Sallitut ja kielletyt eväät

Siis etanolia muodostuu luonnossa ja jopa ihmiskehossa hieman käymisreaktion ja aineenvaihdunnan seurauksena. Banaanista ja leivästä ei todellakaan saa mitenkään samaa määrää etanolia kuin alkoholijuomista. Maalaisjärjen käyttäminen on toki sallittua, mutta kun Suomessa tosiaan suositellaan nollalinjaa alkoholin suhteen koska tutkimuksissa ei luotettavia rajoja ole pystytty määrittelemään, niin kyllä syntyvien lasten takia toivoisi ettei sitä alkoholia nauttisi. Alkoholilla on todistetusti haitallisia vaikutuksia sikiöön, kun taas esim. yrttiteen haitallisuudesta ei ole tietoa, siksi sitä ei suositella. En tarkoita olla vihamielinen, mutta toivon että jokainen miettisi tätä tosissaan, kyseessä on vakava asia.

Mun siis ajatus oli vaan huomauttaa tosta että juuri ruuassa myös esiintyy vähäiset määrät alkoholia kun tuolla aikaisemmin pohdittiin että voiko sitä alkoholitonta olutta juoda vaikka siinä se pitoisuudet on se 0,4– ja sitä vertasin tohon banaanin ja leipään. Muut alkoholit sitten erikseen enkä niitä vertaisikaan. Mietin kyllä vaikka tota yrttitee hommaa että sen takia listalla kun haitoista ei tiedetä mutta miksi vaikka sokeria ja muita makeutusaineita ei laiteta kiellettyjen listalle tai ainakin rajusti rajoiteta kun sen haitoista äidille ja sikiölle vasta paljon tiedetään—se että joku seuraa suosituksia (jotka muuttuu vuodesta ja maailmankolkasta riippuen) mutta vetää kilon irtokarkkeja yms huoletta ja siihen päälle vähän limujabja sipsejä ja pullaa ihmetyttää myös välillä ristiriitaisuutensa vuoksi.
 
Uskon että tämän palstan äidit toimivat harkitusti ja Bumbyn alkuperäisen kommentin tarkoitus oli varmasti tuoda vähän mittasuhteita tuon 0,4% alkoholittoman oluen alkoholin määrään. En minä ainakaan ole jättänyt piimää juomatta raskaana ja toivon ettei minua kukaan siitä täällä syyllistä (duodecimin mukaan kefiirien alkoholipitoisuudet ovat 0,06-3,0 %, empäs tiennytkään että on noin iso haitari).

Ja todellakin minuakin suututtaa suunnattomasti alkoholin suurkäyttäjien hirmuiset laiminlyönnit lastensa kustannuksella, jotka johtavat lasten loppuelämän häiriöihin. Ja Suomessa 15 % odottavista äideistä tupakoi raskaana (en tajua tätä!). Puhumattakaan muista päihteistä ja laiminlyönneistä. Nämä ajatukset saa tosi vihaiseksi.

Mutta henkilökohtaisesti en kyllä näe bumbyn viesteissä mitään ihmeellistä.

Kahvikin (kofeiini) on tutkitusti haitaksi alkiolle/sikiölle ja kohtuullinenkin kofeiininsaanti toisten tutkimusten mukaan jopa tuplaa keskenmenoriskin. Silti en pidä siitä, että tällä palstalla lähdettäisiin tuomitsemaan ykskantaan äidit, jotka alkuraskauden väsymyksessään juovat toisinaan kahvikupillisen esim. jaksaakseen hoitaa vanhempia lapsiaan.

Oletteko te muuten uskaltaneet juoda kahvia? Mulla ei nyt tee mieli ollenkaan kun pahoinvointi on niin karmea, mutta rakastan kyllä kahvia normaalisti. Jätin sen kuitenkin pois jo kun alettiin yrittää lasta (myös esikoisen kohdalla) ja otin vain ehkä kerran viikossa pienen kupin kierron alkuvaiheessa ennen ovulaatiota. Keskenmenot on saaneet mut tällaiseksi, toivoisin kyllä että osaisin olla huolettomampi.
 
Uskon että tämän palstan äidit toimivat harkitusti ja Bumbyn alkuperäisen kommentin tarkoitus oli varmasti tuoda vähän mittasuhteita tuon 0,4% alkoholittoman oluen alkoholin määrään. En minä ainakaan ole jättänyt piimää juomatta raskaana ja toivon ettei minua kukaan siitä täällä syyllistä (duodecimin mukaan kefiirien alkoholipitoisuudet ovat 0,06-3,0 %, empäs tiennytkään että on noin iso haitari).

Ja todellakin minuakin suututtaa suunnattomasti alkoholin suurkäyttäjien hirmuiset laiminlyönnit lastensa kustannuksella, jotka johtavat lasten loppuelämän häiriöihin. Ja Suomessa 15 % odottavista äideistä tupakoi raskaana (en tajua tätä!). Puhumattakaan muista päihteistä ja laiminlyönneistä. Nämä ajatukset saa tosi vihaiseksi.

Mutta henkilökohtaisesti en kyllä näe bumbyn viesteissä mitään ihmeellistä.

Kahvikin (kofeiini) on tutkitusti haitaksi alkiolle/sikiölle ja kohtuullinenkin kofeiininsaanti toisten tutkimusten mukaan jopa tuplaa keskenmenoriskin. Silti en pidä siitä, että tällä palstalla lähdettäisiin tuomitsemaan ykskantaan äidit, jotka alkuraskauden väsymyksessään juovat toisinaan kahvikupillisen esim. jaksaakseen hoitaa vanhempia lapsiaan.

Oletteko te muuten uskaltaneet juoda kahvia? Mulla ei nyt tee mieli ollenkaan kun pahoinvointi on niin karmea, mutta rakastan kyllä kahvia normaalisti. Jätin sen kuitenkin pois jo kun alettiin yrittää lasta (myös esikoisen kohdalla) ja otin vain ehkä kerran viikossa pienen kupin kierron alkuvaiheessa ennen ovulaatiota. Keskenmenot on saaneet mut tällaiseksi, toivoisin kyllä että osaisin olla huolettomampi.

Siis itse reagoin tässä siihen, että raskaana oleva joisi viinilaisillisen ruoan kanssa, en niinkään tuohon 0,4 % oluen juomiseen. Viiniä tai muuta alkoholijuomaa en itse juo raskauden aikana yhtään jo mainittujen syiden takia. Viinin alkoholipitoisuus ihan eri asia piimän, leivän tai banaanin.

Mä luotan näissä asioissa virallisiin suosituksiin, jotka perustuvat tutkimustietoon. Kahvia voisin siis juoda sen maksimimäärän mitä suosituksissa on. Kahviin liittyy kai tutkimusten mukaan keskenmenoriski, jos sitä juo runsaasti. En oo tähän perehtynyt kun munkaan ei tee kahvia nyt yhtään mieli :D

Pyydän anteeksi jos olin jonkun mielestä hyökkäävä, koitin vain perustella omia mielipiteitä jotka perustan virallisiin suosituksiin jotka puolestaan perustuvat tutkimustietoon. Varmaan itsellä tässä myös paistaa lapsettomuustausta ja ivf-hoidoilla alkunsa saanut ensimmäinen raskaus ikinä.

Ja uskon kyllä että täällä palstalla on järkeviä tyyppejä jotka haluaa lapsilleen parasta ❤️
 
Mun siis ajatus oli vaan huomauttaa tosta että juuri ruuassa myös esiintyy vähäiset määrät alkoholia kun tuolla aikaisemmin pohdittiin että voiko sitä alkoholitonta olutta juoda vaikka siinä se pitoisuudet on se 0,4– ja sitä vertasin tohon banaanin ja leipään. Muut alkoholit sitten erikseen enkä niitä vertaisikaan. Mietin kyllä vaikka tota yrttitee hommaa että sen takia listalla kun haitoista ei tiedetä mutta miksi vaikka sokeria ja muita makeutusaineita ei laiteta kiellettyjen listalle tai ainakin rajusti rajoiteta kun sen haitoista äidille ja sikiölle vasta paljon tiedetään—se että joku seuraa suosituksia (jotka muuttuu vuodesta ja maailmankolkasta riippuen) mutta vetää kilon irtokarkkeja yms huoletta ja siihen päälle vähän limujabja sipsejä ja pullaa ihmetyttää myös välillä ristiriitaisuutensa vuoksi.

Joo, ymmärrän mitä hait takaa, ja anteeksi jos olin hyökkäävä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raskausajan ravitsemussuosituksissa sanotaan muuten mm. seuraavaa: ”Täysjyäviljatuotteiden, kasvisten, marjojen, hedelmien ja kalan käytön lisääminen ja runsaasti sokeria ja kovaa rasvaa sisältävien ruoka-aineiden kulutuksen vähentäminen on suositeltava tapa kohentaa ruokavalion ravintokoostumusta.”

Tässä linkki jos haluaa tutustua: https://thl.fi/web/elintavat-ja-rav...omalaisten-ravitsemus-ja-ruokailu/raskausaika
 
Joo, ymmärrän mitä hait takaa, ja anteeksi jos olin hyökkäävä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raskausajan ravitsemussuosituksissa sanotaan muuten mm. seuraavaa: ”Täysjyäviljatuotteiden, kasvisten, marjojen, hedelmien ja kalan käytön lisääminen ja runsaasti sokeria ja kovaa rasvaa sisältävien ruoka-aineiden kulutuksen vähentäminen on suositeltava tapa kohentaa ruokavalion ravintokoostumusta.”

Tässä linkki jos haluaa tutustua: https://thl.fi/web/elintavat-ja-rav...omalaisten-ravitsemus-ja-ruokailu/raskausaika

Joo siis kyllä ymmärrän hyvin että nämä asiat voi veren saada helposti kuohumaan— varsinkin ku ollaan herkässä tilassa muutenkin. Mun alkuperäinen ajatus oli siis vaan että turha sitä alkoholitonta olutta on murehtia—-

Mutta mietin juuri tollasta kun suositellaan että ”olisi hyvä” ja ”kannattaisi” niin eihän kukaan sellasta kuuntele, tai aika harva ainakin— siis tohon sokeriin liittyen. Mutta jos sokeri oikeesti laittettais kiellettyjen listalle (tai ainakin johonki ”vain erittäin harvoin”) kategoriaan niin johan ihmiset rupeis kuuntelemaan. Vähän niinku tota yrttitee hommaa—-että miksi se kielletään tyystin koska sen vaikutuksista ei tiedetä tarpeeksi ja vaikka vaan tollei samalla lailla vaan suositella vähentämään tai välttämään — niinkuin ton sokerin tapauksessa josta taas tiedetään erittäin paljon sen haitallisista vaikutuksista— no, sitä vaan mietiskelen mutta nyt nautin ihanasta keitosta minkä just pyöräytin ja siitä että on hetken normaali olo eikä kaikki kuvota, heh
 
Ite juon kahvia sen 2 kuppia päivässä, välillä 1.5 kuppia välillä täydet 2. Ennen raskautta join 3 kuppia ja edellisissä raskauksissa join 3 kuppia kun tais jossain vaiheessa suositus olla se. Edellisessä raskaudessa ulkomailta kotoisin oleva työkaveri kauhisteli mun kahvin juontia. Sanoi että heidän tietämyksen mukaan kahvi liuottaa sikiön o_O ja toinen työkaveri sanoo kans että heillä ehdottomasti kielletty kahvin juonti. Harmi kun en muista mistä he ovat kotoisin
 
Kahvi on mielenkiintoinen kun eri maan suositukset on niin poikkeavat.
Alkoholia ja tupakankäyttöä en voi ymmärtää raskausaikana. No tupakointia mä en nyt ymmärrä muutenkaan :D
 
Joo tuon kahvin osalta suositus laski vuonna 2016 kolmesta kupista kahteen. Lisänäyttöä kofeiinin haittavaikutuksista alkioon/sikiöön oli kai tullut lisää. Olen lukenut hirmuisesti tutkimuksia aiheesta ja näyttäähän siitä haittaa olevan, monien tutkimusten mukaan myös tuosta Suomessa suositellusta 200 mg/vrk. Ja hieman sama kun alkoholin kanssa, että jos turvallisen käytön rajaa ei varmuudella pystytä määrittämään, jonkun mielestä totaalikielto voi olla parempi kuin edes pieni määrä. Mutta niin kai se oikeasti on, että "määrä tekee myrkyn".

Ehkä Suomessa suhteellisen sallivaan kahvinjuonti-suositukseen vaikuttaa se, että suomalaiset ovat kahvinjuojakansaa ja meillä täyskielto voitaisiin helpommin kokea kohtuuttomaksi. Sama kuin joissain kulttuureissa tuo viini nähdään pieninä määrinä ihan ok, koska on maan ikiaikainen tapa. Meillä sen sijaan alkoholijuomia juodaan päihtymiseen ja totaalikielto on ehdottomasti meillä hyvä suositus.
 
Mä olen miettinyt tuota kahviasiaa. Juon 1/2-1 kuppia päivässä, mutta joskus tekisi mieli kiskaista latte kaupungilla. Musta itsestäni vaan tuntuu, että espressossa on paljon enemmän kofeiinia kuin tavallisessa suodatinkahvissa. Mitä mieltä olette? Juotteko latteja?

Ensimmäisessä raskaudessa kahvin hajukin laittoi etomaan, niin ei tarvinnut näitä miettiä :grin
 
Mä olen miettinyt tuota kahviasiaa. Juon 1/2-1 kuppia päivässä, mutta joskus tekisi mieli kiskaista latte kaupungilla. Musta itsestäni vaan tuntuu, että espressossa on paljon enemmän kofeiinia kuin tavallisessa suodatinkahvissa. Mitä mieltä olette? Juotteko latteja?

Ensimmäisessä raskaudessa kahvin hajukin laittoi etomaan, niin ei tarvinnut näitä miettiä :grin

Jäälatte on oikeastaan ainoa mikä tällä hetkellä menee alas... :hilarious: Oon ehkä pyrkinyt siihen että joko kaksi kupillista suodatinkahvia tai sitten yksi espressopohjainen. Tai jos aamulla menee vaan puolikas kuppi normikahvia niin iltapäivällä sallin itselleni latten.

Mähän oon kerran juonu jopa tölkin batterya kun vaan niin kovin teki mieli :facepalm: mutta en kyllä juonut kahvia tai teetä sinä päivänä ollenkaan.
 
Bello, monissa paikoissa saa kofeiinittoman latten (ainakin espressohousessa, saako täällä mainita yritysten nimiä?), jos yksistään sitä makua kaipaa. Netissä on listattu eri kahvijuomien kofeiinimääriä ja sen perusteella olen siinä käsityksessä että yksi espresso sisältää vähemmän kofeiinia kuin normaali kupillinen suodatinkahvia, en tiedä onko tuohon luottaminen.
 
Joo mä tiedän kofeiinittomat, mutta kun kahvia nyt kumminkin juo niin ei viitsisi ottaa kofeiinitonta. Ehkä mä joskus uskaltaudun ottamaan yhden latten, katsoin itsekin netistä että se sisältää saman verran kofeiinia kuin yksi 1,25 dl kupillinen suodatinkahvia.
 
Mä esikoisen odotusaikana aina tarkistin kahvilassa, että latteen tulee vain yksi espresso. Moni paikka kun olisi rutiinina vaan laittanut kaksi siitä mitään sanomatta, mutta erikseen pyytäessä sai vain yhdellä. Jos sen yhden latten join niin se oli mun päivän ainoa kahvi. On jäänyt tavaksi siitä asti tilata yhdellä espressolla, kahdesta ja joskus jo yhdestäkin tulee mulle vaan huono olo.
 
Kaipaan joitakin ruokavaliooni kuuluvia tuotteita tosi paljon ja minulla on jo pitkä lista mitä meillä syödään kunhan sairaalasta kotiudutaan.

Mulle nämä ruokatajoitukset on kuitenkin asia jonka olen hyväksynyt osaksi raskautta ja niitä pilkkua viilaten noudatan enkä ikinä nauttisi esimerkiksi alkoholia ja siten tietoisesti riskeeraisi lapsen kehitystä. Itse asiassa olen ottanut monessa asiassa vielä säädöksiä tiukemman linjan ja ajattelen että jos en jotain rajoitetun käytön tuotetta tarvitse, en sitä käytä lainkaan. Omalla kohdallani esimerkiksi kahvi kuuluu näihin, samoin siemenet, mutta yleisesti ottaen ajattelen niin että piiruakaan ei saisi joustaa niissä joista on sikiölle suoraa haittaa (listeria-vaaran tuotteet esimerkiksi) ja omaa harkintaa käyttää sitten niissä joissa turvallisesta käytön rajasta ei ole tietoa kuten salmiakki tai ne siemenet.
 
Runebergintorttuongelma. Nehän perinteisesti kostutetaan punssilla tai rommilla. Ajattelin tehdä torttuja tänä vuonna ite. Millä ootte hoitaneet kostutuksen? Tai voiko punssilla kostuttaa, jos sen kiehauttaa ensin (alkoholi haihtuu?)?

Sit inkivääristä. Onko inkiväärikarkitkin pannassa vai katsotaanko nekin ns. mausteeksi? Kattelin sellaisia karkkeja, missä inkiväärin osuus oli 10%. Tarkoituksena ei ole mutustella noita koko ajan, mut ajattelin että silloin tällöin syötynä vois pitää etovaa oloa poissa.
 
Runebergintorttuongelma. Nehän perinteisesti kostutetaan punssilla tai rommilla. Ajattelin tehdä torttuja tänä vuonna ite. Millä ootte hoitaneet kostutuksen? Tai voiko punssilla kostuttaa, jos sen kiehauttaa ensin (alkoholi haihtuu?)?

Sit inkivääristä. Onko inkiväärikarkitkin pannassa vai katsotaanko nekin ns. mausteeksi? Kattelin sellaisia karkkeja, missä inkiväärin osuus oli 10%. Tarkoituksena ei ole mutustella noita koko ajan, mut ajattelin että silloin tällöin syötynä vois pitää etovaa oloa poissa.

Mä kostuttaisin tollasella kiehautetulla versiolla. Koska sillon ei siinä alkoholia enää ole.
 
En söisi inkiväärikarkkeja, koska katson ne inkiväärivalmisteeksi.
 
Päiväni alkaa isolla kahvikupillisella. Mutta muut kahvihetket olen karsinut pois. Hampaiden ja kilojen kannalta huono puoli on ollut se, että mehut maistuvat nyt aivan älyttömän hyvälle. Aiemmin olen juonut nesteinä vain kahvia ja vettä päivän aikana. Nyt appelsiini ja omenamehu tuntuvat lähes nautintoaineilta... Tähän mennessä rv 11 paino on pysynyt ennallaan, lähinnä oksentamisen vuoksi, mutta jatko pelottaa, jos en saa tätä mehuhimoa taltutettua :wideyed::wideyed::wideyed:
 
Takaisin
Top