Soseet ja puurot

Meillä eletään rintamaidolla, mutta myös täällä ajatuksena alkaa maistattaa nyt kun 4 kk on täynnä. Neiti on kovin kiinnostuneen oloinen kun syödään, pahempi tuijottaja kuin koirat! Ja suutaankin aina maiskuttaa kun itse syödään, eli kovasti tuntuisi kiinnostavan. Mutta tarkoitus meillä ainakin vaan eri makuja maistattaa se n. 1 tl päivässä eikä sen enempää. Sitten vasta siellä 6 kk korvilla varmaan sormiruokailua tiedossa. :) Katsotaan tosin ensin mitä sanovat huomenna 4kk neuvolassa. Täytyy tässä sanoa nyt, että en käsitä yhtään miksi ajatellaan niin mustavalkoisesti, että jos antaa sosetta yhtään lapselle niin ei ole täysimetetty. Hitto, jos lapsi elää sillä rintamaidolla, ja annetaan vain _maistella_ erilaisia makuja, niin kuinka se lapsi ei silloin ole täysimetetty, jos se ei kuitenkaan saa siitä soseesta muuta irti kuin ne maut ja tekstuurit? Tuntuu etenkin tuolla sormiruokaympyröissä siltä, että puristit ovat sitä mieltä ettei lapselle saisi tippaakaan mitään muuta antaa tai se ei ole täysimetetty ja että ainoa oikea tapa tehdä mitään on aloittaa pelkällä sormiruokailulla ja vasta kun lapsi pystyy itse istumaan, eli todellakin jossain hamassa tulevaisuudessa. Puh, sainpa ulos tuonkin aamuärsytyksen :D

Mitä työ tarkotatte tolla yhden lusikan maistelulla? Siis lusikallinen päivässä vai lusikallinen per maistelukerta ja niit maisteluja voi olla useampi päivässä?

Teelusikallinen päivässä, nyt otettiin kyllä vähempi. Ja meilläkin on kyllä täysimetyksellä sinne 6kk saakka, maistatellaan vaan tuo pikkulusikallinen päivässä, ehkä kaks lähempänä 6kk ikää. Ja meinasin samaa makua antaa useita päiviä, lähemmäs viikkoa. Neuvolassa sanoi, että kolme makua/viikko on hyvä, mut ei aloteta ainakaan noin "rajusti".

Meillä kans seuraa ku syödään ja maiskuttelee, mut nyt kun sai itelleen suuhun ni ei sit ollukaan niin hyvää :grin

Meillä lähtis maistelu liikkeelle luumusoseesta, jolla kokeilen mahavaivoihin helpotusta. Muuten en pidä kiirettä, mutta luumu vois olla mukana, jos auttaa eikä pahenna masuvaivoja. Neuvolantädin mukaan imetetyillä vauvoilla usein on just tällasta ku meillä.
Kivuliaita ilmavaivoja on melko paljon, vaikka yleisimmät ongelmakohdat on omassa ruokavaliossa vältetty.

Meillä huomenna neuvolassa meinasin kysellä millon saa aloittaa maisteluita, pe tulee 3kk täyteen ja mennään täysin korvikkeella. Tyttö on kovin kiinnostunut ruuasta mitä muut syö ja nyt alkanut tässä vk sisään upota ihan mahdottomasti tuota korvikemaitoa..

Sitä miekin mietin että miten sitä sit lisäillään? Missä vaiheessa voi syöttää esim pienen piltti purkillisen sosetta? Jos on täysimetyksellä. Onks se sit kun imetys loppuu tai vähenee vai miten? :D

Riippuu varmasti ihan lapsesta ja siitä, että koska kiinteitä alkaa syömään. Esikoiseni aloitti 5 kk:n iässä maistelun ja hän tykkäsi kiinteistä, söi kaikkea ja hyvinkin pian sitten meni paljonkin, esim. pikku pilttipurkillisen verran kerralla. Keskimmäiseni aloitti kiinteät 6 kk:n iässä. Ei tykännyt oikein mistään, ei edes hedelmä- tai marjasoseista ja tuskin vuoden ikään mennessäkään meni kerrallaan pilttipurkin kokoista annosta. Tästä vauvasta tulee ihan varmasti myös nirso, koska joka kerta d-vitamiinitkin aiheuttaa irvistyksiä, ja se rotarokote sai viimeksi oksennuspuklun aikaan.

Eiköhän imettää voi vaikka kuinka pitkään, mutta hyvä kai on antaa ainakin maistella ennen 6 kuukautta. Arvelen, että maidon tulo lähtee hiipumaan, kun nälkää tyydytetään muulla. Omalla kohdalla tulee ehkä lomamatka kyseeseen toukokuussa, joten haluan jatkaa täysimetystä sen yli. Maistellaan vain siihen asti lusikallinen päivässä :)

Ihan vinkkinä, että MLL:n vanhempainnetistä löytyy vastaus vähän joka asiaan ja jos esim neuvolasta ei ole tarpeeksi neuvottu kiinteiden aloituksesta. Mä olen kyllä esikoisen aikaan saanut ihan neuvolasta lippulappusia, että miten niiden kiinteiden kanssa toimitaan. Vielä moneen kuukauteen vauvan ei tarvitse noudattaa kiinteiden kanssa mitään erityistä ruokarytmiä (esim 5 ateriaa päivässä jne). Kannattaa itse kuulostella lastaan ja hänen valmiuksiaan, vauvat on ohjelmoitu yllättävän hyvin noihin syömispuolen asioihinkin ja lisäksi lapsissa on niin paljon eroja ettei voi verrata lapsia keskenään. Mun esikoinen ei kyllä ensimmäisenä vuotenaan kasvanut kiinteillä; kaikki kelpasi mitä maisteltiin mutta oli äärettömän pieniruokainen, keskimmäinen kiinnostui meidän muiden syömisestä 4kk ikäisenä, joten alettiin vähän maistella kiinteitä jo silloin ja alle vuoden ikäisenä söi jo tosi isoja annoksia.

Imetyshän ei lopu siihen kun kiinteitä ruvetaan syömään (tai saa tietysti lopettaa imetyksen mutta äidinmaito olisi hyvä olla lisänä sinne vuoden ikään ainakin). Eikä ole mitään pakottavaa tarvetta edes maistella ennenkuin lapsi on sen 6kk.

Tämä meidän kolmonen ei ole kyllä yhtään osoittanut kiinnostustaan syömistä kohtaan ja toisinaan olen tarjonnut lusikkaa suutaan kohti kun me muut syödään mutta ei kiinnosta kyllä yhtään. Neuvolassa sanoin, että aloittelen kiinteitä sitten kun lapsi itse osoittaa kiinnostusta ja valmiutta asian suhteen. Vastaukseksi sain neuvolasta, että niin sen kuuluisi mennäkin, että silloin kun asian suhteen on herkkyyskausi päällä niin asia on ajankohtainen.

Me ollaan näillä näkymin lähdössä huhti-toukokuussa lomareissulle, joten tarkoitus täälläkin pitää se maistelu vain eri makujen maisteluna ja muuten täysimetys, koska on matkalla paljon helpompi imettää kuin kantaa ruokia mukana. Nyt ollaan kahtena päivänä annettu perunaa se lusikallinen, ensimmäisen kerran irvisteli kamalasti alkuun, että mitä moskaa hänelle laitoit suuhun, mutta sitten kun mies siirtyikin tarjoamaan enkä minä, niin lusikallisen loppua kohti neiti jo oikein hamusi lusikkaa, että anna tänne vaan. Tosin ilme oli kyllä edelleen hieman arvioiva, kun sitä perunasosetta sitten suussa oli :D Eilen meni jo paljon paremmalla tahdilla se yksi lusikallinen, vaikka ilme edelleen vähän sellainen, että kyllä on kummallista mössöä :D

Neidillä vaan oli sitten viime yö vähän onnettomampi, ei oikein nukkunut kunnolla ja vääntelehti kamalasti, ettei vain olisi sitten käynyt suolistoon pienellä. Tänään tarkkailen mikä on tilanne vaipan suhteen, tuleeko sieltä läpi tavaraa ja mahdollisesti seuraavaksi kyllä meilläkin annetaan sitten luumusosetta, että auttaisi vatsaa löysentävästi. Tosin neiti on muutenkin nyt viime aikoina välistä pantannut päivän ja sitten seuraavana päivänä tullut senkin edestä... Seuraillaan tilannetta. :)

Varmaan loppuviikosta keitän pikkusatsin pottua jota aletaa vähän maistelemaan. Kysymys niille,joiden kotona ei syödä ollenkaan perunaa,mitä laitatte perunan tilalle esim kala tai jauhelihakeittoon? Meillä esim syödään kalakeittoa paljon,niin en osaisi kuvitella sitä ilman pottuja.

Varmaan loppuviikosta keitän pikkusatsin pottua jota aletaa vähän maistelemaan. Kysymys niille,joiden kotona ei syödä ollenkaan perunaa,mitä laitatte perunan tilalle esim kala tai jauhelihakeittoon? Meillä esim syödään kalakeittoa paljon,niin en osaisi kuvitella sitä ilman pottuja.

Meillä on välillä perunaa, mutta jauhelihakeittoon sopisi ainakin tilalle bataatti.

Meillä jauheliha- tai kanakeitto useimmiten valmistetaan yhdistäen esim. helppo itämaiset wok-vihannekset pakastimesta. Jos haluaa tuoreista aineista tehdä, niin ihan samaan värikkyyteen on vaikea päästä :) Kalakeittoa en vielä elämässäni ole tehnyt, kalan valmistan useimmiten uunissa (lohi, kirjolohi tai nieriä) ja siihen herkulliset uunijuurekset.
Perunan tilalla meidän suosikkijuurekset ovat bataatti, porkkana, palsternakka ja punajuuri. Tänään tosin ajattelin tehdä silakkapihvejä ja perunamuusia. Inspiraatiota odotellessa!

Meillä käytetään keitoissa naurista, lanttua, porkkanaa, bataattia ja palsternakkaa.

Itse en ole tykännyt tuota batattia syödä,jotenkin liian makea omaan makuuni. En kyllä ole koskaan keitossa kokeillut menisikö paremmin. Peruna on kyllä minusta niin hyvää etten osaisi olla syömättä :) puikula perunat ihan lemppareita. Toki meilläkin on myös muita juureksia ruokapöydässä paljon,porkkana,lanttu,parsa- ja kukkakaali, punajuuri yms.

Mäkin rakastan perunaa! Mun kalakeittoon ei edes tule kuin sipulia ja pottua, tilliä, kermaa, voita ja kalaa..

Meillä löytyi tähän astisista maisteluista suosikki - porkkana :) bataatti ja pottu ollu vähän örk örk, tosin tottunee niihinkin. Tällä viikolla teen valmiiks soseeks parsakaalia ja kukkakaalia, niitä maistellaan sit loppuviikosta/ens viikon puolella.

Takaisin