Satakunnan odottajat

Kyllä tässä vielä mukavasti menee, kiitos kysymästä. :) Neljä päivää laskettuun aikaan enää ja voin jo nyt sanoa, et kyllä yli menee lasketusta ajasta. Alkaa vaan olemaan tukala olo, kun keuhkot lysyssä ja kumartuminen tekee hieman kipeää. :/ Kyllä tuo päivittäin supistelee kipeästi, muttei kuitenkaan oo vielä poikinut mitään ihmeellistä. Limatulppaa irtoaa pieniä krämmäleinä. Kerran jo kerkesin hetkelliosesti iloitsemaan, et nyt se olis lähtö, mut ei sitten ollukkaan. :(

On nuo sukulaiset sitten ihania... :D Mulla taas on näin päin, et jos en vastaa syystä x puhelimeen sen soidessa, niin porukat luulevat mulle sattuneen jotakin. Hetkinen siis... Mä saatan olla esim. pesulla juuri silloin tai vaikka postilaatikolla. Kävikö kellään mielessä? :) En mä oo vielä siihen luuriin kiinni kasvanut.

Mikä vointi siellä suunnalla? Sulla alkaa kans noi viikot olemaan jo siinä mallissa, et mitä vain voi tapahtua ihan milloin vain. :) Ärsyttääkö sua se epävarmuus, kun ei tiedä, milloin se lähtö synnärille on edessä?
 
Mikähän tossa onkin, että porukoitten mielestä pitäs olla kasvanu puhelimeen kiinni ja kulkea koko ajan puhelin kaulassa? Mä sain viikonloppuna melkein riidan aikaseks kun ne oli soittanu 7 kertaa mun luennon aikana. Sanoin sitten että mulla oli luento ja puhelin äänettömällä. Nämä siihen vastaavat, etten sanonut mulla olevan luentoa ja huolestuivat sitten niin kovasti, että melkein soittivat tutun mun perääni....

Mun terkka on jo melkein kyllästyny kun kyselen aina vaan synnytyksestä, että mistä tietää että se on ihan pian tulossa jne. Se varmaan tykkäis että kyselisin imetyksestä. Mutta hei, eikös se oo ihan selvää, että synnytys mietityttää, kun torstaina tulee jo 38 viikkoa täyteen.....

Tänään neuvola, hb jo 131! Ja painoa tullu käsittämättömät 2,3 kiloa viime viikosta! En käsitä.... En oo turvonnut, liikun ja syön samalla tavalla... Sf-mittaki sama ku viime viikolla..Terkka oli aivan pöllämystynyt... No jos laskis sitte ens viikolla sentään...
 
Mulla myös tuo sama, että huolestutaan jos en vastaa puhelimeen. Tai oikeastaan ei muut kuin mies oo huolissaan, mutta hyväähän se vain tarkoittaa. Ja kun se on kuitenkin alkuviikot helsingissä töissä niin sen ymmärtää että on huolissaan miten täällä voidaan :) 

Mulla on kyllä semmoinen tunne, että ei ennen la:ta tää synny :/ Olo on suht hyvä eikä kertaakaan oo supistellut tai tullut edes harjoitus suppareita. Vaikka eihän se kai mitään meinaa? mutta onhan tää epätietoisuus ärsyttävää, kun haluais tietää milloin se tapahtuu.
 
No sä oot kyl sitte säästyny paljolta, kunnei minkäänlaisia suppareita oo tullu. Mä oon ihan kiikissä niitten kans, kun tuntuu et mitään ei saisi tehä ku heti supistaa. Varsinki kävely, ei saisi mennä yhtään etanavauhtia nopeempaa ;-/ Toisaalta terkka sanoi, että on erittäin todennäköistä, että koska ite oon syntyny laskettuna päivänä, niin parin viikon päästä ois sitte meitinkin neito maailmassa, huiiiii... Tosin kiinnittymisestä ei kyl oo mitään merkkejä vielä. Ootko huomannu mitään semmosta? Et onks liikkeet millään tavalla tullu rauhallisemmiks? Toivottavasti sun pikkunen nyt kuitenki pian alkas jollain tavalla ilmotella ittestään, niin ei ihan yhtäkkiä sitte vaan kaikki lähtis käyntiin. Ois se jotenki pelottavaa....
 
Hmmm... Täällä ainakin on nuo liikkeet muuttuneet rauhallisemmiksi. Juttelin siskon kanssa asian tiimoilta ja hän kertoi myös ihan näin viimeisillä viikoilla odottaessaan vauvojen liikkeiden muuttuneen sellaiseksi epämääräiseksi muljaamiseksi ja mörimiseksi, josta oli vaikeaa tehdä esim. liikelaskuja. Ja sitten kun koko ajan kyttää kaikkia mahdollisia oireita, jokka mahdollisesti ennakoisivat tulevaa synnytystä... Sekopäiseksi tässä tulee. :D Limatulppaa valuu, kipeitä suppareita ilmaantuu harvakseltaan, LA lähestyy... Mä en halua olla jouluna laitoksella!! :D Elämä olisi PALJON helpompaa, jos se laskettu aika tarkoittaisi synnytyspäivää...

Tänään oli taas vaihteeksi tuo neuvola. Eipä siellä tullut hullua hurskaammaksi. Verenpaine pikkasen koholla alkuun nähden, edelleen hieman turvottaa, pissa puhdas, sf-mitta 35cm eli pudonnut 1cm, sydänäänet hyvät ja tasaiset. Painoa ei ollut yllättäen tullut lainkaan lisää viime viikkoon nähden. Joka on hyvä juttu. Olin meinaan kattonuyt väärin sen edellisen kerran painonnousun; se olikin 1,8kg..... Vaaveli on edelleen jossakin epämääräisessä kohdassa, et painaa virtsarakkoa ja kuitenkin venytellään jalkoja kyljen alle. Tukala olo. Terkka oli sitä mieltä, et tuskin ihan tässä lähipäivinä syntyy. Nyt on alkanut itsellekin tulla tunne, että menee melko varmasti joulun nurkille tuo synnytys. :/

Oletteko muuten kantoliinoja ajatelleet käyttää? Itse ostin kirppikseltä pitkän (5,2m) kantoliinan ja nyt sitten tutkitaan sitomistapoja innoissaan ja harjoitellaan kissan kanssa kantamista. Ei kumpikaan karvakamuista oo kovin yhteistyöhaluinen asian tiimoilta. :D Tietääkö kumpikaan, voiko tavallista hartiahuivia käyttää kantoliinana, kun haluaisi kantaa vastasyntynyttä ns. kehdossa? Onkohan liian köykäinen vai tarvittaisiinko kaksi liinaa, jotta olisi tukevampi? :)
 
Mulla oli myös tänään neuvola. Neiti on nyt todella ylhäällä ja välillä on paha hengittää tai sitten kylkiluihin sattuu, oon ihmetellytkin sitä kun viimeksi neuvolassa sanottiin että on todella alhaalla. Mutta nyt se th sanoi vauvan olevan korkealla ja tuskin on lähiaikoina syntymässä. Outoa, kun viimeksi se sanoi just toisinpäin.  Noista suppareista kysyin th:lta, mutta se sano ettei kaikille tuu niitä harjoitussupistuksia ja että onhan tässä vielä aikaa. tiistaina olisi sitten synnytystapa-arvio ja ens viikon perjantaina seuraava neuvola :) 

Meillä myös liikkeet muuttunut rauhallisemmiksi, enemmänkin se on sellaista möyrimistä ja joskus voi joitain potkuja tulla. 

Mä olisin halunnut kantoliinan just ton vauvan asennon takia, mutta sain jo babybjörnin kantorepun niin en oo tota kantoliinaa enää raaskinut hankkia. Vähän arvelluttaa toi kantorepun asento pienellä, vaikka mulle sanottiin että sitä voi käyttää. En osaa sanoa voiko tavallista huivia käyttää kantoliinana, ehkä en kuitenkaan uskaltais koittaa :/ 
 
Hmmm... Jos vauva on sitten liikkunut jotenkin? On joidenkin mukaan mahdollista. :) Teidän pikkunen kiusaa sua. :D

Mä mietein sitä huivia sen takia, kun se on sellanen paksu (melkein yhtä paksu kuin itse kantoliina) ja sillä olisi heöpompi tehdä yks yksinkertainen sidonta, sellanen kehto. Täytyy varmaan kysyä sitten synnärillä hoitajien mieleipidettä vielä. Luulisi, et joku heistä tietää kantoliinajutuista jotakin. :)

Täällä sitten meni laskettu aika ja jännitys tiivistyy... Eilen oli mukavasti supistuksia, mut ne sitten lopahtivat juuri, kun kaikki ehtivät innostua. :/ Varsinainen pikku kiusankappale tämä vaaveli... Ei tottele sitten alkuunkaan, mitä äiti sanoo; potkitaan kylkiluita, vaikka kielletään. Painetaan virtsarakkoa, vaikka kielletään. Ei tulla maailmaan sovittuna aikana... Hankala lapsi. :D
 
On Nannukka varmaan aika kärsimätön olo, nyt kun on vielä la mennyt. Itsekin odottelen jo kärsimättömänä omaa pikkuista, mutta taitaa myös mennä yli la:n. 

Mulla oli tänään se synnytystapa-arvio ja kaikki oli siellä hyvin ja vauva mahtuu alakautta syntymään :) On kuulemma jopa keskivertoa pienemmän kokoinen (nyt painoarvio 3200g), mutta tää mun oma koko hämää niin paljon että se vatsa näyttää isolta. Sukupuolta peitteli aika hyvin, mutta lääkäri veikkasi myös tyttöä :) 
 
Hyvä juttu, et siellä kaikki reilassa. :) Täällä ei meinaan ihan täysin reilassa oo... :/

Aamulla oli neuvola ja verenpaineet sahaa edelleen ylhäällä. Turvotus lisääntyy ja nyt on mullakin sormet kipeytyneet sen takia. Lisäks painoa tullu viikossa melkein 2,5kg. 2,5kg! O.o Sehän o huima painonnousu jo kuukaudessa tapahtuvaks, saati et se tulee viikossa. :/ Kinttujakin turvottaa sen verran, et löysinnätkin sukat jättää painanteet nilkkoihin. Sain sitten verenpainemittarin kotiin lainaksi ja pitäisi tu paine tarkistaa pari kertaa päivässä. Ei kovin lupaavalta kuulosta ja nyt huoletttaa, ettei raskausmyrkytystä näin joulun kunniaksi pukkaa... :( Sf-mitta oli noussu takaisin 36cm, mikä on kans tosi outoa, koska vauva on laskeutunut ja melkein kiinnittynytkin.

Mut oli tässä käynnissä jotakin hauskaakin; vaavilla on ilmeisesti isänsä vuorokausirytmi (eli illalla meltottaisiin ja aamulla ei millään käyntiin). Toinen hermostui terkan vatsanpaineluista ja sydänäänten tuuntelusta sen verran, et alkoi monottamaan ilmeisen täysillä sitä anturia. :D Siihen loppui se kuuntelu. :)

Hieman hermostuneena joulua ja synnytystä odotellen... 
 
Nannukka: toivotaan nyt ettei mitään ikävää raskausmyrkytystä ole tulossa vaan verenpaineiden nousu johtuu jostain ihan muusta ja on vaaratonta.

Nokkela vauva sinulla kun ilmaisi sydänäänten kuuntelusta oman mielipiteensä häätämällä anturia pois, mitäpä sitä kuulostelemaan kun kerran selvästi on nähtävillä että kaikki on hyvin !

Siitä aikaisemmin miettimästäsi "huivi"-asiasta sen verran että jos sen saa kunnolla pussukaksi niin mikä ettei sitä voisi käyttää vauvan ensimmäisiin kantamisiin.

Minä tein tuollaisesta "kaulaliinasta", sellaisesta putkimallisesta,  kantopussukan jonka otan sairaalaan huomenna mukaan, tuuppaan tyttösen siihen mennessäni vessaan tai hakemaan ruokaa ettei tarvitse naperoa pelkästään käsien varassa ihan koko aikaa kantaa.

Aion kyllä pitää kättä tukena, varmuuden vuoksi...pitäisin kyllä kättä lisäturvana vaikka ottaisin tuon oikean vauvapussukan mukaan, tämä kaulaliina-systeemi on vaan helpompi sulloa sairaalatarvikkeisiin mukaan.

Minulla on omat vaatteet ja sisäjalkineet ym. "tarpeelliset" kassissa mukana, ei sinne enää mahdu mitään vauvan virallista kantopussia...eikä edes vauvan kotiinlähtö-vaatteita, ne saa isä tuoda sitten kun tulee hakemaan meitä kotiin.
 
Toivottavasti nannukka ei ole tuota raskausmyrkytystä :/ Tietysti se painokin nousee jos turvotus on lisääntynyt joten toivotaan että tuo painon nousukin olisi vain sitä.

Mulla oli myös tänään verenpaineet korkealla (162/96), mutta sanottiin että usein siellä verenpaineet on korkeammat. En viitsinyt sanoa että söin eilen salmiakkia :D 

Milloin nipsu sulla oli la? :) 
 
Mulla on la 27.pv eli ens viikon torstaina. Huamenna neuvola, katotaan miten menee. Näen taas tätä Satakunnan terkkaa ekan kerran elokuun jälkeen ;-) Sanoi puhelimessa lyhyesti ja ytimekkäästi, että jos mulla on iso maha, niin hän lähettää Poriin. Jaa....

Sen lääkärin peruivat sitten, höh, piti olla tänään, mutta kaikki lääkäriajat oli tältä päivältä peruttu ja niitä kun on vaan kerran viikossa, niin terkka ei halunnut antaa uutta aikaa siltä varalta, että olis liian myähästä ;-/

Käytiin Porissa tänään, ei edes oltu kauaa, mutta jotenkin niin vaikeeta on tuo kävely ja kaikki.... Melkein tuntuu ku keilapalloo pitäs haarojen välissä tai jotain... No, tää neiti ei kyllä täällä enää malta kovin kauaa olla, veikkaisin, siitä huolimatta ettei oo vielä kiinnittynyt. Viime viikolla toivoin vielä syntyväksi 1.1, mutta nyt oon sitä mieltä, ettei tää massu näe kyllä uutta vuotta, hyvä jos joulun ;-)

Loppuraskaus ei tosiaan oo helppo, mutta lohduttaudun sillä, että ihan maksimissaan jäljellä on kolme viikkoa, se huojentaa. Tosin on hyvin epätodennäköistä kuulemma, että menis kovasti la:n yli, koska ite oon syntynyt täsmälleen la:na... Toivottavasti tuo terkka huamenna malttas vähän paremmin katella ja tunnustella, et vois jotain osviitta antaa neidon meiningeistä antaa...
 
No ei nipsu sullakaan pitkä aika sitten enään ole :) 

Eiks toi kävelyn vaikeus tulekki ihan lähiaikoina ennen synnytystä, ainakin näin olen kuullut :) 
 
Outoa... Kun kotona tuota verenpainetta oon mittaillut, niin ei mitään oirettakaan kohollaan olevasta paineesta; arvot aina joko normaalit tai ihantelliset. :) Et ilmeisesti ei kauheasti stressiä tarvitse sen takia ottaa enää. :)

Koala-mamma; kiitos vinkistä! Itse ajattelin juu sillä tavalla, et jää nuo käpälät paremmin vapaiksi, jos pikkuista sitten sairaalassakin kantaa liinassa. Toki otan mukaan sen oikein kunnollisen kantoliinan, mut sen kanssa on tosiaan hieman vaikeaa näin aloittelijan saada mitään kunnollista aikaiseksi. Sitäkin (kai, jos jaksaa :)) voisi sitten siellä laitoksella hieman harjoitella kaikessa rauhassa. Sairaalakassi myös pakattuna ja sen vertta isoa sorttia, et mahtui sitten vaavinkin vaatteet mukavasti kyytiin. :) Tuo tuleva isä on sen verran reppana välillä, et varmain unohtais kaikessa tohinassa ottaa mukaan vauvan vaatteet, kun meitä tulisi laitokselta kotio hakemaan... :D

Nen89; ei kai niitten terkkarien nyt ihan kaikkea tarvitsekaan tietää..? ;) Ei se pieni määrä salmiakkia kerran kuolemaksi oo kenelläkkään. :) Oma terkka jäi juuri joululomalle ja tän toisen mielestä en sais syödä jouluna palaakaan kinkkua (tai ylipäänsä mitään, missä on suolaa), jos en oo vielä silloin "jakautunut". Meinaako se täti ihan tosissaan, et mä syön jouluna pelkkää porkkanalaatikkoa?? Tää asia kuuluu siis myös kategoriaan, mitä terkkarin EI tarvotse tietää niin kovin tarkasti... ;)

Nipsu199; tuo "keilapallo jalkojen välissä" kuulostaa kovasti siltä, mitä oon kuullut jo yhden tai useamman lapsen synnyttäneen suusta. Eli kovasti kuulostaisi siltä, et joku on asettunut kunnolla lähtökuoppiin ja tulossa hiljalleen maailmaan. Eli ei tulis Uuden Vuoden rakettia vaan sellanen suloinen, tuhiseva Joulutonttu.  :) Toivottavasti kaikki menee sielläkin hyvin ja luonnikkaasti. :)
 
Mulle myös sanottiin tosta jouluna syömisestä. Mutta ei oo mikää ongelma kun söisin vaan kalaa ja porkkanalaatikkoa, ja kaloista ei paljoo oo mitä saa nyt syödä :D 

Neuvolassa tänään kaikki hyvin, sf-mitta oli nyt 36.
Ärsyttää kun taas th sanoi, että vauva on kauhean korkealla ja sitten hetken päästä totesi että "ompas pää alhaalla, ei ihmekään että vihloo". Sitten se herätteli turhia toiveita että vauva voisi syntyä ensi viikolla, mitä itse epäilen. 

Tänään olisi muuten sen mun vanhan la:n mukaan rv 40+1 :/ 

Onko nannukka mitään merkkejä siellä vielä jakautumisesta? :) 
 
Ja taas neuvola takana... Sf-mitta edelleen 36 cm, verenpaineet neuvolassa kohollaan, pissaan ilmestynyt pikkasen proteiinia ja paino noussu kolmessa päivässä 200g. Turvottaa edelleen eritoten kintuista. Mut vaavilla tuntuu olevan kaikki hyvin; sydänäänet hyvät ja tasaiset. Ja iltaisin aikamoinen zumbaaminen... :) No, terkka pohti, että pitäiskö mut lähettää samantein äippäpolille. Soitti sitten sinne ja kysyi mielipidettä asiasta. Siellä oltiin sitä mieltä, et koska mitään kummampaa oiretta ei oo (päänsärkyä tms.) ja verenpaineet kotona hyvät, niin ei kannata. Aika äippäpolille on sitten 25.12, ellei sitä ennen ala jotakin tapahtumaan. Silloin olisi sitten 10 päivää yli laksetun ajan. Varmaan ottavat sisään synnärille ja alkavat käynnistämään silloin, ku kuitenkin noita epämieluisia oireita löytyy. Nyt sitten vaan jännitetään, kerkeänkö viettämään jouluaaton kotona. :)
 
Hyvää joulua kaikille! <3 Vaavit tosiaan syntymässä hyvin pian.

Mulle sanottiin neuvolassa keskiviikkona, että mikäli neiti ei itse ymmärrä tulla torstaihin mennessä, jolloin on la, niin laittaa äippäpolille perjantaina. Se kun onnistu mittaamaan sf:ää niin, että se olis noussu yhtäkkiä 4,5 cm viikossa!!! Tosin epäilen kovasti, että tommonen nousu johtuu siitä, että on eri mittaaja. Mun maha ei todkaan oo noin paljon kasvanu!
 
On ollut mukava joulu taas. :) Toivottavasti kaikilla on mennyt joulu myös mukavasti rauhallisissa merkeissä. :)

Oltiin sitten tänään äippäpolilla näytillä. Verenpaineet kohollaan, mut pissa puhdas. Vaavilla kaikki ok, mut torstai aamulla olis sitten käynnistys edessä, jos toinen ei tajua ilman apua tulla ulos. :) No, ainakin tietää, milloin odotus on ohi ja tulevalla isilläkin suurin jännitys laukeaa... :D
 
Meillä myös joulu mennyt rauhallisesti :) Parina iltana ollut menkkamaista jomotusta, mutta se on kerinnyt loppumaan juuri kun olen kerinnyt jo innostumaan.. 

Ainakin Nannukka tiedätty nyt milloin pienokainen tulee :) Meillä mies olisi myös jo kovin malttamaton, tää odotus on niin tuskaista :D Ja on kyllä totta, että viimeiset viikot tuntuvat koko raskaus ajalta. 
 
Takaisin
Top