Soseet ja puurot

Me aloitetaan 4kk iässä maistelu :) ollaan silloin kyllä ulkomailla reissussa kuukaus, mutta siellä sitten aloitetaan:) poika varmasti tykkää kun on niin kova muutenkin syömään :D

Mun on tarkoitus tehdä soseet itse muuten mutta reissun päällä hyödynnetään kyllä kaupan soseita. Ja kaupan hedelmä- ja marjasoseita oon kyllä aiemmin käyttänyt lapsilla varsinkin puuron seassa. Puurotkin oon tehnyt ihan tavallisista hiutaleista kotona, reissussa sitten on ollut kaupan puurojakin.

Täällä soseiden maistelut on alkaneet 3kk iässä keskosuudesta johtuen. Noh, menestys ei oo kyllä kovin hyvä ollut sillä pikku mies ei oikeen niistä oo välittäny, sylkee pihalle ja irvistelee :hilarious: Tosiaankin siis on maistelua vaan ollut ja näyttää vaan maisteluna jatkuvan :joyful: Toki ymmärrän sen, onhan hän vielä minusta niin pienoinen. Mutta tottakai yritetään! :) Niin ja kaupan soseilla mennään, ainakin nyt niin kauan kun on tuo maistelu-vaihe on menossa :happy:

Mä ajattelin myös ainakin näin alkuun tehdä soseita itse, kun ei niitä hirveästi edes mene - ajattelin lähteä kuitenkin pääsääntöisesti sormiruokailulla liikenteeseen, kunhan eka on opeteltu esim. bataatilla ja porkkanalla, että suuhun voi laittaakkin jotain muuta kuin tissin tai nyrkin. :smug:

Enempi tässä on varmaan vanhemmille totuttelua, kun mehän yleensä syödään olkkarissa.. niin varmaan pitäis siirtyä tuonne keittiön pöydän ääreen, jos meinas edes jotenkin säilyttää olkkarin siisteystason. :rolleyes:

Mulla on tuolla ihan sellainen englanninkielinen kirja koskien sormiruokailua, johon varmaan olisi syytä tutustua tässä lähikuukausina - koitan kuitenkin tähdätä siihen, että puoleen vuoteen asti tarjolla on pelkkää maitoa. Katsotaan, mitä neuvolassa asiasta tuumataan..

Ite oon alottanu edellisillä muksuilla 3,5kk iässä soseiden maistelut ja nyt katotaan miten nämä vatsavaivat helpottaa että sen mukaan mennään mutta kyllä tuossa n. 4 kk iässä joka tapauksessa koska mennään korvikkeilla. Esikon aikaan tein soseita itse mutta pojun mielestä ne oli aivan hirveitä eikä auttanut kuin ostaa kaupan soseita. Toka söi pelkkää kaupan tavaraa. Nyt voisi kyllä osaksi tehä soseet ite, jos ne vaan typylle sitten kelpaa. :D Ehkä bataatilla ja päärynällä alotetaan. Lempeitä ja hieman makeita.

"Imetys riittää turvaamaan terveen ja normaalipainoisena syntyneen vauvan ravinnontarpeen noin puolen vuoden ikään saakka. Täysimetys 6 kk ikään. Osittainen imetys vähintään 12 kk ikään**."
(Lasten neuvolakäsikirja)

Lukee THL:n sivuilla. https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/lisaruokien-aloittaminen

6kk täysimetyssuositus ei ole muuttunut niin, että suositellaan kaikkia aloittamaa 4kk iässä. Jos eu mitää erityistä ole, niin voi ihan hyvin täysimettää 6kk. Kannattaa tutustua tuohon sivuun, koska siellä on aika selkeästi ohjeita eri tilanteisiin.

IQ, siksi kysyin siitä tutkimuksesta, koska olen itse osallistunut Oulussa yhteen ja se tutkimus on mielestäni vielä kesken, kuten joku sanoikin. Tämä tutkimus on siitä hämäävä, että kaikkia siihen osallistuneita on kehoitettu aloittamaan kiinteät 4kk iässä ja moni sitten luulee, että se on uusi suositus. Itse sain esikoisen kanssa jatkaa siinä, vaikka imetin sen 6kk ja sit vasta kiinteät.

Muokattu viimeksi:
Niin siis suositus on että kiinteiden aloitus 4kk iässä MAISTELUNNOKSINA, eli 4kk-6kk iässä1tl sosetta päivässä ei vauvan mahaa täytä :) Mie ainakii meen vauvan kaa "täysimetyksellä" 6kk ikään asti, saa siis sitä ennen melkein 2kk ajan lusikallisen päivässä maistella soseita. Rintaruokinnassa oleva lapsi ei tarvitse kiinteitä ravinnokseen ennen 6kk ikää, siksi vain maistelua ennen sitä.

Ai, siis missä on tuollainen suositus? Ite en tuolta sivusta sellaista löytänyt.

Ainoastaan tällaisen löysin, missä puhuttiin niistä teelusikallisista:

"Jos kiinteät aloitetaan 4 kk iästä, lapselle tarjotaan aluksi sileitä soseita.
uusia ruoka-aineita lisätään yksi viikossa
ruokamäärät ovat aluksi pieniä maisteluannoksia (1-2 teelusikallista)."

Onko siis joku muu suositus, mistä puhut? Ymmärrän sen, että noin toimitaan kuten sanoit, jos aloittaa jo 4 kk iässä eikä täysimetä 6 kk ikään (jos siis puhutaan siitä täysimetyksenä, että vauvan vatsaan menee vain rintamaitoa). Jos taas aloittaa 6 kk iässä maistelemaan, nii silloinkinhan annokset ovat maistelua ja pitkään maito on se pääsääntöinen ravinto. Meillä esikoisen kanssa about vuoden ikään maito oli pääasiallinen ruoka kiinteistä huolimatta.

Ja näitä suosituksiahan jännättiin sillon ku tuli uudet, että muuttuuko täysimetyksen suosituspituus.. ja ei tosiaan ainakaan sillon muuttunut.

Mutta kunhan noita tutkimuksia valmistuu, niin sitten ollaan taas viisaampia :)

Ja tosiaan myös uutisointi tästä aiheesta on ollut harhaanjohtavaa. Ymmärrän siis täysin, jos sellainen kuva muodostuu ainakin niiden pohjalta, että 6 kk täysimetys ei olisi paras tällä hetkellä olevan tiedon mukaan.

Outoa, tätä asiaa tässä sivuutan - mutta muistelen saaneeni neuvolasta
Joskus lapun jossa kyllä juuri suositellaan aloittamaan 1teelusikka, mutta viikossa pitäisi päästä jo "kunnon annokseen", eli ei saisi kyllä montaa kuukautta vaan yhtä teelusikkaa päivässä syöttää (?)

Mutta kaikkihan on suosituksia ja
Pysy näiden suositusten perässä sitten...

Tuollanen ohje h-an varmaan ainakii sillon jos alottaa kiinteät vasta 6kk iässä, sillon on nopeammin lisättävä määrää. Jos aikasemmin alottelee niin ei saa edes antaa suurempaa määrää ekoina kuukausina kun se 1tl/pv. Korvikevauvat sit tietty omilla ohjeillaan.

Meillä aloiteltiin soseiden maistelu viikko sitten, kun poika täytti 4 kk (syntyi kolmisen viikkoa etuajassa). Bataatilla aloiteltiin ja sitten maissia. Kolmantena kokeilin perunaa, mutta se yökkäytti niin pahasti, että sai perunan maistatus toistaiseksi jäähä. Kolmena päivänä oon siis maistattanu yhtä makua. Maksimissaan yksi teelusikallinen on menny kerralla.

Meillä aloiteltiin soseiden maistelu viikko sitten, kun poika täytti 4 kk (syntyi kolmisen viikkoa etuajassa). Bataatilla aloiteltiin ja sitten maissia. Kolmantena kokeilin perunaa, mutta se yökkäytti niin pahasti, että sai perunan maistatus toistaiseksi jäähä. Kolmena päivänä oon siis maistattanu yhtä makua. Maksimissaan yksi teelusikallinen on menny kerralla.

Teitkö ite soseet? Oisin kysyny miten maissisoseen teit, ite kun meinasin ens alkuun ite väsäillä. Bataatit on jo parille viikolle pakkasessa, ensviikolla porkkanaa ja perunaa teen valmiiks. 2vk ni alotellaan meilläkin maistattelut, toivottavasti peruna saa meillä paremman vastaanoton :grin

Mie oon tehny maissisoseen keittämällä pakastemaissit vähän pidempään (ehkä 10min), sauvasekoittimella hienoksi ja sit siivilän läpi painellaan ni saa sileetä sosetta :) Kuoria jää paljon yli eli kannattaa parin pussin verran keitellä. Maissi oli esikoisen suosikki :happy:

Eli siivilän ostoon siis, meiltä se uupuu :grin en ollu ees tullu ajatelleeks maissia soseena.

Nuin itsekin valmistin maissisoseen. Siitä poika on tähän asti tykännyt eniten. Ja maanantaina neuvolassa lääkäri suositteli kokeilemaan ensimmäisten soseiden joukossa maissia.

Takaisin