Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Blaah.. Tähän päivään asti sokerit pysyneet hyvin kurissa ruokavaliolla..tai no illalla on tosissaan saanu aina tarkkaan miettiä mitä suuhun pistää, ku aamuarvot pysyneet just ja just rajan alapuolella. Päiväarvojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.. Tämän viikon aamun paastoarvot 5.3, 5.6, 5.1 ja 5.6.. Pitää alkaa soittaan neuvolaan :sad001. En vaan jaksais alkaa niiden piikkien kanssa pelleileen...

Kaks ylitystä sulla näkyy olevan. En usko, että ne siellä neuvolassa vielä noihin puuttuu mutta soita varmuudeks ja kysy.

Soittelinki jo neuvollaan ja mun oman terveydenhoitajan pitäis soittaa mulle tämä päivän aikana, että miten asian kanssa edetään..

Meillä on niin, että jos tulee ylityksiä ni oltava suoraan yhteydessä äipiksen diabeteskätilöön. Sinne on suora nro ja ke-to päivät jolloin hoitavat näitä juttuja. TXT:n voi jättää, jollei saa kiinni soittamalla.

Sadetar, onko sulla se diabeteshoitaja kättärillä? Tuli tässä mieleen, että kuinkahan kauan kestää ennen kuin saan ajan sinne hoitajalle!? Viime perjantaina mun oma neuvolatäti oli laittanut kättärin diabeteshoitajalle lähetteen ja sieltä kuulemma mulle soitetaan tai lähetetään kirjeellä aika.. Uskaltaiskohan sinne ite soittaa ja kysellä aikaa, ku jos se aika tulee etanapostilla, niin siinähän menee ikä ja terveys..ja olis kuiteski kivaa ehtiä tehä tälle asialle jotakin, ku nyt kummiski menossa jo 33+1..

Mä käyn Jorvissa. En osaa sanoa kättärin käytännöistä mutta soita vaan sinne rohkeasti :)

Mulla kääntyny päälaelleen koko homma. Arvot kokoaika tosi matalia ja alkaa nopeesti heikottamaan.. olin äsken ulkona pari tuntia,söin ennenku lähdin ja ulkona join melkein 0.5pullon sokerilimua. Kotiin tulin kun alko väsyttää ja heikottaa,3.5 näytti mittari. Nyt vedin ihan testimielessä överilounaan eli lihapiirakkaa ja king size tuplan jälkkäriks. Jos ei tolla nouse kunnolla niin ei nouse millään. Mulla nää vaihtelee ja on näköjään ihan päivästä kiinni. Oon ihan hukassa.

6.4 näytti ton satsin jälkeen,mittasin varmuudenvuoks kahdesta sormesta. Onks sulle Murmeli sanottu mitään että mistä johtuu et meneekin näin päin :O

Crysade aikaisemmin elimistö ei ole pystynyt hyödyntämään insuliinia täydellä teholla, jolloin haima alkaa tuottaan enemmän insuliinia. Nyt keho hyödyntää paremmin insuliinin ja siksi verensokeri ei nouse.

Kylläpä meinasin säikähtää iltapalan jälkeen mitatessa. Mittari näytti 7,7!! Whaaat, kahden paahtoleivän ja maidon jälkeen ja vielä neljän tunnin paaston jälkeen. Pesin kädet ja mittasin uudestaan: 6,8. No niin... muistutus taas itelle: älä unohda pestä käsiä ennen mittausta. :rolleyes:

Mä vähän yllätyin, että pihvin ja kermaperunoiden jälkeenkään arvo ei ollut kuin 4.4. Ja mulle kehtas terkka paasata, että älä syö perunaa. Joopa joo.

Mulla ei ole missään vaiheessa peruna kohtuudella (ruoalla 2) nostanut verensokereita liikaa.En syö kyllä leipää ruoalla,mutta kuitenkin.Muutenkin tuntuu olevan paljon yksilöllisiä eroja siinä mikä kenelläkin nostaa vaikka hiilarimäärä olisi sama.

Mulla pysy sokerit hyvänä koko raskaus ajan niin jännityksellä odotan mitä näyttää arvot aamulla ja päivällä kun on eka mittauspäivä synnytyksen jälkeen. :D

Toivotaan, että pysyvät hyvinä. Seurantahan ei näissä sokereissa pääty synnytykseen, vaan synnytyksen jälkeenkin on säännöllisin väliajoin käytävä sokerirasituksessa.

Joo ei oo täällä edelleenkään ongelmia arvojen kanssa, ruuan jälkeen on pääasiassa aina 5.jotain, paastot 4.jotain. Toivottavasti pysyy loppuun asti hyvänä.

Muistan miten mulle paasattiin ruuasta, no oikeesti en oo ruokailutottumuksiani juurikaan muuttanut, silti arvot on tosi hyviä kokoajan. Toki mulla nyt ei rasituksessa ollu kuin paasto siinä rajalla.

Noh, ainakin voin olla tyytyväinen.

Täällä jatkuu edelleen vaihtelevat mittaustulokset. Aamuarvot jatkuvasti rajoilla +- 0,3.. korkein on ollut 5,6. Ruokien jälkeiset oikeestaa aina yleensä alle rajan, tänään hernekeiton ja näkkärin ja maidon jälkee rajalle. Tälläviikolla mittailut jääny koulun takia välii, kun ei oikein ole mahdollisuuksia mittailla / syödä kahen tunnin välein. Hirvee olo kyllä ollukin, siks en uskaltanu ees koittaa mitata.

Mulla pysy viime viikolla aamun paastoarvot hyvinä ja tämäkin aamu alkoi sillä, että paasto oli 4,8! Huomenna olisi kuitenkin meno kättärille diabeteshoitajan luo, ku 2 viikkoa sitten aamun paastoissa oli 2 ylitystä. Saapa nähdä jatketaanko vain seurailua vai saanko jotain lääkitystä..

Takaisin