Satakunnan odottajat

Keskustelun 'Laskettu aika joulukuu 2012' aloitti tonni, 14 elo 2012.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Nannukka Peruskäyttäjä

Hei vaan sullekin, Nipsu119.  :)

Nyt kun mainitsit nuo ilmavaivat, niin kyllä jotain sellaista on ollut havaittavissa... emoticon Johtunee varmaan kohdun kasvusta (ainakin tossa raskausanimaatiossa menee suolet komiasti hiljalleen kasaan) ja eiks ruuansulatuskin mahtanut hieman hidastua? Kiusallista on...

Onko kellään muulla alkanut tihkua maitoa? Yllätyin hieman eilen illalla, ku muutama pieni tippa herahti, vaikken edes puristellut tissejä.... O.o
  2. Nen89 Peruskäyttäjä

Mistä oot sen sun sitterin ostanut? Toi "keinutuoli" vaihtoehtoki vois olla iha varteen otettava, vissiin monet ihan tavallista sitteriäkin jalalla keikuttaa. Se voi olla että noiden syöttöjen kannalta se perus sitteri ois parempi, mutta kun kaikkee haluis :D 

En paljoo tota synnytystä oo miettinyt, enkä oikein osaa vielä jännittää sitä. Ainut mitä pelkään ni sitä välilihan repeytymistä, mutta oon koittanut etten lukis mitää toisten kauhu juttuja. Jokainen kerta on kuitenkin erilainen ja haluan ensin kokea synnyttämisen ennenkuin päätän pelkäänkö sitä. 

Mulle on toi synnyttäminen usein tullut uniin, eli jotenkin alitajunnassa mä sitä varmaan kuitenkin mietin :D Viime uneni oli sellainen, että menin synnyttämään ja vauva poksahti ulos kuin pullonkorkki :D Muistan vielä että se painoi unessani 1916g :D Muutenkin lähes päivittäin jokaisessa unessa olen raskaana, synnyttämässä tai olen jo synnyttänyt. Onko muilla tullut raskaus uniin? :) 

Moikka nipsu199 :) Mulle noita ilmavaivoja ei ole tullut, on varmaan aika kiusallinen vaiva... 

Maitoa ei ole vielä tullut, mies melkein päivittäin sitä jo kyselee :D 
  3. Nipsu199 Peruskäyttäjä

Mä näin yksi yö unta, että oltiin 4D-ultrassa. Neidolla oli siniset silmät kuten meillä molemmilla ja mun nenäni, mutta sitten hällä oli pitkät vaaleat hiukset vaikka me molemmat ollaan tummatukkaisia ;-)

Ei kanssa maitoa tule vielä, mies kanssa kyseli ekan kerran jo kesällä kun tuumasi rintojen kasvaneen kovasti..
  4. Nannukka Peruskäyttäjä

Eh, mä sain ton sitterin... ^^  Mut on tosiaan se ihan karvalakkimalli. Niitä jalaksia sun muita tukijuttuja kun säätelee, ni siitä tulee sellanen vapaasti keikkuva systeemi. Kun vauvalla on vähän enemmän voimaa, ni se saa itse kaikutettua sitä. Voin sanoa, et on siskojen mukulat jopa liikkuneet sen kanssa eteenpäin innoissaan. :D

Mulla tulee JOKA yö jotakin vauvaan liittyvää unta. Millon tosiaan ollaan synnyttämässä ja milloin on jo vauva maailmassa. Ja aina on sellainen  pieni, tummatukkainen TYTTÖ. :D Jos nää on jotakin enneunia? Kätilö kattonu väärin ja sieltä onkin tulossa pikkuneiti. :)

Mä en itseasiassa edes tiennyt, et sitä maitoa voi tulla jo tässä vaiheessa. Oli pakko ettiä vähän tietoa. No, ainakin maitorauhaset toimii... :D
  5. Nen89 Peruskäyttäjä

Tänään ollut neuvolalääkäri: Sf-mitta oli 26cm, vauvan sydänäänet +150, kohdun suu kiinteä ja kiinni. Pissassa oli 1+ valkuaista :/ Huomenna meen antamaan uuden näytteen. Th sanoi että toi plussa voi johtua siitä, kun olin juonut niin vähän vettä. Ärsyttää vaan kun töissä heti peloteltiin raskausmyrkytyksellä. Mutta verenpaineet on ainakin hyviä (tänään 119/77) eikä turvotusta ole, niin tuskin se sitä ainakaan on?...Epäilen myös tuota pissatulehdusta kun siitäkään ei mitään oireita ole ollut. 

Kysyin neuvolalääkäriltä myös vatsani koosta, hän sanoi sen olevan ehkä vähän iso. Mutta sanoi vatsan olevan iso sen takia, että olen niin lyhyt ja sen takia mulle tulee se kaikki vatsa eteen. 
  6. Nannukka Peruskäyttäjä

Ei pelkästään pieni määrä valkuaista pissassa vielä tee edes alkavaa raskausmyrkytystä. :) Älä turhaan stressaa. Kyllä sitä olisi ainakin kohonnut verenpaine ja todennäkösesti vielä jatkuvaa turvotustakin. Lista taitaapi olla aika pitkä noitten oireitten suhteen. Veikkaisin kanssa, että sulla on vaan joku tulehduksen poikanen päällä tai että tosiaan olit juonut liian vähän vettä ja pissa väkevää. Ota vaan ihan rauhassa, vaikka uudessakin näytteessä olisi hieman valkuaista.
     emoticon

Kävin tänään siinä synnytysvalmennuksessa sairaalassa. Ihan kivaa uutta tietoa tuli, mutta siitä vanhemmasta kätilöstä jäi sellanen olo, että se on imetysnatsi. Ihan sama mitä itse väittää... :/ Ja aika hanurista se uusi käytäntö, ettei laitokselle saa tulla vauvaa katsomaan kuin isä ja vanhemmat sisarukset. Eli käytännössä minua ei pääsisi katsomaan kukaan muu kuin siippa ja huonetoveria voisi pahimmassa tapauksessa käydä moikkaamassa kymmenpäinen plutuna. :/ Siis sillä tavalla hyvä, ettei siellä ole koko ajan huoneessa jonkun vieraita (kaikki kun eivät piittaa vierailuajoista). 6-vee siskonpoika pettyy ja pahasti, mutta ei kuulemma tehdä mitään poikkeuksia tämän asian suhteen. No, jos ei poika pääse mun ja vauvan luo, niin me mennään sitten vauvan kanssa moikkaamaan poikaa sairaalan kahvioon tai johonkin aulaan. :D

Vaavi jatkaa potkuharjoituksia kylkiluiden suuntaan. Alkaa jo sattumaan. :)
  7. Nen89 Peruskäyttäjä

Joo en mäkään usko et on mitään vakavaa, ärsyttää vaan ko taaskaan ihmiset ei osaa miettiä mitä suustaan päästelee... Mut sitä näytettä ottaessani ei ollut lainkaan ees pissa hätä ja väkisin jouduin sitä purkiin vääntämään :D Lisäksi vielä ko olin juonu tosi vähän ni se oli varmaan vaa nii väkevää. Mutta huomenna uusi kerta :) 

Misä se synnytysvalmennus pidettiin? Mietein just millon sinne pitäis itsekin mennä. Oliko se luento vai keskustelu tyyppinen valmennus? 

Toi on tosi tyhmä toi muutos ettei vieraita saa tulla laitokselle. Oon miettinyt sitä kun meillä mies on helsingissä töissä (Tulee torstaisin kotiin ja lähtee sunnuntai yönä takaisin), niin kiva jos ei saa jäädä mun seuraksi sinne laitokselle niin oon sitten iha yksin kaikki päivät siellä :/ 

Tuntuks sulla koskaan potkut niinkuin "linnut pyrähtäis lentoon" :D en osaa oikee sitä tunnetta muuten selittää, mutta on tosi jännän tuntosta. Näitä pyrähdyksiä ei oo ennen vaan tullut, mitäköhän se mahtaa sillo tehdä? :D Täällä vielä noi potkut ei oo sattunut. 
  8. Nannukka Peruskäyttäjä

Jokku ajattelee, et ne tekee "palveluksen" ku tuo esille mahdollisen syyn jollekin oireelle. Useimmat ei siis tarkoita pahaa, mutta silkka ajattelemattomuus satuttaa aika paljon tietyssä tilanteessa. :/

Se synnytysvalmennus oli keskussairaalan auditoriossa (oli hyvät opasteet perille) ja se oli luentotyyppinen. Eli ei oo pakko suutaan avata, jos ei halua. Ei eilenkään kukaan kysyny yhtään mitään; hiljaa oltiin ko koululuokassa. :D

Musta tuntuu, et sun tapauksessas vois yks vieras käydä tervehtimässä sun muuta, jos siippas ei oo lähimaillakaan. Ne kätilöt sano, et mahdollinen tukihenkilö voi olla paikalla silloin kun huvittaa. Olis toi tosi epäreilua; kyl täytyy pikkasen kyetä joustamaan, kun nyt ei oo mistään kummallisesta asiasta kyse. Olis se tosiaan kivaa, et sä oot sairalaassa yksin neljä päivää, koska edes paras kaveri ei pääsis sua moikkaamaan ja lapsen isä on pakosta työmatkalla. :/ Vähän järjenkäyttöä peliin sinnekin suunnalle. Toi kaikki o lähteny siitä sika-influenssasta...

Kyllä täälläkin kieltämättä tuntuu välillä siltä, et se lintuparvi lehehtais lentoon. :D Hyvä kuvaus. Sellaista outoa värinää ja tärinää koko mahan alueella. Mä oon kans muutaman kerran miettinyt, mitä se vauva oikeen touhuaa siellä. :D

9. Nen89 Peruskäyttäjä

Näimpä varmaankin luulee, mutta en silti itse lähtis heti pelottelemaan. Vaikka onhan se hyvä tietää etukäteen, ettei sitten tulisi järkytyksenä. Kävin tänään antamassa uuden pissanäytteen ja puhdas oli. Olin juonut vain liian vähän vettä jonka takia se näytti plussaa, niinkuin arvelinkin.

Hah, hyvä kuin muillakin näitä "lintu parvi" tuntemuksia :D  

10. Nannukka Peruskäyttäjä

Nonni. Hyvä juttu. :) Turhaan olis lähtenyt panikoimaan ja yöunensa menettämään. Mut tosiaan hienoa, et löyty helppo selitys sillekin. :)
  11. Nipsu199 Peruskäyttäjä

Mulla oli neuvolalääkäri perjantaina, ei ottanut lainkaan verenpainetta tai kattonut virtsaa. Sisätutkimuksen teki, kohdunsuu kiinteä ja kiinni, mitään merkkejä ennenaikaisesta synnytyksestä tällä hetkellä ei ole. Ultratessa neiti kyllä pisti parastaan: maha oikein alko pomppia ja lääkäriäkin rupes naurattamaan ;-)

Mun pitäis kanssa kattoa toi synnytysvalmennusaika. Onko siihen muuten olemassa jotain ihannaaikaa, jollon sinne mennä? Mulle terkkari vaan 3 viikkoa sitten anto puhelinnumeron ja sanoi että voin jo varata itelleni ajan, jos haluan. Mun pitää käydä siellä täällä Joensuussa, kun Porin valmennukset on viikolla ja ne ehtii loppua ennen kun mun lukukausi täällä päättyy. Pääseekö Porissa muuten tutustumaan synnytyssaliin? Mun käsittääkseni PKKS:ssä se onnistuu vielä. Sama käytäntö noista lapsivuodeosastovierailuista on myös täällä, ainoastaan vauvan isä ja mahdolliset sisarukset ;-(

Mein Vauva-lehden tilaajalahjana saatu turvakaukalo oli saapunut viikolla. En oo nähnyt sitä vielä omin silmin, mutta vaikuttaa oikein loistolta: on tukeva, menee myös sitterinä, saa keinuteltua, "huppuosan" saa alas ja mitä vielä, vaikka mitä...

Ootteko muuten hankkineet so called imetystyynyä? Mä ostin eilen Turun Osaava nainen-messuilta semmosen pitkulaisen tyynyn, jota myyjä mainosti kovasti myös imetykseen, toivottavasti toimii...
  12. Nannukka Peruskäyttäjä

Hyvä, että kaikki reilassa sielläkin. :)

Siinä esitteessä, jossa ne synnytysvalmennusajat oli ilmotettu, ni suositus oli rv:t 30-34. En tiiä, pääseekö siellä synnytysaleilla käymään täällä suunnalla. Ilmeisesti ei, koska kukaan ei oo ainakaan asiasta maininnut. Mut ainakin sillon, jos osallistuu näihin pelkopoli-juttuhin, on mahdollisuus päästä tutustumaan synnytyssaliin. Näin olen siis kuullut. Ite oon kuiteskin nähnyt synnytyssalin ollessani tukihenkilönä synnytyksessä. Toivottavasti eivät ole enää niin aneemisia kuin kuusi vuotta sitten...

Sulla on oikeen monitoimikaukalo. :D En oo ite ajatellut hankkia imetystyynyä; pakko pärjätä noilla tavallisilla. :)

Vauvalla ajoittain hikka, hauskan tuntusta. Onko jollakulla muulla. Supistukset alkaneet ikävästi vaivata. olleet pari kertaa kivuliaita. Täytyy varmaan mainita asiasta neuvolassa ens viikolla... :/
  13. Nipsu199 Peruskäyttäjä

Mulla kans ikäviä supistuksia tänään, varsinkin pyörällä ajaessa ;-( Mukavan asennonkin löytäminen on hankalaa, kun selkää särkee taas....
  14. Nen89 Peruskäyttäjä

Hyvä nipsu että kaikki oli kunnossa :) 

Itse aattelin mennä tuonne synnytysvalmennukseen just noilla 30-34 viikoilla. 

Mä saan todennäköisesti tutulta imetystyynyn, mutta jos en saa niin ilmankin pärjään :) 

Supistuksia täällä ei ole ollut. Nyt oon huomannut töiden jälkeen selän olevan kotona kipeä, sekä maatessa sohvalla ei tahdo löytyä hyvää asentoa kun puutuu paikat. 
  15. Nannukka Peruskäyttäjä

Onneksi kellään meistä ei ole enää montaa viikkoa laskettuun aikaan... :)

Neuvolassa käyty ja kaikki reilassa. Sf-mitta oli 28cm, painoa tullut sen säädyllisen 400g viikossa. Hemoglobiini oli 109, joten sain kehoituksen alkaa syömään seuraavan kuukauden rautalisää. Verenpaineet ok, sokeria ei ollut ja proteiini +/-, mut se taas johtu väkevästä pissasta. Eikä kyllä muutenkaan olisi mitään meinannut. :) Supparit o kuulemma ihan vaan harjoitussupistuksia, mut sain kehotuksen hieman seurailla, muuttuuko ne mahdollisesti säännöllisiksi. Ja tiukkoja vatsalihaksia taas ihmeteltiin... xD Ei keksi muuta selitystä kuin tuon keittiöalan, jossa tulee kyllä lihaksisto treenattua ihan tavallisen työpäivän aikana hyvin. Kun en ihan oikeasti harrasta mitään muuta ku arkiliikuntaa omaksi iloksi. Viimeisimmät vatsalihasliikkeetkin oon tainnu tehdä valehtelemati 3-4 vuotta sitten...

Ja vaavi oli vaihtanut asentonsa pää alaspäin, kuten uumoilinkin. :) Ihan kiva, et ollaan (toistaseks) oikeassa tarjonnassa, mut ei oo kauheen kivaa kun jonkun pienet jalat tunkee kylkiluiden suuntaan... :/ 

Joulua kohden hurjaa vauhtia. Hyvää mieltä kaikille! :)
  16. Nen89 Peruskäyttäjä

Joo ei enään pitkä aika LA:han, miten toi aika menikään niin nopeasti? :) 

Hyvä nannukka että kaikki neuvolassa kunnossa. Ootko ollut kauhean väsynyt kun toi hb oli noin matala? Muistan kun mulla oli 116 hb alkuraskauskaudessa ja olin silloin todella väsynyt.. 
  17. Nannukka Peruskäyttäjä

Viimeks hemoglobiini oli 116, mut sillon ei väsyttäny. Siitä kun se lähti laskuun, ni kyl kieltämättä veto poissa. :/ Välillä oli ihan ihme tokkura olo oikeen; kaupassakin tuijotti tyhmänä ympärilleen, ku ajatus ei kulkenut. Siippakin huomas, ettei kaikki ollu ihan reilassa. Kyllä siitä jo arvasi, että on vähän hemoglobiinit laskussa. Ilman lupaa en kuitenkaan uskaltanut alkaa mitään rautalisiä syömään. Mut eiköhän se tästä. :)
  18. Nen89 Peruskäyttäjä

Toivottavasti vointisi paranee :) Oon silti itsekin huomannut olevani nyt väsyneempi kuin aiemmin vaikka hb ollut nyt hyvä. Uskon et on aika yleistä toi väsymys loppuraskaudessa.

Aikaisemmin kun oon kirjoittanut niistä emaljungan vaunuista: soitin tänään muksumassiin jos he voisivat tilata ne sinne liikkeeseen (ettei mun tarvis tampereelta hakea niitä). Niin sattumalta siellä liikkeessä oli yhdet sellaiset vaunut. Kävin tänään ostamassa ne, oon niin onnellinen niistä! :D 
  19. Nannukka Peruskäyttäjä

Hitsit! Sulla kävikin hyvä tuuri niitten vaunujen kanssa, Nen89. :) Tosi hieno juttu, että niiden saaminen kävi sitten noinkin kivuttomasti. Kannatti soittaa ja kysyä niistä vaunuista. :D

En oo ottanut niitä rautatabuja ku neljä kertaa ja kyllä voi sanoa, et jotakin vaikutusta on jo ilmassa; ei enää väsytä. :D Mut joo, oot ihan oikeassa. Ollaan kaikki jo niin pitkällä, et kyllä sekin jo vaikuttaa tuohon pirteyteen. Ei vaan jaksa touhottaa enää samalla tavalla. Pitäisi todellakin hidastaa jo vauhtia ja alkaa kerätä voimia loppukiriin. :)

Täällä alkaa siskon ipanoilta loppua jo usko siihen, että mitään vauvaa on tulossakaan. :D 6-vee poika tosin kyselee, että onko talvi pian, kun on kuullut mun sanovan, että vauva syntyy talvella. Laskee päiviä, koska talvia alkaa. Toisella on jo kovat suunnitelmat, että menee sitten vauvan kanssa luistelemaan ja pulkkamäkeen. Hän voi kuulemma vetää pulkkaa. :D On nuo lapset kyllä ihania välillä. Niin, ja sitten on kovasti kyselty, pääseekö hän sitten sairaalaan mukaan. Haluaisi kuulemma leikata vauvan napanuoran...
  20. Nen89 Peruskäyttäjä

Sattu kyllä sopivasti olemaan noi vaunut tuolla muksumassissa, oon usein käyny siellä katselemassa eikä koskaan noita ole siellä ollut :) Ne on vissiin vielä niin suositut vaunut, että menee heti jos on vaan tarjolla. 

No hyvä että vointi paranemaan päin :) 

Mulla ois enään ens viikko töitä ja sitten alkais äippäloma, ihanaa! Päivät kuluu hitaasti kun miettii kuinka monta työpäivää jäljellä (tänään enään 8 ;D ). Ja työkaveritkin varmaan jo hermostuu kun jaksan lähes päivittäin muistuttaa siitä :D 

haha, ompa suloisia nuo lapset :) Mutta hyvä että ottaa hyvin vastaan uuden tulokkaan. Meillä taas miehen siskon lapset ei oo yhtään kiinostuneita ja on vähän mustasukkaisiakin (6 ja 8v.). 

Jaa tämä sivu