Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Mä oon pystyny ihan hyvin pistämään sen kaks-kolme kertaa samalla neulalla. Meinaa vaan se kolmas mittaus jäädä ja oon ulkoistanut insuliinin piston miehen tehtäväksi. Tullut itku parina iltana kun ei vaan jaksais tätä kaikkea synnytykseen asti. Vielä vaivaa pahoinvointikin eikä tee mieli syödä vaikka pitäis ettei tuu pahempi olo. Sitten miettiä mitä saa ja mitä ei syödä.
 
Mullakin antaa mittari välillä kolmekin eri mittaustulosta samalla kerralla ja sama taisi olla edellisen kanssa. :/ Tänä aamuna paasto näytti ensin 3.9, ja heti perään 4.2. Oliskohan kolmas ollut taas vähän enemmän, niin se yleensä menee. Jätin kuitenkin mittaamatta.
 
Huomenna olis sokerirasitus edessä :sad001 Eilen mittasin aamusokerin (mulla siis mittari edellisestä tallessa) ja se oli 5.3. Eli vahvasti epäilen, että radi on tälläkin kertaa.
 
Mä kävin aamusta sokerirasituksessa, enkä niin hyvällä menestyksellä. Piikki-inhon ja syömättömyyden takia lähti taju ensimäisessä verinäytteessä, mutta toisaalta pääsin sitten vippinä sänkyyn omaan rauhaan pötköttelemään koko rasitustestin ajaksi, eikä tarvinnut nousta ylös ennen kun oli valmista :) Se litku meni hyvin alas, vaikka ällömakeeta olikin. Nyt pitää toivoa että tulokset on ok! Miten teille on tullut tieto niistä? Mulla on vasta 4.5. seuraava neuvola, että jos niissä on jotain hälyttävää, niin ilmotellaankohan siitä aiemmin?
 
Sait kuitenkin jatkaa loppuun asti! Mä ekas raskaudes pelkäsin pyörtyväni, kun oli historiaa sille ja kyselin, että voidaanko testi silti tehdä loppuun, jos niin käy. Mulle sanottiin, että ei sitä sit kyl jatketa..en onneksi pyörtynyt.
 
Onko teillä, joilla jo radista kokemusta, ollut jotain siihen liittyvää oireilua? Mulla arvot viikko sitten kunnossa, mutta tällä viikolla mulla selkeesti ruvennu olemaan oireilua nopeisiin hiilareihin liittyen. Siis tuoremehu, hedelmät ja jugurtit aiheuttaa pahaaoloa. Täysjyvä-tuotteet kuitenkin tuntuvat hyviltä eikä perunakaan ole ollut ongelmallinen. Voiko nämä oireet kertoa jotain verensokerintasapainottamisongelmista vai onko ne vain jotain mielitekoja?
 
Mulle radi tuli ainakin ensimmäisessä raskaudessa yllätyksenä, ei ollut mitään oireita. Omasta voinnista ei siis voinut sitä päätellä. Tällä kertaa sokerirasitus on ollut rankempi, laatta meinannut lentää jo kahdesti :sad001
 
Mulla ei ole ollut mitään oireita. Olo ei ole mitenkään erilainen, oli verensokeri sitten mitattaessa alle 5 tai yli 7.
 
M&S, sain joo jatkaa loppuun, ei kukaan puhunut, että pitäisi keskeyttää. :eek: Torkuin vaan sen kaksi tuntia sängyssä.
 
Noniin, taas todettiin raskausdiabetes. Viikon päästä mittarin hakuun ja sama rumba taas edessä. Harmittaa :sad001 Mun keho ei vaan toimi raskausaikana kuten pitäisi.
 
Mutta hei, hormonit tekee useimmilla sen, että tulee radi. Toki on ne riskitekijät esim. ylipaino, sukurasite, ikä ym. ja se kehon rasvamäärän kasvaminen myös. Mulla ei toiminut myöskään, ihan maito ja liian iso kaurapuuro nosti sokereita. Esim. mun piti sit vaan syödä 2 h välein kun muuten ei tullut mitään, usein nousi arvot. Alussa laihduinkin hiukan ja osa oli siitä huolissaan kun en ole iso muutenkaan. Mutta minkäs teet hormoneilles, et nii mitään.

Ja pistelin mäkin pari kertaa samalla jos oli vaikka neulat loppumaisillaan eikä ihan heti viitsinyt niitä tk:sta hakea jos ei ollut käyntejä. Mutta kyllä niitä neuloja terveysasemilla riittää :)

Mikäs Leina, sun arvoista, oli se kriittisin?

Mä mietin jälkikäteen, et olihan mulla varmaan sokerituntemuksia jo ennen ekaa rasitusta esim. huonovointisuus osittain johtui ehkä siitä ja tuli väsymys syömisen jälkeen.
 
Ne oli kaikki yli rajan, kuten edelliselläkin kerralla. Synnytyksen jälkeen kävin myös sokerirasituksessa ja silloin kaikki arvot oli kohdillaan. Mullahan ei ruokavalion muutoskaan auttanut, mutta tablettilääkitys kyllä tehosi. Vähän aavistelen, että samalla kaavalla mennään taas.
 
Mulla meni viikon mittaukset yms. uusiks. Mutta nyt pitäs olla kaikki käytännön jutut reilassa. Diabeteshoitajalta sain lisää neuloja ja parempia ohjeita veren tulemiseen. Tosin nyt kun pahoinvointi on miltei kokonaan poissa, vesikin maistuu ja jalan kuntoutuminen on edistynyt vauhdilla, niin verta tuleekin paremmin. Kuulin, että tuo kuivuminenkin voi siihen vaikuttaa. Tähän mennessä kotiarvot hyviä ja mielikin parempi.
 
Kuivuminen vaikuttaa varmaan aika paljonkin siihen ettei veri tuu.
 
Mä tein eilen vuorokausikäyrän eikä ykskää arvo ollu yli 5.5 ja tänää töiden jälkeen vaan 3.7
 
Sain kuulla sokerirasituksen tulokset tänään, ja läpi päästiin, onneksi. Luvut oli paasto: 4.5, tunnin jälkeen: 7.5 ja kahden tunnin jälkeen: 5.5.

Nyt mä sitten pohdin, että onkohan miten yleistä, että vaikka tässä vaiheessa tehty rasitustesti näyttääkin hyvältä, sitä kuitenkin narahtaa sitten siinä rv 24-28 tehtävässä testissä?
 
^ ihan samaa mietin, kun ensimmäinen kierros (yllättäen) puhdas. Olin henkisesti valmistautunut, että radi napsahtaa.
 
Mä pääsin viime raskaudessa ekan rasitustestin läpi, mutta tokassa narahdin. Mulla tosin siinä ekassa oli paastoarvo vain parin kymmenyksen päässä rajasta. Silloin jo neuvolasta sanottiin, että kannattaa katsoa syömisiä ja lisätä liikuntaa, todennäköisesti tulee radi loppuraskaudesta istukkahormonin lisääntyvän toiminnan takia.

Jos on selkeämmin puhtaat tulokset kauempana rajoista ja ei lihoa kauheesti raskauden edetessä, veikkaisin että ei tule myöhemminkään radia. Mutta kokemusta mulla ei ole. :)
 
Mulla tunnin arvo oli selkeimmin koholla ja ne muut siinä rajalla. Nyt alan mittailemaan. Jännä että paastoarvon raja kotona on korkeampi, 5.5.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top