Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Mulle ei puhuttu neuvolassa tänään vieläkään sokerirasituksesta mitään. Rv 15+3, ylipainoa reilu 15kg nyt, ikä 31. Mulla on kaikki arvot ollu hyvät, mut jotenki odotin et laitettaisiin sokerirasitukseen iän ja painon takia. Kai vielä sit ehtii, seuraava neuvola rv 19+5.

Mulle ei puhuttu neuvolassa tänään vieläkään sokerirasituksesta mitään. Rv 15+3, ylipainoa reilu 15kg nyt, ikä 31. Mulla on kaikki arvot ollu hyvät, mut jotenki odotin et laitettaisiin sokerirasitukseen iän ja painon takia. Kai vielä sit ehtii, seuraava neuvola rv 19+5.

Mulle sanottiin että täälläpäin joutuu automaattisesti jos on yli 25v.Itelläki siis on ylipainoa ja siks joudun siihe vaikka ikinä ei oo arvojen kanssa ollu mitään ongelmia, käyny siel viimeks vuos sitte

Mulle sanottiin että täälläpäin joutuu automaattisesti jos on yli 25v.Itelläki siis on ylipainoa ja siks joudun siihe vaikka ikinä ei oo arvojen kanssa ollu mitään ongelmia, käyny siel viimeks vuos sitte

Sitä mäkin vähän odottelin et joudun, siks ihmettelen ettei oo ollu mitään puhetta vielä, painostakaan ei oo sanalla mitään mainittu neuvolassa eikä lääkärilläkään.

Mullekaan ei puhuttu sokerirasituksesta yhtään mitään. Tosin mikään muu riskiä ei ole kun ikä (olen 26), niin jos ei sitten tehdä ollenkaan. Mene ja tiedä, kaipa ne aikanaan kertoo jos kokeeseen jossain kohtaa pitää mennä.

Mulle tehtiin ekassa raskaudessa iän takia ja muistaakseni se oli vasta joskus rv 28 paikkeilla, että sikäli se kyllä ehditään vaikka seuraavallakin käynnillä vasta ottaa puheeksi, mutta itsellä siitä kyllä mainittiin jo ekalla käynnillä sekä silloin että nyt, kun joudun sinne painoindeksin takia. Ajankohdasta ei nyt ole ollut vielä puhetta, mutta oletan, että vasta noilla myöhäisemmillä viikoilla olisi taaskin, kun ei ole aiempaa radia tms. taustalla.

Täällä säästetään ja rasituskokeita ei tehdä edes meille "vanhuksille", jos ei ole muuta riskitekijää (ylipaino tai sukurasite).

Tehtiin sokerirasituskoe maanantaina, 13+1 vkolla. Eilen soittelin tuloksia ja kohollahan ne olivat.. tai paastoarvo oli. Muut normaaleja. Ens viikolla saan kai sen kotiseurantalaitteen.

Hempsuli1 ja pieni 13+4

Eli millä perusteella näihin kokeisiin joutuu? :0)

Tuleeko oireet rytinällä vai hiipien?

Meillä siihen joutuu jos ylipainoa tai sukurasite. Mulla ekassa raskaudessa oli radi eikä se oireillut mitenkään et ite oisin tienny et mulla se on. Perjantaina mennään sit rasitukseen taas..

Joillain paikkakunnilla kaikki yli 25-vuotiaat joutuu, normaalipainoiset ilman sukurasitettakin. Mulla ikää 31 ja ylipainoa oli indeksien mukaan raskauden alussa reilu 10 kiloa. Mitään puhetta sokerirasituksesta ei oo neuvolassa ollu vielä, toki vielä ehtii. Sokerit virtsasta katotaan kyl joka kerta. Nyt rv17+4.

Mun kotikunnassa kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät laitetaan sokerirasitukseen, seuraavassa ei enää iän perusteella, ellei ekassa todettu radia. Lisäksi syinä ylipaino tai sukurasite ja tietysti aiempi radi. Vasta viikolla 26-28 tehdään, ellei ole aiempaa radia tai vahvaa sukurasitetta.

Rv 16+0 ja sen kunniaksi sokerirasituksessa ollaan. Ihan just litkun juominen. Viimeksi olin eri paikkakunnalla ja siellä sai sen kylmänä, täällä vissiin vaan huoneenlämpöisenä. Saas nähdä miten menee alas. Kyllä se radi sieltä taas napsahtaa, sellainen fiilis. Toivon vaan että tässä raskaudessa vauvan kokoa sit vähän seurattais tarkemmin kun viime raskaudessa vaan paasto oli koholla rasituksessa ja kotona arvot hyvät mut silti vauva oli syntyessään 4688g. En tiedä johtuiko sokereista vai tehdäänkö vaan isoja vauvoja :)

Minä joudun sokerirasitukseen kaksi kertaa. Eka testi on ensi viikolla rv 16. Syyt: olen niin "vanha" (29) ja minulla on monirakkulaiset munasarjat. Th puhuu aina että minulla on PCOS, vaikka ei edes ole... Pelkästään pco-tyyppiset munasarjat. Miksei terveydenhoitajia opeteta erottamaan noita?? En siis tiedä, menenkö turhaan kaksi kertaa testiin, kun ei ole muita rasitteita.

Onko kukaan oksentanut kesken testin? Eikö se pidä silloin keskeyttää? Yrjöän vieläkin välillä aamuisin, jos nielen tyhjään mahaan nestettä tai ruokaa.

Meillä kaikki yli 25v joilla painoindeksi 25 yläpuolella joutuvat testiin 24-26 viikoilla joten sitä odotellessa! Tänään juuri neuvolassa keskusteltiin ja itse pitää aika sinne varata helmikuussa

Täällä nautittiin tänä aamuna sokerirasituksesta...
Sujui ihan ok, jos ei lasketa mukaan sitä esanssi litkua, joka on ällö makeeta! :depressed:
Tunnin jälkeen tuli paha olo ja näytteen ottaja ei meinannu saada kiinni mun karkailevia suonia, joten piikitteli vähän extraakin... :mad:
Taipeet kipeenä jäädään odottelee tuloksia.

Päivikki&Nuppu 17+0

Mulla on huomenna neuvola, viikkoja nyt 19+4. Pakko varmaan kysyy tuosta sokerirasituksesta kysyy kun siitä ei oo sanallakaan viel mainittu ja iän ja painon puolesta kuuluisin "riskiryhmään". En kyllä tiedä mikä käytäntö meidän kunnalla näissä on, muutama vuosi sitten vielä kaikki odottavat on joutunu testiin.

Takaisin