Sokerirasitus

Guess kaikki yli 25v joutuvat käymään sokerirasituksessa sillon myöhemmässä vaiheessa jos en ihan väärässä ole. Edellisen raskauden tuloksilla ei oo merkitystä muuten kun että jos on ollu radi aikasemmin ni sillon tarvii mennä jo tohon ylimääräseen aikasempaan sokerirasitukseen.

Mileim se toinen sokerirasitus siinä n. 10 vk myöhemmin on valitettavasti edessä niillä jotka ei jää kiinni radista ekalla kerralla. Joten ehkä pienempi paha että puhtain paperein selviää ekasta ja joutuu myös toiseen. Ja se litku on eri makuista eri paikoissa, jossain on colan makuinen, meillä se oli viimeks vadelman makuinen. Se ite litku ei miusta oo paha siinä kohtaa kun on nälissään ja janoissaan joutunu olemaan :grin Minuu ahistaa se kun en haluu pahoinvoivana lähtee mihinkää jos en oo saanu syödä, siitä tulee huono olo kun joutuu paastoamaan kun normaalisti syö nälkäänsä vähän väliä ettei ala kuvottaa ja oksettaa. Mitään muuta en tuossa sokerirasituksessa kammoa.

Aijaah, voihan kökkö. Noh, sit pitää vaan tyytyy kohtaloonsa ja käydä uudelleen. Ois voinut varottaa aiemmin jo neuvolassa, ite joudun ajan kuitenkin siihen varaamaan.
Toivottavasti tuolla on joku hyvänmakuinen litku :)
Onneks ei oo enää pahoinvointia ja saan varattua sen sokerirasituksen tuohon sairaalaan. Nyt tyhmänä varasin sen terveyskeskukselle ja sinne on noin kilsa matkaa. Ei sekään paljon, mut nälkäsenä ja janosena sekin tuntuu kauheelta. Sieltä vielä juosta sit pää kolmantena jalkana töihin...

Mun mielestä se litku on ollut myös ihan hyvää, mutta jos makuvaihtoehtoja on useita niin tiiä mitä sitten tällä kertaa saa juotavaksi. Mutta kun on paastonnut ja vetäisee sitten sokerilitkua ensimmäiseksi aamulla niin vähän ällö olo siitä kyllä tulee, en mä ainakaan aamulla ekana kaipaa makeaa syömistä/juomista.

Joudunkohan siihen toiseen sokerirasitukseen kun mun pikkuveljellä on 1. Tyypin Diabetes, vai vaikuttaakohan se ollenkaan?

Mietin ihan samaa kuin Huhtihaikara. Minulla on äidillä 1. tyypin diabetes mutta kenelläkään muulla ei suvussa ole diabetestä kumpaakaan sorttia.

Meillä oli diapetes äidin isällä ja isän äidillä. Niinkin paljon näköjään vaikuttaa isovanhemmat ja kun molemmilta puolilta vielä tulee se rasite, että joudun nyt sitten niihin kahteen. Toukokuun lopulla on seuraava neukku niin kysyn vielä samalla, varaan ajan vaikka jo hyvissä ajoin sinne sitten.

Diapeteksen tyypistä ei hajuakaan.. Ukin diapetes tuli kylläkin muutama vuosi ennen hänen kuolemaansa, ja pysyi lääkkeillä kurissa. Ei siis piikittämällä vaan jotain tabletteja söi. 2. tyyppi siis varmaan? Mummilla diapetes oli huomattavan ylipainon takia ja sekin aikuisiällä tullut.

Ei oo miulta kyselty mitä tyyppiä diabetes isoisällä oli, veikkaan siis ettei mitään merkitystä. Jos lähisukulaisella (isovanhempi tai läheisempi) on diabetes ni sit on käytävä jo siinä aikasemmassa sokerirasituksessa.

Minun ei ainakaan tarvitse käydä kuin kerran joskus rv 26 tienoilla, vaikka ukilla 1. Tyypin diabetes. Myös viime vuonna esikoisesta sama juttu.

Siinäkin siis vissiin eroja paikkakunnittain, millon joutuu käymään. Minä ainakin nyt joudun aikaisin käymään tän rasitteen takia. Miun mielestä pari vuotta sitten raskaana ollut ystäväni kävi kans vaan kerran, joskus rv 14 tienoilla ja hällä sukurasite ja ylipaino, jonka vuoksi kävi.
No, eikös tuosta elossa selvinne vaikka kävis joka kuukausi :grin

Ei oo miulta kyselty mitä tyyppiä diabetes isoisällä oli, veikkaan siis ettei mitään merkitystä. Jos lähisukulaisella (isovanhempi tai läheisempi) on diabetes ni sit on käytävä jo siinä aikasemmassa sokerirasituksessa.
Ei oo väliä onko 1. vai 2. tyypin, jos lähisuvussa on, niin kaks kertaa käytävä. Näin ainakin meillä.

Mun äidillä ja isällä diabetes ja 2 siskolla ollu raskausaikana. Ja mulla oli esikoisesta, rasitus on nyt joskus 24vk vaiheilla. En ees tajunnu kysyä miks tällee mut käsitin et riittää hyvin et tolloi :)

Aika erikoista helmimeri jos siulla itelläskii on ollu radi ja silti et joudu aikasemmin sokerirasitukseen o_O Annettiinko siulle ruokavalio ohjeita ja tarviiko sokeriarvoja kuitenkii mittailla nyt aikasemmin?

Mulle sanottiin tänään neuvolassa että koska äidilläni on tyypin 1. Diabetes niin tähän toiseen sokerirasitukseen ei tarvitse mennä. Jos olisi ollut tyypin 2. niin silloin olisin joutunut kahteen rasitukseen.

Joudun myös käymään kaksi kertaa sokerirasituksessa ja tähän ainakin minun kohdallani useampia syitä. Ensinnäkin sukurasite, sekä ylipaino, sekä lisäksi edellisessä raskaudessa todettu raskausdiabetes. Selvisin silloin ihan ruokavaliomuutoksilla ja poika oli ihan normaalikokoinen, eli ei sinänsä vaikuttanut, mutta aika raskasta oli se jatkuva verensokerin mittailu ja kyttäily. Olen jo asennoitunut niin, että todennäköisesti tulee tässäkin raskaudessa :grumpy:. Ensimmäinen rasitus minulla parin viikon päästä. Täytyy toivoa, että nämä pahoinvoinnin rippeetkin häviävät siihen mennessä :dead:

Muistissa esikoisesta, vuos sitte saim sen radi tiedon, laput jäljellä nii sanoin et katon niitä ja yritän syödä terveellisesti nyt. Ei mitää mittailuistakaa puhunu, kai se luottaa että tiedän ton ruokavalio ja liikunta jutut?

Mä käyn vaan kerran, vaikka kahdesta edellisestä raskaudesta on tullut raskauden aikanen diabetes.
Ellei sit eka rasitus näytä pahalta...
Mutta seurailen kyllä sokereita myös kotona olevalla mittarilla.
Ja uutena juttuna popsin nyt vielä sen vuoksi foolihappoa 4mg/pv.
Ihan hirvee määrä, ajattelin, mutta kyllä se kuulemma ihan oikein on.
Tarkistin asian vielä apteekistakin.
Ja turvaa kuulemma paljon lapsen kehitystä.

Muokattu viimeksi:
Minä olen pian 28v ja neuvolassa sanottiin,ettei tarvitse käydä sokerirasituksessa,koska aiemmat lapset syntyneet normaalikokoisina ja omat sokerit ei ole olleet plussalla ja normaali paino. Olen köynyt kakkosen aikaan rasituksessa,koska bmi oli 25. Edellisestä synnytyksestä oli 5kk niin oli vielä raskauskiloja jäljellä. Mutta silloin oli vain syynä tuo painoindeksi.

Aijaah, voihan kökkö. Noh, sit pitää vaan tyytyy kohtaloonsa ja käydä uudelleen. Ois voinut varottaa aiemmin jo neuvolassa, ite joudun ajan kuitenkin siihen varaamaan.
Toivottavasti tuolla on joku hyvänmakuinen litku :)
Onneks ei oo enää pahoinvointia ja saan varattua sen sokerirasituksen tuohon sairaalaan. Nyt tyhmänä varasin sen terveyskeskukselle ja sinne on noin kilsa matkaa. Ei sekään paljon, mut nälkäsenä ja janosena sekin tuntuu kauheelta. Sieltä vielä juosta sit pää kolmantena jalkana töihin...
Oispa itelläkin nuin lyhyt matka...taitaa olla aikaslailla 26km tkhon jossa neuvola,äitipoli,yms kaikki raskauteen liittyvä....

Takaisin