Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Tyhmä kysymys..voiko radi "parantua" loppuraskaudesta? Mulla oli viiden kuukauden ajan aamun paastoarvot lähellä ylärajaa, koko ajan 5,1-5,4.. Nyt kolmen viikon aikana mun aamun paastoarvot on ollu välillä 4,5-4,9..outoa!

En tiedä voiko siitä parantua,mutta itse olen kanssa pystynyt syömään vapaammin nyt loppuraskaudessa ilman,että verensokeri nousee liikaa.Paastot minulla on koko ajan olleet matalat,mutta iltaisin on tahtonut nousta 7 lähelle.Nyt on kärsinyt syödä vähän herkkujakin!

• Tykkään
Reaktiot: E
Mä oon saanu insuliinia tiputtaa vuorokaudessa 12 yksiköllä nyt viimisen kahen viikon aikana, et kyllä se kropppa alkaa jollailailla toimii oikeemmin ja paremmin :-)

Mitä teille on puhuttu nyt raskauden jälkeen tuosta radista? Ite kysyin kaverilta (sillonku olin vielä raskaana) oliko hälle toimenpiteitä eikä muistanu ku että pissa tutkittiin. Mulla sanottiin vauvan neuvolassa, hoitsja ja lääkäri kaikki erikseen että noin vuoden päästä pitää mennä sokerirasitus kokeeseen mitataan jotain rasvaa ym...

Mulla oli insuliinihoitonen radi. Kävin nyt 7 viikkoo synnytyksestä sokerirasituksessa. Kahen tunnin arvo oli kohonnu mut kuitenki vielä sallituissa rajoissa. Suositteli lääkäri nyt vuosittain käymään rasituksessa.

Seppo, mulla kans täytyy käydä vuoden päästä rasituskokeessa.

Mulla oli kans insuliinihoitoinen radi ja nyt mulla on lähete sokerirasitukseen, niin et se pitää olla käytynä viimeistään kun synnytyksestä on 12 viikkoa. Satunnaisia kotimittauksia oon tehny vauvan synnyttyä ja lukemat on ollu hyviä. Jännittää silti tuo rasituskoe.. Te jotka ootte jo käyny, onks se täysin samanlainen kun raskaana ollessa? Kolme arvoo otetaan? Eiks rajat oo korkeemmat?

mä kävin 6 viikkoa synnytyksestä sokerirasituksessa, ja kahden tunnin arvo oli hieman koholla. Jatkosta ei oo kukaan puhunut toistaiseksi mitään.

Amelia, sitä tunnin arvoo ei oteta ollenkaan. Paasto ja kahen tunnin arvot otetaan. Rajat on korkeemmat mutta en muista mitkä ne oli.

Ok, kiitos tiedosta. :) Nopealla googletuksella löysin sellasta lisätietoa, että paaston raja-arvo olis ei-raskaana olevilla 6 ja kahen tunnin arvoista alle 7,8 on normaali, sen yli olis sokerin sietokyky heikentyny ja yli 11 viittais diabetekseen. En tiiä pitääkö tää tieto paikkaansa.

Minäkin kävin rasituksessa ja kaikki arvot olivat normaalit, eikä kukaan ole sanallakaan enää maininnut koko diabeteksestä

Takaisin