Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Mulla olis huomenna aamulla kans sokerirasitus. Elämäni ensimmäinen, ei aiemmissa raskauksissa oo ennen tutkittu. Ilmeisesti nyt kuuluu rutiinisti kuvioihin.
 
Tein tänään ensimmäisen virallisen sokeritestin kotona ja oli täysin normaalit arvot.

Kokeilin jopa toissa päivänä yli 12h paastoa ja aamiaiseksi vastapuristettua appelsiinimehua ja arvot olivat kuitenkin sallitun rajoilla.
 
Jännä lukea millasia ohjeistuksia eri diabeteshoitajat ovat antaneet! Mulla kun syynättiin ruokapäiväkirjaa, niin hoitaja kommentoi lähinnä että "näyttäisit syöneen kolmena peräkkäisenä päivänä banaania. Siinä kannattaa sitten vähän rajoittaa, suositus olisi max 2krt viikossa." Olin vähän että siinäkö oli sun parhaat neuvot....

Viime (ja tässäkin) raskaudessa olen omalla kohdalla kokeilemalla huomannut että sokerit pysyy tasaisimpana kun:
- syö vikan iltapalan riittävän myöhään (klo 22.30-23, kun meillä herätys klo 6) tai tarvittaessa herää yöllä syömään välipalan
- syö vähintään 4h, mieluiten 3h välein jotain
- syö joka aterialla jotain proteiinia; esim. jos on ollut kovin hiilaripitoinen välipala olen juonut hiukan protskujuomaa, se tasoittaa hyvin sokeripiikkejä.

Mulla pahinta mitä voi tehdä on aloittaa aamu pelkillä hedelmillä, maitotuotteilla tai puurolla. Puolessa tunnissa sokerit hyppää pilviin ja tulee niin huono olo ettei seisomaan pysty. Mutta jos syö edellämainittujen lisäksi vaikka kananmunaa, nakkeja, pekonia, tai vaan leivän leikkeleellä, niin ei sokereissa ole mitään hälyttävää. Ei se nyt niin pahalta ruokavaliolta tunnu! :wink

Vinkkinä myös, että kannattaa kokeilla miten oma kroppa reagoi pähkinöihin - niistä saa helpon välipalan jos muuten ei sokerit pysy kurissa. Nämä on kuitenkin yksilöllisiä juttuja, eri ihmisillä toimii eri jutut. Se kannattaa muistaa diabeteshoitajienkin ohjeita soveltaessa.

Tsemppiä kaikille diagnoosin, ruokavaliohuolien ja jättiläisvauvapelkojen kanssa taisteleville. Kyllä kaikki järjestyy!
 
Soitinpa neuvolaan ja kysyin sokerirasituksen arvot (vaikka terkkari meinas että ootella torstain lääkäriaikaan...). Ei pelkoa ainakaan tässä vaiheessa radista; paasto oli 4.8. Tunnin päästä arvo oli 7.1 ja kahden tunnin päästä 6.3!
Kyllä vierähti kivi sydämeltä! :)
 
Mulla oli paastoarvo 0,1 yli sallitun rajan. Pidin ruokapäiväkirjaa ja diabetes hoitaja käski syödä enemmän hiilareita ruoan kanssa. Hän käski lisätä kaikkea mitä olen vältellyt vuosia, kuten pastaa, riisiä, perunoita ja leipää. Kuitenkin vaikuttaa siltä että muille on sanottu että niitä pitäisi välttää!?!

Meillä syödään usein kanakeittoa ja erilaisia kanapatoja/ papupatoja. Uunilohta, lohi medaljonkeja, ruokaisia salaatteja ja grillattua kanaa, lihaa, halloumia, herkkusieniä ja kesäkurpitsaa. (maissia vältän) Yksi nopea ja terveellinen ruoka on kiinalainen wookki johon voi laittaa melkein mitä vaan ja siihen loraus soyaa, tuoretta valkosipulia, inkivääriä ja chiliä.

Olen yrittänyt syödä pari palaa ruisleipää päivisin, muttä en kyllä mene peruna ja pasta- linjalle.

Olen jättänyt tuoremehun pois, vaikka kun tein testin niin sekään ei ylittänyt sokereita aamulla. Karkkia en ole syönyt raskauden aikana mutta silloin tällöin olen syönyt jäätelön tai vanhempien luona mustikkapiirakka tai vastaavaa.

Hedelmiä ja marjoja olen aina syönyt paljon, mutta nyt olen kyllä selvästi vähentänyt radin pelon takia.

Tähän asti mittauksissa arvot ihan normaalit, mutta stressaa kuitenkin koko ajan tää homma. Joudun herämään aikaisin että ehdin mitata molemmat arvot ennen töitä ja aina kun nukun huonommin myös arvot huononevat.

Tsemppiä kaikille mittaajille!
 
Toi oli kyllä ärsyttävää kun piti töihin aikaisemmin herätä, että ehti mittaamaan. Mun ruokavalio ei ole paljoa muuttunut. Herkkuja yritän vältellä, mutta välillä sorrun niihinkin. Banaania pitäisi syödä vain puolikas kerralla, mutta en ole kyllä sitäkään ohjetta noudattanut. Mehuja en juo. Kuituja suosin ja syön useammin päivässä vähän versus harvoin ja paljon.
 
Voin todella samastua tohon kirjoitukseen. Mulla oli poikkeava viikko ennen sokerirasitustestiä, sillä mieheni vanhemmat olivat eka kertaa suomessa ja ruokavalio hyvin poikkeava normaalista. syötiin päivittäin vesimeloonia ja joka aamu tein kannullisen appelsiinimehua. oli esim. mustikkapiirakkaa, jäätelöä mansikoiden kera jälkkäriksi. Pastoarvo oli 0,1 yli rajan rasitustestissä enkä nukkunut ollenkaan yöllä ennen rasitusta.

Tuntuu oudolta saada raskausdiabetes diagnoosin vaikka arvot olisivat loppu raskauden normaalit. Tämän viikon testien perusteella ei mitään poikkeavaa. verisokereita mittaillut 4 aamua ja tänään vielä sokerikäyrän koko päivältä.) Arvot eivät ole kertaakaan ylittyneen mutta tää homma stressaa kamalasti. En esim tiedä voiko syödä mittauksien välissä, jotta ei tule outoja arvoja.
 
Mulla on diabetes sukurasitteena, ylipainoakin löytyy, ruokailen kun nälkä iskee ja sokerirasitusta edeltävän päivän hengailin lintsillä mättäen sekä hattaraa että pehmistä. Rasituksesta selvisin puhtain tuloksin. En siis täysin allekirjoita tuota blogitekstiä, siitä saa enemmänkin sellaisen kuvan ettei radia voi olla, jos syö terveellisesti ja liikkuu. Niin vaan se "normaali" diabeteskin voi puhjeta ihmiselle, joka on aina liikkunut paljon ja syönyt fiksusti.
 
Minustakin tuntuu, mitä enemmän tuttavien kanssa asiasta jutellu, että radin puhkeamisessa enemmän kyse kehon tavasta käsitellä hormonimyrskyä kuin edeltävistä elintavoista. Kun myös tuntuu niin vaihtelevan toi miten radissa kunkin kroppa tuntuu reagoivan hiilareihin.
 
Radin puhkeaminen on tietenkin yksi asia, mutta mun mielestä pieni poikkeus sokerirasituksessa ei pitäisi olla sama kuin radi diagnoosi.
 
Nimenomaan, kun monella sokerirasituksessa pientä poikkeamaa, mutta kotiseurannoissa normiarvot...
 
Oliko täällä muita joita seurataan säännöllisesti äitiyspolilla radin takia? Onko teille puhuttu siitä annetaanko vauvan olla laskettuun aikaan tai mennä jopa yli? Mulla insuliinihoito iltaisin, arvot kohdillaan ja vauva kasvaa keskikäyrällä. Neuvolan täti vaan aina puhelee että tuskin annetaan edes laskettuun aikaan mennä mutta äippäpolilla ei ole puhuttu mitään koko synnytyksestä.
 
Minä käyn äippäpolilla ja on tablettilääkitys. Mitään ei olla puhuttu vielä synnytyksestä, kun esikoinen tuli kolme viikkoa etuajassa. Muistaakseni esikoisen kohdalla saattoi olla puhetta ettei annettaisi mennä paljoa lasketun ajan yli vaikka kasvoi keskikäyrällä.
 
Mulla ei ole lääkitystä, ruokavaliohoidolla (sinne päin) mennään ja ovat olleet kotiarvoihin ihan tyytyväisiä. Aluksi puhuttiin, että kokoa seurataan ja että tuskin yliajalle päästetään, mutta nyt äippäpolilla sanoivat että jos synnytystapa-arviossa vko 35 on kaikki ok, niin normaaliin tapaan edetään. Tosin viime viikolla mun arvot sekoili ihan miten sattuu, ihan järkkyi lukemia, vähän skarpppasin elämäntavoissa ja syömisissä niin palautuivat nyt alle suositusten. Nyt en tietenkään tiedä, miten paikkakunnan vaihto vaikuttaa. Tuntuu että sillä on paljon merkitystä suhtautumisessa.
 
Mulla ylimääräinen istukkakontrolli ensi viikolla. Siinä samalla katsotaan sokerit ja muistaakseni rv38 ois radin takia kontrolli. Jos arvot on sekaisin, tulee lisää kontrolleja. Esikosta mulla oli arvot sekaisin ja ramppasin polilla. Koska vauva koko ajan pieni niin ei ees puhetta synnytyksen käynnistyksestä tms. Pieni tyttö syntyi rv40+3.

Nyt syön radiäidin unelmaa: vaniljajätskiä mustikoilla, vadelmilla ja mansikoilla :hungry: ja enää en totisesti mittaa!
 
Ameeba: osaatko sanoa miksi tuo istukkakontrolli on? Ja mitä siinä katsotaan? Mulla todettiin edellisen synnytyksen/kiireellisen sektion syyksi istukan vajaatoiminta ja sanoivat seuraavassa raskaudessa seurattavan tarkemmin. Synnytystapa-arvio on joskus kuukauden päästä, mutta ei muuta lisäseurantaa ole tullut vielä tähän mennessä nyt uudessa raskaudessa.
 
Oletko neuvolassa kertaakaan kysynyt tuosta istukan vajaatoiminnan seuraamisesta? Ei tuo nyt siltä kuulosta, että sitä sen enempää seurattaisiin..ellei ole sitten joku, mitä vasta ihan loppumetreillä tarvitsee kontrolloida.
 
Takaisin
Top