Soseet ja puurot

Maissi ja peruna eivät kyllä ravintoarvoilla häikäise. Peruna soveltuu myös huonosti pakastamiseen. Perunan tärkkelys aiheuttaa helposti vatsavaivoja.

Minä aloitin esikoisella kiinteän maistattamiset mustikoilla ja vadelmilla silloin parhaaseen marja-aikaan. Ja vuorotellen kasviksia, marjoja, hedelmiä. Pakko vaan todeta, että kyllä itsetehdyt on paremman makuisia. Esim. kaupan mangosose on minusta ihan hirveän makuista, mutta itse tehty sose ihan herkkua. Ja kun tekee itse, niin lapsi oppii niihin makuihin mitä teillä syödään.
Ja siis jos antaa näihin alkumaisteluihin kaupan soseita, niin eikö niitä mene aika paljon hukkaan? Minä oon niin hölmö, että en oikein ymmärrä että miksi ostaa koko purkki jos siitä menee tyyliin teelusikallinen vauvalle.. Vai miten te teette?
Ja kyllä meilläkin reissun päällä hyödynnetään kaupan soseita. Eikä minulla ole mitään kaupan soseita vastaan. Itse vaan tykkään touhuta keittiössä ja minusta on rasittavaa mellastaa niiden purkkien kanssa..

Esikoinen aloitteli lähinnä hedelmillä, banaania ja omenaa ja sen sellaista "kaiversin". Pari kertaa keittelin myös päärynät ja omenat, mutta kun menivät raakana niin helpompi oli :D laiska kun olen... porkkanaa ja bataattiakin keiteltiin usein. Meillä kaikki kiinteät meni niin helposti, ja ihan karkeakin tosi aikasin. Sitten ne sileät soseet sai vaan suuttumaan kun halusi paloja suuhun. Kyllä meillä aina matkassa oli kaupan purkki, mutta kotona ja mummolassa pyrittiin itse tekemään sapuskaa.

Odotan jo niin että tuleeko tästäkin lapsukaisesta makuja rakastava vai nirsoileva tapaus :D

Kaupan soseesta voi pakastaa loput vaikka kuutioina :) Ite annan suurimman osan hedelmistä kaupan soseina, nykysin on tosi paljon 100% hedelmäsoseita tarjolla. Mut sit varsinaiset ruokasoseet on niin kamalan makusia, ei maistu yhtään siltä mitä ovat olevinaan, ni en sellasta syötä lapselle jos ei oo pakko. Ja pakkohan meillä oli esikoisen (nyt 2v1kk) kaa kun oli niin huono syömään et ei muu kelvannu kun pari kaupan sosetta, vieläkii menee joku 8kk ikästen sose :hilarious:

En muista oonko jo kirjottanu perunasta: Sitä saa valmiiks pakastettuna kun ostaa esim. Oolannin muusia, on rakeina pussissa ni voi ottaa sopivan määrän. Ite en aio nyt tuhlata aikaa siivilän kanssa että saan perunasosetta kun tuo pakastemuusi on niin kätevä. Eipä tuo pottu oo mikään huippu ravintoarvoiltaan mutta kai sitä suomalaisen vauvan on opeteltava syömään :grin Meillä ei muuten esikoinen syö nykysin perunaa, sylkee aina pois jos yrittää tarjota, vauvana vielä tais jossai soseessa sitä huolia.

No nyt tunnen (ja varmasti oonkin) itseni tosi hölmöksi. Ei oo tullu pieneen mieleenkään, että kaupan soseitakin voi pakastaa. :hilarious: Ja nyt kun IQ kerroit, niin onhan se nyt ihan selvää. Ei sen tosiaan hukkaan tarvitse mennä.
Myskikurpitsaan tutustuin esikoisen vauva-aikana. Siitä tuli tehtyä erilaisia kasvissose sekoituksia. Erilaisia kasviksia muutenkin voisi käyttää paljon monipuolisemmin. Itse on jotenkin meinannut jumahtaa niihin tuttuihin.

Joo, koen kans, että suomalaisen vauvan on opittava syömään perunaa. Ja kun isäni niin hartaalla rakkaudella kasvattaa itse perheemme perunat, niin pitäähän sitä nyt pojalle maistattaa. :) Ravintoarvoilla maissi ja pottu ei tosiaan loista, mutta jostain syystä lääkäri suositteli niillä aloittelemaan. Hedelmät olin ajatellut itse soseuttaa myös mutta nyt aloin harkita nuita valmiita soseita. Noh, ehkä tässä alkuinnostuksessa soseutan vielä kaiken itse. :D

Meillä on äiteellä ja iskällä perunamaa ni sieltä saadaan pottua, on ihan eri makuista kun kaupan potut, oikeesti tosi hyviä niitten perunat :)

Mä sain ainakin neuvolasta lapun, jossa muut kurpitsat kuin kesäkurppa oli kiellettyjen/vältettävien raaka-aineiden joukossa. En muista miksi, mutta en sen enempää niihin lippuihin ja lappuihin tutustunut, koska tässä on vielä pari kuukautta aikaa ennen kuin tytön kiinteisiin tutustuminen on ajankohtaista.

Jos nyt edes viiteen kuukauten asti päästään täysimetyksellä, niin oon jo tosi tyytyväinen. Ja kesällähän on helppo maistattaa sit tuoreet, kotimaiset marjat, kun niitä alkaa tulemaan myyntiin.

Ja vinkkinä vielä, että Findus tekee pakastepyreitä, jotka ovat siis täysin ehtaa tavaraa, valmiiksi kuutioiksi pakastettuina ja kahden kilon laatikoissa - tukuista saa, jos sattuu olemaan lähipiirissä tukkukortin omaavia. Valikoima tosi laaja vihanneksista hedelmiin, ainakin maissia, hernettä, maa-artisokkaa, porkkanaa, mangoa, ananasta yms. löytyy ja varmasti vielä paljon muita.

Muokattu viimeksi:
Meillä ei kotona syödä perunaa, niin ei vauvallekaan tarjota. Voi opetella sitten kun on menossa päiväkotiin.

Ei kait niillä ravintoarvoilla tässä vaiheessa vielä niin suurta merkitystä, kun vasta eri makuja ruvetaan opettelemaan ja maistellaan :) ite syön maissia esim kerran vuodessa, grillattuna kesällä. Tuskin tarjolla sen useemmin tytöllekään, mut soseena taidan maistattaa silti :) perunaakin kyllä maistellaan, sitä on eri muodoissa lisukkeena varmasti myöhemmin.

Käytiin tänään 3kk neuvolassa ja suositeltiin aloittamaan perunan maistelu kun maitoa menee ihan liikaa. :D

Paino yläkäyrän yläpuolella ja viime yönäkin syöminen tunnin välein. Kuulemma voi yrittää tujummalla tavaralla saada nukkumaan kauemmin kuin tunnin.

Puolentoista viikon kuluttua täällä ikää neitillä 4kk ja pikkuhiljaa aletaan maistelemaan soseita. Itse olen aina soseet tehnyt ja niin aion nytkin tehdä. Alotellaan perunalla sitten porkkana,kukkakaali,parsakaali. Liha aloitettu kanalla sitten kalaa ja sitten possua ja nautaa. Pakkasesta omia marjoja löytyy. Ja puurot keitän itse,samalla kun koko muullekin perheelle. Alkuun vaan vauvan annos sauviksella sileeksi. Luumusose on oikestaan ainoa kaupan valmis sose jota on tullut aiemmin käytettyä. Kaikki muksut ovat tosi hyviä syömään ja kaikki ruoka kelpaa,puurot,keitot,pastat,marjasopat yms. Toivottavasti tästäkin vauvasta tulee yhtä hyvä syömään :)

Paino yläkäyrän yläpuolella ja viime yönäkin syöminen tunnin välein. Kuulemma voi yrittää tujummalla tavaralla saada nukkumaan kauemmin kuin tunnin.
Meillä ohjeena 3kk neuvolassa oli juurikin, että soseilla ei ole kiire, koska painoa on runsaasti. Yläkäyrän yläpuolella mennään.

Taitaa olla korviketta saavilla vauvoilla eri ohjeet kiinteiden aloitukseen. Meilläkin tissimaitovauva jolla paino yläkäyrällä, ei kiirettä siis soseiden aloitukselle. Maistelu kuitenkin aloitetaan n. kuukauden päästä reilu 4kk iässä. Pari kuukautta mennään niillä yhen lusikan maisteluannoksilla niin ei tuu niin kovaa kiirettä puolen vuoden iässä maistattaa, sekä tämä on tuorein suositus niin uskon niitä tutkimuksia.

Piti kaivaa lista esikoisen kiinteiden aloituksen ajalta. Varmaan aika samassa järjestyksessä aloitetaan nyt: peruna, bataatti, porkkana, kesäkurpitsa, maissi, parsakaali, päärynä, luumu, banaani, omena, persikka, mustikka, mango. Varmaan tuonne väliin lisään eri vihanneksia jos vielä joku muu löytyis. Hedelmien maistatuksella en pidä kiirettä kun esikoisella kävi niin ettei hedelmien maistelun jälkeen meinannut enää mikään muu kelvata ja joutui sekoittamaan jokaiseen ruokaan jotain hedelmää.

Joo, meillä siis korvikevauva syntymästä asti. Siksi varmaankin näin ristiriitaisia nämä ohjeet. :D

Maatuska, sehän selittää sitten. Meillä mennään pelkällä rintamaidolla. En ajatellut pitää kiirettä edes niillä maisteluannoksilla. Kunhan nyt viimeistään silloin kuuden kuukauden iässä. Enkä aloita perunalla, ehkä porkkana, bataatti, kesäkurpitsa... Peruna on niin tärkkelyspitoinen, että en usko sen olevan hyväksi. Eikä meillä kotona kukaan muukaan syö perunaa, niin ei sillä ole kiirettä.

Mekään ei pidetä kiirettä... Mulla tosiaan ajatuksena aloittaa maistelu sitten, kun vauva on kiinnostunut maistamaan. Viimeistään 6 kk:n iässä. Katsotaan nyt mitä tarjotaan ekana, ehkä perunaa mutta toisaalta taas se on niin pahaa ekana maisteluannoksena. :D

Myö maistettiin tänään ihan pikkusen bataattia jo, ja yks vaan yökki :grin no, maistellahan tässä on tarkotuskin, eikä syödä. Varmaan outo maku ku koko pienen elämänsä syöny vaan maitoo. :joyful:

Takaisin