Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Äitiyspolilta sain vähän järkevämmät ohjeet syömiseen kuin neuvolasta. Mutta että ne yrittää jotain beceliä ehdottaa leivälle, never. No, iltainsuliini tuli käyttöön loppuraskauden ajaksi. Käyntejä tulee vähintään kuukauden välein, eli pääsee katsomaan vauvaa hirmu usein kun ultraavat aina ehkä tässä vaikka vähän laihtuis samalla. Tuo pistäminen ja mittaaminen ei kyllä mitään lempipuuhaa ole..
 
Aika yllättävää kerran nyt jo insuliinia määräsivät. Luulin sen olevan ihan viimeinen vaihtoehto.
 
Näissä raskausdiabetesseurannoissa (ja ohjeistuksissa) on kyllä valtavia eroja eri paikkakunnilla. Viime raskaudessa tätä jo ihmettelin. Kummallakaan kerralla mulla ei tullut mitään käyntiä ravitsemusterapeutilla eikä äitiyspolilla vaikka monille tuntui tulleen ihan vastaavilla tuloksilla (siis viime raskaudessa). täällä tuli vain kuuden päivän kotiseuranta ja sen jälkeen soitto neuvolaan, että kuin menee. Dieettiohjeet sain, mutta sekin on hyvin ympäripyöreä. Lähinnä siinä sanotaan, että välttele sokereita ja kovaa rasvaa ja valkkaa hitaita hiilihydraatteja.

No toisaalta tämä sopii mulle kun nyt kolmen päivän mittailun jälkeen on kaikki arvot edelleen olleet selkeästi alle viitearvojen vaikka en ole muuttanut (vielä) ruokavaliossani mitään. Eli vaikuttaa taas samalta kuin edelliskerralla, että testin aika huikea sokerimäärä aiheuttaa mulle kyllä insuliinivajeen, mutta normielämässä syön kuitenkin sen verran vähän hiilareita kerrallaan, ettei ylityksiä tapahdu. Toivotaan edelleen, että sama linja pitäisi, eikä tarvisi kovin paljoa alkaa ruokavaliota säätämään.
 
Mullakin olis sitten sokerirasitus edessä. Siihen joudun ihan vain sen takia että oon jo yli 25 v. Meillä sokeritauti ei oo sukurasite ja bmi kin on jotain 20? Sokerirasitus ois sit joskus rv 22-24 ja ilman ennakkoluuloja ihan hyvillä mielin sinne menossa.
 
Mä ehdin 5-6 päivää mittailla ja joka aamu paastosokeri oli koholla. Noin kuuden pinnassa. Sitä on kuulemma vaikeampi korjata ruokavaliolla joten aloittivat heti insuliinin. Vähän yllätyin kyllä itekin. Mutta olivat kovasti sitä mieltä että hyvä kun näin ajoissa päästään hoitamaan ja saadaan sokerit kuntoon niin vauva ja äiti voivat sitten hyvin.
 
Mä olen nyt vuorokauden yritellyt mittailla noita arvoja. Sormenpäät on mustelmilla ja hermot kovilla. Multa ei meinaa tulla verta riittävästi sitten milään, pahimmillaan meni 20 minuuttia ja sitten luovutin, kun ruokailustakin oli melkein puoltoistatuntia. Onneks ne soitti sieltä äitiyspolilta, niin sain heti aamusta neuvoja. Ei auta lämmin vesi, kuuma pyyhe tms. Ruoan jälkeen makuultaan olon jälkeen on onnistunut ja kiehuvaa vettä emalimukissa ja kädet ympärille. Mutta tätähän tekeekin muualla kuin kotona. Huh. No, olen tyytyväinen kaikki arvot 4-4.5 puolen välillä. Ja aamua lukuunottamatta ihan normisyömiset. Onke kellään vinkkejä tuohon ääreisverenkierron parantamiseksi, (liikunta ei nyt käy, kun sitten ei taas pysy ruoka sisällä)?
 
Tuolta kesäkuisista huhuilen...ainakin omassa "piikissä" on sellainen kiertosysteemi, jolla saa neulan kokoa/pituutta säädettyä. Ensin itsekin pienimmällä asetuksella yritin epähuomiossa verta tihrustaa kunnes tajusin säätää :)
Ja kannattaa pistää sormen sivuun, ei suoraan keskelle tai päähän.
 
Sormea voi myös vähän hieroa ennen pistämistä ja pestä kädet lämpimällä vedellä.
 
Kiitos huomioista, näin aloittelijana muistaa välillä yhden asian ja unohtaa toisen. Piikki on nyt toisiksi isommalla, ja sanottiin, että sitä isointa ei pitäs käyttää paitsi, jos mikään muu konsti ei auta. Tekee kuulemma turhan syvää jälkeä. Yritän nyt pärjätä nää kaks testipäivää ja sit tiistaina on se vuorokausikäyrän tekeminen, niin otan sitten tarvittaessa järeämmän piston. Käsien pesu lämpöisellä ei auta (tosin meillä ei tule mitään erityisen lämmintä vettä, mutta vedenkeittimellä olen kiehauttanut). Pikkurilleistä näyttäis nyt tulevan parhaiten, kun on ekana hieronut ja pitänyt kuumaa mukia kädessä. Tänään muistin, että mullahan tyrehtyy haavat normistikin samantein esim. verikokeen jälkeen saattaa olla laastarissa vain pieni piste. Mistä muuten tietää, että onko neula tylsä?
 
Nyt on kotimittaukset tehty ja yksi ylitys tuli. Se oli tosin aika tietoinen, kun kahvipöydässä maistelin makeaa jos toistakin ilman proteiineja. Mutta kuten sanoinkin jo tuolla aiemmin, mä lähestyin tätä siihen malliin, että mittailen normaalisyönneillä ja alan muokata ruokavaliota sitä mukaa jos/kun tulee tarve. Nyt tiedän mitatun faktan pohjalta, että kahvipöydässä pitää pitää itsekontrollia yllä.

Huomenna pitää soitella neuvolaan ja katsotaan, mitä ohjeistusta sieltä nyt sitten tulee.
 
Mulle opastettiin että joka päivä uus neula. Mittaan 3* päivässä.

Jaa, täällä näköjään säästetään. Mulle sanottiin, kysyin ihan useamman kerran, että sen pakkauksen viiden neulan pitäs riittää koko raskauden ajalle. Ajattelin kyllä tätä vielä kysäistä sieltä äitipolilta, kun tuntu niin uskomattomalta.
 
Mulle sanottiin et joka mittaukseen uus neula, paitsi kun tehää vrk käyrä niin voi käyttää samaa
 
Koska pitäisi tehdä sokerirasitustesti? Mun toinen neuvola-aika piti varata vasta viikolle 22 enkä ole vielä saanut muita tietoja kun että testi pitää tehdä. Mietin vaan kun teillä on jo monella ollut se.
 
Jos tarkoitus tehdä rasituskoe vain kertaalleen (=ei ole suurta rasitetta diabeteksen suhteen), se tehdään rv 22-26. Eli ehdit kyllä seuraavassa neuvolassa saamaan ohjeet, Lulu.
 
Joka kerta eri neula, ihan sen vuoksi myös, että neula tylsyy pistettäessä ja hygienia on toinen. Ei terveysasemalta luulisi nykypäivänä saavan ohjetta, että voi pistää useamman kerran samalla. Tosin maalaisjärjellä sitten voi joskus niin tehdäkin, mutta se on eri juttu kuin antaa neuvolasta pätevä ohje.
 
Mun täytyy tunnustaa, että en ole kovin usein vaihtanut neulaa. Ehkä pitäisi...
 
nyt sitten epäilen, että tuo pahuksen mittari on rikki. Tänään on pitänyt tehdä sitä vuorokausikäyrää ja kun on vieläkin verentulon kaa vaikeuksia, niin huutaa tuota erroria ihan älyttömästi. No, tänään aloin itse epäillä tulosta (kun testiliuska ei mun mielestä ollut täyttynyt riittävästi verelllä, vaikka mittari olikin, että jees). Ensimmäinen tulos 4.0. toinen eri reiästä 6.0 ja kolmas 7.9. kaikki kahden minuutin sisällä. Laski kyllä motivaatio entisestäänkin tähän mittaamiseen. Huomenna on pakko pitää sormien kaa välipäivä, ja torstaina pitäs olla äitipolille vastaukset. Äh ja puh. Eikä sitten neuvolaankaan ole soittoaikaa kuin iltapäivästä.Tää oli nyt tällainen murpatus, mutta nyt tuntuu, että ilta on mennyt pilalle.
 
Takaisin
Top