Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Ei mullakaan mitään. Mikään ruoka/herkku ei nosta sokereita ja liian pitkä paasto niitä laskee... Mutta seurantaa on tehtävä loppuun saakka :D
 
Eipä näistä mittailuista lopullisesti pääse eroon vielä synnytyksenkään jälkeen. Synnytyksenkin jälkeen on hyvä silloin tällöin seurata sokeriarvoja. Ja tietysti joutuu säännöllisin väliajoin käymään rasituksessa.
 
Mulle sanottiin,että vasta vuoden päästä on seuraava kontrolli eli ei niitä seurantoja onneksi kovin paljoa tule.Ja todennäköisesti verensokerit normalisoituu synnytyksen jälkeen nopeasti.
 
Niinpä,hyvä pointti...Mä luulen,että vaikka mulla on pysynyt raja-arvojen sisällä hyvin niin kuitenkin raskauden jälkeen pysyy vielä tasaisempana ilman ruokavaliotakin.Vaikka totta kai pitää edelleen syödä monipuolisesti ja terveellisesti.
 
Mulla ei oo arvoissa ollu mitään raskauksien aikana mutta sitpä oliki vuosi esikon syntymästä niin korkeita arvoja taas rasituksessa. Kaks vuotta synnytyksestä sain rasituksen puhtaasti läpi mutta piti siihen vuoden aikana vähän töitäkin tehä. :) Katotaan miten nyt käy kohan vuoden päästä se kontrolli rasitus.
 
Mulla heittää ihan häränpyllyä,nousee sinne ihan rajoille syönnin jälkeen ja sit romahtaa muutamassa tunnissa vaikka mitä söis. Eilen pari h aamupalasta huomasin että alko tärisyttää ja oli tosi oksettava olo. Mittasin ja näytti 3.4 jo :O täytyy vielä nyt testaa muunlaisia aamupaloja jos se on sit siitä kiinni mitä syö. Tai siis onhan se.
 
Joo ei tartte munkaan seurailla sokereita synnytyksen jälkeen, eikä oo kaveritkaan joutunut. Sen verran se neuvolassa sano, että puolen vuoden - vuoden päästä synnytyksestä käy rasituksessa.
 
Mulla tuo sopivin yöpaaston pituus on se 8h. Radikätilö painottanut kuitujen ja proteiinien syöntiä, niin kylläisyydentunteen ja arvojen pitäisi kestää aterioiden välit. Terkkarihan oli sanonu, että jotain herkkua voi aterian yhteydessä ottaa, jos mielitekee ja pysyy arvot rajoissa. No, näin tein, kunnes kasvukontrollissa lääkäri sai mittausarvojen perusteella tuloksen, että vauvan kasvu alkanut kiihtyä. Paska olo, kun koittanut tehä kaikkesa että ruokavaliolla pärjäis ja sais sopivan siron vaavin......

Onneksi vajaa kuukausi enää jäljellä laskettuun aikaan, yliajalle kääntyminen kauhistuttaa.
 
Ei ne sokerivauvoja kauheesti yliajalle päästä, ainakaan jos on huomattu että kasvu on kiihtynyt. Näin ainakin mulle vakuutettiin esikoista odottaessa.
 
täällä aamun paastot ylittyy aika usein (tai just rajalla). Ruokailujen jälkeen ihan rajoissa, enkä oo huomannu et vaikka perunamuusi vaikuttas, samooin esim eilen illalla söin jyväsämpylän ja rahkaa mustikoilla (sokeria), eikä noussu kun johki kuuteen. yöt venyy kyllä aika pitkiks, joten viimeyönä testasin diabeteshoitajan ehdotusta että aamuyön vessakäynnin yhteydessä söis jotain pientä. mittasin ennen yöpalaa: 5,4. Sitten aamulla herättyä (klo 11:30 :D) eri sormista mitattuna sain lukemia 5,2; 5,6 & 5,8. Ei oo eka kerta kun arvoissa on heittoja selkeesti. Eilenaamulla vierekkäisistä sormista sain lukemat 5,1 & 5,7 :shifty:
ota nyt sitte selvää, stressaamatta liikaa.
 
Oothan pessy kädet tosi hyvin ennen mittausta? :) arvot heittää helposti, jos on pesemättömät kädet. Arvon pitäis olla likipitäen sama joka sormesta, kun sama veri kiertää ympäri kehon. :P
 
kyllä pesen kädet ihan just ennen mittausta aina, ja kuivaan paperiin/mahd puhtaaseen pyyhkeeseen, enkä koske niillä sormilla mihinkää joista oon suunnitelu mittavani. siks ihmetyttääkin. enkä väkisin puristele veripisaroita siihen liuskaan. :bored: oon viallinen.
onneks ei oo enää neuvolassa näkyny pissassa kuukauten mitään, ja olo on hyvä joten yritän lohduttautua niillä.
 
Mulla maanantaina tehdyn päiväkäyrän arvot oli kaikki tosi hyviä, kertaakaan ei menny yli 6. Ei oo hetkeen tainnut ollakaan ylityksiä. Mut kiva näin. Tablettilääkityksestä on selkeästi ollut hyötyä, ei oo vauva päässy kasvamaan liian isoksi. Viikko sitten polilla painoarvio vauvalla oli 2,8 kg. Ens viikolla on seuraava käynti polilla.
 
Aamupaastoja otellu ja aina ne alle viien jää, mut huomaa kyllä, että ruuan jälkeisissä paljoki heittoja. Oon nyt kuitenki koittanu kohtuudella syyä ja miettiä hiukka mitä suuhuni laitan. Ens viikolla painoarvio ja raskausviikkojaki sitte jo 37+ että taijan alottaa ne kyykkäjumpat ja saunanpesut.. En niinkö jaksa ennää!
 
Juttelin tänään meitin radikätilön kanssa noista kertyneistä mittaustuloksista. Ktlö oli sitä mieltä, että mulle enää mitään lääkitystä aloiteta vaikka nuita ylityksiäkin sattunut. Jotenkin oli helpotus, mutta toisaalta haluu jättibebee pusertaa ilmoille.

Rosalina kommenttisi siitä mittarista ja niistä yhtäläisistä sormista.. oon saanu tasan 2 kertaa kolmesta eri sormesta samanlaiset tulokset paastosta. Nää muut ihan hehtaaritykillä suuntaan tai toiseen. Yleensä näissä tapauksissa katton kellosta ja tunnustelen oloani, että kuin vois olla. Sitte kö on syöny, ni on ollu rajoissa.
 
Kyllä mullakin tulee joka sormesta eri tulos 0,5 marginaalillakin,vaikka kuinka kädet on pesty.En tiedä kyllä minäkään mistä johtuu...
 
tänäaamuna taas mittasin, SAMASTA sormesta (samasta reijästä) ensin tuli 4,9 ja sitten pyyhkäsin ja otin uuden pisaran nii 5,6 ?!
Kävin kyssillä lääkärissä, kokoarvion tekivät ultralla ym, ja kysyin noista että miten voi heitellä niin paljon. eivät osanneet sanoo :D ihmettelivät vaan.
kilttinä tyttönä oon merkiinny kaikki tulokset vihkoon, mutta tästälähin taidan laittaa sen alimman arvon nii ei tarvi kuunnella niitä samoja "saarnoja" jokakerta :D huomaan kans omasta olosta aika äkkiä onko sokerit missäsuunnassa.. ja nyt kielsivät nukkumasta niin pitkiä yöunia kun mulla on ollu tähän mennessä, eli pitää laittaa herätys aamusin, että pääsee SYÖMÄÄN. tosikiva.
 
Takaisin
Top