Sokerirasitus

Vuosi sitte oli vadelma ja nyt labrahoitaja sano ohimennen et muuttunut sitruunaks. Näin meillä päin siis : D
 
Oi olispa sitruuna :) Jotenkii kuulostaa paljon paremmalta kun vadelma, vaikka tuskin sekään herkkua on :grin
 
Oij, oispa sitruuna :hungry:
Ei kyl nimittäin vadelmalitkun jälkeen voinu pitkään aikaan jouda vadelma trippiä taikka limpparia... :hungover:
 
Mulla oli esikoisen aikaan sitruunan makuinen litku (sain valita, oli muistaakseni cola ja joku marjamaku vaihtoehtoina), ja se oli semmonen perus-limsapullon kokoinen puteli, eli n. puoli litraa arvelisin. Oli aivan jäätävä nälkä ja jano, että vedin sen huiviin ihan tosta vaan ja hoitajakin ihmetteli, että joko sä sen joit kun aikaa olis ollu joku tyyliin 10 minuuttia niin vedin sen parilla huikalla :D Pahinta oli se paastoaminen, kun ite oon niin aamupalaihminen, että en lähe käyntiin ilman ruokaa, ja kaikkein vähiten näin raskaana ollessa. Viimeistään tunnin päästä heräämisestä on saatava ruokaa.
 
En tiedä onko käytäntö joka paikassa sama, mutta itse myös ihmettelin määrää ja vastaus oli, että määrä on lisääntynyt koska sitä on hieman "lantraamalla" koitettu saada paremman makuiseksi :D. Hieman ehkä epäonnistunut yritys jos minulta kysytään. Koko pullon kanssa jouduin juomaan, mutta äkkiä se meni :)

pieleen mennyt yritys. :D aivan hirveetä litkuahan se on, mutta kyllä siitä taas selvis! :) nyt vaan tuloksia odotellessa.
 
mullekkaan litkun juominen ei tuottanut ongelmia, vaikka pahaahan se on. maistuu ihan mehutiivisteelle :D

osaako joku sanoa kauan kestää et tulokset tulee? Mulla neuvola joskus viikon päästä ja mietin pitäiskö kysyä vastaukset ennen sitä, että osais henkisesti valmistautua neuvolakäynnille mennessä. terveisin aivan varma radi. :/
 
Mulla oli tänään sokerirasitus ja litkun juominen onnistui ihan mainiosti. Ekan tunnin aikana vähän ällötti. Tulokset ainakin täällä meillä on valmiina iltapäivällä.
 
Ja tuloksetkin olivat normaalit vaikka ajattelin, että voi napsahtaa radi kohdalle. Katselin tänään jo suklaalevyä kaupassa mutta en ostanut joten ehkä sen nyt voi käydä kaupasta hakemassa :grin
 
mullekkaan litkun juominen ei tuottanut ongelmia, vaikka pahaahan se on. maistuu ihan mehutiivisteelle :D

osaako joku sanoa kauan kestää et tulokset tulee? Mulla neuvola joskus viikon päästä ja mietin pitäiskö kysyä vastaukset ennen sitä, että osais henkisesti valmistautua neuvolakäynnille mennessä. terveisin aivan varma radi. :/

Ei tietenkään mulle kuulu, mutta miksi veikkailet positiivista tulosta? Itselläni vähän samat fiilikset kun kuulemma usein uusii ja edellisessä raskaudessa oli, mutta voi hitsit kun toivoisin ettei olisi :|. Toivottavasti sullakin vaan väärä aavistus ;)
 
Eihän tuo rasitus kiva homma ole. Varsinkaan näissä olotiloissa, kun on huonovointisuutta muutenkin. Mutta omasta mielestäni on hyvä, että sitä seurataan ja kotimittaukset pelkästään eivät ole luotettava tapa seurata sokereita. Kotona tehdyt mittaukset eroavat suuresti sokerirasituksessa tehdystä mittauksesta, mitkä ovat paljon luotettavampia tuloksia kuin kotimittaukset. Isälläni on 1.tyypin diabetes ja hänenkin arvoissaan on monien pykälien eroja kun on vertailtu omalla mittarilla kotona tehtyjä tuloksia viralliseen rasitukseen.
Eikö sokerirasitus ole diagnostinen koe? Ei kai sitä oteta sellaiselta, jolla on jo diagnoosi. Diabeetikolta otetaan kai yleensä sokerihemoglobiini, eli kansanomaisesti pitkä sokeri. Siinä ei juoda mitään lippuja, vaan on pelkkä paastoverinäyte. Ei ole mitään järkeä juottaa sokerilitkua ihmiselle jolla on jo todettu diabetes. Tähän viittaa sekä, että jos jo ensimmäisessä rasituksessa todetaan radi, niin toista kertaa ei tarvitse saman raskauden aikana mennä rasitukseen.
 
Minä seison vaikka päälläni, jos se on vauvalle hyväksi, mutta tuo nykyinen radin kalastelu desimaalin heiton vuoksi on minusta naurettavaa. Ja jos ennen raskautta olen terve esim 5,6 paastosokerilla ja raskaana ollessa olen sairas 5,4 arvolla, niin ei kyllä käy minun logiikkaani. Tosin minulla on yleensä paastoarvo 4,9-5,2. Niin kauan kun se pysyy ennallaan olen mielestäni terve, vaikka olen neuvolan mielestä vanha ja yhdellä isovanhemmallani on ollut lihavuudesta johtuva kakkostyypin diabetes.

Noudatan jo nyt vähäsokerista ruokavaliota, koska sokeri ei sovi oman kokemukseni mukaan minulle. Siitä tulee huono olo.
 
Mulle tulee iän takia kerran toi rasitustesti, muistaakseni joskus 20. viikon jälkeen.

Mulla kans iän takia (sanoin kyllä, että suvussa on diabetesta..) näytti olevan äitiyskorttiin kirjoitettuna viikoille 24-28.. eli aika pitkän matkan päähän. Jotenkin siis kuvittelisin, etten joudu käymään kuin kerran? Toisaalta, mistä näistä koskaan tietää.. :wacky:
 
Ilyana et juu joudu käymään kun kerran, koska jos joutuisit, se eka pitäisi ottaa jo muistaakseni ennen rv 17. Tai näin minulle sanottiin, ja neuvottiinkin varaamaan se aika raskausviikolle 15. Toinen on sitten juuri tuolla rv 26 paikkeilla.
 
Eikö sokerirasitus ole diagnostinen koe? Ei kai sitä oteta sellaiselta, jolla on jo diagnoosi. Diabeetikolta otetaan kai yleensä sokerihemoglobiini, eli kansanomaisesti pitkä sokeri. Siinä ei juoda mitään lippuja, vaan on pelkkä paastoverinäyte. Ei ole mitään järkeä juottaa sokerilitkua ihmiselle jolla on jo todettu diabetes. Tähän viittaa sekä, että jos jo ensimmäisessä rasituksessa todetaan radi, niin toista kertaa ei tarvitse saman raskauden aikana mennä rasitukseen.

Sitä juuri tarkoitin, että paastoarvot (mitkä otetaan tietenkin myös rasituksen yhteydessä) saattavat heittää paljonkin kotimittauksesta! Tätä olen joskus testannut myös itse, mm edellisen raskauden aikaisessa rasituksessa. Kotona otetut arvot olivat ihan erilaiset, kuin labrassa otetut! Sormenpäästä otetut näytteet eivät koskaan ole yhtä tarkkoja kuin laskimosuonesta otetut. Tässä juurikin se syy, miksi annan mielelläni ammattilaisten tutkia vereni, enkä luota kotimittaukseen, jotka eivät koskaan voi olla yhtä tarkkoja.
 
No, se nyt on ihan eri asia, eikä minua ainakaan haittaisi paastosokeri tai "pitkäsokeri" mutta tuo rasitus on mielestäni turha uusia monta kertaa.
 
Kyllä kotimittari näyttää suuntaa, onko sokerit jotakuinkin normaalit vai huomattavasti koholla. Ykköstyypin diabeetikot mittaavat jatkuvasti itse sormenpäästä ja sen mukaan säätävät lääkitystä. Minusta on nipottamista, jos desimaalin heitolla julistetaan diagnoosi. Minusta myös on turhaa testata terveitä ihmisiä pelkän iän perusteella.
 
äh, mä sain diagnoosin. paastoarvo 5,5, kun olis saanut olla max 5.3, muut arvot normaaleita. ei auta kun mittailla.
 
Mä kävin viime vk perjantaina sokerirasituksessa. Tänää täti neuvolasta soitti ja totes et "sulla on nyt se raskausdiabetes" paastoarvo oli ollu 5,5 ku tos raja on 5,3.. muut arvot oli kuulemma ollu hyvät.. sitä mä vaa pohdin että mul on yleesä aina ollu paastosokerit n.5,6 eikä niihi oo ikin puututtu.. mut toki hyvä et tuli nyt jo ilmi(rv15+5)
meen tän viikon pe neuvolaan juttelee ja hakee opastusta verensokereiden mittaamiseen ja terveelliseen ruokavalioon..
 
Takaisin
Top