Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Sain rasituksen tulokset ja ne olivat onneksi täysin mallikelpoiset. Paasto 4,6, ekan tunnin arvo 5,7 ja tokan tunnin arvo 6,0.

(Luulin muuten, että ekan tunnin arvo on aina isompi kuin tokan, kun ne raja-arvot menee niin ja alkuraskauden sokerirasituksessa mun tulokset oli just niin päin.)
 
Mä kävin eilen kärsimässä rasituksen. Komppaan myös muita siitä, ettei se itse rasitus ole mitenkään erikoinen, mulla vaan tekee se sokerilitku todella pahaa. Se on niin hirveän makuista, ettei vaan kakomatta alas mene. Onneksi olen oppinut olemaan yökkimättä ja saan sen kuitenkin väkipakolla juotua. Jokatapauksessa muutama tunti siellä meni ihan mukavasti, neuloen ja lukien kirjaa. Arvoista en tiedä vielä mitään, ajattelin käydä myös Kannasta katsomassa, koska seuraava neuvola on vasta elokuun alussa, enkä jaksa turhaan soitella, jos ne Kantaan kuitenkin tulevat. Ainoa ongelma mulla on verikokeiden ottamiset, ei piikkikammoa, mutta piilossa olevat ja vetäytyvät suonet. Kolme verinäytettä ja 8 pistoa, on kauniit kädet tällä hetkellä....
 
Tänään käyty paremmalla onnella sokerirasituksessa! Oli kyllä niin erilainen kokemus ensimmäisee verrattuna. Pääsin heti makuulleen ja litkuki meni ihan heittämällä alas. Ei minkään näköstä huonoa oloa ja aika meni nopeesti!
 
Soitin äsken sokerirasituksen tuloksista ja sieltä sanottiin että kaksi ekaa arvoa oli hyviä. Paasto 4.6 ja 1h arvo oli noin 6 pintaa (en muista tarkkaa kun se sano et ne on hyvät) MUTTA sitten se sano et 2h arvoon vähän yläkanttiin kun se oli 7.3 ja sen pitäis olla 4 ja 6 väliltä.

Siis mitä hittoa? Mie kuvittelin et sen kolmannen pitää olla alle 8.6 eikä alle 6. Sillai ainakii netissä sanottiin, ihan monillakin sivuilla. Jouvunko minä nyt sit johonki seurantaan tai uusimaan tuon testin????

Minulle sanottiin että lääkäri katsoo tulokset ja päättää sitten jatkosta :arghh:
ei se auta ku ootella.
 
Muokattu viimeksi:
Mä soitin neuvolasta vihdoin tulokset, jotka olivat myös ok! Ei siis radia tässäkään raskaudessa, vähän piti tuulettaa.
 
Yyyyh...nyt mä istun täällä labrassa vuorostani. Jostain syystä jännitin tätä niin että näin koko yön unta että retkahdin syömään sisupastilleja yöllä ja että en voinutkaan tulla testaukseen Litku ei ollut liian pahaa ja meni aika helposti alas. Ja todellakin on sokeribileet mahassa. Nyt tässä sitten vaan kökötellään ja kulutetaan aikaa.
 
Kävin diabeteshoitajalla tänään ja hämmästyksekseni joudun seuraamaan sokeriarvoja koko loppu raskauden, vaikka arvot eivät koskaan ylittäisi rajoja.

Ruokapäiväkirjan mukaan syön liian vähän hiilareita kuten viljoja, perunaa, pastaa, riisiä ja leipää.

Eli lounaan ja illallisen kanssa pitäis lisätä niitä. Kuten arvasin ovat myös sitä koulukuntaa että maito ja margariini on terveellistä ja niitä voi myös syödä joka ruan yhteydessä.

Hedelmiä saa syödä aika paljon, joten ei ollut mitään moittimista vaikka syön niitä aika paljon.

Sokeria en juuri syö joten ainoa muutos ruokavaalion on syödä vähän enemmän. Eli pitää syödä enemmän jotta vauvastani ei tulisi liian isoa.

Aika ironista, enkä ymmärrä että syömällä pastaa ja riisiä tai ruisleipää margariinilla niin se auttaisi vauvaa pysymään mitoissaan.
 
Todennäköisesti pointtina on, että söisi mahdollisimman monipuolisesti ja ruokaympyrän/-suositusten mukaisesti. Oliko sulla sokerit sitten alle alarajan?
Kävin alkuraskaudessa ravintoterapeutilla ja oli kyllä yhtä tyhjän kanssa - kun kyseenalaistin, että miksi näin, niin vastaus oli, että no kun nää on nyt ne suositukset niin näihin pyritään.
Eli mun mielestä maalaisjärjellä ja omalla tunnolla kannattaa mennä. Niin kauan kun vauva saa ravinteita oikean ja tarvittavan määrän sekä välttää haitallisia, niin näkisin, että kaikki hyvin. :)
 
Täysin samaa mieltä Alyshan kanssa. Ja tuohon lisäksi ainakin itselläni on haaste pitää kiinni ateriarytmistä, että söisin tarpeeksi usein päivässä ja sitä myöten tarpeeksi paljon kaikkea järkevää. allekirjoittaneella pysyy sokeritkin hallinnassa ilman suurempia dieettejä, kun vain muistan syödä sen 4-5 kertaa päivässä.
 
Ja paasto päällä huomista varten! Koko päivä touhua takana, niin on jo helkutin kova jano. Toivottavasti iltapalaksi syömäni kurkut ja tomaatit alkaa pian auttamaan. Ja vedin toki useamman lasillisen vettäkin.
 
Tsemppiä Pauveli! Mä meen perjantaina istuskelee labraan...
 
Mullakin aamulla sokerirasitukseen meno... Kauhulla ootan, että millanen olo tulee tai tuleeko kunnon päänsärky/migreeni :eek: normaalisti ilman raskauttakin tuntikausien syömättömyys saa olon heikoksi ja päänsäryn...

Kaikista tiukinta tekee kyllä se, ettei saa ees vettä juoda! Oon kauhea vesisieppo ja nyt muutenkin janottanu enemmän tämän raskauden aikana.
 
O-ou! Olin iltavuorossa töissä ja käytiin sen jälkeen saunassakin vielä jonka jälkeen isäntä vokotteli minut iltapalalle. Vasta hampaita pestessäni muistin että tosiaan, ennen labraan menoahan mun piti olla 12h paastolla! Saas nähä mitenkähhuomenna käy.. iltapalaksi söin siis n.klo 23 reilu pari desiä jugee ja desin Jaffaa. Ihme on jos ottavat näytteen huomenna klo 8 saati se jos arvot olis sit normaalit! Minä ja mun muisti..
 
Meillä ainakin ohjeistus että paasto alkaa klo 22 ja koe oli mulla klo 8:10, eli jos ei oo ihan tiukkis, niin saattaa katsoa sormien läpi. :)
 
Meillä paasto 12h ja tiukasti se. Oonkin nyt klo 3 lähtien valvonu potien janoa. :arghh: Noh, kohta se pari desiä janoa lisäävää sokerilitkua...

Sinällään ihmeellistä, että voi paasto ohjeet olla erilaiset, kun samat viitearvot (?) ja testausmenetelmä pitäis olla kaikkialla.
 
Takaisin
Top