Sallitut ja kielletyt eväät

Joskus yksi kaveri tutki raskaana ollessaan salaatinkastiketta, että onko tässä raakaa kananmunaa. Onko se kielletty? Kävisi järkeen, jos olisi, kun kerta raaka lihakin on. En vain muista lukeneeni mistään listasta kananmunasta mitään.
En kyllä usko, että koskee teollista majoneesia. Ehkä kannattaa välttää itse tehtyjä, mutta harvemmin sellaista tulee vastaan...
 
En kyllä usko, että koskee teollista majoneesia. Ehkä kannattaa välttää itse tehtyjä, mutta harvemmin sellaista tulee vastaan...

Mä oon syöny majoneesia joka on valmistettu pästöroiduista keltuaisista. Ihan varmuuden vuoksi. Esim Felix tekee tätä sekä Hesburger.
 
Mä oon syöny majoneesia joka on valmistettu pästöroiduista keltuaisista. Ihan varmuuden vuoksi. Esim Felix tekee tätä sekä Hesburger.

Hyvä että Hesburgerista ei tarvitse luopua!

Kiitos vastauksista kaikki!
 
Mulle selvis eilen että 1-2 salmiakkia tai lakua silloin tällöin on ihan ok. Lähdin muuten lujaa kohti namikätköä jonne olin salmiakit jemmannut odottelemaan :grin

Ja ärsyynnyin kun eviran listassa sushi oli niputettu raa'an kalan kanssa samaan lokeroon. Susheja on niin paljon muitakin, kuten nigirit avokadolla tai kurkulla :rolleyes: merilevä tietty sitten myös asia erikseen.
 
Mä olen syönyt majoneeseja, jossa on raakaa kananmunaa. Salmonellaa ei suomalaisissa munissa pitäisi olla, mutta siihen toksoplasmoosivaaraan en osaa sanoa mitään. Evira ei kananmunan käyttöä raakanakaan kiellä, joten se riittää mulle mainiosti. Eri asia olisi ulkomailla jossain katukojusta saada majoneesia lisukkeeksi. Sen jättäisin ehdottomasti väliin.

Sushia mietin. Jos saisikin raskaalle sopivia susheja, niin inkiväärihän on myös kiellettyä. Se on sushissa itselleni ainakin tosi tärkeässä roolissa, niin lienee parempi vain odottaa se 9 kk kunnollisen sushiaterian perään.
 
Mikähän tässä on kun taas heti kun on raskaana niin tekis kauheesti mieli salmiakkia, vaikken normaalisti juuri koskaan sitä syö. :grin Varmaan se houkuttelee just siks kun sitä ei saa syödä. :D
 
Joisitko 0,4 % olutta? Puolisolle oli myyty se alkoholittomana Alkosta kun osti uudenvuoden juomia.
 
Bello, en juo oluita ollenkaan :D mut tuli tuosta mieleen et onko täällä sellaisia jotka on säännöllisesti (viikottain) juonut kombuchaa ennen raskautta?
 
Joo mä en tajua miten on Alkon myyjä noin mokannut :sad001 Eikö oo voinut tajuta että kysyjä voi ostaa just raskaanaolevalle. Luin Yleltä jonkun artikkelin näistä ja siellä kans suositeltiin, että raskaana vaan 0,0 % olutta. Taitaa jäädä uudenvuoden oluet juomatta..
 
Mä oon satunnaisesti juonu niitä missä on 0,1% tai 0,2, %, mutta noi 0,4% on jääny kauppaan. Mutta tarkkana saa hyllyillä kyllä olla.
 
Bello, en juo oluita ollenkaan :D mut tuli tuosta mieleen et onko täällä sellaisia jotka on säännöllisesti (viikottain) juonut kombuchaa ennen raskautta?

Täällä ainakin yksi. Oon miettinyt että onkohan ne ok raskausaikana, koska jotkut niistä saattavat sisältää pienen määrän alkoholia. Käsittääkseni niitä voi kuitenkin ostaa kaupasta ilman henkkareita o_O en ole juonut, päätin että parempi olla varmuuden vuoksi ilman :grin
 
Olisiko niin ettei myyjäkään ole loppujenlopuksi tarkastanut etikettiä pullosta? Ihan normi markettienkin hyllyillä alkoholittomien oluiden ja siiderien kohdalla saa olla tarkkana, koska sieltä löytyy paljon näitä 0,4% juomia. Viime raskaudessa tämän tajusin, kun useampaan kertaan ostin muka holittoman juoman saunaan ja juomatta jäi kun tutkin tarkemmin vasta kotona. Sitä sokeasti vain luotti kylttiin "alkoholittomat"
Joo on kyllä ammattitaidoton myyjä ollut :sad001 No, en ollut paikalla joten saattoihan puoliso vaan kysyä, että missä heillä on alkoholittomat, ja myyjä vaan viittasi hyllyyn. Sain vaan sellaisen käsityksen, että myyjä olisi kyseistä olutta hänelle ihan suositellut.
 
Täällä ainakin yksi. Oon miettinyt että onkohan ne ok raskausaikana, koska jotkut niistä saattavat sisältää pienen määrän alkoholia. Käsittääkseni niitä voi kuitenkin ostaa kaupasta ilman henkkareita o_O en ole juonut, päätin että parempi olla varmuuden vuoksi ilman :grin

Mä luin jostain sivustolta et kait se et ne on pastöroimattomia (vai miten se kirjoitetaan) ni siks pääasiassa niitä ei suositella. Sit toisella sivulla oli et jos on juonut jo ennen raskautta ni sit ne ois ok koska elimistö on jo tottunut siihen.
Mut tiedä sit! Mä en oo kans juonut niitä plussan jälkeen.
 
No onpas outo juttu MrsH :wideyed: tuo että voi juoda jos kroppa on tottunut niihin. Luulin myös että noi pastörointi-hommat liitty vaan lehmänmaitotuotteisiin ja nyt oon ihan pihalla! Mitä kaikkea pitääkään olla pastöroitu :D
 
Niinpä Emby!
Ja sit oon käyttänyt paljon viherjauheita ennen raskautta mut nekin nyt sit vissiin pannassa.
 
Sushia mietin. Jos saisikin raskaalle sopivia susheja, niin inkiväärihän on myös kiellettyä. Se on sushissa itselleni ainakin tosi tärkeässä roolissa, niin lienee parempi vain odottaa se 9 kk kunnollisen sushiaterian perään.

Inkiväärihän on tuoreena (mausteenomaisesti) ihan ok?
 
Inkiväärihän on tuoreena (mausteenomaisesti) ihan ok?

Hyvä pointti. Tuo tuoreen inkivääri käyttö on jäänyt minulle vähän epäselväksi. Kai se haitallisuus on lähinnä määristä kiinni.

Jos syön sushia niin otan yleensä reilustikin inkiväärisiivuja kylkeen. Eli taitaisi olla minulla kyseessä enemmän lisuke kuin mauste :D
 
Hauskaa, multa taas jää ne inkiväärit lähestulkoon aina ottamatta/syömättä vaikka inkivääristä tosi paljon tykkäänkin :grin
 
Takaisin
Top