Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Keskustelun 'Laskettu aika lokakuussa 2015' aloitti Vauva2015, 10 huhti 2015.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. pellefantti Peruskäyttäjä Lokakuunmammat 2015

Mulla on kotosalla aivan hyvät arvot (vaikka herkuteltuakin on tullut) ja käynti äitiyspolillekin siirtyi vasta rakenneultran yhteyteen. Ja mittauksetkin alkaa sujua rutiinilla.
    • Tykkää Tykkää x 1
  2. Lisamarie Tuttu foorumilla Heinä-äidit 2020 Lokakuunmammat 2015

Täällä tänään kuultiin tulokset.. Narahdin paastoarvosta joka oli 5.5 muut oli tosi hyviä.. Koti mittailua nyt, toivotaan et olis alle tuon paasto!
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1
  3. Snipu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Mulla tuo sokerirasitustesti vasta varataan seuraavassa neuvolassa joka rv 24.. :eek:

Ei siis kyllä haittaa yhtään.
  4. Tintuska Tuttu foorumilla Joulukuun äidit 2019 Kesämammat 2018 Lokakuunmammat 2015

Mulla kanssa sokerirasitus vasta joskus rv20+..
  5. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Huhtikuunmammat 2014 Toukokuunmammat 2014

Täällä sitä istutaan labrassa. Ruisleivät ja pillimehu polttelee kassissa, tunnin päästä saa syödä. Hiukan inhottava olo on ja päätä särkee. Mut ei oksennusolo kuitenkaan. Mahtaako tulla diagnoosi...?

Muoks. Pistän tähän samaan. Meni rimaa hipoen läpi sokerirasitus 5,2(5,3), 9,9(10,0) ja 5,8(8,6). Uudestaan sitten rv24-28, kiitos aiemman diagnoosin. Ihan varmaan sitten tulee tuomio kun nyt jo oli noin liki tulokset.. Kaivoinkin jo pari päivää sitten verensokerimittarin kaapista ja muistuttelin mieleen mitä tuleman pitää.
    Last edited: 8 touko 2015
  6. Leina Ihastunut foorumiin Lokakuunmammat 2015

Kävin tänään äitiyspoliklinikalla jutskaamassa mittaustuloksista. Kaikki oli kunnossa, mutta mittailut jatkuu.
  7. alysha Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Snipu meillä kanssa sokerirasitus tehdään vasta vkolla 28 jos ei muuten ole aihetta epäillä. Eikä haittaa. :D
  8. Marsku Aloittelija

Mä kuulin tänään neuvolassa ettei mun tarviikkaan mennä uudestaan rasitukseen :D
    Hyvä mieli
    • Tykkää Tykkää x 3
  9. lumileopardi Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Jaaha, juuri tänään varasin ajan sokerirasituskokeeseen parin viikon päähän (jolloin rv 24 meneillään).

Paljonkos sitä litkua pitää niellä? En ole mikään makean ja sokerin ystävä kuin harvakseltaan pienissä määrin, mutta luulen että on sitä pahemmistakin selvitty :wink Kunhan pysyy litkut sisällä.
  10. Vesta Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Lumileopardi, sitä litkua juotettiin pari desiä, suunnilleen. Itsekään en pidä makeasta, mutta ei sen sokerimömmön nieleminen ollut niin paha rasti. :)
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
    Last edited: 4 kesä 2015
  11. lumileopardi Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Jaa, no sehän nyt menee heittämällä :wink Kunhan ei tuu takaisin samaa reittiä :laughing025
    • Tykkää Tykkää x 1
  12. pellefantti Peruskäyttäjä Lokakuunmammat 2015

Mulle sano erikoislääkäri viikko sitten että kotiarvot ovat loistavia. Diabeteskätilö soittaa kuitenkin taas juhannuksen jälkeen ja seuraava erikoislääkäri sitten heinäkuussa. Joten syynäämistä näköjään riittää..

Eilen kyllä vedin puolpakettia jäätelöä, ja mittasin huvikseen arvon, niin olihan se liian korkea. Mutta just ravitsemusterapeutti selitti, että kaikilla ne nousee, mutta raskausdiabeteksekssa ne pitäs pitää arvot mahd. tasaisena. Ja kuulemma se sokerin välttäminen on se ykkönen vaikka esim.kakkostyypin diabeteksessä se ei ole niin tarkkaa vaan pikemminkin rasvan käyttö. Välillä menee pieni pää kyllä ihan sekaisin..
  13. Leina Ihastunut foorumiin Lokakuunmammat 2015

Mulla on ensi viikolla ultran yhteydessä lääkäriaika sokereiden takia, koska viime viikolla pari arvoa ylittyi. Tällä viikolla kaikki arvot pysyneet rajojen sisällä. En ole dieettiä kirjaimellisesti noudattanut, vaan sallin herkut välillä. Kunhan yrittää pitää iltapalan kuitupitoisena, niin silloin paastosokeri pysyy hyvänä.
  14. unipupu Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Mulla on ollut nyt ja viime raskaudessa kotimittauksissa hankalinta saada aamuarvot pysymään rajan alla. Kerran viikossa suurin piirtein ylittyy, eli ei vielä aiheuta mitään erityistä seurantaa. Nyt oon kuitenkin ollut pari viikkoa juomatta keinotekoisesti makeutettuja fun light -juomia ja aamuarvot ovat pysyneet hyvinä!

Mitään muuta en oo muuttanut liikunnassa tai ruokavaliossa. Jännää! Mä olen ennen juonut niitä tosi paljon, vaikka tiedän, ettei tollaset keinojutut mitään terveellisiä ole. En ajatellut, että voisi vaikuttaa sokereihin.
  15. Ameeba Addikti Lokakuunmammat 2015 Huhtikuunmammat 2014 Toukokuunmammat 2014

Vaikka pidinkin aika tiukkaa dieettiä edellisessä raskaudessa, mun mielestä silti pitää sallia joskus herkutkin. Vaikka itse tunsin sit ne janona, huonona olona ym.

Jännä et toi fun light vaikuttaa noin paljon! Itse en oo juonut kun en käytä mielellään aspartaamia sisältäviä tuotteita. Leipä on varmaan se mun kompastuskivi kun tuntuu et kahden jälkeen jää joskus nälkäiseksi. Sit ois kyllä hyvä mun ottaa viili kolmannen leivän sijaan.
  16. Marsku Aloittelija

Mä ihan järkytyin kun katoin laskurilla että mun bmi on yli 40..
    Mä oon kattonu että ihan sama mitä syön niin tunnin jälkeen arvo on alle 6
  17. Lingon Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Kyllä ne keinomakeutetutkin vaan vaikuttaa, vaikka niitä suositellaan. Jotenkin kroppa ja aivot käsittelee ne sokerin tavoin, mikä vaikuttaa insuliinin eritykseen ja verensokeriarvoihin. Kuitenkin vesi on vaan se paras, enkä suosittelisi noita aspartaamipommeja kellekään. Jännä kyllä tuo väite, että tyypin 2 diabeteksessä rasva olisi sokeria suurempi verensokerin nostaja. Kiinnostaisi kuulla siihen jotain perusteita. :) Täälläkin siis radi diagnoosi, kuten edellisestä, mutta arvot pikemminkin liian matalia. Siksi en ole muistanut mittailla kovin usein, koska ne ei ole pompanneet kertaakaan. Tänään voisi kyllä vähän seurata, koska huomenna neuvola.

Kannattaa muuten lisätä proteiinia (ja rasvaa) leivän kylkeen, jos jää nälkä. Pelkkä hiilari ei tee niin kylläiseksi tai pidä nälkää kovin pitkään.
  18. Kia Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Apua. Luin nuo verensokeritestin ohjeet ja totesin ettei tule onnistuumaan mulla se testi. On täysin utopiaa, että voisin olla juomatra 12h. Raskauden alusta asti oon joutunut oleen vesijuoppo. Siis suu ja nielu kuivat. Heräilen pitkin yötäkin juomaan karhean ja kuivan kurkun vuoksi ja vettä menee vähintään puoli litraa eli kaksi suurta mukillista per yö. Päivällä on mukana aina vesipullo. Ja nykyään joudun kuljettamaan toistakin pulloa kun eka tyhjenee niin pian. Siis voiko tuon tedtin tehdä muunnelmana??
  19. Kia Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Meillä siis tää testi juuri tulossa kun se tehdään tääläpäin kaikille viikkojen 22 jälkeen. Siis mua ei auta pelkkä suun kostutus, koska kurkku on niin kuiva että yskittää unenkin läpi jos en juo. Ja jano on ihan todellinen, eli ohittamaton paikka.
  20. alysha Tuttu foorumilla Lokakuunmammat 2015

Asiaan tutustumatta, voika radi diagnoosin saada myös liian matalista arvoista? Meillä rasitustesti kuun vaihteessa, neuvolatäti sanoi, että sen verran voi juoda vettä että suu kostuu, jos kovin kuivaa yöllä/muuten. Vaikuttaako tuo veden juonti millä tavalla paastoarvoihin? Kuulostaa niin hassulta.

Jaa tämä sivu