Soseet ja puurot

Ihan sama vaihe täälläkin. Vinkkinä, että jos haluat jatkossa syödä hyvien pöytätapojen mukaan, niin se oheistoiminta olisi syytä liittyä ruokailuun. Ei siis leluja ja muita, joita ei ruokapöytään kuulu. Minä tarjoan sinnikkäästi lusikkaa, mukia, marjoja, naksuja, keitettyä kananmunaa jne ja siinä samalla syötän.

Lapsi nimittäin pitää hyvin kiinni saavutetuista eduista eikä luovu leikeistä pöydässä, jos ne siinä joskus on sallittu. Eikä lapsi osaa erotella, ollaanko kotona, kylässä vai ravintolassa.
 
Täällä myös, kolataan suuhun otettu ruoka pihalle .... temppuilua ja seisomaan nousemista syöttötuolissa. No, sitte on rintaruokintavaihtoehto, jos ei äitin tekemät herkkuruoat kelpaa, tosin maitobaari ei oo ikuisesti auki. Toivotaan, että menis ohi. Leluja tai viihdykkeitä ei meilläkään tuoda pöytään.
 
Mä tein esikoisen ollessa pienempi monesti ruokalakkoilujen aikaan ruoat mehujäämuottiin ja laitoin pakastimeen. Yleensä ne upposi hyvin niin, mutta hänellä lähes kaikki lakot johtuikin hampaiden tulosta ja kylmä auttoi siihen. Porkkana- ja bataattisoseesta tehdyt "jätskit" oli herkkua. Tein myös kaurapuuroa mihin sekoitin hedelmäsosetta ja pakastin.
 
Mä luulen, että just ikenet vaivaa meijän tyttöä. Kuolaa tulee ihan hirveästi, ja vaikeroi koko illan, taukoamatta hampaat äitin nilkassa. Onneksi sain pienen Piltti-iltapuuron menemään mangososeella, ettei toinen ihan nälkään jäänyt.
 
Mei neidille ei tunnu oikee aamulla maistuvan muu kuin maito. Kun herätään, saa maitopullon ja siitä noin tunnin päästä syödään puuroa tai yritetään syödä. Muutama lusikallinen menee mutta sitten huidotaan lusikkaa pois sillee et puurot on pitkin lattioita ja äidillä menee hermo vaikkei ehkä tahallaa sitä tee.. Sit lopetetaan ruokailu ja lounaalla ruoka uppoaa hyvin. Ehkä se maito sit täyttää sen verra ettei puuro enää maistu. Onneks muuten syö suht hyvin, välillä päiviä millo joku ruoka ei vaa maistu mut ei väkisin tuputeta sit.
 
Jewell, meillä roikkuu tissillä aamun varhaiset tunnit puoliunessa ja herättyäänkin vielä vetelee maitoa, jolloin meilläkään ei kovin kummaista aamupalaa sitten syö. Varmaan kun jättäisi maidot vähemmälle, niin söisi kunnon aamupalankin. Samanlaista lusikan huitomista meilläkin siis :)
 
Meilläkin tissitellään aamut ja ensimmäinen kiinteä ruoka on lounaalla :)
 
Täällä samaa, aamuisin ei vauvalla ole nälkä kun taitaa olla masu täynnä maitoa.
 
Meidän tyttö ei syö öisin mutta nukkuu silti välillä niin pitkään että pääsee suoraan lounaalle joka syödään noin klo 10 aikoihin, eli ehtii syödä päivän aikana silloin 4 ateriaa. Niinä päivinä kun aamupala on jäänyt väliin niin syödään sitten vähän enemmän välipalalla. Neuvolasta olivat aika jyrkkiä että ehdottomasti pitää syödä 5 kiinteää ateriaa päivässä mutta en ole itse siitä niin tarkka, enkä edes halua väkisin tyrkyttää ruokaa jos tyttö on kylläinen.
 
Meillä syödään vielä öisin ja aamulla iso annos puuroa marja- tai hedelmäsoseen kanssa. Joskus haluaa lisäksi syödä omin käsin jotain. Esimerkiksi viikonloppuna veteli siinä vielä keitetyn kananmunan ja puolikkaan banaanin.
Syö siis mielellään, mutta omassa kädessä pitää olla jotain, että saa syötettyä.
 
Täällä on mennyt viime ajat silleen, että 3 vauvan lusikallista menee puuroa tai sosetta per ateria, että eihän se haittais jos enempi kelpais :) Taitaa tyttö tykätä sitte maitopullosta enemmän.
 
Meilläkin tissitellään yöllä vielä vähän turhan paljon... mut silti tytölle on ruvennu kelpaamaan aamupuuro suht hyvin. Arkisin imasee pussipuuron rattaissa kun viedään esikoinen päiväkotiin, kotiin tultua saa tissiä päälle. Viikonloppusin keittelen tavallisen puuron ja sitä vähän pienempi annos menee mut uppoo kuitenkin yleensä. Maitoa en voi koskaan antaa ennen ruokaa kun sit ei ruoka kelpaa, tissi siis vasta aina ruoan jälkeen.

Tuo liikkumaan opettelu (konttaus) kuluttaa sen verran energiaa että ehkä sen takia on alkanu nyt ruoka kelpaamaan, tai siks kun nyt enimmäkseen saa kaupan soseita :sad001 Ei vaan kelpaa miun tekemä ruoka, joskus menee pari lusikallista mut sit tökkää, kaupan sosetta oon saanu nyt parhaimmillaan menemään jo kokonaisen pussin (yleensä puolikas/ ateria).
 
Meilläkin tissittelee aamun pikkutunnit ja ennen kun noustaan ylös, silti syö aika ison annoksen puuroa soseella noin 30-60min päästä nousemisesta :)
 
Täällä myös syödään aamupala monesti kahdessa osassa: eka n. 0,5dl vispipuuroa ja sit tunnin-puolentoista päästä loppu puol desiä tai jos ei uppoa, niin sit lisäksi marjoja ja muruja. Lounasta syödään (kait, mähän olen päivät töissä :wacky:) joskus yhden ja kahden välillä.

Välipalana menee joku reilu desi hedelmäsosetta joskus iltapäivällä ja nyt kun ekat hampaat on puhjenneet ja ruoka tuntuu maistuvan aika huonosti, oon antanut sit vielä illalla (seiskan ja kasin välillä) kylmää hedelmäsosetta/hedelmäpyreestä tehtyä mehujäätä ennen puol kympin aikaan syötävää iltapuuroa ja/tai muruja+marjoja.
 
Takaisin
Top