Soseet ja puurot

Toissa päivänä kun syötiin iltaruokaa ja poika oli mun sylissä niin suu vaan aukesi kun olin laittamassa omaa ruokaa suuhuni. Ostin meille muille bataattikeittoon ainekset mutta varmaan siitä otankin pojalle vähän sivuun bataattia ja kokeillaan että kiinnostaako se syöminen oikeasti.

Mäkin rakastan perunaa! Mun kalakeittoon ei edes tule kuin sipulia ja pottua, tilliä, kermaa, voita ja kalaa..

Sama täällä! Minä taas en osaisi yhtään olla syömättä pottuja :D

Juu että alotettiin tällä viikolla ja siis ylipäänsä soseet porkkanalla. Oli vissiin huono valinta ku neidin ilmeitä katso :hilarious: sose tuli sinnikkäästi puklun mukana ulos ja kaulapoimuihin asti valuen... mitkää ruokalaput ei kyllä auttanu yhtään :bag: mä en tajua mistä hän on nirsoilun periny ku ollaan kyllä nyt ja ollaan oltu molemmat mies ja minä aina tosi hyväruokahalusia. Tai sitte se ei vaan iskeny tuo porkkana :wacky: vielä sinnikkäästi ma-ke sitä kokeilen :p

Kyllä sitte seuraavaksi on kukkakaali ja bataatti ja pottu. Eihän tässä onneksi kiire ole. Neiti nyt 19vk eli 4.5kk.

Sadetuuli eiköhän tuo oo aika yleistä että vauva ei huoli ensimmäisiä lusikallisia kiinteitä :) On se aika outoa vauvalle jos oot maitoa juonu monta kuukautta ja sit yhtäkkiä pitäskii jotai soseita osata syödä.

Meillä ois pari viikon sisään sosemaistelun aloitus, millon nyt satun kerkeemään alottelee :grin Tyttö 4kk just. Porkkanaa tai bataattia ekana, katotaa kumpaa löytyy luomuna.

Onko täällä muita osittain imetettyjä, jotka maistelee soseita jo? Imetys ensin, mutta annatteko sitten soseen ja sen perään korvikeen?
Vähän kauhistuttaa soseiden aloitus, kun imetyksessä ja pulloruokinnassakin on jo tekemistä, ja siihen vielä päälle kolmas ruokailumuoto :wideyed: Neuvolasta sanoivat, ettei kasvikset ole ravontoarvoltaan niin suuria, että pääsisi korviketta vähään aikaan vähentämään. Eli aika pitkään pitäisi vissiin kaikkien kolmen kanssa pelailla.

Eilen maisteltin porkkanaa ekan kerran ja meni aika hyvin. Ei ollut järkyttynyt, mutta ei oikein tiennyt, mitä sillä soseella olisi pitänyt tehdä. Työnsi ulos suusta ja yritti vähän nuolla siitä :)

Onks kukaan tehnyt kesäkurpitsasta sosetta? Ootteko kuorinu ennen kypsentämistä vai antanu mennä kuoren kans? Se kuitenkin pehmenee kun keitän ja survon blenderillä kunnolla soseeksi..
Kaikesta saa ongelman ku tarpeeks miettii :hilarious:

Meillä kohta viikko maisteltu bataattia. Poika yökkii ja ei näytä tykkäävän pahemmin :D porkkanaa kokeiltiin, sama juttu paitsi että masu ei tykänny ja yöunet meni ihan pilalle :(
Mitä kokeilis seuraavaksi?? En uskalla heti antaa mitään hedelmää, koska muuten ei suostu syömään noita "pahoja" enää :D

Onks kukaan tehnyt kesäkurpitsasta sosetta? Ootteko kuorinu ennen kypsentämistä vai antanu mennä kuoren kans? Se kuitenkin pehmenee kun keitän ja survon blenderillä kunnolla soseeksi..
Kaikesta saa ongelman ku tarpeeks miettii :hilarious:

Sillon kun tein vanhemmalle tytölle, kuorin. Mutta vaan sen takia kun pelkään varsinkin lasten kanssa torjunta-aineita ja ei ollut luomua. Mut voihan ne kuoret syödä niin voi ne laittaa mukaankin.

En oo tälle kuopukselle tehny kesäkurpitsasta sosetta mutta isommille kyllä ja en ole kuorinut.

Mä annoin pojalle perjantaina pienen nökäreen bataattia ja ei se kyllä tiennyt yhtään että mitä sillä pitäisi tehdä, lopulta nielaisi sen kuitenkin, ei yökkinyt eikä tullut mitään vaivaa mutta ei nyt vielä kuitenkaan isommin aleta maistella kiinteitä. Pakkasessa on nyt kuitenkin maisteluannokset bataattia, porkkanaa ja palsternakkaa, lisäksi ostin tänään kaupasta luumusosetta kun ajattelin luumun ottaa ensimmäiseksi hedelmäksi jos vaikka tahtoo vatsa mennä juntturaan.

Mie oon kesäkurpitsan höyryttäny sellasenaan vauvalle. Luomua ostan kaikkiin soseisiin jos vaan mahollista ni ei tarvii niin miettiä myrkkyjä. Sit kun alkaa karkeempaa syömään (joskus hamassa tulevaisuudessa jos yhtään isoveljeensä tulee...) ni en niin tarkka oo ja saa samaa kun myö muut koska budjetti ei anna periks ostaa kaikille luomuna.

Lisäys: Niin ja mitä vihreempää on ni sitä terveellisempää, eli eiköhän kesäkurpitsassakii se kaikki terveellinen ole kuoressa :)

Minulla on nyt suunnitelmissa/tavoitteena/haaveena laittaa kesäksi mahdollisimman paljon itse kasvamaan mm. kesäkurpitsat, porkkanat, kurkut, tomaatit ym.. Pääsee halvemmalla ja tietää mitä lannotteita ym on käytetty. Perunathan meillä on näiden ympäröivien peltojen omistajan kanssa yhteiset, että niitä ei tarvitse koskaan kaupasta ostaa. Luomua kuitenkin nyt alkuun meinaan soseisiin käyttää. Vielä ei ole pakastimessa valmiina mitään, enkä ole vielä valmis kiinteitä antamaankaan.

Muokattu viimeksi:
Minäkään en ole vielä valmis kiinteitä aloittamaan, koska vauvakaan ei ole. Ei ole vielä yhtään kiinnostunut ruuasta. Mä olen vähän leikitellyt ajatuksella, että antaisin ekana hedelmäsosetta. Jos vaikka se olisi sitten sen verran hyvää, että oikein kiinnostuisi ruuasta. Keskimmäiseni ei kylläkään vauvana tykännyt edes niistä. Tai jossakin vaiheessa hän tykkäsi päärynänpaloja sormiruokailla. No joo, en tiedä ryhtyisinkö niin hurjaksi että hedelmää ekana. :joyful:

Meillä esikoinen sai ekoiksi maisteluiksi mustikkaa ja vattua. Hyvin on maistunut kaikki sen jälkeenkin.

Meilä maisteltiin yhtenä aamuna vähä mustikkaa. Se oli pahaa! Mut silti suu aukes koko ajan uudelleen. Eile maisteltiin vähä luumua ku meinaa masu olla kovallaa.. se se vasta pahaa oliki! Meinasin tällä viikol tehä soseita pakkaseen valmiiks jääpalamuotteihin.

Miekin meinasin höyrytellä, MUTTA en löytäny mistään sitän höyrytysosaa kattilaan... mies tietty heittäny roskiin ku kattonu et mikäs tää on, ei varmaan mikään tärkee......
En tajuu missä se on, kolusin kaikki kaapit..
Joten, keittää täytyy.. :/
Enköhän miekin niihin hedelmiin ja marjoihin kohtapuoleen siirry. Vielä muutamaa eri vihannesta. Mietin tossa just et mitäs muuta sitä vois kasviksista maistaa, tuleeko mieleen? Nyt maistettu/listalla tulossa Bataatti, peruna, porkkana, palsternakka, parsakaali, kukkakaali, kesäkurpitsa, maissi... pää lyö tyhjää :grin saaks hernesosetta antaa? Tuleekohan samat vaivat ku hernekeitosta, ilmaa mahaan?

Herneet saattaa Mileim olla aika rankkoja näin pienen mahalle, helposti tulee ilmavaivoja. Esikoiselle taisin antaa vasta vuoden ikäsenä herneitä jossai soseessa. Munakoisoa ainakin meinasin antaa noiden siun listaamien lisäks, ja myskikurpitsaa kans mutta saakohan sitä vasta syksyllä? Myskikurpitsa oli esikoisen herkkua, ja helppo tehä sose kun uunissa puolikkaina paistaa ja sit kovertaa vaan pehmeän sisällön pois.

Muokattu viimeksi:
Lanttu ei taida olla enää kiellettyjen listalla, mut tietty sekin voi käydä mahaan. En ehkä näin pienille uskaltais antaa hernettäkään just sen takia. Mun mielestä herneestä ja pavuista oli pari vuotta sitten suosituskin, ettei saisi antaa alle vuosikkaalle kun aiheuttaa ilmavaivoja. Tai sit muistan ihan väärin :rolleyes:

Myskikurpitsaa on kaupoissa ainakin täällä vuoden ympäri. Sitä meilläkin esikoinen söi. Joku vaan täällä sitä sanoi, ettei kurpitsoja saa antaa vauvoille. Tosin jostain luin, että myskikurpitsa on oikeasti hedelmä, mutta tiedä näistä nyt sitten... Joka tapauksessa joka paikka pursuaa myskikurpitsareseptejä vauvoille.
Niin, itse meinaan antaa..

Aion kans maistattaa myskikurpitsaa ja myös sitä kesäkurpitsaa.

Tyttö avaa suun kun sisko tarjoaa leikkiruokaa :hilarious: oikea ruoka ei kyllä taida vielä kiinnostaa eikä kyllä aloitellakkaan ainakaan ennen sitä 5kk ellei tyttö nyt ala viemään pöydältä itse ruokaa ja yritä viedä suuhun.

Joo, en sit anna hernettä, kun näin pohdiskelin itsekin et varmaan aiheuttaa mahavaivoja.
Neuvolan ruokakirjasen mukaan kurpitsoista vain kesäkurpitsa ennen kun on vuosikas, mut nyt en muista oliko siinä tuo myskikurpitsakin. Ja lanttukin oli vielä listalla, että ei mielellään. Pitääkin tuosta myskikurpitsasta ottaa enemmän selvää, siis mitä siitä vois itelleenkin kokkailla :grin

Muokattu viimeksi:
Takaisin