä töistä pois. Mulla nyt rv 26+4
 
Mäkin kävin viime viikolla ylimääräisessä lääkärintarkastuksessa kun on tullut supistuksia, kivuttomia pääsääntöisesti mut pari kertaa kovia kivuliaitakin. Kohdunsuu oli kiinni mut jotain "kypsymistä" ilm. tapahtunut, käsin arvioimalla kohdunkaulan pituus vielä 2,5cm mikä kai on normaali. Ei ainakaan siitä mitään sanonu.

En myöskään aio ns. turhasta jäädä saikulle, ei töissäkäynti mitenkään rasittavalta tai uuvuttavalta tunnu. Jos nää nyt jatkuu niin kai sitä kannattaa näytillä käydä kuitenkin, parempi että useammin tutkivat ns. turhaan, kuin että lapsi alkais tehdä tuloaan liian aikaisin.
 
Mulla tuli harkkareita / vatsaa kovotteli ihan jatkuvasti edellisessä raskaudessa ja kylläpä sitä nytki on ollu. Esikoinen meni ainaski yliajalle. :D Varsinaisia kipeitä suppareita ei kyllä tullu, ku vasta ennen synnärille lähtöä.
 
Viime yönä taas harkkarit intaatuivat pitämään hereillä :/ olipa joukossa muutama ihan kipeäkin supistus joiden aikana alavatsa oli kun tulessa..onneksi rauhoittuivat aamuyöllä ja eivät koko aikana olleet säännöllisiä. Maanantaina näkee taas että onko kypsymistä tapahtunut. Toivottavasti ei vielä, tässä ois kuitenkin mentävää vielä täysille viikoille.
 
Tänään oli neuvolalääkäri, joka oli sitämieltä, että nuo kivuttomat supparit ei todennäkösesti oo mitään tehny. Kokeili kohdunsuun tilanteen ja totes että on jotain kypsymistä tapahtunu, pituus 1,5cm. Sanoi vaan, että ei ensisynnyttäjällä pitäis olla vielä näillä viikoilla (27+5) mitään muutosta... nyt sitten seurailen miten paljon supistelee.
 
Mulla onneksi ei supparit olleet mitään saaneet aikaseksi...kohdunkaulaa oli käsikopelolla 3cm, kiinni ja pehmeähkö..hyvä tilanne näillä viikoilla uudelleen synnyttäjälle..
 
Viime yö taas mennyt suppareita kellottaessa..kolmen aikaan heräsin vessaan ja pistin taas merkille että tuntuu kuin supistelis aika tiuhaan. Aluks en ollu varma että onko supistuksia vai jotain muuta kolotusta kun ei maha selkeesti kovettunut..mutta tunne tuli tasaisesti n. 4min välein niin kai se sitten jotain supistelua oli vaikkei sitä käteen tuntenutkaan. No sitten neljän jälkeen ne muuttui sellaisiks että tuntu jo käteenkin maha pinkeeltä ja tuntu ihan jonkunmoista kipuakin. Onneksi niitä ei montaa tullut ja nyt jo aamutunneilla taas rauhoittui..kyllä taas ehdittiin säikähtää miehen kanssa. Se nyt lähti töihin ja me likan kanssa katsotaan piirrettyjä, tää päivä menee nyt sit tehokkaasti levossa. Sen siitä saa kun päättää muuttoa tehdä näillä viikoilla...täytyy nyt ottaa entistä rauhallisemmin ja ehkäpä soitella neuvolaan mitä ovat mieltä tartteeko kohdunsuu kontrolloida..
 
Eikä noissa tuo kipuilu oo niinkään se mikä mut säikäyttää vaan tuo säännöllisyys aika pienillä väleillä ja kun ne jatkuu niin kauan...onko muilla tämmösiä harkkari/suppari ryntäyksiä jo? Selkeestihän nuo ei mitään synnytys supistuksia ole mutta mistä sitä tietää millä kaikki alkaa ja mikä kypsyttää paikkoja enemmän kun ois tarpeen :/

Muoks. Esikolta muistan ensimmäiset ns. säännölliset ja muutamia tunteja kestäneet harkkarit joskus 35+...
 
Neuvolaan soitin ja kerroin viime yöstä. Passittivat taas synnytys vo : lle...sinne siis kunhan mies tulee töistä esikon seuraksi. Ei onneksi ole enää supistellut mutta alavatsa on arka ja kipeä edelleen. Parempi se on kait taas käydä tarkistamassa.
 
Tsemppiä MarinaMelina. Parempi se on varmasti käydä tarkistamassa tilanne.
 
Mä oon kyllä (liiankin?) lepsu näiden supistelujen kans. En jotenki usko että ne aiheuttais mitään kypsymistä kun ei kerta aiheuttanu esikollakaan ja silloin olin jo näillä viikoilla täyslevossa varmuuden vuoks. Ens viikolla on taas neuvola niin ehkä voisin sitte yhden lekurikäynnin tähän väliin ottaa kun sit vkolla 35-37 on se synnytystapakeskustelu ja siellä lekuri kyllä tsekkaa paikat. Mua kyllä supistaa päivittäin ja ainakin parina, kolmena yönä joudun nouseen sängystä ja lämmittään kauratyynyä selälle että pystyn rentoutuun kunnolla. Sit supparit kyllä loppuukin, ja päivälläkin kunhan vaan maltan istua alas. Kaks kertaa on tullu sellanen olo että kohta pitää lähtee svo:lle, mutta kuumassa suihkussa oleilu on sitten lopulta auttanu. Supistelujen väli tollasta saman tyylistä ku Mellulla, viittä minsaa suunnilleen..
 
...varmaan muutenntän ketjun aloittamisen jälkeen tilanne on menny tollaseks lepsuiluks koska mies on nykyään kotona. En säiky erilaisia kipuja ja tilanteita niin pahasti kun tiedän että voin ja saan herättää ukkelin minkä tahansa tuntemuksen takia ja yhdessä voidaan pohtia mitä seuraavaks. Jotenkin (harhaluuloisesti?) uskon myös siihen että mies kyllä ottais ohjat käsiin jos tilanne sen vaatis.
 
Täällä kaikki ok..oli hiukan kypsymistä tapahtunut muttei huolestuttavissa määrin kuitenkaan. Ohjeeksi sain mennä samanlaisia supistuksia jos tulee, rv 34 ennen, niin taas näytille. Olo nyt onneksi ok.
 
Hyvä että kaikki kunnossa. Täälläkin on ajoittain todella tiheesti supistuksia, mutta en koe niitä kivuliaina - tosin aika ikävältä tuntuu liikkua samaan aikaan En tullut edes valittaneeksi niistä neuvolassa alkuviikosta. lääkäritsekkaukseenkin on muistaakseni vielä 3 tai 4 viikkoa, joten toivotaan toivotaan meiningillä mennään, että kaikki olis kunnossa. Ja kun eka tulossa, niin kai sitä paikat on tiukemmin kiinni pitempään.
 
Mä en oo varsinaisesti kiinnittäny ainakaan harjotussupistuksiin missään vaiheessa kauheesti huomioo. Nyt oon huomannu et kauheesti kun tekee jotain tai vaikka nousee liian äkkiä sohvalta niin tuntuu et alavatsa menis jotenkin jäykäks ja just semmonen kovien menkkakipujen tapanen enemmänki alavatsan sivuilla, ei keskellä. Ja jos kävelee semmosta normaali tahtia riittävän pitkään nii sama juttu, joutuu väkisinki hidastaa tahtia etenki kun lantioon muutenkin alkaa sit jo särkemään.

Muoks. Tulee kyllä välillä ihan levätessäkin vaikka sängyllä ja aina kun tämmönen tulee niin helpottaa vähäsen kun käpertyy ns. sikiöasentoon ettei vatsa oo kireenä.

Onko nää supistuksia vai jotain muuta?
 
Takaisin
Top