Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Mullekkin nakki taas nasahti ja terkka käski mennä :( siis olen hoikka ja nuori mutta koska mummolla on kakkostyypin diabetes nii kuulun riskiryhmään....
Mulle viimeraskaudessa kokemus oli aivan kamala! Ei sillä että litku ois ollu paha mutta se heikko olo ja kamala päänsärky mikä tuli syömättömyydestä :( tekis mieli ihan skipata...

Edellisestä paastoarvo oli just rajalla ja seurantaan jouduin tietty. Nyt sit pitää mennä rasitukseen jo 12+ viikolla ja jos tää olo on edelleen tämä niin en pysty sitä kyllä tekemään. :depressed:

Mun täytyy käydä sokerirasituksessa 14-16 viikoilla. Ei tullut yllätyksenä ku on ylipainoa ja vuos sit tarkkailtu koholla olevia sokereita. Kävin perjantaina verikokeissa ja otettiin kans jotain sokereita. Huomen pitäs tulla tulokset et kuinka korkeel ne on. Vähän jännittää. Pissassa ei ainakaan ollut sokeria, se on vissiin ihan hyvä juttu. Mä oon ollut sokerirasitksessa jo kaks kertaa aiemmin ei-raskaana ja sillon se oli ihan iisi homma mut saa nähä miten raskaana ollessa sitten uppoo se litku ja miten huono olo tulee. Paastoaminen mulle ei oo mikään ongelma ku nytkin menee välillä helposti reilu 12h syömättä ku ei oo nälkä tai ei tee mieli syödä.

Mä meen omasta vapaasta tahdosta ja no kyllä neuvolatäti sitä vähän ehdotti kun esikoinen oli yli 4,5kiloa syntyessään.
Olin esikoista odottaessa 22 enkä sillon käynyt testissä kun ei oikein ollut syytä. Heti synnytyksen jälkeen kaikki kätilöt vaan kysy että oliko mulla radi :/

Minulla oli myös radi ensimmäisessä raskaudessa ja rasituskoe tulee automaattisesti nyt myös toiseen (tulisi myös iän ja painon puolesta) Ensimmäisessä raskaudessa sokerit pysyivät aina kotimittauksissa sallituissa rajoissa, nyt jännittää kun aloitus paino tässä raskaudessa enemmän kuin viimeksi että saako ruokavaliolla pysymään sokerit kurissa jos radi taas todetaan..

Pitäis kai pikkuhiljaa varata se aika :/ kun aiemman radin takia ois ensimmäinen rasitus nyt 12-16 rv ja on jo tuo 12 täynnä...

Mie oon ollu teini-iästä asti ylipainoinen ja ekan kanssa tottakai heti testiin, tulokset kuulemma niin täydelliset kuin vain voi olla mutta sama se olisi edessä tän toisenkin kanssa.Mua ei haittaa ees se litku tai verikokeet vaan se odottelu kaikkien niiden ihmisten kanssa ku itellä on kamala olo ton testin vuoksi:yuck:

Siis missä vaiheessa se käsky sinne sokerirasitukseen tulee? Meillä ei ekassa neuvolassa puhuttu mitään, ultra on 2vk päästä. Ja sillä et olen ylipainoinen niin ajattelen jo valmiiksi päässäni joutuvani siihen...

Mullakaan ei eka neuvolassa puhuttu mitään. Ylipainoa oli n.15 kg ja ikää on 31. Mietin et laittaako neuvolalääkäri sit rasitukseen, lääkärikäynti pari vkon päästä.

Miula ekassa neuvolassa sanottiin että rv12-16 on eka rasitus ja toinen sit joskus rv26- jotai. :) ja tämä sillä perusteella että enollani on diabetes ja äidilläni kakkostyypin. ja viime raskaudessa kävin rasituksessa myös noilla ohjeilla

Siis missä vaiheessa se käsky sinne sokerirasitukseen tulee? Meillä ei ekassa neuvolassa puhuttu mitään, ultra on 2vk päästä. Ja sillä et olen ylipainoinen niin ajattelen jo valmiiksi päässäni joutuvani siihen...

Mulle sanottii että tässä alussa kanssa, mutta siis mullakin ultra 9.12 eli ei sitä keretä tekemään ennen sitä ja muistaakseni ekanki kanssa tehtiin vasta ultran jälkeen

Mäki "pääsin" sokerirasitukseen ku suvussa on paljon diabetesta ja siskolla oli raskausajandiabetes. Vähän kauhulla oon menossa viikon päästä sinne ..

Mäki "pääsin" sokerirasitukseen ku suvussa on paljon diabetesta ja siskolla oli raskausajandiabetes. Vähän kauhulla oon menossa viikon päästä sinne ..

Ei kannata liikaa stressaa sitä, ainut mitä ite oon oppinu ni varmuudeks jtn sokeripitosta mukaan varsinkin jos pitää ite ajaa autol sen jälkeen :happy:

Minä menin edellisen sokerirasituksen jälkeen suorinta tietä lähimpään Subwayhin ja ilman mitään omantunnontuskia! :D

Voi kökkö. Taas jäi kiinni paastoarvon rajalla 5,3 :/ 1h oli 5 ja 2h 5. Ärsyttävä kun niin hilkulla ja muut arvot erinomaiset. Nyt kuitenkin alkaa taas kotimittaukset (ei niissä viimeksikään ollut mitään kertaakaan) mutta minkäs teet. Toivottavasti pysyy sokerit hyvinä. Harmittaa vaan lisäseurannan takia. Onko muut saaneet jo tuloksia?

Mulla oli sokerirasitus viime maanantaina (12+6). Neste oli ihan ok makuista. Vaikeinta oli paasto ja odottelu verinäytteiden välillä. Mulle tuli ekan näytteen jälkeen tosi heikko olo ja olisin halunnut makuulle, mutta oli pakko istua. En jaksanut edes lukea mitään. Aika kului tosi hitaasti. Olin alun perin pyytänyt äitiäni mukaan, mutta hänen piti mennä töihin. Olisi ollut helpompaa jos olisi ollut joku kaveri jonka kanssa jutella. Kun vihdoin pääsin lähtemään, menin bussilla suoraan kotiin. Käveltyäni rappuset ylös ja päästyäni eteiseen, meinasin pyörtyä. Mies oli vielä nukkumassa. Menin makuuhuoneeseen ja rojahdin sängylle. Mies sitten kantoi mulle syötävää. Olo alkoi siitä onneksi melko nopeasti parantua. Olisi pitänyt syödä jotain heti sen kokeen jälkeen.

Arvot olivat onneksi kunnossa, viitearvoissa kaikki, vaikka on ylipainoa ja sukurasitusta.

Mä katoin muuten sen 2h padilta lempisarjaa. Aika meni nopeasti eikä ehtinyt ajatella miten huono olo on tai että ketuttaa kun on jumissa tk:n päivystysaulassa. Söin heti kokeen jälkeen eväsvoikun niin olo parani.

Se litku on oksettavan makuista, ei kannata maistella. Ja ehdottomasti suun huuhtelu sen perään.

Takaisin