Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Oliko kädet puhtaat? Jos oot esim kuorinut omenan tai koskenut johonkin niin sormen iholla on saattanut olla sokeria joka vaikuttaa

Mulla kävi muuten yhellä mittauksella ennen ateriaa niin, etten pessyt käsiä ennen mittausta. Olin ollu syömättä 3h ja mittari näytti 5,9. Pesin kädet ja mittasin uudestaan niin oli alle 5,5.

Hyviä huomioita, täytyykin kiinnittää huomiota noihin jatkossa. Kiitti vinkeistä! :) Enää ei ärsytä ihan niin paljoo kun eilen.. :wink

Emmä tajua,nyt söin croissantin juustolla ja metukalla,tuoremehua ja mansikkajugurtin. Tunnin arvo 6.4. Eli olisko niin et mun ongelma on ne hiilarit? Koska nyt kun jätti murot pois ni ei nousekkaan..

Ja hyvin onkin...Jos normi tuoremehua juo lasillisen niin 20 hh samoin kuin croissantissa ja jogurtissa kummassakin 20 hh eli 60 hh yhteensä.Eli siihen nähden ei todellakaan korkealla tunnin arvo!Mulla olisi pompannut yli 7!

Jos croissantin tilalla ois ollut kuitupitoinen leipä ja jogurttina maustamatonta jogurttia ja marjoja niin oisko ollut alempi arvo? :)

E: Tai niin... siis eihän sulla ees ollut liian korkea tuo tunnin arvo. :D

Joissain muroissa on paljon sokeria ja vähän kuitua, voi hyvinkin pitää sokereja yllä (vrt. energiasisältöä: limpparissa on /100g/ml enemmän sokeria kuin useimmissa muroissa!!).

Onhan tottakai noissaki hiilareita,mut noiden lisäks oon aina sinne jugurttiin heittäny niitä muroja. Siks ajattelin et olisko niiden takia sit noussut aijemmin o.O ota näistä nyt selvää.. liuskatki loppuu kohta,ens viikolla saakin kyllä sit jo uusia. Alkanu nyt vaan pelottaa ettei tuo ipana olis mikään 5 kilonen!

Mulla ei oo aterioiden koostumus paljoo muuttunu ja mittari antaa sitte välistä yli 8:n, olen mitannut toisesta sormesta uudelleen ja sitte on näyttäny sitä normia. Ketjuttaa oikeesti toi vehe kun näyttää mitä sattuu ja saap melkein savet housuun. Sinänsä 30 viikon ylitys muuttanut arvoja, edelleen rajoissa. Aamupaastot ei saa päästä turhan pitkiksi. Toi on kans jännä, et jos ateriassa niukasti hiilareita, sitte puuhastellu hyödyllistä ja väliin jäänyt se 4h ni minnuu ei heikota vaan alkaa sokerit kohota ainakin mittarin mukaan.

Mulla on jäänyt muutamana päivänä mittaukset välistä, sen verran kipeä ollut. Illalla meinasin ottaa yhden arvon ja jospa vaikka huomenna aamulla uudemman kerran.

Mulle tuli nyt aamulla raja-arvo eli paasto oli se 5,5 mut en sit tiiä kuin paljon siihen vaikuttaa se, etten oo täysin terve vieläkään.

Kait se on uskottava että mulla on nää +30 viikot tehny temput ja sokerit on noussu ihan uusiin sfääreihin. :sad001 Kävin lääkärin juttusilla ja se pisti mut nyt vielä tiukemmalle ruokavaliolle ja mitata pitää 8-10 kertaa päivässä. Reilun viikon päästä katotaan tarviiks insuliinia. Epäilen että tarvii. Nää iltalukemat on pahimpia, vaik olis syöny kolme tuntia sitten, lukema vaan itteksee pahenee yötä kohti, sen sijaan et se laskis. :arghh: Mut sit päivällä ennen ruokaa lukemat on monesti kolmosella alkavia. Tiedän että tää on isossa mittakaavassa pieni murhe, siinä mielessä että pahempaakin todella voisi olla, vauva kuitenkin hengissä ja kunnossa mikä on tietysti se pääasia, mut kyl tää sokerien kaa puljaaminen on tähän loppuraskauteen oman leimansa ja huolen vauvan voinnista ja koosta tuonut. :sorry:

Nyt oli aamun paastoarvo 5,2, sit söin aamupalaks kaks siivua ruisleipää juustolla, meetvurstilla, paprikalla ja salaatilla sekä kahvia ja vettä. 1h lukema 8,6. Eilen iltapalan jälkeen 1h arvo 8,1, uteliaisuuttani mittasin tunnin päästä uudestaan vaikken mitään ollu syöny ja arvo olikin ittekseen noussu 9,2. Ja ennen lounasta on monesti 3 jotain. :confused:

Kiitos, toivon tosiaan. Ärsyttävintä on se kun täs ei oo oikein mitään logiikkaa! Päivällä söin tänään aika ison aterian, joskin hiilarit aika minimissään, 1h arvo 5,1. Ja sit illalla lähtee varmasti taas lapasesta. Tyhmää. :sour:

Tsemppiä amelia, toivottavasti saat arvot kuntoon :(
Pitkästä aikaa laittas mittailutuloksia, tän päivän 4.2/5.2, 3.7/6.0, 4.7/5.3
tuo pahamaineinen 30 viikon rajapyykki on täällä ainakin mennyt ohi aika kivuttomasti. uskon et nyt vähän nostaa sokruja, kun oon koko päivän juonu flunssaani kuumaa mehua, mutteipä nuokaan menny ees rajojen lähelle.

Tuun päivittää tilannetta kun täällä aiemmin purnasin huonoja sokruja. :) Kokeilin nelisen päivää sitten jättää kaikki hiilarit pois, siis ei tietty ihan nolliin, mut leipä, peruna, riisi, pasta ym. pois. Ja tietty kaikki herkut, mut ne nyt oli aiemminkin pannassa. Se auttoi. Lukemat on jo useamman päivän pysyny täysin rajoissa. Lisäks oon tihentäny syömisen väliä ja pienentäny annoksia. Nyt mietin vaan et saanko tästä ruokavaliosta tarpeeks varsinkin kuituja ja rautaakin. Marjoja ja kasviksia oon koittanu paljon syödä. Onneks ens viikolla on taas lääkäri niin siellä varmaan kuulen "tuomion" ruokavaliostani.

Hyvä että oot saanu luvut kuntoon! Tietenki ikävä jos tuntuu et ruuasta ei saa tarpeeks kaikkia irti tolleen, mutta periaatteessa esim kuitujahan on enemmän just palkokasveissa ja vihreissä kasviksissa kun leivässä tai perunoissa :) toivottavasti löytyy lääkärin kans semmonen sopiva keskitie :)

Takaisin