Sokerirasitus

Onks tällänen sokorerasitus kaikilla? Ajattelin vaan kun mulle ei oo puhuttu sanaakaan tälläsestä, ainoastaan täältä oon lukenu...
 
Tänään neuvolassa sain tietää mun sokerirasitus tulokset. Paastoarvo just rajoilla 5,3. Eli nyt joudun sit kotona mittailemaan. Se on vaan 2 päivänä viikossa ja 4 kertaa per päivä. Ei paha. Kunhan vaan muistaisin mitata aina se tunti ruokailun jälkeen.

Esikoiseni kun sairastaa 1-tyypin diabetestä ja joutuu pistämään useita kertoja päivässä ja kärsimään loppuelämän, niin tää ei ole mitään verrattuna siihen.
 
Sjee, ei joudu kaikki... Syitä joutua sokerirasitukseen on ainakin ikä (yli 30v), BMI (yli 25), sukurasite (lähisuvussa diabetestä) ja aiempi raskausdiabetes...
Jos on muita syitä, ni muut korjatkaa ja lisätkää... :)
 
Sokerirasitukseen aikasemmilla viikoilla (ennen rv 16) joutuu ainakii sellaset joilla on sukurasite, eli lähisukulaisella diabetes, tai jos on itellään ollu edellisessä raskaudessa radi. Ekasta jos selviää puhtain paperein niin n. 10 viikon päästä uudestaan. Siihen toiseen sokerirasitukseen joutuu ne joilla on ikää yli 25v, ainakii tuo ikä sanottiin miulle esikoista oottaessa et olis koko maassa samoin.
 
Huomenna ensimmäinen sokerirasitus, jännittää! Verensokerini ovat aina olleet kovia heittelemään ja mittauksissa arvot olleet lähellä raja-arvoja. Esikoista odotan, ikää 30v ja lisäksi äidillä sekä mummulla kakkostyypin diabetes. Kunpa itse välttyisin radilta, diabetekselta ylipäänsä elämäni aikana sekä sen myötä lisähuolelta. Saa pitää peukkuja ja toivoa suojelusenkeleitä ympärilleni. :)
 
Broweyedgirl, meille sattu sokerirasitus samoille päiville. Tulin 07:50 ja kohta otetaan taas verta. Ihan hyvin on mennyt toistaiseksi, suolaista ruokaa tekee mieli. No, mulla on sämpylää tuolla eväänä, voin siitä haaveilla vielä reilun tunnin :)
Mun isällä ja äidin puolen mummulla on 2. tyypin diabetes, ihan mielellään siis testaan tämän sen kaksi kertaa. Mulla on lisäksi kohonnut raskausmyrkytysriski (lahjamunasolu IVF) eli kaikki kokeet on tarpeen, mitä saan!
Katjusha ja Pikku-Iippo rv. 16+1 (jee :)!
 
Muokattu viimeksi:
Mulla sama suhtautuminen eli itse pyysin oikein, haluan toki tietää jos kroppani ei voikaan itselleni ja sikiölleni parhaalla mahdollisella tavalla.

Mielestäni sokerirasitus ei ollut alkuunkaan niin paha kuin siitä aina lukee. Tylsää oli istua kaksi tuntia paikallaan ja paasto ei koskaan ole hyväksi mulle, kun verensokerit heittelee, mutta silti siitä selvisi hyvin. Mullakin oli heti eväät laukussa odottamassa rasituksen jälkeen.

Tulosten saanti jännittää. Saan tulokset vasta maanantaina, koska meidän neuvola palvelee ainoastaan ma-ke klo 12-12.30... :(

Rv 14+2
 
Täällä tiedossa ens maanantaina jälleen sokerirasitus.. Toivotaan, että arvot edelleen kohdillaan. Viikonloppuna tulee herkuteltua, kun just tein mustikkapiirakan ja huomenna luvassa serkun rippijuhlat, eikä siellä mitään terveyspöperöä varmana ole :D
 
Mulla on edessä keskiviikkona. Odotan innolla.. :meh: Kyllä mä ilman ruokaa selviän, mutta oon aivan varma, että kuolen janoon. Ja ei, en ole yhtään draamakuningatar. :joyful:

Mua ahdistaa jo valmiiksi, jos joudun niitä arvoja seuraamaan, kun se ei vaan oikein onnistu meillä töissä.. kun en välttämättä ehdi koko päivänä edes syömään, niin mitenköhän sitä sitten pääsisi hetkeksi pois keittiöstä mittailemaan arvoja..? Huoh.. ja ärsyttää jo valmiiksi työnantajan "kai sä tiedät, ettei raskaus ole sairaus"-kommentit vaikkei se ole tähän asti vaikuttanut mitenkään töissäoloon - korkeintaan sen verran, että pysyn koko päivän keittiössä, kun ei tule käytyä enää röökilläkään. Vessassa vaan muutaman kerran - meillä ei nimittäin välttämättä pääse edes vessaan kuin vaikka kerran neljässä tunnissa. :shy:
 
Ilyana, mulla on seuranta yhden kokonaisen päivän ajan vain joka toinen viikko. Olen valinnut päiväksi sunnuntain. Tänään on taas se päivä. Joka toinen viikko mittaan 4 aamuna paastoarvon, that's it. Ei taitais keinotekoisen tasainen rytmi onnistua töissä eli arkena, ja mulla on työmatkakin yli tunnin suuntaansa.
Katjusha rv. 23+3
 
Oli tullut näköjään arvot jo sokerirasituksesta ja tulkitsin, että edelleen kaikki hyvin.
Eka arvo 4,3 (4,7)
Toka arvo 5,9 (5,1)
Kolmas arvo 5,6 (5,7)
(toukokuussa olleen ekan sokerirasituksen arvot suluissa)
 
Mulla oli niin jäätävä jano, etten alkanut sen kummemmin ihmettelemään sen juoman koostumusta, sitruunalta sen kuulema piti maistua ja sellaista semi kylmää se oli, joten huitaisin koko pullon kahdella huikalla huiviini.. täti sanoi, ettei ole koskaan nähnyt kenenkään juovan sitä niin äkkiä. Loppasuu mikä loppasuu. :shy:

Nyt sit vaan odotellaan, mä olen vähän huono istumaan vaan paikallani, mutta ehkäpä pari jaksoa Gilmoren tyttöjä saa ajan kulumaan nopeammin. Onneksi nykyään on nää älypuhelimet. :rolleyes:
 
Mie muistin viimein varata sokerirasitus ajan, on ens viikolla 25+0 päivänä. Ekan jätin väliin pahoinvoinnin vuoksi, nyt on vähän helpottanu ni mentävä se on. Vauvan parhaaksi. Edellisessä raskaudessa kävin kaks kertaa ja oli huippuarvot huonolla ruokavaliolla (pahoinvointi), toivottavasti tää menee samalla tavalla. Mie ihan mielelläni juon sen sokerilitkun kun siinä kohtaa on ollu 12 tuntia juomatta ni jano on kova.. Sitruunan makua toivon kun kuulostaa paljon paremmalta kun vadelma :grin
 
IceQueen, janoon mäkin sen höräisin, mutta en mä kyllä ihan allekirjoita siltikään sitä sitruunan makua.. aika sellainen esan ja anssin makuinen litkuhan se oli.

Niin ja teillekkin tiedoksi, labratäti kysyi lopuksi, että olinhan mä tietoinen, että näillä keleillä olisin voinut aivan hyvin juoda muutaman lasillisen vettä.. no, enpä ollut. Muutenkin vissiin pari desiä vettä olis saanut juoda.. :shifty: Kiva kertoa tämä siinä vaiheessa, kun toinen on ollut 14 tuntia juomatta..

Mutta kyllä muuten huomaa, miten paljon enemmän nykyään janottaa: oon kuitenkin juonut pari litraa sen rasituksen jälkeen ja silti kauppareissulla mukaan tarttui 3 litraa jääteetä, 6 litraa limpparia (ne ei tosin ole mulle..), mandariinejä, viinirypäleitä, kirsikoita ja luumuja. Niin, ja mehujäät! Tais vähän olla jano.. olisin niin halunnut ostaa myös niitä mehusiidereitä - siis niitä, joissa on jotenkin 0,7% alkoholia, koska ne on ehkä parhaita janojuomia vissyn lisäksi näillä keleillä, mutta eihän niitä tietenkään ollut. :sad001
 
Aika jännä et kui noi ohjeet vaihtelee labroittain.. mä pyysin sen litkun jälkeen lasia että saan vettä jotta voin huuhdella suusta sen kamalan maun pois,ni labratäti vahti haukkana vieressä"et sitten missää nimessä nielase sitä!!"
 
Joo viikoilla 24-28. Mä oon huomenna menossa siihen toiseen rasitukseen. Vähän jännittää tulokset jo etukäteen. Onneks ainakin huslabin ohjeiden mukaan myös rasituksen aikana saa juoda vettä.
 
Minäkin sain ohjeet (Huslab) että vettä saa juoda rajoituksetta paaston sekä verikokeiden ajan.
 
Ja mulle taas Huslabilla kokeessa ollessa sanottiin että kesken kokeen ei saa juoda yhtään mitään, edes vettä.. Pysy näissä ohjeissa nyt sitte kärryillä.
 
Takaisin
Top