Sokerirasitus

Huh mikä helpotus sinänsä nuo sokerirasituksen tulokset, vaikka olin aika varma, että ei minulla ainakaan vielä diabetestä ole.

Viiteväli
2 tunnin ja raskaudenaikaisen glukoosirasituskokeen tulkinta. Näyte P -Gluk (mmol/l).

normaali paasto < 6.1 2 tuntia < 7.8
kohonnut
paastoglukoosi paasto 6.1 - 6.9 2 tuntia < 7.8
heikentynyt
glukoosinsieto paasto < 7.0 2 tuntia 7.8 - 11.0
diabetes paasto ≥ 7.0 2 tuntia ≥ 11.1
raskaus-
diabetes paasto ≥ 5.3 1 tunti ≥ 10.0 2 tuntia ≥ 8.6
(kopioitu Fimlab Laboratoriot oy, 23.6.2015)
Ja minun arvot olivat 4,7, 5,1 ja 5,7. Eli pienin otettiin aamulla klo 8 ja suurin klo 10.

Muokkasin tätä hieman, kun eipä siinä terveyskirjaston materiaalissa ollut mitään mainintaa tuosta raskausdiabeteksen omasta lukemasta. Minulla ne silti alemmat, vielä ainakin.
 
Muokattu viimeksi:
Hyvältä kuulostaa arvot Mileim Saat nauttia sokerirasituksesta sit uudestaan kymmenen viikon päästä :wink
 
Kauhulla odottelen huomista ja ensimmäistä rasitusta ! Oksenneltua on tullut vielä tälläkin viikolla muutamia kertoja ja ihme on jos en huomenna laattaile koko aamupäivän...

Noh, ei parane valittaa. Sittenpähän on ohi kun huominen iltapäivä koittaa. Sitten saa alkaa jännittämään tuloksia
 
Eilinen päivä alkoi oksennuksella niin kuin moni muukin ja oli tosi kurjat tuntemukset rasitukseen lähtiessä. Olo vaan paheni labrassa, kun se juoma oli vielä kamalampaa kuin ennen ja määrä oli kasvanut.

Meinas väkisin tulla takas ylös. Mutta sen jälkeen loppu oli vain odottelua ja uusia näytteitä. Pistäminen ei häiritse, joten se vaihe oli jo helpottavaa.

Olis kiva kuulla onko käytäntö sama muuallakin päin maata!? Tampereella sai muistaakseni ennen valita juomavaihtoehdoista, mutta eipä enää... Yäk
 
Mulla on rasitus tiistaina.
Saas nähdä kuin käy...
Edellisessä raskaudessa menin niin huonoon kuntoon jostain syystä heti sen juoman jälkeen, että lähti melkein taju ja sainkin ihan petipaikan, missä sit odottelin seuraavia verikokeita.
Mikä lie?
Mut kyllä se vähä pistää jänskättämään. :happy:
 
Moona, juuri tuon takia kyseenalaistan sokerirasituksen mielekkyyden. Verensokerin mittaus säännöllisesti on minusta terveellisempi vaihtoehto. Jos mittauksissa on toistuvasti huonoja arvoja, niin sitten lähtisin tutkimaan. Käytäntö on juuri päinvastoin. Ensin kidutetaan ja sitten mitataan.
 
Mulla ois sokerirasitus tiistaina. Ärsyttää. Esikoisen odotusaikana paastosokeri oli 0.02 koholla, ja tokihan se radi diagnoosia tarkoitti. Otti niin paljon päähän kun jäi noin pienestä kiinni. Kävin kaksi kertaa sokerirasituksessa ja myöhemmässä raskauden vaiheessa kaikki arvot olivat viiterajojen sisällä.
 
Mulla ois ti sokerirasitus mut oon mahataudissa nyt niin siirrän aikaa huomenna neuvolan kautta ku sieltä kaikki ajat antavat....
 
Eihän tuo rasitus kiva homma ole. Varsinkaan näissä olotiloissa, kun on huonovointisuutta muutenkin. Mutta omasta mielestäni on hyvä, että sitä seurataan ja kotimittaukset pelkästään eivät ole luotettava tapa seurata sokereita. Kotona tehdyt mittaukset eroavat suuresti sokerirasituksessa tehdystä mittauksesta, mitkä ovat paljon luotettavampia tuloksia kuin kotimittaukset. Isälläni on 1.tyypin diabetes ja hänenkin arvoissaan on monien pykälien eroja kun on vertailtu omalla mittarilla kotona tehtyjä tuloksia viralliseen rasitukseen.
Tämäkin on vain yksi tapa seurata raskauden normaalia kulkua ja mielestäni on hyvä kun tarjotaan seurantaa kaikkien mahdollisten riskien vuoksi. Enpä tiedä jaksaisinko kahta kertaa käydä omaksi ilokseni, mutta eiköhän tuon masuasukin vuoksi kestä senkin. On kuitenkin vain muutaman tunnin juttu :)
 
Mä oon miettiny, että kehtaanko kysyä neuvolasta jos saisin vaan kotiin mittarin ja mittailisin tyyliin viikon. Sen verran oksettaa, jos en pääse het herättyäni syömään, että tiiän tasan miten sitte käy kun sen litkun juo.
 
Eilinen päivä alkoi oksennuksella niin kuin moni muukin ja oli tosi kurjat tuntemukset rasitukseen lähtiessä. Olo vaan paheni labrassa, kun se juoma oli vielä kamalampaa kuin ennen ja määrä oli kasvanut.

Meinas väkisin tulla takas ylös. Mutta sen jälkeen loppu oli vain odottelua ja uusia näytteitä. Pistäminen ei häiritse, joten se vaihe oli jo helpottavaa.

Olis kiva kuulla onko käytäntö sama muuallakin päin maata!? Tampereella sai muistaakseni ennen valita juomavaihtoehdoista, mutta eipä enää... Yäk

Ei meillä saa valita, kun eka on itellä kyseessä niin ei haisuakaan onko ennen joskus saanut.. Meillä oli vaan vadelman makusta, jota en kyllä kutsuis ihan heti ekana vadelmaks, mutta.. Pistäminen taas häiritsee minuu eniten, tai oikeestaan se kun pistetään kahdesti melkein samasta kohdasta..
 
Meillä ei vajaa kaks vuotta sitten saanu valita sokerirasituksessa juomaa, maku oli vadelma. Saa nähä mitä makua tällä kertaa tarjolla, ootan kyllä vielä sen 12 viikkoa ennen kun menen, ei tällä heikotuksella ja pahoinvoinnilla mihinkää lähetä vielä syömättä joten ekasta sokerirasituksesta kieltäydyn.

Meillä Joia puhuttiin ekalla neuvolakäynnillä rv 10 tuosta sokerirasituksesta, mainitsi että 16. viikolla ois käytävä kun ikää tarpeeks ja sukurasite. Sano sillon että jutellaan seuraavalla käynnillä rv 14 tienoilla tarkemmin. Samoin meni kaks vuotta sitten esikoista oottaessa.
 
Missä vaiheessa neuvolassa on otettu puheeksi tuo sokerirasitustesti?

Meillä heti ekassa neuvolassa, kun oli noista sukurasitteista puhetta ja minulla kummallakin puolella sukua 2-tyypin diabetesta..
Mut en tiedä sit näillä, ketkä saa käydä vaan kerran siellä reippa puolivälin jälkeen, että otetaanko se puheeksi sit vasta toisella tai kolmannella käynnillä.
 
Olen ite juuri täällä sokerirasituksessa.
Ensimmäset verikokeet otettiin ensin, toinen sormenpäästä ja toinen käsivarresta.
Sormenpäähän kuulemma kasaantuu kaikenlaista muutakin, niin siksi otetaan myös käsivarresta, että saataisiin ihan tarkka tulos.
Sen jälkeen join sen tosi makean vadelman makuisen juoman ja olotilakin on luojan kiitos pysyny hyvänä.
Mitä nyt tietty väsyttäis ihan sikanaa...tulin jo 7.30...
Ja nyt on ekan tunnin jälkeen toinen verikoe otettu ja vielä tunti ja yksi verikoe lisää ja pääsen pois. Ja kotiin aamupalalle!

Ja sain jo muutes silloin ekassa neuvolassa ihan selkeät ohjeet, että viikolla 10+ mennään sinne kromosomiseulaan ja pissakokeisiin, ja siinä samassa varataan viikolle 12+ tää rasitus.
Ja näillä on menty.
Ja perjantaina vihdoin ja viimein se eka ultrakin. Enää 3 yötä! :happy::Heartred
 
Täällä mää sokerirasituksessa istun. Muistaako joku paljon sitä litkua on aiemmin juotu? Mä jouduin nyt juomaan 4dl, eli sen koko pullon ja oon satavarma että esikoisen odotusaikana n. 2,5v sitten join vaan pienen tipan tai max yhen mukillisen.

Alkoi järkyttävä vatsakipu ja yököttää. Voi helvata. Kyl mä tän nyt aion kärsiä vaikka mikä tulis.
 
Täällä mää sokerirasituksessa istun. Muistaako joku paljon sitä litkua on aiemmin juotu? Mä jouduin nyt juomaan 4dl, eli sen koko pullon ja oon satavarma että esikoisen odotusaikana n. 2,5v sitten join vaan pienen tipan tai max yhen mukillisen.

Alkoi järkyttävä vatsakipu ja yököttää. Voi helvata. Kyl mä tän nyt aion kärsiä vaikka mikä tulis.

En tiedä onko käytäntö joka paikassa sama, mutta itse myös ihmettelin määrää ja vastaus oli, että määrä on lisääntynyt koska sitä on hieman "lantraamalla" koitettu saada paremman makuiseksi :D. Hieman ehkä epäonnistunut yritys jos minulta kysytään. Koko pullon kanssa jouduin juomaan, mutta äkkiä se meni :)
 
Semmosen pahvitörpöllisen join.
Mut oliko siinä 4dl??
Hmmm...
Ennemmin joku 0,33l...??
Mut kiva että mulla oli näköjään tänään kohtalotoverikin! :happy:
Ja nyt tää lähtee kotiin aamupalalle!
 
Miulla oli vajaa kaks vuotta sitten se vadelmalitku molemmilla kerroilla sellasessa pahvitölkissä, sanoisin että se on varmasti lähempänä 2,5-3dl ei paljoo enempää. Mieluummin ottaisin sen litkun isompana määränä ja laimeempana. Moona tais olla samalta suunnalta kun minä, toivon että eri sairaalassa kuitenkii kävit jos nyt pienen määrän sait koska mie haluun enemmän sitä litkua laimeempana :grin
 
Takaisin
Top