Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Viime kerralla syöpöttelin illalla ennen testiä ja jäin kiinni paastoarvosta 5,3. Täällä ollaan todella tiukkoja raja-arvostakin ja niin jouduin mittaamaan kotona koko loppuraskauden mutta ikinä ei arvot nousseet vaikka söin mitä mieli teki. Nyt joudun taas testiin sukurasitteen takia mutta tällä kertaa pidän huolen että 12h paasto toteutuu enkä syöpöttele edellisiltana turhia. Oli ihan turhaa hommaa minulle ja vauvalle koko radiseuranta.
Onkos muut joutuneet raja-arvosta seurantaan?

Mua on alkanut tää nyt jännittää. Ylipainoa on 15 kiloa noin, indeksien mukaan. Elämäntavat on terveelliset, liikun paljon ja syön monipuolisesti. Eka neuvolassa ei puututtu painoon millään lailla eikä mulla oo sukurasitetta diabetekseen. Sokereja ei oo mittailtu kun ei oo mitään syytä ollu. Kai neuvolalääkäri tästä sit jotain sanoo jos on aiheellista.

mun pitäis taas mennä sokerirasitukseen, enkä usko et tälläkään kertaan suoritun mokomasta kokeesta.

Faline, miula paastoarvo oli 5,3 ja kotimittauksen jouduin aloittaa viime raskaudessa. mutta kotimittauksissa ei ollu mitää häikkää.

Ei siinä mulla mitään muuta pahaa ollut, mutta sen litkun juomisen jälkeen jostain syystä melkein taju lähti. Taas joudun/pääsen sen riemun kokemaan, vaikka viimeksi arvot hyvät olikin. Nyt oon vaan lihonut viime kerrasta sen verran, että painoindeksi tuo lähetteen. Iän takia ei ois kuulemma enää tarvinnut mennä, kun on uudelleensynnyttäjä.

Mulla on sokerirasituskoe edessä joulukuussa, ylipainon eikä iän puolesta olis vielä täytynyt mennä mutta sukurasite on niin kova että täytyy.

Joo mulla on ylipainon takii kans eessä. En kerenny kaikkii kiloi esikoisest laihduttaa kun oli pullat uunissa uudestaan :p

Mä olin niin nuori (ja kevyt;-) )esikoista odottaessa, ettei tarvinnut tehä sokerirasitusta, no nyt oonkin vanha ja painava, ja rasituskoe kaiketi kutsuu...

Millä viikoilla se noin suunnilleen tehdään?

Mulla on aika herkkä yrjörefleksi, ja makeasta en pidä yhtään, mielenkiinnolla odotan kuinka helposti tuo nautinnollinen litku menee alas ja pysyykö siellä...;-D

Mä olin niin nuori (ja kevyt;-) )esikoista odottaessa, ettei tarvinnut tehä sokerirasitusta, no nyt oonkin vanha ja painava, ja rasituskoe kaiketi kutsuu...

Millä viikoilla se noin suunnilleen tehdään?

Mulla on aika herkkä yrjörefleksi, ja makeasta en pidä yhtään, mielenkiinnolla odotan kuinka helposti tuo nautinnollinen litku menee alas ja pysyykö siellä...;-D

Viikoilla 24-28 :) Joo se litku on toooosi makeeta :p

Mä joudun sokerirasitukseen jo viikolla 12+6, koska isällä on diabetes. On myös ikää (33) ja ylipainoa (vajaa 10 kiloa).

Mie olin aikaisemmassa raskaudessa rasituksessa joskus rv12-14 tienoilla koska sukurasite taustalla. joten nyt varmaan sama homma

moikka, hyppään sekaan tuolta heinäkuisista, mulla oli insuliinihoitoinen radi esikoista (nyt 9kk) odottaessa, joten sama varmaan on edessä tälläkin kertaa. Mikään ruokavalio ei riittänyt, joten pistin 19+5 alkaen insuliinia 1-3 kertaa päivässä. (insuliinin tarve kasvoi raskauden edetessä)

sokerirasituksessa oli silloin joskus rv 12-13 ja 1h ja 2h arvot oli molemmat tosi paljon yli rajan (molemmat 13,5). Mulla on iso sukurasite (molempien vanhempien puolella diabetestä, isällä ja äidin äidillä 2. tyypin diabetes) ja ylipainoa lähes 30kg.

kauhulla jo ootan sokerirasitusta, mun mielestä se litku vaan on ihan hirveen ällömakeeta. :D

Mun mielestä se litku oli viimeksi ainakin ihan hyvää. Ne verikokeet vaan on ihan kamalia :( Pitää vaan vaatia, että pääsen lepäämään näytteiden oton ajaksi, ettei homma keskeydy siihen, että pyörryn.

Takaisin