Soseet ja puurot

Myskikurpitsasta saa ainakin hyvän lisäkkeen, kun eka esikeittää kuutiot ja sen jälkeen paistaa pannulla voissa. Mausteeksi suola, valkopippuri ja timjamia - myös pieni määrä valkosipulia toimii, mutta mä nyt laitan valkosipulia ihan joka paikkaan muutenkin. :happy:

Varmistin vielä eviran sivuilta niin siellä ei ollut lanttua enää niissä kielletyissä nitraattia sisältävissä kasviksissa eli varmaan neuvoloilla vielä vanhat painokset.

Joo on varmaan sit vielä joku vanha painos. En tajunnu ite ees tarkistella. :P sit vois vähän lanttua maistellakin :)

Kun teette soseita, laitatteko rintamaitoa/korviketta vai vettä sekaan?

Keitinvettä oon laittanut ja sit soseuttanut. Pakkasesta ku oon ottanu ja kuumentanu, oon vähän kuumentamisen jälkeen rintamaitoa lypsänyt käsin sekaan, mut tosiaan hyvin vähän :D varmaan 5ml :D

Meinasin puuroa ruveta keittelee 6kk iässä kun viljat ois alotettava. Tai alkuun annan jauhepuuroja kun luulen että tämäkii lapsi tarvii pitkään ihan sileetä ruokaa niinku sihtikurkku veljensä. Ihan pieniä annoksia eka.

Mie teen soseet veteen (keitinvesi tai höyrytyksessä käytetty vesi) mut mahollisimman vähän sitä vettä. Kaikki vihannekset ei nestettä ees tarvii kun soseutuu hyvin ilmankin. Liian vaikee maitoon tehä kun eka pitäs jäähdyttää höyrytetyt vihannekset jääkaappikylmäksi ja sit vasta lisätä pumpattu maito, ja en usko että onnistuis niin hyvin kylmien soseutus.

Meillä sanottiin neuvolassa, että riisihiutalepuuron saisi jo aloittaa veteen tehtynä, kun ei oo viljaa. En ainakaan vielä ajatellut aloittaa sitä. Meillä syötiin tänään jo reilu teelusikallinen sosetta ja oikeasti upposi koko lusikallinen. Kolmas päivä vasta, joten edistyy nopeammin kuin ajattelin.

Kuinka monesti päivässä tarjoatte sosetta maisteltavaksi? Mietin, että pitäiskö tarjota useammin kuin kerran, jos näyttää syövän.

Mie aion antaa 6kk ikään asti vaan sen yhen lusikan päivässä sosetta, eli kerran päivässä (kohan tässä nyt keritään joskus tuon 4kk ikäsen tytön kaa alotella :grin). Siitä sit lisäillään 6kk iässä kertoja ja määriä riippuen miten tyttö ruoasta kiinnostuu, ainakii ne lihat ja puurot on saatava sillon mukaan. Voihan sitä sosetta antaa oman harkinnan mukaan enemmän jo tässä iässä jos lapsi syömisestä on kiinnostunut. Meillä lapsi kasvaa hyvin rintamaidolla joten lisäruoalle ei ole tarvetta ja paras vaihtoehto on pysyä tuossa 1 maistelu/ pv.

Mä oon nyt toista viikkoa antanut vain kerran päivässä, aamulla. Nyt tänään ajattelin alkaa antamaan kaksi kertaa/päivä. Aamulla ja aamupäivällä/päivällä toisen kerran :)
Maitoa menee kauheet määrät :D imetän siis.
Velliä tekisi mieli alkaa testailemaan kyllä jossain vaiheessa, esim riisi tai maissivelliä..

Ettekö anna vellejä? Tänään tytön 4kk neuvolassa sanottiin että esim iltavellejä voi aloitella. Ostin juuri maissivelliä testattavaksi.

En ole antanut muillekaan vauvoilleni vellejä, eikä tämäkään tule saamaan. Ja kuten Voikukka sanoi, ei niitä nykysuosituksissa ole ollenkaan, vaan puurona sitten vaan. Kumma että neuvolassa suositeltiin velliä?!

Ei ole meidänkään lapset saaneet vellejä, ei tule siis tämä kuopuskaan saamaan. Nehän on ihan turhia, ihmettelen tosiaan jos niitä on neuvolasta suositeltu. Neuvolan th sanoi, että nykysuositus on enempikin sormiruokailua suosiva.

Me kyllä annetaan yöks velliä, muuten tyttö heräis parin tunnin välein syömään ja korviketta menis ihan tuhottoman paljon. Velli sulaa sen verran hitaammin että sen avulla tyttö nukkuu aamuun asti tai herää enintään yhden kerran aamuyöllä syömään. Neuvolasta oltiin sitä mieltä että iltavelli on ok jos sen avulla saadaan pidettyä korvikkeen määrä kohtuullisena. Muuten annettais soseita enemmän mutta tyttö on sen verran painava että neuvolasta eivät suositelleet vielä suurempia annoksia kuin 2tl/päivä.

Että ei se vellien antaminen oo aina niin "turhaa" :cool:

Mitäää? Mä oon nyt ihan hölmistynyt, miks ihmeessä mulle sanottiin että yöksi voisi antaa velliä?! No onneksi ostin vain kaksi purkkia. Syökööt hissukseen ne mutta edelleenkin ihmettelen miksi annetaan näin paljon eri ohjeita!

Varmaan neuvolankin ohjeisiin vaikuttaa monet asiat esim onko vauva korvikkeella vai rinnalla, minkä verran menee korviketta, miten hyvin kasvaa jne.

Takaisin