Satakunnan odottajat

Miltä teillä nuo potkut nyt tuntuu? Oon huomannut, että nyt viikon aikana potkut vähentyneet ja ne ei oo enään sellaisia teräviä. Enemmänkin nyt on sellaista möngerrystä :D Luin kyllä netistä että 30 viikon jälkeen potkut vissiin vähenee kun ei pikkuisella ole enään niin tilaa liikkua. Mutta ajattelin nyt kysellä onko muilla samanlaisia tuntemuksia? :) 
 
Millaisia teidän vaavien potkut nyt on? Oon itse huomannut viikon sisällä potkujen vähentyneen eikä ne ole enään niin teräviä kuin aiemmin. Ennemmin nyt on vain möngerrystä :D Oon kyllä lukenut netistä että potkut vissiin vähenee 30 viikon jälkeen kun ei pikkuisella ole enään niin paljon tilaa liikkua. Mutta ajattelin nyt kysellä onko teillä samanlaisia tuntemuksia? :) 
 
Vaavilla on sellasta epämäärästä möyrimistä ja tuuppimista, jalkojen ja käsien ojentelua (ilmeisesti). Tekee välillä kipeää. :) 
 
Jaahas... Se oli sitten taas neuvolakäynti takana ja viikkoja siis kasassa 33+6. Hb oli saatu nousemaan 109:stä 117:a rautatablettien avulla, verenpaine ok, pissa ok, vauvan sydänäänet huitelivat 135-150 paikkeilla eli ok, sf-mitta 29,5cm. Sf-mitassa oli tapahtunut pieni notkahdus, mutta ei kuulemma ole mitenkään huolestuttavaa vielä. Mennään vielä keskikäyrän tuntumassa. Ilmeisesti asiaan vaikuttavat myös mun maltillinen painonnousu (jota tosin oli tapahtunut nyt 800g/vk, mutta kuitenkin kokonaispainonnousu tähän mennessä on vasta +5,2kg) ja sellanen mua huolestuttava seikka kuin vauvan laskeutumaan lähteminen. Vielä kuulemma pää liikkui, mutta oli jo selkeästi lähtenyt painumaan alemmas. Mitähän lie meinaa? :/ 

Seuraava lääkärikäynti on sitten kahden viikon päästä ja silloin tehdään vauvan paino- ja synnytystapa-arviointi. Terkka tosin povas jo nyt ihan keskikokoista vauvaa sf-mitan ja mun painon ja koon puolesta. Sillon oon varmaan fiksumpi tuon laskeutumisen kanssakin. Mutta miksi mulle tuli tunne, että vaaveli haluaisi tulla maailmaan huomattavasti ennen laskettua aikaa..? Ja miksi mä näen jatkuvasti unta tyttövauvasta..? :D
 
Hyvä että hb nousussa, ja muutenkin kaikki kunnossa :) Toivotaan että se vaavi jaksais siellä masussa nyt vielä olla :) 

Mulla oli kans tänään neuvola. painoa oli tullut +700 ja hb oli laskenut 117. Rautatabletteja th ei vielä suositellut. Syön nyt joka toinen päivä Multi-tabs monivitamiineja. Sf-mitta oli 30 (rv 31+3). Tunnusteltaessa vatsaa päältä tuntunut vauvan pää alavatsassa, selkä vasemmassa kyljessä ja pylly ylhäällä :) Painoarviota tuolla neuvolassa ei tehdä, mutta th arveli vauvan painavan reilusti yli 3 kiloa syntyessään (johtuen sf-mitoista sekä olen itse painanut 4300g ja mies 4100g). Seuraava neuvola 19pv. 

Tällä viikolla oon huomannut rinnoista ja tulevan vähän jotain nestettä, varmaan jotain maidon esitippoja x) 
 
Joo, se neste (kirkas tai kellertävä tai maitomainen) o ihan sitä itteään eli maidon "eistippoja". Mulla tulee kans sitä sillon tällöin, varsinkin suihkun tai saunan jälkeen. Ei tarvii ees paljoa puristaa, ku o tipat tissien kärjissä. :D 

Hyvä juttu, että sulla oli kans kaikki ok neuvolan mukaan. Ei se sun hb tosiaan oo vielä niin alhainen, että lisärautaa kaipailisit mut ei kyl sais paljoa laskeakaan. :)

Sinä ja sun siippas ootte olleet oikeen kunnon jöötejä syntyesänne. :D Hyvin paljon mahdollista, että teillekin tulee reilun kokonen napero sitten muutaman viikon kuluttua. :) Mutta mistäs sitäkin tietää, mikä yllätys tulee... ;)

Sais tosiaan tämä meikäläisenkin mekastaja olla vielä ainakin sen kolme viiikkoa masussa, että tulis 37 viikkoa täyteen. :)
 
Juuri eilen sanoin miehelleni että tarttis käydä uimassa, niin nyt tänään se th sanoi että uimaan ei voi mennä rintatulehdus riskin takia :D Olisin käynyt vähän tutustumassa uuteen uimahalliin ennen pienoisen tuloa, oon miettinyt että myöhemmin ois kiva mennä vauvauintiin. 

Mä vähän kans luulen että yli 4kiloinen tulee. Ootko muuten kui paljo ostanu/saanut noita 50cm kokoisia vaatteita? En oo ite ostanu lainkaa ja nyt mietein tarttisko kuitenki olla. Toisaalta ei ne kauheen kauaa mahdu päälle. Tyhmä kysymys, mutta tiedätkö jos tulis yli 4kiloinen, niin mahtuisko sille 50cm vaatteet? 
 
Oon ostanut muutaman kerraston kokoa 56cm kirppikseltä. Jotkut sanovat, ettei niin pieniä kannata ostaa ja toiset sanovat että kannattaa. Itse sanoisin, että muutama sen kokoinen vaate olisi han hyvä olla olemassa. Siskon molemmat ipanat ovat olleet yli nelikiloisia ja pituutta ollut 51cm ja heille ovat menneet hetken aikaa. Itse ajattelin oston näin, että kun ei voi olla aivan varma, minkä kokoinen vaaveli on tulossa, niin noitten 56cm kanssa pärjää sen aikaa, että jaksaa lähteä hakemaan sopivamman kokoisia. Eivät ole sitten megasuuret tai liian pienet. Hakee todellakin kirppikseltä, niin ei edes mene paljoa rahaa niihin. Eikä ala ketuttamaan, että tuli käytettyä paljon rahaa vaatteisiin, jotka eivät sitten mahtuneetkaan. :D

Mikä toi rintatulehdus-juttu nyt oli?? Mikä siihen altistaa? Liittyykö se jotenkin hiljalleen alkavaan maidontuotantoon? O.o Uskaltaako sitä itse mennä uimahalliin pulikoimaan? On meinaan hieno se uusi uimahalli. Ranneke-systeemi oli pikkasen hämy. :D
 
Mulle kans osa sanonut 56cm olevan pieniä ja sitten toiset sanoo että on liian suuria vasta syntyneelle. Mutta mulla on kans muutamia 56cm, kun uskon että se menis ainaki hetken aikaa isommallekin vauvalle. 

Mä en huomannut enempää tosta rintatulehdus jutusta kysyä siellä neuvolassa. Se vaan sano että mun kannattaa sitä nyt välttää. 
 
Hihii, mäkin olin neuvolassa viime perjantaina ;-) Mulla sf-mitta 32+1 oli 32cm. Vaavi kasvaa normaalin ylärajan alapuolella ja kasvu on tasaista niin terkka sanoi ettei oo mitään syytä vielä huolestua. Sanoi myös että kokoarvio tehdään anyway kun on eka beibi kyseessä...

Vai rintatulehdus. Mä käyn kyllä edelleen vesijumpassa ja mun terkka tietää sen, muttei oo sanonu mitään, vaikka virtsa viimeks oli hieman epäpuhdasta kuulemma...
 
Hihii, mäkin olin neuvolassa viime perjantaina ;-) Mulla sf-mitta 32+1 oli 32cm. Vaavi kasvaa normaalin ylärajan alapuolella ja kasvu on tasaista niin terkka sanoi ettei oo mitään syytä vielä huolestua. Sanoi myös että kokoarvio tehdään anyway kun on eka beibi kyseessä...

Vai rintatulehdus. Mä käyn kyllä edelleen vesijumpassa ja mun terkka tietää sen, muttei oo sanonu mitään, vaikka virtsa viimeks oli hieman epäpuhdasta kuulemma...
 
Kun on näitä odottajien ajatuksia täällä palstoilla lueskellut, niin täytyy todeta, että odottajat saavat kyllä kaikki hieman toisistaan poikkeavia neuvoja... :O  Ilmeisesti monella terkalla on asioista hieman omaakin mielipidettä - joka saattaa olla täysin päinvastainen kuin toisella. :/ Ole tässä nyt sitten.... :)
 
Niin kai se vähän riippuu siitä terveydenhoitajasta, jos kerran muille ei tosta olla mitään sanottu :S

Äippäloma alko nyt maanantaina ja samana päivänä meni selkä/lonkka. Taidan olla liian hyvä työntekijä kun vasta lomalla tarvii sairastaa. Välillä tää kipu on aivan tuskaa kun alaselkään sattuu joka kerta kun maatessa koittaa kääntyä, yskäisee tai nostaa jotain. Sekä kävellessä sattuu oikeaan lonkkaan :/ En sit tiä onko tää nyt sitä lantion löystymistä vai mitä on :/ Tukivyötä olen koittanut muutaman kerran käyttää, mutta se on mielestäni kauheen ikävän tuntunen ja puristaa liikaa vatsaa. 

Millaiset voinnit muilla on? :) 
 
Auauauauau..... Ei kuulosta yhtään kivalta, Nen89. :/ Veikkaisn kanssa, että kyseessä on nivelsiteiden sun muiden löystymisestä johtuva vaiva. Toivottavasti ei ainakaan pahempaan suuntaan mene. :/

Itsellä tuntuvat liitoskivut häpyluun kohdalla; aivan kuin joku tunkisi sukkapuikkoja sinne ja alkaisi vääntelemään niitä edestakaisin. Tuntuu yöaikaan kaikkein pahimmalta. Välillä vihloo alavatsaa ja vetää kireäksi (harjoitussupistus?). Välillä myös nuo juilimiset tuntuvat selässäkin ja pepun kohdalla. Ovat ikään kuin menkkaista kipuilua ja menevät puolen minuutin sisään ohitse, eivätkä liity mitenkään liikkumiseen/ rasitukseen. Kohtalaisen mukavasti kuitenkin pärjäillään. :) Vaaveli tosin puskee välillä alaspäin ja tuntuu kuin olisi pallo aivan tuolla alavatsan kohdalla. Ei satu, mutta hieman epämukavaa. 

Vaan eipä ole kyllä pitkää aikaa laskettuun aikaankaan; reilu neljä viikkoa! Alkaa pian hermostuttamaan. Siippa tosin hyppii melko lailla kirjaimellisesti pitkin seiniä. On aika viihdyttävää seurattavaa. :D
 
Auauauauau..... Ei kuulosta yhtään kivalta, Nen89. :/ Veikkaisn kanssa, että kyseessä on nivelsiteiden sun muiden löystymisestä johtuva vaiva. Toivottavasti ei ainakaan pahempaan suuntaan mene. :/

Itsellä tuntuvat liitoskivut häpyluun kohdalla; aivan kuin joku tunkisi sukkapuikkoja sinne ja alkaisi vääntelemään niitä edestakaisin. Tuntuu yöaikaan kaikkein pahimmalta. Välillä vihloo alavatsaa ja vetää kireäksi (harjoitussupistus?). Välillä myös nuo juilimiset tuntuvat selässäkin ja pepun kohdalla. Ovat ikään kuin menkkaista kipuilua ja menevät puolen minuutin sisään ohitse, eivätkä liity mitenkään liikkumiseen/ rasitukseen. Kohtalaisen mukavasti kuitenkin pärjäillään. :) Vaaveli tosin puskee välillä alaspäin ja tuntuu kuin olisi pallo aivan tuolla alavatsan kohdalla. Ei satu, mutta hieman epämukavaa. 

Vaan eipä ole kyllä pitkää aikaa laskettuun aikaankaan; reilu neljä viikkoa! Alkaa pian hermostuttamaan. Siippa tosin hyppii melko lailla kirjaimellisesti pitkin seiniä. On aika viihdyttävää seurattavaa. :D
 
Auts, ei tuo sinunkaan vaiva kauheen mukavalta kuulosta :/ Mulle ei oo noita harjoitussupistuksia vielä tullut, mutta veikkaan että nuo sun vihlomiset ja vatsan kovettumiset on juuri niitä... 

Outoa ajatella että nyt se la on pian, kun monta kuukautta sitä on jo odoteltu. Onko teillä jo kaikki valmistelut kunnossa?
Mun pitäis pestä vielä vauvan vaatteet, järjestellä vielä vähän vauvan "hoito nurkkausta" sekä omat tavarat on vielä ostamati kuten rintapumppu, imetysliivit ym.
 
Rehellisesti; mieluummin noi liitoskivut kuin ne lanneselän, jotka olivat elokuussa. :D Nää sentään helpottavat jossakin välissä, mut ne selkäkivut olivat koko ajan, teit jotakin tai et. :) Mutta kyllä se tästä, itse kullakin. Niin vähän aikaa enää, kun on vauvat sylissä ja hoivaa vaatimassa. :) Puhuvat kylillä, että siinä vaiheessa unohtuvat kaikki raskausajan ja synnytyksen kivut ja vaivat. ;)

Täällä alkaa valmistelut olemaan ihan loppusuoralla. Eipä taida puuttua enää kuin vaipat, (tuttipullot ja korvikkeet, sanoi terkka mitä haluaa), tutti, siskolta rintapumppu, liivisuojat ja paksut terveyssiteet. Niin, ja tietenkin täytyy nuo vauvanvaatteet pestä. Eipä kyllä muuta tule mieleen... Aijjuu..; voisihan sitä tuon turvakaukalon etsiä ullakolta esille ja harjoitella sen kiinnittämistä autoon. :) Pitäisi kaiketi hankkia jonkinsortin imetysliivitkin.... 

Oletteko pakanneet sairaalakassia? Itse olen vain miettinyt, mitä mahdollisesti tarvitsen, mut eipä ole kassiin asti päätyneet. On kyllä aikas huono tuuri, jos niin kauhea hätä tulee lähteä, ettei niitä muutamia tarvikkeita ehdi mukaansa napata. :D
 
Aika samassa mallissa siis teilläkin valmistelut.. :) Aion myös korviketta varuiksi ostaa vaikka neuvolassa vissiin siitä ei oikein pidetä. Mielummin kaikki on valmiina kotona, eikä tarvitse lähteä heti hakemaan mitään. 

En ole vielä pakannut sairaalakassia, ajattelin ensin hoitaa noi viimeiset hankinnat vielä. Varmaan pitäis pian sitäkin silti katsoa, kun ei koskaan tiedä milloin lähtö tulee. 
 
Voi, ei varmasti tunnu mukavalta ;-( Mua ei supista, mutta maha on ihan piukeena lähes koko ajan. Ja suuri kanssa, aina tiellä ;-/  Vaavi on kova sheikkaamaan, jostain syystä nuo liikkeet tuntuu aina tuolla alavatsassa ja juuri silloin kun en voi olla mukavassa asennossa, vaan jotenkin "kerällä", kun pitää kirjottaa eikä voi nojata selkää jonnekin. Väsymystä on ilmassa. Käyn mielelläni yliopistolla, jotta saan aikani kulumaan ja näen ihmisiä, mutta kotiin päästyä on ihan rätti eikä millään jaksais tehdä enää mitään kirjotustehtäviä tai käännöksiä.... Mutta mammajumppa ja vesijumppa on ihanaa. Tosin mammajumpassa ärsyttää vähän, kun porukka on niin eri vaiheissa raskautta. Varmaan puolet ei oo vielä päässeet viimeselle kolmannekselle. Ne vetääkin siellä ihan täysillä ja valittaa kun on niin kevyttä. Sitten on me jotka ei pystytä enää makaamaan selällään ja jotka tekee yläkropan lihaskunto-osuudet mieluiten jumppapallon päällä istuen...

Hankinnat on aika hyvin kasassa, kastemekon neulominenkin alotettu. Muutama asu pitäis neuloa, kun vaan ehtis. Myös pari ompelusta on tulossa, kaverin kanssa tehhään tällä viikolla. Ostin viikonloppuna Outlet-messuilta AVONin osastolta 3 pakettia puhdistuspyyhkeitä (64kpl/paketti) sekä shampoon, kylpyvaahdon ja kosteusvoiteen yhteensä 20 egellä. Ja jos fiksu oisin niin ennen synnytystä hankkisin tietty imetysliivit ja imetyspaidan. Sairaalakassi todellakin on pakkaamatta, hieman toki mietitty mitä siihen laittaa. Aika synnytysvalmennukseen ja viimisiin verikokeisiin on sentään varattu. Vauvan vaatteet on hankittu jo ensi syksyyn saakka. Äitiyspakkauksessa oli kaks 50 cm asua, aion ommella kaks 56cm asua. 60 cm KELA lahjottikin oikein mukavasti ja kesävaatteet sain H&M:n alesta. Kait se tästä sitten. Vaunuthan on valmiina ja sänky, turvakaukalo ja rintareppu kanssa....
 
Jestas kun tää aika kuluu... Tänään oli sitten viimeinen neuvolalääkäri, jossa tehtiin synnytystapa-arvio. Epämiellyttävä kokemus, vaikka ilmeisesti pääsin helpolla; oli ohi nopeasti eikä hanuriin tungettu yhtään mitään. Jotenkin jäi vaan sellainen maku, ettei se lääkäri (uusi tyyppi) ollut aivan tehtävien tasalla... No, ilmeisesti vauva mahtuu tulemaan ulos normireittiä. Vauva oli edelleen pää alaspäin raivotarjonnassa ja kokoarvio oli siinä 3,5kg. Sf-mitta oli 33cm, pissa ok, verenpaine ok, painonnousu kahdessa viikossa vajaa 500g... Kaikki edelleen mallillaan. Ja kohdunkaulan pituus edelleen 3-4cm ja kiinni on vielä. Tosin lähtenyt hieman pehmenemään. Että silleen... :) Nyt on alkanut muuten tulla tosi kipeitä supistuksia; aivan jotakin muuta kuin mitä tähän asti on ollu. :/ Toisaalta ihan hyvä, jos ne kerran kypsyttävät paikkoja. Innolla edelleen ootellaan, millon on lähtö synnärille. Menkkamaiset, pitkään kestävät juilimiset jatkuvat ja olo tukala. On tämäkin.... :D
 
Takaisin
Top