Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Täällä kans tehty päivä käyrä ja vaikka vähän herkutteli niin arvot pysyi kuosissa. :) Onneksi ku muuten leviäis pää sairaalassa makoiluun jos ei vois ees joskus herkutella.

Mulla on onneksi nyt taas tasoittunut verensokerin vaihtelut.Aamulla aina 4.5-4.8 välillä ja vaikka vähän jotain hyvistäkin syö niin max 6 päälle.Matalammat ne kuitenkin oli ennen rv 30 (nyt 32+5) ja varmasti koko loppuajan saan katsoa,ettei tule liikaa kerralla hiilareita.Mutta onneksi sellainen tunne,että kyllä tämän kanssa pärjää!

Kukkuu!
Minäkin liityn tänne palstalle, kun ei ollu neuvolakäynnillä pissa lähelläkään toivottua, sokerit aika korkeella. Eli nyt alkaa kotimittailu ja ensviikolla tarvittaessa uus käynti neuvolaan. Eli, vinkkejä otetaan vastaan? :rolleyes:
Ei oo ikinä ennen ollu mitää poikkeavaa tai sokerien kans ongelmia, mutta näköjään loppua kohti alkaa kroppa oleen kovilla kaikinpuolin...

Perusjuttuja ainakin, että syö pienempiä annoksia säännöllisesti (2-3h/3-4h välein, ohjeet vaihtelee). Syö paljon kasviksia ja kuituja (kuitu tasaa verensokeria). Juo paljon vettä. Syö kohtuullisesti hiilihydraattia (hiilarit pitää sokerit koholla) ja panosta täysjyvätuotteisiin. Herkut minimiin. Myös liikunta auttaa laskemaan verensokeria.

Tsemppiä!!

no noitahan mää syönkin, ja tälläne semikasvissyöjäkin kun on nii ruokaa ei voi tehä ilman rehuja :D sunnuntaina leipasin sämpylöitä ja niitä syöny ny urakalla su ja ma, eli voiskoha niillä olla osuutta asiaan. normisti kyllä syön ruisleipää aamusin. ja muromysliä ostin lauantaina ja sitä oon nyt syöny siitä asti iltasin rahkan ja jogurtin kans.. pitäs vissii pysyä siinä normiarjessa eikä poiketa rutiineista. ei normiruuan ja näkkäri&omena välipalan jälkee ollu kun 6 - 6,6..
yöpaastoo ei vissii kannata pitää liian pitkänä? viimeyönä sekin venähti sinne 14 tuntiin, mikä on aika pitkä aika meikäläiselle.. kauheeta kun tällänenkin asia saa stressaamaan. ei muuten, mutta inhoon sitä kun joutuu kellon mukaan syömään ja kattoon mitä syö. syömishäiriökierteestä selvinneenä täää tuo aika paskoja asioita mieleen. :(

Muromyslit suosittelen jättämään kaupan hyllylle. Niissä ei ole kuitua nimeksikään, mutta sokeria on 100g kohti enemmän kuin limpparissa! Eli hiilaripommi, etenkin jos syö makeutetun jogurtin kanssa.

Saisko niihin itse tehtyihin sämpylöihin lisättyä kuitua esim vaihtamalla johonkin täysjyväjauhoon tms? :)

Kannattaa suosia proteiinipitoisia välipaloja, leipää aterian yhteydessä tai aamulla/iltapalaksi...?

Murot, myslit ja maustetut jogurtit (myös jotkut vähärasvaiset mautamattomattomat!) on yllättäviä sokeripommeja. Esim. Kuivatuissa hedelmissä mitä myslien joukossa usein on, on paljon sokeria. Onhan ne rusinat toki parempi vaihtoehto herkuksi kuin karkit, mutta ne on kanssa sellaisia mitä ei tuu aina ajatelleeksi että niissäkin vois olla jotain "pahaa". Proteiinipitoisia suosittelen minäkin, pitävät hyvin nälän poissa ilman sokerin nousua tappiin.

sämpylät tein nyt vaan hiivaleipäjauhoista, kaurahiutaleista ja kurpitsan siemenistä, koska ei sattunu olee täysjyväjauhoja kaapissa (kaapintyhjennystaikina :p)
enkä mä yleensä koskaa edes osta noita muromyslejä, olen kyllä hyvinkin/liiankin tietonen kalorimääristä ja ravintoarvoista lähes kaikissa elintarvikkeissa koska tuo ortoreksia-anoreksia-bulimia kierre vaivas monta vuotta. Mies meillä syö noita myslejä ja maustettuja jogurtteja enemmän.. rahkan sekaan sekotan maun vuoks muutaman lusikallisen jotai makujukurttia yleensä jos niiitä syön, pelkältäään ei uppoo.
valitettava tosiasia että meillä ruokakaupassa vaikuttaa paljon nykyää hinta, mielummi söisin leipää ja banaania kun manteleita ja rahkoja. :( rahapussi ei anna periks.

ps. alko ihan vituttaan tää homma nii oli pakko testata : aamulla oli paastoarvo 5,6, sitten oikeen hiilarittoman lounaan jälkee tunnin arvo 4,9 , ja sitte kauhee nälkä iski ni välipalaks vetäsin sitä kuulusaa mysliä ja jogurtti-rahkasekotusta ja kurpitsansiemeniä niin tunnin arvo 9,6 :D
oli pakko testata, mutta ilmeisesti toi ruoka vaikuttaa sitte noin pirusti. iltapalaks pitäs keksiä jotai messevää, koska herään joka aamu 5-6 aikaan kauheeseen nälkään ja se ei oo kivvaa! :shifty: oottele siinä sitte että on paastoo täynnä se lähes 12h.

haluuko joku pelotella ja vähä motivoida? eihän tähän kuole? :angelic:

Ei tähän kuole :) mutta kannattaa tehdä niitä fiksuja valintoja niin on parempi mahis ettei päädy punnertamaan sitä kuuluisaa viiskiloista tähän maailmaan :) ja onhan siinä aina se että jos vauva kasvaa oikein isoksi niin istukasta voi loppua hönkä kesken ja vauva alkaa kärsiä taas siitä

Ei kannata missään nimessä paastota 12h,sekin voi olla syy korkeisiin aamusokereihin.Mulla on 10h ihan maksimi,yleensä 9h niin verensokeri on vielä alle 5.Ja itsellä toimii se,että syön useammin päivässä ja vähemmän kerralla.Ruisleipä pitää verensokerin tasaisena ja perunaa ei kärsi ruoalla 2 enempää syödä.Mehuja juon lantrattuina,hedelmiä kohtuudella,mutta banaania ei voi kerralla syödä kuin puolikkaan ilman,että vs nousee.Kokeilemalla ne itselle sopivat löytyy parhaiten,mutta kaikilla kuitenkin se yhteinen tekijä,että hiilareita ei saa tulla liikaa kerralla mistään ruoasta.

Suskero, mulla ei kestä olen yöpaaston kö se 8h max ja siten pysyny rajoissa. Meinaan vaan hyppii seinille, kö en saa riittävästi yöllistä yhtäjaksoista unta.:confused: Mites oli sitte ne ruokailuiden välit 2-3 h? Mulla ei kestä olla sitä 3-4h, pitäny opetella syömään 2 h välein. Rakastan banskun makua ja otan sitä kerralla 1/3-1/2 med turkkilainen jogurtti ja tuntuu kö söis jäätelöä. Mut toi siis välipalana ruisleivän kanssa ja vettä.

Ja minäkun haaveilin pienestä sievästä kolmikilosesta pikkuneidistä (ollaan kumpikin 165 pitkiä) :wacky:
Onneks sentään tota ruisleipäää ei tarvi jättää kokonaan pois, oon kasvanu sillä ja siihen on pikkune riippuvuus :D

Ja siis nää yöpaastot käskettii nyt pitäää mittailujen takia miellellää siinä 10-12 tunnissa, pientä tuskaahan se tekee ja mielummi söisin ainaku siltä tuntuu! Tällei suurimman osan päivästä kotona kun viettää niin tuo 3-4h ruokailuväli on ihan järkevä ylläpitää, ei pitäs olla mahdottomuus :) paitsi ens viikolla kun on koulua, pakko kantaa jotai evästä mukana..

Mites se maidon juonti? Juon paljon maitoa ja sitä kehotettii sillo neuvolassa aiemmin juomaan että saa kalsiumia tarpeeksi. Onhan siinäkin laktoosia, mutta myös proteiinia ja vettä..

Ps. 11,5h Yöpaaston jälkeen tulos 5,3 :cool14 (tankkasin illalla ruisleipää, paistettuja munia ja kirsikkatomaatteja, sain nukuttua yhtä vessakäyntiä lukuunottamatta puol kymppiin asti aamulla, ei nälkä herättäny ) Aamupalan jälkeen tunnin arvo sama 5,3. Ainoo että tuo mittari on neuvolan joku vanha, ja se terkkakin sano että toivottavasti saahaan sull luotettavia tuloksia. Ihan kiva jos ei näytäkkää muutaku sinnepäin...

Joku jossain sano että laktoositon maito ei nosta sokereita mut tavallinen nostaa :D Mulla oli yks aamu aterianjälkeinen yllättävän korkee (6.0 :D) kun jouduin kahviin laittamaan kevytmaitoo :D

Minä oon ainaki mainostanu sitä laktoositonta maitoa. Kyllä seki sokruja nostaa mut siinä on puolet vähemmän hiilareita ku normimaidossa ni sitä voi suhteessa sit enemmän juoda :)

Takaisin