Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Suskero, et kyllä ala sokereitten takia heräämään aijemmin, jos käyt yöllä veskissä ni sillo haukkaa vaik jotai tai syö myöhäisiltapala, eihän tossa oo järkee ku nyt pitäs kerätä voimia siihen synnytykseen ja vauva-arkeen et sit pitäs vielä alkaa kellosta kahtoo et monelta aamulla pitää herätä. Mä en ainakkaa tottelis tota :-D

joo kyllä vähä hymy hyyty kun se kätilö tuollasta pamautti. Ensin viedää kaikki ilo ruuasta ja mussutetaan kaikesta mitä suuhun laitetaan, sitte vielä sanotaa että ei saa nukkua pitkään :wideyed:
seuraava lääkäri 40+4, sillon taas mittailua ja jos näyttää siltä niin käynnistellään. kehotti ottamaan tavarat matkaan ..

tänäaamuna taas mittasin, SAMASTA sormesta (samasta reijästä) ensin tuli 4,9 ja sitten pyyhkäsin ja otin uuden pisaran nii 5,6 ?!
Kävin kyssillä lääkärissä, kokoarvion tekivät ultralla ym, ja kysyin noista että miten voi heitellä niin paljon. eivät osanneet sanoo :D ihmettelivät vaan.
kilttinä tyttönä oon merkiinny kaikki tulokset vihkoon, mutta tästälähin taidan laittaa sen alimman arvon nii ei tarvi kuunnella niitä samoja "saarnoja" jokakerta :D huomaan kans omasta olosta aika äkkiä onko sokerit missäsuunnassa.. ja nyt kielsivät nukkumasta niin pitkiä yöunia kun mulla on ollu tähän mennessä, eli pitää laittaa herätys aamusin, että pääsee SYÖMÄÄN. tosikiva.

Mulle sanottiin, että yksi arvo yhdestä sormesta ja jos haluu tarkastaa tuloksen, on mitattava toisesta sormesta. Kysyin tänään nla käynnillä mittarin tarkastuksesta/koodauksesta kun uudet liuskat ottaa käyttöön, no miun malli on sitä eitarviitarkastaa tyyppiä, oli viikonloppuna anopin kanssa kaameet väännöt aiheesta. Olin oikeessa. Huoh.

yleensä oonkin mitannu eri sormista, mutta ne heittelee kans ihan reilusti. vaihteluväli saattanu olla sen 0,9 joten kokeilin mitä tapahtuu samasta sormesta mitattuna. kukaan ei oo kertonu neuvolassakaan syytä tähän, ja tosiaan se lääkäriki vaan toljotti ja oli et oho ?

No, minä herään nykyisin kellonsoittoon ja räknään kellosta sen yöunenpituuden, ettei tuu ongelmaa asiasta. Keljuttaa hirveesti nousta niin aikaste.... Toisaalta päivisin ja alkuilloissa tulee simahettuu unille kun ei pysty taistelen vastaan. Päivät meneekin yllättävän nopeasti tällä keinoin.:sad001

Miten ne normalisoituu kun ei oo nytkään mitään vikaa :D

Niinpä... :D Kyllä noissa sokerirasituksissa oikeasti jää välillä kiinni sellaisia, joilla ei ole diabetesta. Mä kävin lääkärissä viime viikolla, tehtiin kokoarvio ja lääkäri katsoi mun mittailutuloksia. Ei ole kertaakaan mennyt yli arvojen yksikään mittaus. Yleensä ruuan jälkeiset arvot on alle sen mitä saisi olla ennen ruokaa. Ja olen siis syönyt ihan mitä itse olen halunnut, en ole seurannut ruokavalio-ohjeita. Lääkäri sanoi vaan, että ei keksi syytä miksi paasto oli rasituksessa koholla, mutta ei mulla diabetesta kyllä ole. Ja sanoi että aina välillä käy niin, että tulee virheellisiä tuloksia jostain syystä. Paino-arvio vauvalle oli 2,5kg, vähän meni keskikäyrän alapuolella eli suht pieni vauva tulossa.

Mä en ookkaan pitkään aikaan kirjoittanut tänne, kun en päässyt kirjautumaan. Toivottavasti kaikilla on raskaus sujunut mukavasti. :) Mä elättelen toiveita, että tämä jo pian syntyisi! :D

Mulla maanantaina tehdyn päiväkäyrän arvot oli kaikki tosi hyviä, kertaakaan ei menny yli 6. Ei oo hetkeen tainnut ollakaan ylityksiä. Mut kiva näin. Tablettilääkityksestä on selkeästi ollut hyötyä, ei oo vauva päässy kasvamaan liian isoksi. Viikko sitten polilla painoarvio vauvalla oli 2,8 kg. Ens viikolla on seuraava käynti polilla.

Kiva kuulla, että sulla on lääkitys hyvin toiminut! :happy: Pieni vauva sinnekin tulossa!

Niinpä... :D Kyllä noissa sokerirasituksissa oikeasti jää välillä kiinni sellaisia, joilla ei ole diabetesta. Mä kävin lääkärissä viime viikolla, tehtiin kokoarvio ja lääkäri katsoi mun mittailutuloksia. Ei ole kertaakaan mennyt yli arvojen yksikään mittaus. Yleensä ruuan jälkeiset arvot on alle sen mitä saisi olla ennen ruokaa. Ja olen siis syönyt ihan mitä itse olen halunnut, en ole seurannut ruokavalio-ohjeita. Lääkäri sanoi vaan, että ei keksi syytä miksi paasto oli rasituksessa koholla, mutta ei mulla diabetesta kyllä ole. Ja sanoi että aina välillä käy niin, että tulee virheellisiä tuloksia jostain syystä. Paino-arvio vauvalle oli 2,5kg, vähän meni keskikäyrän alapuolella eli suht pieni vauva tulossa.

Mä en ookkaan pitkään aikaan kirjoittanut tänne, kun en päässyt kirjautumaan. Toivottavasti kaikilla on raskaus sujunut mukavasti. :) Mä elättelen toiveita, että tämä jo pian syntyisi! :D
Mulla ihan sama! Täällä kans vauva kasvaa alakäyrällä suurinpiirtein.

Ruokailua en ole muuttanut mitenkään vaan syön just sitä miltä tuntuu ja arvot pysyy silti hyvinä. Ei ainuttakaan ylitystä missään vaiheessa. Radi tuomiolla voin suoraan sanottuna haistattaa paskat. :D

moonflower: JEP!! :grin Pitääkö sun vielä paljon mittailla? Mun ei onneks enää tarvitse mittailla kuin jos itse haluan välillä silloin tällöin.

Mä joudun silti sen kaks kertaa viikkoon, mut oon kyl unohtanuki välillä eikä oo tullu mitään sanomista. Tossahan toi menee, jo tottunut siihen ja kun ei tartte ku sen neljä kertaa päivässä mitata. :)

Mulla ei myöskään yhä edelleenkään vaikuta mikään syöminen tuloksiin. mittaukset oon saanu jättää kerta viikkoon. nyt vaan pelottaa kun ylihuomenna kokoarvio ja oon kumminki aikalailla herkutellukkin :wideyed: itteähän siitä saa sit syyttää jos bebe on iso, mutta silti. kertaakaan ei oo sokruarvo ylittyny, enkä oo seurannu sitä ruokavaliota yhtään tarkemmin..

Mä meen ton sf-mitan kanssa nyt yläkäyrillä,mittausten kanssa muutamat ylitykset ja paino alkanut nousta niin että viimeks tuli 1.3kg VIIKOSSA. Silti ei lähetettä äitiyspolille eikä mitään kokoarvioita vaikka oon tällänen kääpiö. Pitäskö tässä alkaa ite vaatimaan jotain ultraa tms,en todellakaan haluu joutua mihinkään hätäsektioon liian ison vauvan takia jos se olis yhdellä tsekkauksella vältetty. Täällä pk-seudulla ei näköjään tehdä yhtään mitään ennenkun on täysin pakko. Suututtaa.

Crysade, en muista millanen se sun neukkulantäti oli, mutta kannattaisi jutella hänelle, että olet huolissasi mm. vaavin koosta ja tulevasta synnytyksestä ja haluut saada lisätietoo ko. tilanteesta. Joko neuvolan lähetteellä tai sitte vaikkayksityisen kautta jos ei muuten.

Itsellä ahistaa koko Radi, syömiset ja ne mittailut. Käyn säännöllisesti kasvukontrollissa ja päälle neuvolat, siltikin edessä oleva synnytys tuntuu yhdeltä isolta painajaiselta.

Puoliso mättää kaikkee herkku, ennen kaikkee karkkii.. No, ittelle tulee pahamieli kun toinen ei voi olla tukena ja olla itsekin ottamatta. Oonko väsy vai muute kettuuntunu, ni eilen hormonit sai sitte ihan 10:llä miut itkemään, kun halusin niin syyä sitä B&J jädee ( ois ollu kaupassa). No, isäntä sano, että ottaisin olemassa olevaa jädee meijä pakastimesta. Hän ei näytä kuitenkaan tajuavan tilannetta. Jos siis jädee syö, vaavi kasvaa normia enemmän ja reikä räjähtää synnytyksessä. Eihän se tietenkään miehen elimiä kosketa.... Mitäpä nyt korkeintaan myöhempään kysyntään ja tarjontaan... Jätin jäden syömättä ja pillitin senkin edestä.

Sallittavaa Lilja, miehet on miehiä... :) onneks meillä ei tuo toinen osapuolikaan pahemmin herkuttele, sipsiä syö krapulassa mutta ei ostele kaupasta makeita herkkuja, eikä anna minunkaan ostaa/ syödä :p olisin kans ihan raivona ja kiukkuaisin varmaan jatkuvasti jos toinen mussuttas vieressä, kun muutenkin tuntuu niin epäreilulta tää raskaus. meillä kaikki hankinnatkin jääny mulle, ja muutenkin asioiden hoito.. plus kaikki kärsimykset ja huolet. hetikun kutittaa tai päätä särkee niin verenpaineet nousee taivaisiin kun stressiä pukkaa.
nimimerkki edelleen aamuarvot liian korkeet, ruokailujen jälkeen ei onneks radikaaleja lukemia.. ärsyttää.

Mä en haluis suututtaa tota isimiestä, koska mä tarvitsen sen mukaan sinne synnytykseen. On vaan niin pahanolo tuosta edellä mainitusta, että taidan ottaa viikon v-sipulikuurin tähän jeesiksi. Miehellä pelkkä haju saa vatsan toimimaan ylivilkkaasti ts. ripulia viikoksi. Menisköhän sitte jakeluun?

Harmi vaan että siin v-sipulissakin on sitä laktoosia.

Mulla heittää arvot sormittain. Yöpaastoarvot on ollut mitä on, mutta ei ne neuvolassa mitään niistä sanonut. Muut arvot kun ei heittele yleensä ja tunti syömisen jälkeen on arvot usein jopa alle paaston :S

Ensiviikolla painoarvio ja sekin siksi, että pyysin radin takia...nyt sitten sf mitta alakäyrillä joten on vissiin pienempi vauva..ota noista selvää. Mä olen niin kypsä tähän raskauteen ja noihin tutkimuksiin, rajoituksiin ja saarnoihin...

Crysade mulla kans nyt herännyt pientä huolta. Mulla siis herkästi näkyy aamu neuvolassa Pissassa jos oon mehua juonut aamulla. Mut sokerirasitus oli oikein hyvä sillo aikoja sit.
Nyt mulla tullu kauheat turvotukset 1,5kg/vk painon nousu. Joka paikka kutisee, yhdistän kutina kuitenkin turvotukseen. Sf mulla myös yläkäyrän tuntumassa koko ajan.

Mietin et jos tää kauhea turvotus ja kutina vaan jatkuu niin vaikuttaako käynnistyksen ajankohtaan. Mulla siis kaksi edellistä käynnistetty 42+ ja 41+6

Mulla ihan sama! Täällä kans vauva kasvaa alakäyrällä suurinpiirtein.

Ruokailua en ole muuttanut mitenkään vaan syön just sitä miltä tuntuu ja arvot pysyy silti hyvinä. Ei ainuttakaan ylitystä missään vaiheessa. Radi tuomiolla voin suoraan sanottuna haistattaa paskat. :D

Alan olees samaa mieltä. Säikähdin, kun aamupaastot alkoi nousemaan, pysyen kuitenkin alle 6:n terkkari väläytteli huoltaan hieman, lekuri totesi, että "Hyväthän nämä arvot ovat, suorastaan loistavat ja mikäli et olisi raskaana niin olisit aivan normaali". Lisäksi mukeloni paino oli aika pieni omille viikoilleni, tai ehkä juuri keskikäyrillä, niin olkoot. Viimeisen kuukauden olen syönyt ihan normaalisti ja sallinut itselleni myös välillä jotain muutakin, kuin hiilihydraattitietoista ravintoa, syönyt kiltisti puuroni ja antanut myöskin leivälle armoa eikä tuo mukelo ole tuosta kasvanut eikä muut arvot ole noussut joten olkoot. Viimeisiä viikkoja tässä viedään muutenkin. Voimia kaikille oikeasti sokerin kanssa kamppaileville, itseä tää radi tuomio on ottanut todella päähän ja kovasti. Itse pääsin helpolla, loppuajan mittaukset 2 kertaa viikossa, voimia teille jotka joudutte loppuun asti mittailemaan, pähkäilemään ja lääkitsemään.

Alan olees samaa mieltä. Säikähdin, kun aamupaastot alkoi nousemaan, pysyen kuitenkin alle 6:n terkkari väläytteli huoltaan hieman, lekuri totesi, että "Hyväthän nämä arvot ovat, suorastaan loistavat ja mikäli et olisi raskaana niin olisit aivan normaali". Lisäksi mukeloni paino oli aika pieni omille viikoilleni, tai ehkä juuri keskikäyrillä, niin olkoot. Viimeisen kuukauden olen syönyt ihan normaalisti ja sallinut itselleni myös välillä jotain muutakin, kuin hiilihydraattitietoista ravintoa, syönyt kiltisti puuroni ja antanut myöskin leivälle armoa eikä tuo mukelo ole tuosta kasvanut eikä muut arvot ole noussut joten olkoot. Viimeisiä viikkoja tässä viedään muutenkin. Voimia kaikille oikeasti sokerin kanssa kamppaileville, itseä tää radi tuomio on ottanut todella päähän ja kovasti. Itse pääsin helpolla, loppuajan mittaukset 2 kertaa viikossa, voimia teille jotka joudutte loppuun asti mittailemaan, pähkäilemään ja lääkitsemään.
Aamupastossahan raja on 5.3 eli täytyykin olla alle 6.

No joo, mun aamupaastot oli 5,7-5,9, sokeasti tottelin sitä 5,3 rajaa, mutta normaalit nuo taitaisi olla, mikäli en olisi raskaana..kait. Näin ymmärsin. Lisäksi se, että eri sormista täysin eri tulos. Ota tuosta nyt sit selvää. En viitsi enää stressata.

Takaisin