Sokerirasitus

Mulla kävi niin, että kysyin neuvolasta tuloksista muutaman päivän päästä. Terkkari oli etukäteen niin varma, ettei mikään hälytä ettei ollut edes katsonut arvojani (bmi 21, urheilullinen elämäntapa ja terveellinen ruokavalio). Kuitenkin siinä sitten ilmeni, että paastoarvo oli koholla. Sain vehkeet kotiin muutaman viikon päästä seuraavassa neuvolassa.
 
Mä oon myös nyt sokerirasituksessa ja yllättävän helposti sujui paasto ja sokerilitkun juominen, vaikka olikin huoneenlämpöistä ja ihan vaan kirkasta ällömakeeta mönjää. Viimeyönä tosin stressasin hirveesti ja pohdin kaikkia kauhuskenaarioita päässäni ja pelottaa hitosti jos mulla nyt on se radi.
 
Täällä Maaria ja maje tän aamun kanssakärsijä... Eka näyte otettu reilu puol tuntii sit ja nyt on aikaa surffata foorumilla :grin Hyvä että kerkesin ajoissa tänne kun unohtu kello laittaa soimaan.. Vähän on flunssan jäänteitä vielä, viikko sit oli alunperin tää aika mut siirsin eteenpäin flunssan takia. Äsken sain hirveen yskäkohtauksen kun yöllä kertyny lima yrittää lähtee liikkeelle :wtf: Kiva kun ei saa ees vettä nyt juoda yskään, se auttais. Ja sain vasta äsken kuulla hoitajalta että desin verran ois saanu vettä juoda ennen rasitukseen tuloa, kiva tietää, hirvee jano!
 
Täällä kyllä sai juoda vettä rasituksen aikana mutta ei se kyllä erityisemmin oloa helpottanu. Lopuks tuli ihan hirveen paha olo mut selvisin kunnialla loppuun ja äkkiä kipitin kotiin oksentamaan. Nyt jännitän enää tuloksia, toivottavasti tulis tän päivän aikana :)
 
Voi ei maje, toivottavasti ei täälläkii tuu oksua... Pahoinvointiahan miulla on edelleen, tulee just sillon kun ruokailuväli on liian pitkä (yli 2 tuntia :grin) niin alkaa aina yökkiminen pienestä, esim. pahat hajut ja nyt yskä saa yökkäämään.

Niin ja oksentanu en kuitenkaa oo kertaakaan tän rakauden aikana pahoinvoinnista huolimatta, enkä aio alottaa sokerirasituksen takia.
 
Hupsista keikkaa kun on nopeeta toimintaa. Mulle tuli jo sähköposti, että voit katsoa labratulokset omahoito-palvelusta.

0h=4,3
1h=6,2
2h=5,0

Loistotulokset vissiin, kun kaikki reippaasti alle rajojen ja selvisin vain pienellä heikotuksella koko operaatiosta. No tietysti kuusi kertaa piti pistää, että saatiin kolme näytettä. Joskus tekis mieli osoittaa vaan sormella, että ota tuosta suonesta!
 
No niin täällä istutaan nyt sokerirasituksessa. Polkasin tänne reippaana 6,6 km, eka näyte on otettu ja vadelmalitku juotu... Ei tää ollutkaan ollenkaan niin paha kuin kuvittelin. Ainakaan ei vielä ole ollut. Eilen illalla kyllä tuli pientä jännitysmomenttia kun meidän 1v tuli kipeäksi. Korkea kuume ja oksensikin. Mietin, että miten selviän, jos yöllä täytyy valvoa nälkäisenä, ja miten jaksan tämän päivän vähillä unilla kun tyttö ei kipeänä nuku hyvin... Ja mies oli yövuorossa, eli hän ei voinut ottaa osaa tytön hoitoon yöllä. Onneksi meni yö paremmin kuin kuvittelin. Tyttö oli kyllä hereillä keskellä yötä ehkä n. 1,5 h, mutta mä olin illalla jo klo 20.16 sängyssä (oli ihan hirvee väsy!) niin ei haitannut vähän valvoa yöllä. Aamulla heräsin ihan pirteänä. Helposti jaksan vielä työpäivän tämän rasituksen jälkeen. Ei ole ollut nälkäkään, tai se alkoi vasta pyöräillessäni tänne. Mutta tässähän on aivan mukavaa omaa aikaa kattella tv:tä ja surffata netissä! :joyful: Alkuraskauden pahoinvoinnin aikana en tosin olisi tähän pystynyt, jos silloin olisi pitänyt tulla.
 
Mulla napsahti radi-diagnoosi. Paastoarvo 5,4 (raja 5,3), muut arvot ok. Ärsyttää.
 
Pahoittelut Joia, myö ollaan samassa veneessä. Toivottavasti kotiseurannassa sit kaikki ok. Täällä on mennyt tosi hyvin - ilman tota kohtuutonta paastoa.
 
Voih Joia! No onneksi tää radi ei kuitenkaan maata kaada, mut oli se mullekin järkytys alkuun. Onpahan hillinnyt makeansyöntiä oikein kunnolla! Mullakin oli paastoarvo koholla rasituksessa, kotimittauksilla en oo päässy lähellekään tuota muutakuin päiväsaikaan. On kuitenkin jo rv 16 asti mittailtu. Tsemppiä hoitoon :)
 
Joia, mulla kävin täysin samoin kun silloin rv16 rasituksessa kävin (mulla arvo just tasan 5,3). Sieltä saakka joka aamu mitannu paaston ja sillointällöin (kerta viikkoon/kahteen) mitannu koko päivän. Ei mitään ongelmia missään ja kertaakaan ei ole arvot noussu lähellekkään rajaa. Neuvolan täti on vaan ollu tosi tyytyväinen siitä, että oon jaksanu mitata "turhaan" kun mitään ei ole. Sitähän ei siltikään tiedä jos jossain välissä alkaakin yhtäkkiä arvot heittää, sit pitää keskittyä enemmän ruokavalioon jne! Tällä hetkellä kun syön aika samoin kuin ennenkin, pienempi annoksia vaan ja useammin.
 
Kiitos tsempeistä! Eihän tämä tosiaan mikään maailman vakavin juttu onneksi ole, mutta toki tympii kun joutuu huolehtimaan ylimääräistä. Ja piikkikammokin löytyy sopivasti, en oikein tiedä miten saan verensokerit mitattua. Radi-hoitajalle on aika kuun lopussa, siihen asti saan syödä ja juoda kuten tähänkin asti. Työn puolesta olen joutunut tutustumaan diabetekseen hyvin kattavasti, joten mitään uutta ja ihmeellistä nämä kuviot ei kuitenkaan ole. Lähinnä olen nyt vkl aikana koittanut miettiä missä on varaa parantaa, jotain ihan pientä nipistettävää kyllä löytyy, mutta ei mitään isompaa.
 
Luulin et olisin parempiakin tuloksia saamassa, mut ihan tyytyväinen olen näihinkin: 5,1 -> 8,9 -> 6,3. Itse koe oli vaivattomampi kuin odotin. Litku oli ihan juotavaa vaikka makeaa olikin, eikä aamun aikana tullut huonoa oloa tai ylitsepääsemätöntä nälkää tai janoa. Ohi on! Huh helpotusta kaiken kaikkiaan.
 
Huomenna mun vuoro! Ruokatankkaus loppui juuri. Yritin syödä mahdollisimman täyttävää ruokaa; kaksi ruisleipää, kaurapuuroa maustamattomalla jogurtilla ja ananaksella, banaania.. Nyt sitten oksettaa kun ei olisi jaksanut vielä yhtään syödä, mutta pakko että jaksaa paastota sen 12 tuntia :sad001
 
Miks joillain on kaks rasitusta raskaud aikana?
Mulla on huomenna(25+1) Eka eikä toista vissii tulossa.. tänään alkaa paasto 22.00 ja huominen pelottaa sikana!! Saako siellä maata? Kattoo puhelimesta ohjelmaa? Vinkkejä
 
Tsemppiä Varpahat, toivottavasti selviät puhtain paperein!
Salmarii, me kenellä on sukurasite yms käy jo joskus rv. 14-16 main. Tilanne voi olla muuttunut tähän mennessä (puoliväli ylitetty), eli vaikka alkuraskaudessa kaikki oli hyvin - voi tulokset olla raskauden edetessä eri. Me ketkä kärähdettiin alkuraskaudessa seuraillaan kotivehkeillä loppuun asti ja tarvittaessa tavataan diabeteshoitajaa, jos lääkityksiä tai muuta apua tarvitaan.
 
Mä ajattelin selata puhelimella nettiä ja lukea lehtiä sen odotusajan. Toivottavasti tällä forumilla olisi paikanpäällä muitakin niin voi rupatella :D ja minulle sanottiin jo heti alkuraskauden alussa että joudun sokerirasitukseen, mutta vasta viikoilla 24-28.
 
:chicken:
minulle sanottiin jo heti alkuraskauden alussa että joudun sokerirasitukseen, mutta vasta viikoilla 24-28.

Sama mulla, painoindeksin takia. Itse en pitänyt tarpeellisena ja mahd. :pukejännitti ennakkoon, mut parempi kiltisti osallistua, kun vauvavakuutuksen myöntämiskyselyssä kysyttiin, et olenko kieltäytynyt raskauden aikaisista tutkimuksista. Enhän minä. :chicken:
 
Itse odottelemassa nyt,kohta alkaa rasitus. Itsellä tosiaan ainoa on toi bmi joka vissiin sitten tähän tilanteeseen mut ajoi
 
Mulla täyttyi kaikki ehdot; bmi, ikä (yli 25) ja sukurasite.

Täällä myös istutaan! Onneksi nälkä ei yöllä yllättänyt, mutta aamulla meinasi oksettaa monta kertaa?! Pakko oli myös vedellä kostuttaa suuta pari kertaa. Eka litku on nyt juotu ja meni kyllä vaivattomasti alas. En kyllä ymmärrä miten maistoitte minkä makuista se oli? :D saatto ehkä olla vadelmaa mutta empä sanoisi varmaksi. Niin, ja oli vielä lämmintä. Ja makeaa. Jostain syystä myös odotin että se olisi ollut paksumpaa.
 
Takaisin
Top