Soseet ja puurot

Eiköhän tuo velliohjeistus ole korviketta syövälle vauvalle, tuskin neuvolasta pelkästään rintaruokitulle suositellaankaan vellejä. Jos on vielä kovin pieni (nuori) vauva niin velli varmasti menee paremmin alas kun puuro jota on hankala saada syömään suurempi määrä. Varmasti itekkii syöttäisin vasta 4kk ikäselle vauvalle mieluummin velliä kun puuroa jos korvikemaitoa menis paljon ja tartteis yösyöttöjä vähentää.

Miulleki tuli ihan yllätyksenä ettei vellejä suositella. Luulin et sitä voi antaa kaikille riippumatta siitä onks rintaruokinnalla vai korvikkeella. Miu äiti ihmettelee kovasti näitä nykysuosituksii mite ne on muuttuneet siitä ku esim mie olin vauva. Välillä vähän jopa ärsyttää ku hää kyselee esim soseita et joko oon antanu jne ja mie vastaan et ootan nyt ekan et tulee ees sen 4 kk ikää. "Sillo ku sie olit vauva ni kyl mie jo maistattelin perunaa enne ku olit 4kk". No se oli silloin se ja nykyää on ehkä vähä eri meininki :D

Keitinvettä oon laittanut ja sit soseuttanut. Pakkasesta ku oon ottanu ja kuumentanu, oon vähän kuumentamisen jälkeen rintamaitoa lypsänyt käsin sekaan, mut tosiaan hyvin vähän :D varmaan 5ml :D

Ihan sama mulla. Keitinvettä ja jos jaksan nii lypsyttelen maitoo vähä mut oon nyt ollu laiska :wacky:

Miulleki tuli ihan yllätyksenä ettei vellejä suositella. Luulin et sitä voi antaa kaikille riippumatta siitä onks rintaruokinnalla vai korvikkeella. Miu äiti ihmettelee kovasti näitä nykysuosituksii mite ne on muuttuneet siitä ku esim mie olin vauva. Välillä vähän jopa ärsyttää ku hää kyselee esim soseita et joko oon antanu jne ja mie vastaan et ootan nyt ekan et tulee ees sen 4 kk ikää. "Sillo ku sie olit vauva ni kyl mie jo maistattelin perunaa enne ku olit 4kk". No se oli silloin se ja nykyää on ehkä vähä eri meininki :D

Sama täällä: "kai oot muistanut antaa vettä?" kyselee kaikki ja sit puhuvat seläntakana, että oon hysteerinen.. :bored: Mulla luki neuvolakortissa, että kolmesta kuukaudesta eteenpäin perunaa, tuoremehuja, lihaa ja maksaa.. :nailbiting:

Miun eräs sukulainen totes "kyllä ne vauvat on muuttunu vuosien saatossa" :grin
Just tähän samaan aiheeseen, joko oot antanu soseita, johan ku työ olitte pieniä ni hyvä ettei annettu perunaa synnärillä jo jne.. se oli sillon se :grin
Miunkin äiti on monesti hokenut, et sillon minä sinulle annoin sitä ja tätä. No sepä mukavaa, meillä ei vielä saada sitä eikä tätä.
Ja että ärsytti kun oltiin miehen ja tytön kanssa tytön kummeilla. Kahvipöydässä ei tietenkään vielä mitään lapselle sopivaa kun on niin pieni, oli laskiaispullaa ja croisantteja. Tyssi sit aukoi suutaan kun ite puputin ja kummin puoliso siihen sit, että annapa tosta vähän tytölle kermavaahtoa. No hmm, en anna kyllä, ei saa tän ikäiselle antaa.. ja eikös oma miehenikin käynyt komppaamaan, että anna vaan.... no en antanut. Mies sai papatusta aiheesta autossa kotiin mennessä :oops::shifty:

Ilyana sama juttu ton veden antamisen kaa. "Oot sie antanu vettä", Jouluna jo fiksut sukulaiset oli sitä mieltä et "kyllähän nyt lohta pitää saada maistaa". Ja sit kaikki on kovast sitä mieltä et miehän teen sit ite soseet, tuntuu et pitävät minuu huonona äitinä jos annan valmiita soseita. Vaik meinaan kyl osan soseista tehäki ite mut kyl joissai tapauksissa meen vähä helpommalla ja annan valmista. Antaisivat vaa miun tehä niinku itse parhaaksi katson eivätkä arvostelis ja kyseenalastais kaikkee mitä mie teen.

Miä kyllä annoin iha jo joulukuussa vettä tytölle :O Sillee 'kaks milliä' maidon päälle. Ja jos pulautti ni sai suuta vähä huuhtoo.. meillä vesi tulee omasta lähteestä ja keitin sen vielä. Eipä typy siihen kuollut eikä oo sairastunutkaan vielä mihinkää..

Neuvolasta saatiin ohjeet että vauva ei tarvitse vettä mutta sitä voi halutessaan antaa eikä siitä ole haittaa, ja vettä ei tarvitse keittää minkään ikäiselle vauvalle. Ollaan annettu tytölle aina soseen jälkeen 10-20ml vettä että suu vähän huuhtoutuu.

Neuvolasta saatiin ohjeet että vauva ei tarvitse vettä mutta sitä voi halutessaan antaa eikä siitä ole haittaa, ja vettä ei tarvitse keittää minkään ikäiselle vauvalle. Ollaan annettu tytölle aina soseen jälkeen 10-20ml vettä että suu vähän huuhtoutuu.

Hyvä tietää että se ei neuvolan mukaan oo 'huono' juttu.. ikinä ite tajua tälläisiä asioita jutella, kun saan siskolta hyvät neuvot:-)

Mä ajattelin velliä antaa iltaisin siksi koska vauva syö ihan tooosi paljon, pitkä poika :D syöny nyt viimiset 4kk tunnin-parin välein, päivisin sekä öisin. Olisi kiva saada edes välillä 3h unta palloon..
Neuvolassa mulle sanoi että alkaen 5kk saisi antaa kun kysäisin..

Onkohan se Kaitsu siksi 5 kk alkaen, kun viljat saa aloittaa aikaisintaan 5kk? Vai muistanko väärin. Onhan niitä riisivellejä tms jos haluaa jo antaa. Tehköön kaikki lapsensa ruokailun niin kuin itse hyväksi näkee. Mä en nyt ainakaan vielä aloita mitään kiinteää tai muutakaan rintamaidon lisäksi, kun kerta hyvin kasvaa eikä vielä näytä kiinnostuvan siitä, mitä muut syö. Eikä imetysväli ole öisin niin kauhean lyhyt. Eikä ole mitään kohonnutta allergiariskiä, kun ei meistä kukaan ole ollut ruoka-aineille allerginen.

Juu komppaa kyllä edellisiä molemmissa asioissa: minullekki sanottu että vettä saa antaa mut ei enää oo ns suositus. Ei tarvi keittää. Ja vauvalle soseit ja kiinteitä sitä mukaa ku kiinnostuu ruoasta ja/tai tarvii. Ei se voi kovin mettään mennä (meinaan et jos on lukenu ne neuvolasta annetut lippulappuset ruokailusta ja ei ny alota mitää 2-3 kk ikäiselle... karrikoiden sanottuna) :thumleft

Täytyy sanoa, että ihanaa kun soseiden aloitus on mennyt helposti. Kolmannella kerralla söi koko teelusikallisen ja nyt viikon jälkeen tarttuu lusikkaan ja vie suuta kohden :couchpotato: Ei oo irvistellyt eikä yökkinyt, eikä oo tullut vatsavaivoja. Tekee mieli lisätä annoksia, kun menee näin hyvin, mutta pitää malttaa rauhallisesti vatsan takia.

Joo kai se 5kk raja on sitten sen takia, en mä edes tajunnut edes kysäistä eikä hän sitä perustellut :D niin jokainen tekee miten parhaaksi näkee :)

Jeee, nyt on eka sose laitettu pakkaseen :) Myskikurpitsasoseen tein, sillä ei kuitenkaa aloteta mut lähiviikkoina tulee vuoroon. Leikkasin puoliks ja otin siemenet pois. Leikkauspinta alaspäin vuokaan ja sentti vettä pohjalle. Iso myskikurpitsa oli uunissa 175 astetta, 1 tunti ja 15min, vähempikii ois varmaan riittäny. Ei ollu ihan niin helppo tehä kun muistelin, mutta kuori irtosi paistamisen jälkeen helposti ja soseuttaessa ei tarvinnu lisätä vettä.

Jos vaikka alkuviikosta kerkeis porkkanasoseen tehä ni se vois olla eka. Luomubataatit oli meiän kaupassa niin pieniä etten viittiny ostaa ja ruveta niiden kuoria näpertää pois, täytyy seurata jos tulis isompia että pääsis ite vähän helpommalla :grin

Hitsit lueskelin just omia kirjotuksiani 1,5 vuoden takaa esikoisen soseajoilta ni bataatin oon näköjää tehny kans uunissa, ehkä mie seuraavalla kauppareissulla voin niitä pieniäkii bataatteja ostaa ku helpompi kuitenkii kuoria kypsänä. Ohjeena bataattisoseeseen: Kokonaisena foliossa uuniin, 1-1,5 tuntia 200 astetta.

Hitsit lueskelin just omia kirjotuksiani 1,5 vuoden takaa esikoisen soseajoilta ni bataatin oon näköjää tehny kans uunissa, ehkä mie seuraavalla kauppareissulla voin niitä pieniäkii bataatteja ostaa ku helpompi kuitenkii kuoria kypsänä. Ohjeena bataattisoseeseen: Kokonaisena foliossa uuniin, 1-1,5 tuntia 200 astetta.
Minäkin oon uunissa kypsentäny bataatin esikoiselle. Oikein helppoa. Myskikurpitsankin kanssa toiminut samalla tavalla. Oikeastaan jo vähän odotan noita soseen tekemisiä. :)

Mä höyrytin esikoiselle suurimman osan ruoista, mutta uunissahan se on paljon kätevämpää! :)

Meillä mies on sitä mieltä, että vauvalle pitäisi antaa ensin soseita ja vasta myöhemmin alkaa sormiruokailemaan, kuten esikoisen kanssa toimittiin. Ja mä aattelin että voisi suoraan alkaa sormiruokailemaan.. No pitää katsoa, voihan se olla että tälle pienemmälle menee soseet paremmin kuin siskollensa. Esikoinen innostui syömään monipuolisesti vasta kun sai sormiruokailla.

Pitääkin muistaa tuo uunissa laittaminen! Höyryttäessä sormiruoka helposti muussaantuu liikaa, uunissa paahtuu kivasti ja voi laittaa mausteitakin :) haluaisin myös aloittaa ihan sormiruoalla, mut katotaan nyt. Puurot toki lusikoiden. Neitillä ikää ens viikolla vasta se 4kk, joten ei vielä aloitella hetkeen.

Mitä kaikkee voi antaa sormiruokailussa? Tyhmiä kysymyksiä mutta kun ensikertalainen ei tiedä :D Niin ja pitääks niit ekana siis kypsentää tai pehmentää? Hedelmiä varmaa ainakin voi antaa esim banaania, omenaa, päärynää mutta mitä muuta.

Takaisin