Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Calmari mulle ohjeistettiin muistaakseni, että sokerirasitus rv 24-28 ja se vasta-ainekoe rv 24-26 mutta siis voi ottaa samalla kertaa ja otettiinkin. :)
 
Mulla otetaan samalla sokerirasitus ja vasta-aineet. 20.7. on aika. Ei liiemmin jännitä kun viimeks joutu kahesti käymään siinä rasituksessa ja arvot oli ok.
 
Tää lahopää on hävittänyt johonkin sokerimittauskortin ja huomenna soittaa diabeteskätilö. Eilinen ilta ja yö menikin makeaa syödessä, tulin reissusta kotiin ja mittaustulos oli 2.8. Hups.
 
Siis mistä vasta aineista kaikki puhuu? Mitä mulla on jääny tajuamatta? :D
 
Jos on veriryhmältään rhd neg (kuten minä olen A-), seurataan veren vasta-aineita. Jos vauva on rhd pos (kuten esikoiseni on AB+) on olemassa rhesus-tekijä, joka voi aiheuttaa ongelmia. Nykyään kuitenkin annetaan negatiivisille äideille anti D -suojarokotteet, joten riski on hyvin hyvin pieni. Verta kuitenkin seurataan!

Vauvan veriryhmä saadaan myös selville jo raskausaikana. Jos vauvakin on rhd negatiivinen, ei suojausrokotetta anneta kuin vasta synnytyksen jälkeen. Jos vauva on rhd positiivinen, suojaus annetaan raskauden aikana JA synnytyksen jälkeen :)
 
Nyt olis toistamiseen sokerirasitus käytynä. Muutenkin henkistä ja fyysistä kärsimystä tää raskaanaolo niin sitten joutuu vielä tuplana käymään tämän ällötyksen. Kyllä aamulla ärsytti kun ei edes sitä aamukahvia saanut. Jupijupi ja napunapi. Mut jos tää nyt olis tällä selvä, perjantaina kuulee tulokset. Paastoarvo oli ainakin jo ok.
 
Täällä kans täytyis mennä toistamiseen sokerirasitukseen ja en tykkää siittä yhtään :banghead: edelliset arvot oli ihan kunnossa, mutta silti joudun menemään oman sairauteni takia ja koska suvussa on sokeritautia. Täällä se litku on ennen ollut väljähtyneen kolan makuista ja nyt sitten oli sitruunamehulitkua :hungover: Samalla täytyy käydä verikokeissa, koska tutkitaan onko minulla geenivirhettä mikä on iskällä, verenhyytymistauti. Niinhän sanotaan, että suku on pahin :angelic:
 
Täälläkin ensi viikolla uusi sokerirasitus (sukurasitteen takia). Mietiskelin, että pitää pyytää se maustamaton vaihtoehto tällä kertaa. Vadelman-makuisessa ei ollut vikaa, mutta se vähän pilas vadelmien maun kaikesta muusta. Kun siis yleensä tykkäisin vadelmanmakuisista tuotteista, nyt osan tuoksu muistuttaa liikaa sokerirasituksen litkusta...
 
Eilen tuli käytyä vasta-aine kokeessa (olen A-) ja viikon kuluttua ois sokerirasituskoe. Kysyin laborantilta samalla lisäinfoa ko. kokeeseen liittyen ja kuulemma tääl ois juotavana vademan makuinen liemi. Joskus ollu kuulemma kolan makuinen mutta ei enää. Jännityksellä odotan tulevaa.
 
Mites meidän muut raskausdiabeetikot voi? Mä olen jo ihan kyllästynyt tähän ja vannonut monet kerrat etten kolmatta kertaa tähän samaan rumbaan ryhdy. Ärsyttää jauhaa samaa vanhaa eri hoitajien kanssa ja kuunnella heidän lässytystään :meh:
 
Hyije! Huomenna sokerirasitukseen... mua pelottaa lähinnä valmiiksi jo se etten saa syödä! :O
 
Mulla myös aamulla sokerirasitus. Neuvola puhui jostain vadelmanmakuisesta 0,33L shotista =P Tänään olin syömättä viisi tuntia niin jo alkoi maha poltella nälästä. Puolen tunnin päästä en saa enää syödä mitään. Pelottavaa. Onneksi on yö tulossa niin toiv. menee helpommin paitsi jos alan jännittää ja valvon ja sit maha alkaa kurnia... jepujee!
En nyt vaan oikein ymmärrä kun lapuissa luki että kuitenkin saan juoda ennen kello 22 yhden lasin vettä..että onko se ihan kirjaimellisesti vain se yksi lasillinen?
 
Aamulla sokerirasitus. Oon ämpänny vettä kuin kameli ja syönyt pitkiä hiilareita. En jaksa jos radi.
 
Hepsuli, yksi lasillinen on 2dl vettä. Määrä rajoitettu, jotta veri ei laimenisi ja antaisi virheellistä tulosta. Meidän ohjeissa ei saa edes sitä lasillista; 12h ravinnotta (mahdolliset aamulääkkeet saa ottaa pienen vesimäärän avulla).
 
Mulla on hirrrvittävä jano ja nyt ei sais enää syödä eikä juoda... täytyy varmaan mennä ajoissa nukkuun et saa tämän asian pois mielestä...
 
Takaisin
Top