Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Onko täällä jo kuinka paljon muita diagnosoituja? Kaipailisin kokemuksia siitä, miten paastoarvon on saanut pysymään kurissa. Itsellä keikkuu jatkuvasti rajoilla. Toi

Eilen selvis mullekin et meidän kunnalla kaikille odottaville sokerirasitus tehdään. Mulla rv 19+6 nyt. Sanallakaan ei oo tästä mainittu aiemmin mitä kyl edelleen pidän vähän outona, meillä muuten ihana neuvola homma toimii. Mut sokerirasitukseen siis mennään 13.2. Ei sen enempiä jännitä, paastotakin pitää vaan 22 alkaen edellisestä illasta et ei jää kuin aamupala myöhemmäksi. Katotaan muuttuuko mielipide testin jälkeen :D

Mulla radi. Arvot ollut tähän mennessä sallittuja, tosin mun aamun eka arvo on suhteessa muihin korkee.. Tyylii 4.8-5.2 ja sit ruokailujen jälkeen saattaa olla kans vaan 5.2. Mä yritän syödä mahdollisimman myöhään vähän tuhdimman iltapalan ni pysyy toi aamuarvo kunnossa. Mulle neuvolan täti sano et ei sais ku max 10h paastota öisin ku sit maksa alkaa nostaa sokereita.

Meikäläisen rv16+6:n sokerirasitus katkesi tänään 45 minuutin kohdalla siihen, että kaikki litku lensi kaaressa terveyskeskuksen vessanpönttöön. Mutta tää oli odotettavissa, kun maha ei vaan kestä että sen päästää tyhjilleen. En pysty olemaan oksentamatta millään tahdonvoimalla. Uusi yritys sitten 24-26 viikoilla vai milloin olikaan.

Kävin itse eilen sokerirasituksessa rv 16+6 ja ihan sinne halusinkin, esitin huolenaiheen neuvolassa kun minä ja siskoni olemme molemmat olleet yli 4kg syntyessämme ja äitini oli huolissaan periytyvyydestä. Myös mieheni ja miehen poika on ollu samaa luokkaa. Neuvolantäti ei ollut rasituksen tekemisen kannalla, mutta kun pissasta löytyi vähän sokeria nii päättivät laittaa kaiken varalta. Tänään neuvolalääkäriltä tuli sitten tieto että arvot oli tosi hyvät ja ei radia. Jotain positiivista. :)

Mä barasin just ajan labraan sokerirasituskokeeseen ensi viikolle... Mun neuvolasta lähetetään kaikki yli 30v.
Jänskättää.

Onkohan puuro paha jos todetaan radi? En meinaa osais elää ilman aamupuuroani. Lisäksihän se taitaa nostaa verensokeria hitaasti, vai olenko väärässä?
Puuroa voi syödä, lisää joukkoon raejuustoa joka auttaa pitämään sitä sokeria pitempään kohtuudessa... älä laita puuroon mitään sokeripitoista tai sokeria.

Tokan kohdalla todettiin Radi, ylipainon vuoksi. Ruokavaliolla selvisin rv 20+ jälkeisen raskausajan, kasvukontrollissa viikkoa ennen la arvio oli 4kg ja käynnistettiin. Lapsi syntyi kolmannen vuorokauden iltana, ollen alle 3,4kg. Vauvalla ei todettu sokereissa mitään normaalista poikkeavaa, syötöt piti vain pitää 3h välein sen ensimmäisen kk:den. Tsirpukka edelleen,

Onko täällä jo kuinka paljon muita diagnosoituja? Kaipailisin kokemuksia siitä, miten paastoarvon on saanut pysymään kurissa. Itsellä keikkuu jatkuvasti rajoilla. Toi
Yöpaastoon voi vaikuttaa siten, että syö vaikka runsaamman puuron ja kunnolla raejuustoa seassa + juomaksi vettä. Kokeile kestääkö tuolla seur. aamuun.

Tai iltapalan voi jakaa kahteen osaan esim. Klo: 20-21 ja toinen klo 22-23, riippuen mitä tuolloin syö paasto voi kestää 6-7h tai jopa sen 8-9 h. Itse jouduin tokan kanssa syömään tota jaettua, nyt toimii 2dl puuro ja siinä 1-2dl raejuustoa ja vettä. On kyl sen syötyä iha ähkynä mutta arvo on jaksanut pysyä rajoissa ja oon saanu pitemmät yöunet mitä nyt vessa rundit 2h välein, bebe herää jo 6:00.

Tänään olis kohta tää edessä sit. Vähän jännittää. Lähinnä se litku, sen jälkeinen oma olo ja tulokset tietty kun ylipainoa on vaikken muuten oo kyl ollu tästä radi-asiasta ennen yhtään huolissaan. Tosta pitää mennä sit töihinkin vielä. Epäilen että kova päänsärky tulee kun ei saa aamukahvia eikä aamupalaa.

Peukkua Mimmii!!
Mulla todettiin desimaaleilla yli kohonneet rasitusarvot:sad001... Paastoarvo on onneks hyvä. Mulla oli mittaushetkellä tietämättäni sittenkin jatkunut ripuli joten tulos ei välttämättä ole ihan luotettava... Tänään meen silti hakeen mittarin ja toimintaohjeet. Tuo ruokavalio on kuitenki ihan fiksu vaikkei oliskaan ihan välttämätön...

Toi on kyl vähän kurjaa että noin pienestä jää kiinni, sitä iteki pelkään mut onhan se toki hyvä et vauvan hyvinvoinnista huolehditaan. Samaa mieltä tosta ruokavalioasiasta kyllä, vois itsekin taas vähän karsia herkkuja pois, raskaana ollessa hiukan repsahtanut taas.

Täällä pitäis saada sit kaks tuntia kulumaan. Litku juotu ja se ei maistunut kyllä miltään, helppo oli juoda. Olin varautunu johonki kamalaan. :D Olisin saanu vettä sen kans jos olis ollu hankala saada alas.

Toi on kyl vähän kurjaa että noin pienestä jää kiinni, sitä iteki pelkään mut onhan se toki hyvä et vauvan hyvinvoinnista huolehditaan. Samaa mieltä tosta ruokavalioasiasta kyllä, vois itsekin taas vähän karsia herkkuja pois, raskaana ollessa hiukan repsahtanut taas.

Täällä pitäis saada sit kaks tuntia kulumaan. Litku juotu ja se ei maistunut kyllä miltään, helppo oli juoda. Olin varautunu johonki kamalaan. :D Olisin saanu vettä sen kans jos olis ollu hankala saada alas.
Peukkua sinne!
Mun kokemus kokeesta ei ollut mitenkään epämiellyttävä. Mulla tuli häivähtävästi kiikkerä olo siinä kohti kun sokeri rupes toden teolla imeytymään ja sit sikamainen väsytys just ennen kahden tunnin kelloa.

Peukkua sinne!
Mun kokemus kokeesta ei ollut mitenkään epämiellyttävä. Mulla tuli häivähtävästi kiikkerä olo siinä kohti kun sokeri rupes toden teolla imeytymään ja sit sikamainen väsytys just ennen kahden tunnin kelloa.

Mulla on toi väsymys kans ja vähän semmonen höntti olo mut muuten kaikki jees. Tuskin tää tästä paljon pahemmaksi menee :)

Jes, just on ohi. Tää oli musta kyllä ihan helppo juttu :) käsi tuli kipeeks tosta verenottamisesta ja jano on mut muuten hyvin meni. Sokerilitku ei maistunut miltään, sen jälkeen väsytti sen reilun tunnin verran ja meni sit ohi. Huono olo ei tullu yhtään.

Mulla oli tänään sokerirasitus ja epäonnistui kyllä niin täysin. Onneksi mies jäi ylläriksi odottamaan mun kanssa alkuosuuden. Viisi minuuttia litkun juomisen jälkeen silmissä alkoi kaikki pyörimään, koko kroppa vapisemaan ja ylävatsaa sattumaan. Sen jälkeen alkoi huono olo ja mies juoksi hakemaan kahviosta pussin johon oksentaa. Koko litkuhan sieltä tuli heti ylös ja eikun kertomaan labraan että mönkään meni. Kestin huiman vartin..

Kotimatka oli yhtä helvettiä kun kaikki pyöri silmissä ja oksetti, mutta eipä ollut mitään enää mitä oksentaa. Kotiin päästyäni söin ja lopulta jouduin toteamaan, että olo ei parane ja ilmoitin töihin jääväni kotiin. Ensimmäiset puoli tuntia harmitti olla pois töistä, kunnes vatsa heitti jonkun kolmoiskuperkeikan ja oli ihan kuralla. Tämä kaikki tänään aamulla ja nyt alkaa hiukan elämä voittamaan.

Muokattu viimeksi:
Voi kurjuus tintti! Kuulostaa tosi epämiellyttävältä kyllä!

Mun rasitusarvot oli yli raja-arvojen... Mulla oli tietämättäni samaan aikaan E-koli ripuli just alkamassa, josta terveyskeskuslääkäri sit sanokin että sairaana otetun rasitustestin tulos on epäluotettava. Nyt oon mittaillu ekoja arvoja huvikseni myös aamiaisen jälkeen ja ovat olleet kaikki tosi turvallisesti raja-arvojen alla. No otan tieteellisenä tutkimusmatkana tän! :wink

Mulla oli rasitus maanantaina ja arvot oli ihan todella hyvät ja tasaiset, ei lähellekään ylityksiä. Oon yllättynyt ja tietenkin tyytyväinen, jännitin asiaa koska ylipainoa on ja en oo mitenkään erityisemmin valvonut syömisiä, herkkuja oon vähän syöny kun on mieli tehny ja muutenki aika vapaasti vaikka säännöllisesti ja monipuolisesti.

Mulla oli rasitus maanantaina ja arvot oli ihan todella hyvät ja tasaiset, ei lähellekään ylityksiä. Oon yllättynyt ja tietenkin tyytyväinen, jännitin asiaa koska ylipainoa on ja en oo mitenkään erityisemmin valvonut syömisiä, herkkuja oon vähän syöny kun on mieli tehny ja muutenki aika vapaasti vaikka säännöllisesti ja monipuolisesti.
Hei hyvä!
:joyful:

Takaisin