Sokerirasitus / raskausajan diabetes

Oli siitä puhetta alkuraskaudessa, mutta ei ilmeisesti vaikuta mihinkään tai oikeuta lisäultriin tms, jos vauva kuitenkin liikkuu hyvin ja sykkeet kunnossa. Esikoisella liikkeet väheni loppua kohden ja sydänäänten heiketessä päädyttiin sektioon. Pitää nyt itse tehdä enemmän liikelaskentaa ja pyytää jo aiemmin päästä näytille, jos liikkeitä on liian vähän. En haluaisi samaa läheltä piti- tilannetta kokea.
 
No ei tosiaan! Onkohan tuossa mitään sellaista geneettistä/rakenteellista ominaisuutta, jonka takia toistuisi helposti.. Jospa jokainen kerta on yhtä suuret (tai pienet) mahikset vajaatoimintaan..no silloin ei ehkä olis kehoitettu seuraavassa raskaudessa erityiseen seurantaan. Heti vaan soittoa, jos liikkeet vähenee. Senhän ne joka tapauksessa tekee jossain välissä (ainakin mulla vaihteli lopussakin hurjasti ekassa raskaudessa) niin ehkä pääset lisäultraan varmistamaan tilannetta jo ennen oikeaa mahdollista hätää.
 
Saattaa olla tyhmä kysymys mutta mikä tää sokeri rasitus on? Ja pitääks sinne varaa aika vai tuleeko se jossain vaihessa ja monennella raskaus viikolla? Oon ihan tietämätön koko jutusta kun sisko vain kysyi että olenko käynnyt siellä jo :eek:
 
Sokerirasitus testi tehdään jokaiselle yli 25 v. Odottajalle.
Ja Jos on ylipainoinen tai suvussa on diabetesta.

esikoista odottaessani olin alle 25 v ja ei altistavia tekijöitä diapetekselle niin ei tarvinnut testeissä käydä, mutta nyt oon jo yli 25 v, niin nyt sit kävin.
Kyllä ne neuvolassa asiasta ohjeistaa.
 
En ole muuten "joutunut" vaikka olen yli 25.
 
Jos ei oo suvussa riskitekijöitä/ollut diabetestä, niin ei välttämättä tarvi rasitusta tehdä.
 
Okeiii no mulla ei sitten varmaan tehdä sitä koska olen 19 vuotias ja ei ole diabeetikoita suvussa ja en ole ainakaan paljoa ylipainoinen :D kiitos kun valistit! (:
 
En usko.
Tää on varmaan taas tätä et eri neuvola alueilla eri ohjeistukset, mut näin meillä.
 
Ei vaikuta miehen suku.

Lingon: mulla oli istukkakontrolli tänään siksi kun istukka oli rakenneultrassa kohdunsuulla ja piti seurata muutama viikko nouseeko ylös (oli noussut). Jos olisi jäänyt sinne alas, olisi tullut sektio. Muista istukkaan liittyvistä asioista kantsii kysyä neuvolasta.

Sokereista: mittailin tätä ylimääräistä ultraa varten sokereita ja vein vihon nähtäväksi polille. Oon mitannut liian vähän kun en löytänyt ohjetta muuton jälkeen ja lupasin neuvolaan et löydän sen. Enkä siten muistanut kuinka usein pitää mittailla, joten sain huutia lääkäriltä... No, nyt sitten mittaan useammin. Ihan hiton ärsyttävää!!!
 
Menipä taas vaikeeks.. Tilasin apteekista torstaina lisää mittausliuskoja ja tänään menin hakemaan niitä. Ne liuskat oli vääriä eikä niillä ollut niitä mitä tarvitsin. Nyt mun liuskat on loppu ja pitäisi mittailla useammin kun pelottelivat insuliinin aloittamisella. Huomenna pitää sitten soitella neuvolaan ja tiedustella uuden ajan ohella noista liuskista. Oon viimeksi käynyt neuvolassa muutenkin heinäkuussa, äitiyspoliklinikalla useammin näyttämässä mittaustuloksia, mutta eihän sieltä mitään liuskia saa. Blaaaaah!
 
Mä olen saanut liuskoja kunnan diabeteshoitajalta, en mä mitään ole ite tilannut mistään.
 
Onko kellekään muulle teistä sanottu, että loppuraskaudesta ei enää aloiteta mitään lääkityksiä, jos sokeriarvot nousee? Olin itse neuvolalekurissa viime viikolla (vko 32) ja hän antoi ymmärtää, että jos muutaman viikon saan ne pidettyä hyvinä, tai muutama ylitys silloin tällöin ei haittaa, koska mitään niille ei enää tehdä. Eikös nyt luulis lapsen kannalta, että arvojen kannattaisi olla hyvät vielä loppuvaiheessakin?
 
Mulle taas puhuttiin insuliinin aloittamisesta jos en saa arvoja pidettyä hyvinä. Ed. raskaudessa lääkitys aloitettiin rv 31.
 
Mä jotenkin kuvittelisin, että just loppuraskaus olisi kriittisempää verensokeriarvojen kannalta. Lopussa vauva kerää massaa ja sitä voisi tulla liikaa. Ja toisaalta luulisi viimeisten viikkojen lapsiveden sokeritasapainon vaikuttavan eniten vauvan syntymän jälkeiseen verensokeritasapainoon.
 
Mä oon nyt kaksi kertaa käynyt kokeilemassa juoda sitä litkua ja se ei vaan mene,oon niin järjettömän oksennusherkkä että vaikka olisin fengsui niin se tulee kaaressa pois. Saa nähdä mitä terkka maanantaina sanoo asiaan.
 
Mua niiiin ärsyttää! Mittasin tällä viikolla arvoja ajatuksella, että yhtään ylitystä ei tule, eikä tullut ja silti mua yritetään saada taas viikon päästä näytille äitipolille. Ne käynnit maksaa enkä saa niistä mitään irti. Ed. raskaudessa kävin radin takia 1 kerran Jorvissa ja nyt ramppaan vähän väliä Lohjalla. En jaksa! Ensi viikolla myös neuvola, jossa olisi ihan kiva käydä kahden kuukauden tauon jälkeen. :smiley-angry003
 
Leina, on nää käytännöt niin erilaisia. Kyssiin sain heti radi-diagnoosin jälkeen lähetteen ja ravitsemusterapeuttia (tosin ongelmia löyty, mutta ei niinkään radiin liittyen), erikoislekuria ja diabeteskätilön soittoja 3-4 viikon välein. Onneks kyssissä laitettiin samalle päivälle nuo käynnit, joten yhdellä maksulla päästiin. Nyt tays:sin alueelle tullessa, tuli aika synnytystapa-arvioon, muuten kuulema neuvola hoitaa. Omituisinta on, että alun vahtaamisen jälkeen, nyt kun sokeriarvot ovat noususuunnassa, kukaan ei niitä kysele.
 
Jostakin joskus luin että eiks ne nyt tee kysin alueella jotain radi tutkimusta? Sellasta aika laajaa? Ni en tiiä oisko sulla sitten sen tautta ollu kysin alueella tarkempi radio seuranta ku taysin alueella? Nyt on niin väsy et aivotkin on jumissa:p
inhottaviahan nuo käytänne erot on, mut tuo oli villi veikkaus asiaan liittyen.
 
Takaisin
Top