Supistukset

Lila-Aurora

Sukkela juttelija
Tammikuunmammat 2015
Jossain ketjussa tästä on varmasti ollu puhetta mutta en ainakaan muista että olis ihan omaa keskustelua aiheesta.

Eli supistaako? Millä viikoilla ja kuinka pahasti? Mikä helpottaa?
Sekä muita ajatuksia ja tuntemuksia.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Itellä alkoi varmaan pari kuukautta sitten ne hymyileen laittavat kivuttomat harjoitussupparit, jotka tuntuu niin älyttömän hämäriltä kun yhtäkkiä kohtu vaan kovettuu ja ite ei voi tehdä asialle mitään vaikka yrittäis. Nyt pari viikkoa ollut tuntuvampia supisteluja varsinkin jos on ollu jotenkin aktiivisempi ja touhunnu kovasti jotain. Eilen illalla kävi kummasti. Selkä oli ihan liekeissä ja tunsin kuinka kohtua supisti, mutta mahan puolella ei tuntunu mitään! Selän puolen kuumotuksesta ei pystyny selvästi erottaan supistuksen alkamista ja loppumista, koska se oli sellasta aaltoilevaa polttelua jota oon tuntenu viimeks kohta kaks vuotta sitten synnärillä...

Yöllä sitten heräsin kunnon kipeisiin suppareihin, jossa kipua oli selän ja mahan poltteluiden lisäks reisissä. Koitin pari kertaa kääntää kylkee mutta neljännen noin 30sek kestävän supistuksen jälkeen oli pakko nousta ylös. Siihenhän ne tietysti loppui ja puolentunnin jalkeillaolon jälkeen kiipesin takas petiin ja sammuin samantien kun saunalyhty. Aamulla kuitenkin mietitytti että mitä ihmettä sit tapahtuu jos tuleekin vastaavanlainen mutta "tositilanne"?! Mies on viikot 300km päässä ilman autoa ja ajokorttia, mä esikoisen ja koirien kanssa kaksin kotona. Ei oo varmaan varsinaisia ennenaikasia odotettavissa vielä vähään aikaan, mutta pelästytti. Vaikka tiedänkin että näillä viikoilla tää on ihan normaalia...

Esikoista odottaessa olin ekaa kertaa sairaalassa lopettamassa supistuksia lääkkeellisesti viikolla 29 ja siitä eteenpäin säännöllisesti viikolle 37 asti. On siis odotettavissa että tässäkin raskaudessa "ne oikeat" ennen aikaset supistukset sieltä tulee, muttei toivottavasti ihan noin aikasin, en jaksais mitään kahden kuukauden vuodelepoa....

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on nyt menossa 17+5 ja kivuttomia harkkasupistuksia tullut jo ainakin kuukauden. Mut ei tosiaan muita ku kivuttomia... Esikoisesta tuli ekat kivuliaat supparit 41+4, jolloin siis lähdettiin tositoimiin. :P
 
Mullakin ollu niitä kivuttomia harkkareita ja eka niistä ilmeni 16+5. Ja aina ne on sijoittunu aamuun kun sängyssä venytellyt tai kääntäny nopeesti kylkee. nyt siis menossa 18+5
 
Mulla nyt rv 35 ja parin viikon ajan tullot tosi paljon harjoitussupistuksia.. Nyt päivittäin monia kymmeniä. Eilen lääkärissä tarkistettiin paikat mut ei oo kuitenkaan alkanut kypsymään eli ihan normaaleja nää kuulemma on vaikka tuleekin tosi paljon :)
 
Kivuttomia harkkareita joo, etenki jos hieman reippaammin tulee liikuttua.
 
Täällä viime yönä tuli pari kipeää supistusta, menivät onneksi nopeaa ohi, mutta vähän säikäytti kyllä. Ensi viikolla onneksi ultra, niin pääsee katselemaan ja kyselemään!
 
Täällä harkkarit on kyllä jokapäiväinen seuralainen ollut jo jokusen viikon. Tänään rv 19+1. Napakoita puristuksia on muttei vielä kertaakaan kipeitä..oon huomannut että heti alkaa supistaa kun rakko on liian täynnä! Esikolta samoilla viikolla samanlaisia, ekat kivuliaiksi laskemani supparit tuli päivää ennen kun vedet meni eli 37+3.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Tyhmä kyselee, miltä ne harjotussupistukset tuntuu?
Lila-Aurora puhui tuolla siitä, että kohtu menee kovaks... Viikolla neuvolan tätsy kysy mahaa tunnustellessa, että meneekö mulla usein maha kovan tuntuseks ja sanoin, et joo. Mut ei sanonu siihen sitten mitää. o_O Eikä ollu muutenkaan mitään puhetta harjoitussuppareista tms.
Välillä vihloo vatsan sivuja, varsinkin jos on ravannu paljon ympäriinsä ja juossu rappuja ylös alas. Töissä joutuu jonkun verran nostelemaan/raahaamaan painavia asioita ja kyykkimään, kumartelemaan yms...
 
Sumppi: mun mielestä ne harkkarit tuntuu siltä että vatsaa kiristää ja usein sen jälkeen tulee pissihätä. Jos on kävelemässä niin tulee tunne että pitää pysähtyä kun kiristää...

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Täälläkin tullu pari viikkoa harjotussupistuksia ja pikku hiljaa alkaa olla kipuja :/ ensisijaisesti tunnen kivun selässä ja siitä säteilee oikeaan etureiteen. Vasempaan reiteen ei siis satu ollenkaan. Lisäks on menkkakipuja alavatsassa. Tiistaina lääkäri oli sitä mieltä että olisi virtsatientulehdus mikä aiheuttais supistukset ja tekisi selän kipeäksi mutta viljely oli puhdas. Nyt maanantaina on lääkäri missä tarkistetaan vauvan vointi ja kohdunkaula.
Supistuksia tulee lähes koko ajan vaikka pötköttelisinki :/

Viikkoja mulla on nyt 22+2 toivon että en joutuis mihinkään sairaalaan pötköttelee vielä tässä vaiheessa :/
 
Mä tein viel viimeviikolla tavallisen jalkatreenin ja seuraavana päivänä kiristeli masua aika paljonkin. Ilmotti mini siis että nyt olis parempi lopettaa tommonen :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Milloin tietää minkälaiset supistukset tulisi ottaa vakavasti ja käydä näyttämässä? Mietityttää asia kun mistään ei saa selkokielistä vastausta mitkä ovat hyviä ja mitkä huonoja supistuksia.. Onko ylempänä vatsalla olevat "menkkamaiset" kivut vain kasvukipuja? Lievät sellaiset..
 
Niin Mariel kun se on niin yksilöllistä.. varmaan sen voi sanoa että kun vatsa menee kovaksi niin sehän tuntuu korkeintaan epämukavalle ja on tod. näk. supistus mutta niistähän ei tarvi välittää. Minulla itselläni suht. kipeä ja alavatsassa tuntuva menkkamainen aaltoileva kipu on sellainen joka tod.näk. saa kohdun suulla jotain aikaiseksi. Mutta kun se tuntuu jokaisella erilailla niin en voi sanoa kun omat tuntemukset. Ehkä on kuitenkin parempi katsoa kun katua eli ottaa yhteyttä neuvolaan jos on huolissaan tai äitipolille.
 
Itselläni menkkamaisia kipuja ollut, mutta nyt rauhoittuneet. Kuukautiset eivät ole koskaan olleet muutamaa kertaa lukuun ottamatta hirveän kivuliaat, joten en ole välittänyt niistä. Jos kokisin että ovat kivuliaat ja varsinkin jos niillä olisi selkeä yhteys rasitukseen (ei ole ollut kovin selkeästi), niin ottaisin neuvolaan yhteyttä. Toistaiseksi urheilu on aiheuttanut lähinnä kiristymisen tunnetta ja ne menkkakivut ovat tulleet omia aikojaan.
 
Urheilu täälläkin aiheuttaa kiristystä.. Ja nuo lievät menkkatuntemukset tulevat ihan muissa yhteyksissä.. Ovat niin lieviä vielä, ettei ne sinänsä huolestuta, mutta pistivät miettimään millaiset sitten olisi syytä ottaa vakavammin.. :) Noita kivuttomia tulee lähinnä öisin jolloin niitä ei edes huomaa, muutakuin jos sattuu kädellä koittamaan.. Tuolla Vau:n sivustolla oli artikkeli, jossa sanottiin, että jos supistukselta pystyy nukahtamaan niin se on vaaraton..
 
Ei tartte ku kävellä hieman reippaammin tovin niin supistaa. Mulla on kans lisäksi menkkamaisia kipuja ja aivastaessa, yskiessä, ylös noustessa saattaa ikävästi vihlaista. Ihan samoja tuntemuksia oli ensimmäiseltä, joten en ole pahemmin kiinnittänyt edes huomiota. Kyllä ne oikeat supparit on sitte aivan jotain toista luokkaa. :)
 
välillä sitä tälleen ensikertalaisena miettii, että onko omat supistelutuntemukset normaaleja vai eivät. lähinnä mietityttää se, kun välillä kohtu tuntuu olevan kovana pari minuuttia yhtä soittoa. Tai ainakin siltä tuntuu. Tähän mennessä koittanut vaan aatella, että kun ei kerran satu, niin pakko olla normaalia.
 
Takaisin
Top