Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Kia, niinhän se pitäisi vaan kitkutella mahdollisimman pitkään syömättä ja juomatta. Meillä ohjeistus oli 10-12h, itse olin just sen kymmenen tuntia, kun silloin alkuraskaudessa en olisi tyhjin vatsoin päässyt nukkumaan ilman oksetusta.

Mä pyörryin heti alkajaisiksi siellä rasituksessa, jolloin hoitaja tarjosi mulle virottuani vajaan desin kylmää vettä, ja kyllä se testi siitä vesitilkasta huolimatta mulle tehtiin. Ja hyvillä arvoilla pääsin sen silloin läpi. Mitäs jos soittaisit sinne ja kysyisit että paljonko sä voit juoda sen paaston aikana ilman, että sitä testiä ei voi tehdä? :)
 
Alysha, en mäkään oo asiaan ole vihkiytynyt, mutta sen muistan, että diabeetikolla voi olla hypoglykemia eli liian alhainen verensokeri (siis todella alhaiset arvot, kolmosen luokkaa ja alle) Tärkeintähän on tietenkin tasainen ja normaali verensokeri.
 
Yleisesti noihin paastonäytteisiin ohjeistetaan, että lasillisen vettä voi juoda :)
Niin, siis pienen lasillisen eikä mitään puolen litran tuoppia :wink
 
Liika vedenjuontihan laimentaa kehoa, ja vaikuttaa näin myös pitoisuuksiin veressä. Paastosokerin viitearvot on luotu käyttäen tiettyjä olosuhteita, eli vertailunäytteissä oltu 10-12h syömättä ja juomatta (max lasillinen vettä juotu). Siksi täytyy noudattaa paastoa, että voidaan verrata näihin viitearvoihin :)
 
Suunnittelin semmosen strategian, että edellisenä päivänä suola minimiin ja ämppään vettä iltaan saakka. Sitte kinuan luvan tuohon lasilliseen. Ja loppuyön kärsin.
 
Toivottavasti kärsimys ei oo kohtuuttoman suurta, ja onneksi se ei kestä ikuisesti! Tsempit sulle rasitustestiin. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Hypoglykemia on juuri tuota liian matalaa sokeritasoa, mutta ihmettelin itsekin että saman diagnoosin silti sain.

Ja meillä ainakin sen lasillisen sai juoda ja voihan suuta kostuttaa yöllä pienemmällä määrällä. Oli myös ohjeissa että 10 tunnin paasto riitti. Mutta kai näissäkin ohjeissa on eroja.
 
Lääkäri: "Vaikka nämä sun sokeriarvot näyttää nyt hyviltä, niin me seurataan sua silti tarkasti, koska sulla edellisessä raskaudessa oli raskausdiabetes ja lääkitys. Pidä dieetti nyt tosi tiukkana... Saa silti syödä, että mieluummin niin että syöt kunnolla kuin syöt pelkkiä kasviksia... Herkutella saa, mutta ei aterian päälle, korvaat vaikka aterian sillä herkuttelulla. " Siis mitääääh? Lopputulos: jatkan samaan malliin kuin ennenkin ja mittaan useammin sokereita. Ärsytti vaan odottaa yli puoli tuntia ultran jälkeen tätä hyödytöntä keskustelua.
 
Mun mielestä mua neuvottiin syömään kielletyt herkut, kuten hedelmät :D , aterian yhteydessä, ei erikseen. Tulee sitten samalla syötyä jotain, mikä laskee sokeriarvoa, ei pelkästään nostavaa.
 
Mullekin teroitettiin, että herkut ok, kun syö muun aterian yhteydessä ja etenkin täysjyvää samaan aikaan.
 
Miten voidaan neuvoa, että parempi olisi korvata koko ateria herkuilla kuin syödä jälkiruoaksi (oletetusti) pienempi määrä herkkuja? :D Luulisi kunnon aterian myös vievän herkkuhimoja pois, joita usein nälkäisenä esiintyy.
 
Kuulostaa kummalta Leinan lääkärin ohje, mutta ehkä hakee sillä sitä että jos syö aterian päälle esim jäätelön, nousee sokeri vielä entisestään mitä se nousisi vaikkapa päivällisestä. Mutta ei niitä nyt korvata sovi kunnon aterioita herkuilla.
 
Kävin tänään sokerirasituksessa. Vadelmalitku oli ihan ok, mutta sen jälkeinen olo joskus puolen tunnin jälkeen ei...tuli oikein hiki päälle ja pyörrytti yms. Toisen verikokeen jälkeen sitten vettä ja vähän leipää nassuun ja niiden voimalla kävelin kotiin lepäämään. Eipä tuota kyllä haluaisi montaa kertaa kokea...
 
Täällä oli kaikki sokerirasituskokeessa kunnossa. Ei mennyt kovinkaan lähelle edes vertailuarvoja. :) Minusta tuo koe ei ollut mitenkään kummoinen, litkukin meni aika heittämällä, kun oli kova jano yön jäljiltä ja olihan se ekan tunnin ajan vähän, siis todella minimaalisesti höntti olo hetken aikaa. Mutta kaikin puolin iisi oli oma kokemus tuosta. :)
 
Mä odottelen sopivia viikkoja uuden sokerirasituksen varaamiseksi. Mulla ei oo siinä mitään muuta pahaa kun se sokerilitku. Ensimmäistä odottaessa se oli vielä hirveempi kun ei ollut 'maustettu'. Se 'vadelman' makuinen meni kyllä paljon paremmin alas, mutta toi oksennusrefleksi on sen verran herkässä etten todellakaan odota innolla. Kunhan sen litkun saa juotua, luen yleensä kirjaa ja odottelen vaan seuraavaa piikitystä. Seuraavalla kerralla otetaan myös verikokeet, joissa selvitetään sikiön veriryhmä ja omien vasta-aineiden tilanne. Piti muistaakseni varata jonnekin 26 viikolle.
 
Alkaa jo pieni stressi iskeä sokerirasituksesta, enää viikko aikaa :/ Yleensä reagoin todella vahvasti verensokerien heittelyyn, että siitä tuskin tulee mitenkään helppoa mulle :sad001
 
Mulla tuli tässä rasituksessa huonompi olo kuin ed. raskaudessa ja arvot oli paremmat (silti yli rajojen). Kaverillakin tuli tosi huono olo eikä hänellä ollut radia. Oloista ei siis voi päätellä onko sitä vai ei.
 
Takaisin
Top